Žmogus be vietos scenoje

Nijolė Kliukaitė-Kepenienė 2023-01-30 literaturairmenas.lt, 2023-01-26
Scena iš spektaklio „Lost lost lost“, režisierius Michalas Borczuchas (Klaipėdos dramos teatras, 2022). Domo Rimeikos nuotrauka
Scena iš spektaklio „Lost lost lost“, režisierius Michalas Borczuchas (Klaipėdos dramos teatras, 2022). Domo Rimeikos nuotrauka

aA

Pjesės „Lost, lost, lost“ autorė Joanna Bednarczyk, naudodamasi Jono Meko dienoraščiais „Žmogus be vietos“, savo tekstą rašė per nesibaigiančius pokalbius ir interviu, o režisierius Michalas Borczuchas sudėliojo tas kalbas į nesibaigiančią virtinę dialogų ir monologų. Aktoriai vaidina iškiliausias pasaulio asmenybes (Yoko Ono, Johną Lennoną, Susan Sontag, Vytautą Landsbergį), o žiūrovui tris valandas tenka laukti taip ir neprasidėjusio vyksmo. Įspūdis panašus į nuostabią LRT laidą „Žiemojimas su opera“: klausaisi meno tyrinėtojų ir lauki, lauki... Klaipėdos dramos teatro spektaklyje „Lost lost lost“ irgi atrodo, kad štai tuoj tuoj jie baigs kalbėti, o jau tada... Deja, tas tada sušmėžuoja tik porą sykių: kai orkestras atlieka kūrinį, kurio muzika tik nujaučiama, ir kai per pertrauką J. Lennonas kankina gitarą, stengdamasis išgauti dar negirdėtą garsą. Tiesa, fojė, ant sienų, rodomi J. Meko filmai. Taigi įdomiausi dalykai vyksta tikrojo veiksmo paribiuose.

Toks buvo mano pirmasis įspūdis. Paprastai spektaklį žiūriu neskaičiusi jokių interviu ir nesusidariusi išankstinių nuostatų. Gerą savaitę nešiojuosi matytus vaizdus, pati sau juos vienaip ar kitaip interpretuoju, gliaudau, narplioju vieną ar kitą epizodą. Šiame spektaklyje, turiu pripažinti, puikiai atkurtos visos J. Meko žaidimų aikštelės. Nieko scenai netrūksta: nei meniškos netvarkos, nei postapokaliptinės statybvietės kvapo, ji net vibruoja nuo įtampos ir noro sprogti, gal todėl ir tampa pagrindiniu veikėju - įtikinamu ir mobiliu. O tokios pasaulio garsenybės kaip S. Sontag (ačiū autoriams, priminusiems mums su Lietuva ir Lenkija susijusią garsią rašytoją ir filosofę, aršią kovotoją už visas žmogaus laisves, teigusią, kad baltųjų kultūra pasauliui tokia pat pražūtinga kaip vėžys), J. Lennonas, V. Landsbergis primena mokyklinio spektaklio repeticiją.

Ėmusi skaityti pagiriamuosius žodžius drąsiam, savita menine išraiška pasižyminčiam režisieriui M. Borczuckui, kuris atsakymų į jam iškilusius klausimus ieško kartu su aktoriais tiesiog žiūrovų akivaizdoje, pagalvojau, kad jo bandymas atkurti prarastą vaizdų pasaulį žodžių tėkme yra įdomus. Tačiau natūraliau būtų tai daryti kompaktiškesnėje erdvėje su minimaliu žiūrovų skaičiumi. Tiesiog ne ta erdvė eksperimentams. Aktorių surinkta visa plejada ir vaidina jie ne po vieną personažą, akcentuodami savąjį matymo kampą ar tiesiog momentinį atradimą. Mekai du: Jonas Baranauskas ir Darius Meškauskas. Pirmasis laisvesnis, impulsyvesnis, labiau atliepiantis Jono jaunystės laikus, kai visur plaikstėsi žmogaus asmeninės laisvės vėliavos tarsi palaidi hipių plaukai. Antrasis personažą traktuoja santūriai, skausmingai, bet ir su bravūra, aplombu.

Be abejo, šis spektaklis - įvykis Klaipėdos dramos teatre, nors kartais susidaro įspūdis, kad scenoje susirinko balerinos, kurios sėdėdamos demonstruoja puantus ir vis kalba, kokios neribotos yra judesio galimybės.

-----
Nijolė Kliukaitė-Kepenienė - poetė, prozininkė, vertėja, augina 2 šunis.

literaturairmenas.lt

recenzijos
  • Mirties ritmas ir puota maro metu

    „Sugrįžimas“ Klaipėdos dramos teatre: kuri mirtis šiame spektaklyje buvo svarbiausia – netikėtai šokio sūkuryje mirusio jaunuolio, įsišaknijusių socialinių tabu ar bendražmogiškųjų vertybių apskritai.

  • Pasitikrinti savo vidinį seismometrą

    Glasso „Kelionės“ muzika pulsuojanti, tarsi įsiurbianti ir kviečianti keliauti be senųjų operinių „kelio ženklų“, o štai vizualioji partitūra – tai alegoriškai atitaria kompozitoriui, tai paskuba jį „užkloti“.

  • Keturi trumpi smūgiai

    Žinoma, teatre skaitoma daug, bet žiūrovams stebint – itin retai. <...> Toks spektaklis kartu su jį sukūrusiu režisieriumi atrodo tarsi svetimkūniai Lietuvos teatro lauke. Svetimi (ir nebūsim drauge).

  • Teatras ir literatūra

    Žiūrovui spręsti, ar sunkiasvoris „Užburtas kalnas“ – darbas ar malonumas, tačiau šiandieniame išskaidyto ir išblaškyto dėmesio pasaulyje intelektualus Lupos spektaklis reikalauja kantrybės ir rimties.

  • Išklausius „Užburtą kalną“

    Nuolatinė viso spektaklio būklė – tai paties režisieriaus pusiau rišlūs šnabždesiai. <...> Galbūt tai – girdima Manno ir Lupos dialogo išraiška, susidūrusi realiajame ir spektaklio laikuose?..

  • Keli centimetrai iki lemiamo „spragt“

    „Katė ant įkaitusio skardinio stogo“ – absoliuti ryškaus teatrališkumo, teatrinės fikcijos apoteozė. <...> Reikia pasakyti, kad daugelis Mažojo teatro aktorių tiesiog maudosi tokiame žanre.

  • Kito gyvenimo ilgesys

    Spektaklis „Quanta“ Lietuvos nacionaliniame dramos teatre: Twarkowskio talentą kurti nuotaiką rodo gebėjimas suburti aktorius, kurių svaigus buvimas drauge žadina ir žiūrovo svajonę prie jų prisijungti.

  • Po Dainų šventės, limbe paklydusios

    Dovydo Strimaičio šokio spektaklyje „Suk suk“ į ratą sujungti trys kūnai užklumpa netikėtumu – jei įprastai rato motyvas prasmes kuria kone pats savaime, čia jų fenomenaliai tuščia.