Šokio dieną šokti

Kristina Steiblytė 2017-04-28 menufaktura.lt
Slaugė (Inga Šepetkaitė) ir Aleksėjaus žmona (Augustė Pociūtė). OKT archyvo nuotrauka
Slaugė (Inga Šepetkaitė) ir Aleksėjaus žmona (Augustė Pociūtė). OKT archyvo nuotrauka

aA

Balandžio 29 d. - tarptautinė šokio diena. Ta proga galima ne tik patiems šokti, bet ir galvoti apie šokį. Kad, ir pavyzdžiui, gražiausią, įdomiausią ar labiausiai gyvenime sujaudinusį šokį. O jei tokio šokio matyti neteko, galima eiti į teatrą, kur, pavyzdžiui, spektaklyje „Šokis Delhi“ Oskaras Koršunovas su savo išugdytais aktoriais, kompozitoriumi Gintaru Sodeika ir Random Heroes scenografija papasakos apie šokį, pavadinimu Delhi.

Atkaklesni teatro lankytojai apie šį šokį jau girdėjo prieš keletą metų, kai tą pačią Ivano Vyrypaevo pjesę VDU teatre režisavo Agnius Jankevičius. O kai kas gal net matė ir pagal šį tekstą sukurtą filmą. Tad visi tokie žiūrovai jau žino ir kaip skirtingai bus nupasakojamas pats šokis, ir kaip neišvengiamai cikliškai atsikartojančioje realybėje nuolat susitiks ir susijungs pagrindinių veikėjų gyvenimai ir mirtys. Tad jiems, žinantiems, šis „Šokio Delhi“ variantas gali būti įdomus kaip nauja tos pačios kombinacijos interpretacija.

Ir vis dėlto Oskaro Koršunovo interpretacija nėra netikėta. Ji netgi itin artima filmui. Berdami tekstus, aktoriai pasakoja personažų santykių istorijas - kas ką myli, mylėjo, kaip supranta šokį ir savo nuolat stebimus, negyvenamus, vengiamus ar, priešingai, viską užvaldančius jausmus. Taip svarbiausiu, jei ne vieninteliu, spektaklio veiksmu tampa kalbėjimas ir niekaip nesibaigianti ekspozicija. Tarsi niekaip nepradedamo, neišdrįstamo gyventi gyvenimo metafora. O tai metaforai ryškėjant, spektaklio epizodus atskiriančiuose gyvuose paveiksluose skambanti „Hare Krišna“ mantra kompozitoriaus Gintaro Sodeikos sumanymu papildoma vis aršesniu ritmu. Ir tai jau nebe Katerinos (akt. Ugnė Šiaučiūnaitė) nupasakotas, visiems mūsų judesiams akompanuojantis širdies ritmas. Toks agresyvus ritmo kalimas sakomus tekstus apie meilę, vienį su pasauliu, susitaikymą su skausmu ir paleidimą perkelia į tarpinę būseną tarp nuoširdumo ir ironijos.

Tokioje tarpinėje stadijoje yra ne tik spektaklio personažai. Ir pats OKT, regis, dabar yra neaiškioje būsenoje. Teatras tarsi ir keičia veidą, režisierius tarsi ir eksperimentuoja daugiau dirbdamas su aktoriais, kurdamas artumą su žiūrovais. Kai su tuo scenoje tvarkosi patyrę ir jau ne kartą su šiuo režisieriumi dirbę aktoriai, yra smagu matyti, kas ir kiek jiems sekasi. Bet stebėti dar tik pradedantį jaunimą, bandantį išsikapanoti iš personažų santykių, santykių su personažais ir publika - sunku. Taip ir žiūrovai verčiami atsidurti tarpinėje būsenoje - tarp įsijautimo ir atsiribojimo, tarp empatijos ir nusivylimo, tarp teatro meno ir teatro buities.

Apskritai sprendimas rinktis medžiagą, siūlančią ne veiksmą, o jo neprasidėjimą, ir duoti ją jauniems, mažai patirties turintiems aktoriams, atrodo kiek nesąžiningas jų atžvilgiu. Ir ne tik dėlto, kad tai sudėtinga užduotis net ir brandiems artistams. Toks sprendimas lemia, kad skirtingų kartų moteris turi vaidinti bendraamžės. Nors Kamilei Petruškevičiūtei tokia užduotis tenka nebe pirmą kartą, ji kartu su Paulina Taujanskaite, vaidindamos panašaus amžiaus, gerokai už Ugnės Šiaučiūnaitės personažą vyresnes moteris, atrodo keistai - tarsi „Šokis Delhi“ būtų dar vienas aktorių atsiskaitymas, dar vienas baigiamasis darbas (o jų OKT repertuare jau yra ne vienas). Taigi čia bene labiausiai pasisekė slaugę vaidinančiai Ingai Šepetkaitei - didžiąją spektaklio dalį ji beveik nekalba, tad turi laiko ir erdvės kurti santykį su kolegų personažais ir dėl to beveik viso spektaklio metu yra pati įdomiausia. Arba tik paskutinėje istorijoje pasirodančiai Augustei Pociūtei, kuri scenoje nespėja nuveikti nei nieko išskirtinai gero, nei blogo.

Sunkiausia čia Ugnės Šiaučiūnaitės ir Kęstučio Cicėno duetui. Įsimylinti, mylėti bijanti ar tik mirtyje susitinkanti, karminiais ryšiais susieta jų vaidinama Katerinos ir Aleksėjaus pora savo santykiu turėtų padėti suprasti ir pačių kūrėjų požiūrį į išsakomas mintis. Bet kol kas šis pas de deux dar tobulintinas. Atsidūrus taip arti žiūrovų, kaip yra šie aktoriai, kiekvienas rankos ar antakio kryptelėjimas matomas, kiekviena nuslydusi intonacija girdima, tad norisi, kad pagrindiniai duetai būtų atlikti nepriekaištingai. Kol kas „Šokyje Delhi“ taip nėra. Kita vertus, to reikalauti iš šių aktorių neatrodo teisinga. Ir net kyla mintis, kad taip sumanyta tyčia - gal spektaklis jauniems aktoriams ir turi būti per sunkus, kaip ir mums visiems gyvenimas. Kaip bandymas kartoti savo mantrą, kažkur netoliese visu garsu skambant svetimai muzikai. Bet net ir tokiu atveju toji scenoje skambanti mantra, kad ir kokia pažįstama, netampa sava. Ir gyvenimas scenoje taip pat lieka ne tik neįvykęs, bet ir svetimas. Pakibus tokiame tarpe žinoti ką nors tikro apie „Šokį Delhi“ atrodo neįmanoma. Gal tik tiek, kad vis dėlto tarptautinę šokio dieną apie jį negalvočiau. Daug mieliau šokčiau.

recenzijos
  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.