Močiutė - A. Gineitytė, Erendira - R. Juodzevičiūtė. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka |
Nesu visiškai tikra, bet man regis, kad dar nė vienas Kolumbijos rašytojo Gabrielio Garcíos Márquezo kūrinys nebuvo „įšoktas". Ar tik nebus jauna Lietuvos choreografė Edita Stundytė pirmoji, pabandžiusi šio magiškojo realizmo meistro, kuriam kovo 6 d. sukaks 80 metų, veikalą perkelti į šokio sceną? Jei taip, tai jos šokio spektaklis „Apie tyrąją Erendira", parodytas vasario 5 d. Lietuvos nacionalinio dramos teatro Mažojoje scenoje, gali būti pavadintas labai originalia ir nelaukta dovana rašytojo jubiliejui.
E. Stundytė, Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje įgijusi aktoriaus šokėjo specialybę, kurį laiką buvo pastebima kaip išraiškinga, bet ne itin įdomi šokėja savo kurso vadovės Anželikos Cholinos šokio teatro, choreografės Airos Naginevičiūtės spektakliuose. 2005 m. ji, kaip choreografė, debiutavo spektakliu „Plaukia Ofelija, skęsta" Williamo Shakespeare´o „Hamleto" motyvais. 2006 m. sukūrė choreografiją dainų ir šokių ansamblio „Lietuva" programai „Lietuviškos giesmės", 2007 m. pavasarį — „Nuskausminimą" o pačioje 2007 m. pabaigoje ir 2008 m. pradžioje vienas po kito pasirodė du nauji E. Stundytės kūriniai — šokio monospektaklis „Pilkas laikas" ir „Apie tyrąją Erendirą".
Pastarąjį choreografė sukūrė Anželikos Cholinos šokio teatre, tuo paįvairindama šio teatro repertuarą. „Apie tyrąją Erendirą" — siužetinis šokio spektaklis, kurio pagrindu tapo G. Garcíos Márquezo novelė „Graudus negirdėtas pasakojimas apie tyrąją Erendirą ir jos nevidonę močiutę". Joje pasakojama apie jauną mergaitę Erendirą, kuri dienos darbų nuvarginta užmiega neužgesinusi žvakės ir taip netyčia sudegina močiutės, su kuria gyvena, namus. Už skolą močiutė priverčia Erendirą mylėtis su visais vyrais, kurie sutinka sumokėti už tokias paslaugas. Po kelerių vergystės metų supratusi, kad tik močiutės mirtis suteiks jai taip trokštamą laisvę, Erendirą vieno iš meilužių paprašo nužudyti savo kankintoją.
Pasirinktas literatūros kūrinys išties labai „šokėjiškas". Nesudėtingas ir ramus jo siužetas palieka nemaža vietos veikėjų vidinių būsenų analizei. Veiksmo laikas ir vieta nėra svarbūs, tad perkeliamieji kūrinį į sceną turi daugiau laisvės veikti.
Pagrindinius vaidmenis spektaklyje sukūrė: Erendiros — neseniai Nacionalinės M. K. Čiurlionio menų gimnazijos Baleto skyrių baigusi Rūta Juodzevičiūtė, Močiutės — Aušra Gineitytė, vyrų — Donatas Bakėjus, Tomas Dapšauskas ir Nerijus Tauskus. Tai pirmasis E. Stundytės sukurtas šokio spektaklis, kuriame ji pati nedalyvavo kaip atlikėja, ir tai, kaip choreografė sakė viename interviu, jai padėjo labiau įsižiūrėti į viską iš šalies.
Su liūdnąja novele šokio spektaklį sieja ne tik siužetas. Choreografė, pasitelkusi įvairios muzikos koliažą, prislopintą kostiumų spalvinę gamą ir veiksmą tarsi kumštyje suspaudžiantį apšvietimą, sugebėjo perteikti emocijas slopinančią, dusinančią novelės atmosferą, Erendiros mąstysenai nesuvokiamą laiko tėkmę, jos gyvenimo nuobodulį ir monotoniją.
Neskaičiusiems kūrinio, nemėgstantiems G. Garcíos Márquezo pasakojimo neskubrumo ir santūrumo, tąsaus jo kūrinių laiko, „Apie tyrąją Erendira" galėjo pasirodyti ištęstas ar net nuobodus. Tačiau Márquezas yra toks, ir choreografė, šokiu pasakodama novelės siužetą, pasidavė rašytojo stiliaus magijai, kartais net aukodama jai spektaklio vientisumą, daug dėmesio skirdama būsenoms.
Iš televizijos ekrane nuskambėjusių E. Stundytės žodžių supratau, kad ji nesistengė sukurti grynojo šokio, veikiau link-dama prie judesio teatro. Negalėčiau šio spektaklio pavadinti vien judesio teatru, jis daug platesnio žanro, bet kad choreografė išties įdomiai valdo judesius, moka manipuliuoti šokėjų kūnais — akivaizdu. Jau ir ankstesniuose spektakliuose buvo galima pastebėti, kad E. Stundytė vengia judesio ir veiksmo dinamikos, tiesmukos judesių traktuotės, labai atidžiai atsirenka juos vienam ar kitam siužetiniam vingiui ar būsenai perteikti, pakylėdama judėjimą iki metaforos. Kartais ji nelauktai iškreipia rankų, kaklo, torso, kojų, pėdų linijas, nutoldama nuo tradicinių judesių piešinio, kūno formų, pasiekdama nelauktą efektą.
Tai itin raišku buvo stebint Erendirą — R. Juodzevičiūtę. Choreografė labai sumaniai suvaldė jos baletinį pasirengimą, išnaudodama jaunosios šokėjos galimybes savo tikslams. Kartais plastiški, nelauktai lūžtantys judesiai pabrėždavo herojės vidinį „negražumą", nuovargį, maskuodavo aristokratiškojo meno estetiką, pakeisdami ją „plebėjišku" paprastumu. Erendiros solo, jos savotiškas vidinis monologas — viena gražiausių spektaklio vietų. Nors ir kiek ištęstas, monotoniškas, puikiai savo heroję perpratusios R. Juodzevičiūtės dėka jis įgauna savito meditacinio žavesio. Santūria vaidyba ir kalbiais judesiais R. Juodzevičiūtės Erendirą žiūrovų akyse iš kaimo naivuolės virsta subrendusia moterimi, abuoja ją supantiems vyrams, visą sielą užpildžiusia išsilaisvinimo momento laukimu. Ir tik paskutinėmis spektaklio akimirkomis, piktu įtemptu žvilgsniu ji stebi močiutės egzekuciją, atverdama tikruosius jausmus — beprotišką laisvės pasiilgimą ir tame ilgesyje išpuoselėtą neapykantą.
Kartais atrodė, kad A. Gineitytei Močiutės vaidmenį kurti trukdė kai kurios scenografijos detalės — kėdė ant ratukų, ne visada paklūstanti šokėjos judesių krypčiai, sunkiasvoris ratas, užmautas ant gan pavojingai sverdinčios ašies. Ši šokėja visuomet buvo nepaprastai išraiškinga, „kalbančiomis" rankomis, taupiais judesiais ar veido išraiškos niuansais galinti pagrįsti net pačius subtiliausius psichologinius savo kuriamų veikėjų charakterio ir minčių pokyčius.
G. Garcíos Márquezo Močiutė — gana schematiška, nespalvinga veikėja, labai savitai suprantanti Erendiros giminystės priklausomybę ir aukojanti merginos gyvenimą turto vardan. Tačiau A. Gineitytei visiškai užteko šių detalių. Nors choreografė gerokai apribojo jos judesius, kurdama ją tik kaip Erendiros šešėlį, tačiau net ir sėdėdama prieblandoje ir didžiule geležine trintuve naikindama vyrų užmokestį — apelsinus, A. Gineitytė vien žvilgsniu valdė visą situaciją, neleisdama Erendirai nė sekundės atsipalaiduoti.
Visų jaunosios merginos paslaugomis besinaudojančių vyrų vaidmuo buvo patikėtas trims šokėjams. Choreografės teigimu, Erendirai jie visi tokie vienodi, kad tiesiog nevertėjo jų personalizuoti. Nors patys šokėjai, matyt, nenorėjo likti vien tik tūkstančių bevardžių šešėliais ir bandė bent šiek tiek niuansuoti pasirodymus. Tiesa, tai, kad D. Bakėjaus herojai atrodė jauni romantikai, N. Tauskaus — nagus graužiantys nedrąsuoliai, o T. Dapšausko — įsimylėję kareiviai, tų vyrų neįasmenino. Erendiros šokis su jais man pasirodė panašus į už jų nugarų besisukantį vežimo ratą — bespalvis ir monotoniškas, kai begalinio sukimosi karuselėje vienas beveidis vyras keičia kitą, po vieno rato stipino atsisuka kitas. Kaip joks kitas epizodas, ši spektaklio dalis puikiai perteikė Erendiros gyvenimo monochromiją, jos gyvenimo akimirkų vienodumą. Padėru-siomis akimis žvelgdama į kiekvieną prie jos besiartinantį meilužį, Erendira tarsi iš šono mato save ir savo gyvenimo beprasmybę. R. Juodzevičiūtės energija šiame epizode virto troškimu atlaikyti, išgyventi dar vieną pseudomeilės akimirką, dar vieną susitikimą, dar vieną kankynių dieną.
Ištikima „vyrų beveidiškumo" koncepcijai E. Stundytė Uliso vaidmenį patikėjo visiems trims šokėjams vienu metu. Jie nebuvo tas tikrasis Ulisas, nužudęs Močiutę. Jie buvo Erendiros kerštas, jos didžiulė neapykanta, laukinis laisvės troškimas. Desperatiškai vėl ir vėl įsukdama žaislinį vilkutį R. Juodzevičiūtė visa savo esybe buvo ten — tarp tų trijų duriančių, smeigiančių, pjaunančių vyrų, ji buvo jie — jų rankos, jų peilis, jų troškimas.
Įdomus pasirodė choreografės sprendimas panaudoti apelsinus kaip užmokesčio už meilę įvaizdį. Ryškūs, konfrontuojantys su kostiumų šokolado atspalviais apelsinai traukė dėmesį ir aiškiai parodė, vardan ko vyksta veiksmas. Jie pamažu išnykdavo, kai A. Gineitytė mitrindavo jų žievę trintuve, taip kaip visas Erendiros uždarbis, turėjęs jai atnešti laisvę, buvo paverčiamas brangenybėmis ir auksu, įsiūtu į Močiutės liemenės skvernus. Ta iš pradžių A. Gineitytės, paskui R. Juodzevičiūtės taip prie krūtinės spaudžiama liemenė-trintuvė tapo merginos laisvės įvaizdžiu, nerūpestingos ateities garantu, ir beatodairiškas, paskutines jėgas išsunkiantis jos bėgimas šį atributą apsikabinus antrino G. Garcíos Márquezo žodžiams: „Ji bėgo prieš vėją greičiau nei elnias ir joks balsas šiame pasaulyje nebūtų jos sustabdęs..."
E. Stundytės spektaklis „Apie tyrąją Erendirą" kardinaliai nepakeitė Anželikos Cholinos šokio teatro įvaizdžio, bet vis dėlto įnešė į jį naujų — toli nuo pramoginio teatro — nutolusių intonacijų. Norėtųsi, kad jų nepraradęs išsilaikytų ilgiau nei šiame teatre kelis kartus parodyta Andriaus Katino ir Marios Saivosalmi „Mėnesiena". Spektakliui dar reikėtų patyrusios režisūrinės akies, „susigulėjimo", kai kurių detalių apmąstymo (ne visur scenografija, ypač kėdė ant ratukų ir vežimo ratas, atliko numatytą vaidmenį), aiškesnių jungčių tarp epizodų, ryškesnės kulminacijos, vyrų šokio „nuspalvinimo". Iš vaikystės į metaforų pasaulį atklydęs vilkutis jau darosi pernelyg nuvalkiotas scenos atributas. Tai detalės, bet kaip G. Garcíos Márquezo kūriniuose kiekvienas žodis yra apmąstytas ir paklūsta bendrai teksto melodijai, taip ir pagal jo novelę sukurtame šokio spektaklyje norėtųsi, kad detalės netrikdytų darnos.