Pasiklydę vasarotojai

Skaitomiausi
Milda Brukštutė 2011-02-14 lrytas.lt, 2011 02 14
Vasarotojų teatras. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Aido Giniočio pastatytas spektaklis „Vasarotojai” dramaturgijos ir temos pasirinkimo atžvilgiu įsilieja į šį sezoną jau pasirodžiusių premjerų gretas.

„Vasarotojai” – antrasis Maksimo Gorkio kūrybos pastatymas. Šiuo metu rodomas ir Oskaro Koršunovo „Dugne”. Be to, galima pastebėti ir intensyvėjantį teatro atsigręžimą į save – ryškiausi pavyzdžiai būtų Gintaro Varno „Publika” ir Vido Bareikio „Telefonų knyga”. A.Giniotis, išsirinkęs M.Gorkio pjesę „Vasarotojai”, Keistuolių teatre žadėjo kalbėti apie dabartinės visuomenės ir teatro problemas.

Pasirinkimas ganėtinai taiklus. Pjesėje gausybė nukaršusių inteligentų, kenčiančių nuo nieko neveikimo, iš to net kyla įvairių žmogiškų santykių dramų. Tai – vasarotojai, nuolatos geriantys ir besisvaidantys aukštomis, bet nieko nereiškiančiomis frazėmis. Turėtų būti ironiška, atpažįstama, juokinga ir graudu.

Scenoje nėra nereikalingų detalių (scenografija – Ramunės Skrebūnaitės). Veiksmas vyksta ant medinių lentų, o skirtingoms vietovėms parodyti užtenka tik lentelės su užrašu. Tinkamą atmosferą kuria garsai ir apšvietimas. Spektaklį sudaro daugybė skirtingų scenų, vykstančių vienu metu skirtingose vietose.

Išsiskiria teatro tema

A.Giniotis spektaklyje naudoja daug teatro teatre motyvų. Vasarotojai spektaklio metu nuolat kuria savo vaidinimus. Tačiau jiems pasitelkiami M.Gorkio apsakymai atrodė nederantys prie bendros spektaklio struktūros.

Viena vertus, galima teigti, jog tuo norėta pašiepti dabartinę Lietuvos teatrų padėtį, kai pasirodo daugybė premjerų, nesusijusių su šiandiena, išdygstančių be aiškių priežasčių, tačiau pateikiamų net agresyviai pompastiškai ir sulaukiančių nepelnytų, bet mandagiai griausmingų plojimų.

Net jeigu sumanymas ir buvo toks, jis nebuvo iki galo įgyvendintas. Teatriniai intarpai niekur nevedė, nes buvo tiesiog įsprausti į pjesės tekstą nieko daugiau nekeičiant.

Spektaklio pradžia ir pabaiga kalba apie tai, jog viskas, kas buvo rodoma, yra vaizdas iš teatro gyvenimo. Tačiau kai tai pasakoma vien žodžiais, telieka gražus, bet režisūriškai neįgyvendintas noras.

Atsiskleidė komikai

Spektaklyje vaidina ne tik trijų kartų Keistuolių teatro, bet ir kviestiniai aktoriai (Dainius Gavenonis, Gabija Jaraminaitė-Ryškuvienė, Darius Meškauskas, Rasa Samuolytė, Ainis Storpirštis, Tomas Žaibus).

Šis režisieriaus pasirinkimas pagirtinas ne vien kaip pedagoginė priemonė jauniems „Atviro rato” ir kitų teatrų aktoriams, bet ir kaip gana sustabarėjusios Keistuolių teatro specifikos atnaujinimas. Bėda tik ta, kad skirtingi vaidybos būdai nesusiliejo į visumą.

Ryškiausiai atsiskleidė komiškų vaidmenų atlikėjai. Atsiribojimo ir ironijos reikalingas vaidybos būdas šioje kakofonijoje atrodė daug tinkamesnis. Išskirčiau Rasos Samuolytės Olgą, kuri tiesiog mėgavosi nepaliaujamais skundais ir atrodė atradusi vaidmens charakterį.

Veikėjai buvo tarsi suskirstyti į tuos, kuriems bereikšmis gyvenimas patinka, ir tuos, kuriems nepatinka. „Teisingiesiems“ veikėjams atsisakius bet kokio vaidybos komiškumo, neišvengiamai prasidėjo moralizavimas, savotiškas paaiškinimas publikai, kas ir kodėl čia turėtų būti laikomas neteisiu. Jei buvo norėta parodyti skirtingų pozicijų kovą, pašiepiant tik vieną jų, ar tuomet buvo tikslinga rinktis M.Gorkio „Vasarotojus“? Tam juk būtų užtekę ir Petro Vaičiūno „Patriotų“.

Bet spektaklio pradžia, kai sakoma, kad „vasarotojai visi vienodi“, lyg ir bylotų kitokį, bet taip ir neatsiskleidusį režisieriaus sprendimą.

Norai prasilenkė su rezultatu

Atrodo, kad norėta kritikuoti, bet neapsispręsta - ką. Be abejonės, M.Gorkio „Vasarotojai“ šiuo metu aktualūs, bet tam, kad jo mintys suskambėtų, reikia jas pritaikyti šiandienai. Dramaturgo minimi iš valstiečių kilę inteligentai šiandien galėtų, o ir turėtų simbolizuoti ką nors kita. Jei tai tik nežinia kam atstovaujantys vasarotojai, kodėl jie turėtų rūpėti žiūrovui?

Kai kurios frazės susijusios su nūdienos atpažinimu, bet jos jau užkoduotos M.Gorkio tekste. Čia jos kelia juoką arba nuobodulį, bet neskatina susimąstyti. Tam juk reikėtų išsirinkti ką nors konkretaus, neapsiribojant abstrakčia visuomene, neapibrėžtu laiku ir lygiai taip pat neaiškia teatro sąvoka.

Spektaklyje lyg ir norėta pasakyti labai daug, bet toje gausoje buvo nepasakyta beveik nieko.

LRYTAS.LT

 

recenzijos
  • Eižėjantys luobai

    „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ leidžia atsiskleisti aktorių Vitalijos Mockevičiūtės ir Karolio Kasperavičiaus meistrystei, parodyti komišką, psichologinę ir net tragišką savo pusę.

  • Geras oras, jei nežinai ką pasakyti

    Kūrėja Kristina Marija Kulinič siūlo kalbėtis. Bet per pusantros valandos išnagrinėti tiek klausimų – neįmanoma. Vietoje to, kad pasirinktų vieną ir nertų giliau, siekė aprėpti viską. Tad spąstai užsidarė.

  • Būsenų „Kartoteka“

    Varnas sukūrė bendrą spektaklio konstrukciją, o visa Herojaus vidinė kelionė priklausė tik nuo Svobono kūrybos. <...> Jis – regimas veiksmo režisierius, ir kuriantis save, ir valdantis visą situaciją.

  • Krystiano Lupos pėdsakai „Užburto kalno“ teritorijoje

    Režisierius ištobulino liupiškojo teatro požymį – savo paties buvimo tarp žiūrovų įgarsinimą. <...> Lupos čia ir dabar kuriamas „garso takelis“ ir žavėjo, ir trukdė.

  • Prapjauti tamsą

    Greičiausiai nesijuokiu todėl, kad ėjau žiūrėti juokingo spektaklio. Pavadinime įrašytas stand-upʼas kuria labai konkretų lūkestį. Žiūrovai mato jautriai gedulą apmąstantį spektaklį, kuriame yra ir humoro.

  • Bananai – minkščiausi vaisiai

    Atlikėjai skendo švelniai gelsvoje šviesoje ir atrodė it nužengę tiesiai iš „Paskutinės vakarienės“. Vis tik miniatiūros „Šokti 1000 metų“ nuotaika labiau panašėjo į gyvenimo šventės pradžią, o ne pabaigą.

  • Taisyklių rėmai

    Nacionalinio Kauno dramos teatro spektaklyje „Atidaryk duris“ minimos durys buvo pravertos, bet toliau nežengta: formalus bendradarbiavimas įvyko, tačiau pristigo kūrybinės sinergijos.

  • Septynerius metus matuotis temperatūrą

    Būtent keistai bėgantis laikas ir sukuria pretekstą spektakliui pasinaudoti galimybe vos ne visą darbo dieną išlaikyti žiūrovą teatro kėdėje – kad šis galėtų visu kūnu pajusti sustojusį laiką.