Teatro „Praktika“ eksperimentas – Teklės Kavtaradzės pjesė Maskvoje

2018-10-23 menufaktura.lt
Spektaklio „Keletas pokalbių apie“ repeticija. Mary Marshania nuotrauka iš teatro „Praktika“ socialinio tinklo.
Spektaklio „Keletas pokalbių apie“ repeticija. Mary Marshania nuotrauka iš teatro „Praktika“ socialinio tinklo.

aA

„Dvylikos žmonių gyvenimo istorijos susipina, persikerta bendroje daugiabučio laiptų aikštelėje, bendruose prisiminimuose, ir ateina laikas, kai būtina išsiaiškinti, kas kam yra svarbiausia, kurios vertybės išlieka metų metais. Kiekviena iš tų gyvenimo istorijų pulsuoja savame, ne iki galo suprastame pasaulyje, o žmogus bando užčiuopti, kas jis yra iš tikrųjų, kodėl taip sunku pasiekti ramybės būseną, kuri atrodo ranka pasiekiama“ - tokias būsimos premjeros temas savo žiūrovams žada Maskvos teatras „Praktika“, įtraukęs į repertuarą Lietuvos dramaturgės Teklės Kavtaradzės pjesę „Keletas pokalbių apie“, kurią režisuoja Tadas Montrimas. Premjera - jau spalio 26 dieną. Bilietai išpirkti ir premjerai, ir kitos dienos vaidinimui, ir lapkričio vidurio spektakliui.

2014 metų spalį Tadas Montrimas šią Teklės Kavtaradzės pjesę buvo pastatęs Lietuvos nacionalinio dramos teatro studijoje, spektaklis vadinosi kaip ir pjesė - „Keletas pokalbių apie (Kristų)“. Artėjant lietuviškajai premjerai dramaturgė yra sakiusi, kad jos pjesė - „mūsų, šiandien gyvenančių jaunų žmonių, pokalbių fragmentai. Šiandien labai lengva sutrikti ne tik ieškant tikėjimo, bet ir savęs paties, atramų ir vertybių, todėl kyla didelis įkvėpimas ir noras tiesiog „pasiklausyti“, pabūti atvirų pokalbių tarp panašiai sutrikusių ir ieškančių žmonių liudininku. Tarp žinojimo ir nežinojimo, tikėjimo ir netikėjimo, ilgesio ir artumo besiblaškantys personažai yra labai arti mūsų. Lygiai taip pat arti, kaip ir tai, ko, esu tikra, visi mes ieškome - kad ir skirtingais būdais.“

Maskvoje režisūrą studijavęs Tadas Montrimas Teklės Kavtaradzės pjesę stato teatre „Praktika“, kuris vadinamas pirmuoju valstybės įsteigtu teatru, sutelkusiu dėmesį išimtinai į šiuolaikinę dramą ir šiuolaikinės teatro kalbos vystymą. Ir, kaip juokaujama, tai tiesiogine prasme pogrindinis (underground) teatras, kadangi įrengtas gyvenamo namo pusrūsyje. Jo steigėjas - Maskvos savivaldybė, atsiliepusi į režisieriaus ir prodiuserio Eduardo Bojakovo iniciatyvą. Teatras veikia nuo 2005 metų. Trejetą metų jam yra vadovavęs dramaturgas, aktorius, režisierius Ivanas Vyrypajevas, kuris pripratino gerbti dramaturgo žodį - tekstas, o ne režisieriaus interpretacija šiame teatre svarbiausias. „Praktikos“ scenoje yra vaidintos ne tik šiuolaikinių Rusijos dramaturgų, bet ir Marko Ravenhillo, Mariaus von Mayenburgo, Anos Jablonskos pjesės.  

Tai nėra tradicinis repertuarinis teatras, turintis daug spektaklių ir retai kiekvieną rodantis. Spektakliai vaidinami, kol jie yra aktualūs, kol žiūrovai jaučia poreikį matyti juos. Sakoma, kad „Praktika“ atsidarė kaip „ateities teatras“ - tada, kai dar nebuvo susiformavusi publika, kuriai rūpėtų šiuolaikinė drama, iki tol buvusi atokiose nišose, vaidinama pusiau legaliai. „Praktika“ tarytum įteisino šiuolaikinę Rusijos dramaturgiją, pakvietė publiką pažinti ją, o per šiuolaikine pjeses - ir save. „Praktika“ ardė ir įsigalėjusį Rusijoje teatro kaip šventovės mitą. Iki šiol prisimenama, kad pirmųjų sezonų spektaklius lydėjo ir liepsningos žiūrovų diskusijos - ar tai, ką jie mato, yra dramaturgija, ar tai, kur jie atėjo, yra teatras.

Eksperimentiniu teatro centru vadinama „Praktika“ neturi nuolatinės trupės, tačiau jau pajuto, kad savą bendraminčių ratą turėti verta, todėl tapo rezidencija aktorių studijai, tačiau neatsisakė ir darbo su kviestiniais aktoriais. Aktorių dirbtuvėms vadovavo režisieriai Dmitrijus Brusnikinas (1957-2018) ir Olegas Kudriašovas. Šių dirbtuvių vertę yra pajutusi ir dabartinė Lietuvos rusų dramos teatro vadovė Olga Polevikova. Režisierius ir pedagogas Dmitrijus Brusnikinas iki staigios mirties šių metų rugpjūtį vadovavo ir pačiam teatrui „Praktika“. Spalio mėnesį teatro vadove paskirta jo žmona, aktorė, režisierė ir pedagogė Marina Brusnikina.

„Praktika“ savo veiklos nėra apribojusi vien teatro kūryba. Čia vyksta poezijos skaitymai, kokie būdavo Maskvos Politechnikos muziejuje septintąjį dešimtmetį, kino peržiūros ir aptarimai, festivaliai, diskusijos, konceptualūs pažintiniai bendravimai su iškiliais šiandienos meno kūrėjais (projektas „Čelovek.doc“ - „Žmogus.doc). 

Užsienyje