Pasiklydę vasarotojai

Milda Brukštutė 2011-02-14 lrytas.lt, 2011 02 14
Vasarotojų teatras. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Aido Giniočio pastatytas spektaklis „Vasarotojai” dramaturgijos ir temos pasirinkimo atžvilgiu įsilieja į šį sezoną jau pasirodžiusių premjerų gretas.

„Vasarotojai” – antrasis Maksimo Gorkio kūrybos pastatymas. Šiuo metu rodomas ir Oskaro Koršunovo „Dugne”. Be to, galima pastebėti ir intensyvėjantį teatro atsigręžimą į save – ryškiausi pavyzdžiai būtų Gintaro Varno „Publika” ir Vido Bareikio „Telefonų knyga”. A.Giniotis, išsirinkęs M.Gorkio pjesę „Vasarotojai”, Keistuolių teatre žadėjo kalbėti apie dabartinės visuomenės ir teatro problemas.

Pasirinkimas ganėtinai taiklus. Pjesėje gausybė nukaršusių inteligentų, kenčiančių nuo nieko neveikimo, iš to net kyla įvairių žmogiškų santykių dramų. Tai – vasarotojai, nuolatos geriantys ir besisvaidantys aukštomis, bet nieko nereiškiančiomis frazėmis. Turėtų būti ironiška, atpažįstama, juokinga ir graudu.

Scenoje nėra nereikalingų detalių (scenografija – Ramunės Skrebūnaitės). Veiksmas vyksta ant medinių lentų, o skirtingoms vietovėms parodyti užtenka tik lentelės su užrašu. Tinkamą atmosferą kuria garsai ir apšvietimas. Spektaklį sudaro daugybė skirtingų scenų, vykstančių vienu metu skirtingose vietose.

Išsiskiria teatro tema

A.Giniotis spektaklyje naudoja daug teatro teatre motyvų. Vasarotojai spektaklio metu nuolat kuria savo vaidinimus. Tačiau jiems pasitelkiami M.Gorkio apsakymai atrodė nederantys prie bendros spektaklio struktūros.

Viena vertus, galima teigti, jog tuo norėta pašiepti dabartinę Lietuvos teatrų padėtį, kai pasirodo daugybė premjerų, nesusijusių su šiandiena, išdygstančių be aiškių priežasčių, tačiau pateikiamų net agresyviai pompastiškai ir sulaukiančių nepelnytų, bet mandagiai griausmingų plojimų.

Net jeigu sumanymas ir buvo toks, jis nebuvo iki galo įgyvendintas. Teatriniai intarpai niekur nevedė, nes buvo tiesiog įsprausti į pjesės tekstą nieko daugiau nekeičiant.

Spektaklio pradžia ir pabaiga kalba apie tai, jog viskas, kas buvo rodoma, yra vaizdas iš teatro gyvenimo. Tačiau kai tai pasakoma vien žodžiais, telieka gražus, bet režisūriškai neįgyvendintas noras.

Atsiskleidė komikai

Spektaklyje vaidina ne tik trijų kartų Keistuolių teatro, bet ir kviestiniai aktoriai (Dainius Gavenonis, Gabija Jaraminaitė-Ryškuvienė, Darius Meškauskas, Rasa Samuolytė, Ainis Storpirštis, Tomas Žaibus).

Šis režisieriaus pasirinkimas pagirtinas ne vien kaip pedagoginė priemonė jauniems „Atviro rato” ir kitų teatrų aktoriams, bet ir kaip gana sustabarėjusios Keistuolių teatro specifikos atnaujinimas. Bėda tik ta, kad skirtingi vaidybos būdai nesusiliejo į visumą.

Ryškiausiai atsiskleidė komiškų vaidmenų atlikėjai. Atsiribojimo ir ironijos reikalingas vaidybos būdas šioje kakofonijoje atrodė daug tinkamesnis. Išskirčiau Rasos Samuolytės Olgą, kuri tiesiog mėgavosi nepaliaujamais skundais ir atrodė atradusi vaidmens charakterį.

Veikėjai buvo tarsi suskirstyti į tuos, kuriems bereikšmis gyvenimas patinka, ir tuos, kuriems nepatinka. „Teisingiesiems“ veikėjams atsisakius bet kokio vaidybos komiškumo, neišvengiamai prasidėjo moralizavimas, savotiškas paaiškinimas publikai, kas ir kodėl čia turėtų būti laikomas neteisiu. Jei buvo norėta parodyti skirtingų pozicijų kovą, pašiepiant tik vieną jų, ar tuomet buvo tikslinga rinktis M.Gorkio „Vasarotojus“? Tam juk būtų užtekę ir Petro Vaičiūno „Patriotų“.

Bet spektaklio pradžia, kai sakoma, kad „vasarotojai visi vienodi“, lyg ir bylotų kitokį, bet taip ir neatsiskleidusį režisieriaus sprendimą.

Norai prasilenkė su rezultatu

Atrodo, kad norėta kritikuoti, bet neapsispręsta - ką. Be abejonės, M.Gorkio „Vasarotojai“ šiuo metu aktualūs, bet tam, kad jo mintys suskambėtų, reikia jas pritaikyti šiandienai. Dramaturgo minimi iš valstiečių kilę inteligentai šiandien galėtų, o ir turėtų simbolizuoti ką nors kita. Jei tai tik nežinia kam atstovaujantys vasarotojai, kodėl jie turėtų rūpėti žiūrovui?

Kai kurios frazės susijusios su nūdienos atpažinimu, bet jos jau užkoduotos M.Gorkio tekste. Čia jos kelia juoką arba nuobodulį, bet neskatina susimąstyti. Tam juk reikėtų išsirinkti ką nors konkretaus, neapsiribojant abstrakčia visuomene, neapibrėžtu laiku ir lygiai taip pat neaiškia teatro sąvoka.

Spektaklyje lyg ir norėta pasakyti labai daug, bet toje gausoje buvo nepasakyta beveik nieko.

LRYTAS.LT

 

recenzijos
  • Kai fermentacija sustoja

    Tiek dramaturginė, tiek aktorinė Martyno Nedzinsko linija – tokia vientisa, išbaigta ir drauge tokia pavydėtinai apgailėtina, kad galėtų tapti vadovėliniu degradavusio, amžinai mitologinę kaltę jaučiančio individo pavyzdžiu.

  • Pažvelgti lakštingalai į akis

    Tai originalus lietuviškos erdvės įveiklinimas, net čia ir dabar kuriama jos personifikacija: juk senos Trakų Vokės dvaro sodybos durys ir grindys taip pat girgžda, o jo erdvės – ne tik istorijos saugykla, bet ir dabartis.

  • Neužrūgęs pasaulis

    Sunku pasakyti, kiek iš tiesų yra sąmoningos „Fermentacijoje“ matomos citatos. Tik aiškiai matyti už jų plytinti tuštuma – taip, kaip už mobilių aikštelių lūkuriuojantis didžiulis scenos erdvės gylis.

  • Pagarbiai, iš tolo, iš garso

    „Sayonakidori“ lakštingala pragysta apie buvimą ikiracionaliame kultūros patyrime, kur užsimerkusi, net sėdėdama Trakų Vokės dvare, galiu tolumoje pamatyti Fudži kalną. Ar bent jo paveiksliuką.

  • Klounada ir Shakespeareʼas

    Režisierius Žilvinas Beniušis yra romantikas, bent jau toks atrodė spektaklyje „Romeo ir Džuljeta“, nutildantis juoką ir aplinkos triukšmą ir leidžiantis skleistis būtent meilės scenoms.

  • Nusikaltimas narcizų pievoje, stebint kiškiui

    Kol spektaklis plepa, tikrasis meno kūrinys įvyksta keliuose smulkučiuose momentuose, kurie iš tiesų turi potencialo pakeisti vidinę žiūrovo būseną, o ne tik užsiimti nesiliaujančiu jo informavimu.

  • Tarp scenos ir gyvenimo

    Pablo Larraíno filmas į Callas žvelgia kaip į prisiminimuose skendinčią, kiek sutrikusią figūrą. Pompastikos šiame pasakojime nėra daug, veikiau bandoma atskleisti žmogišką, pažeidžiamą Callas.

  • Tylos garsai

    Nuo Shakespeare’o laikų buvo sakoma, kad scenoje neturi būti kėdžių. Šiais laikais jokios nuostatos neegzistuoja, tačiau kėdėse įkalinti personažai turi būti maži dievai, kad sugebėtų prasmingai įkaitinti atmosferą.