Žengti pirmyn, bet visgi atgal

Kamilė Žičkytė 2016-12-08 menufaktura.lt
Scena iš spektaklio „Kaulinis Senis ant geležinio kalno“. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka
Scena iš spektaklio „Kaulinis Senis ant geležinio kalno“. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Žengi į Lietuvos nacionalinį dramos teatrą, o regis, įžengi atgal - į vaikystę. Savaitgalį vykusios premjeros vaikams „Kaulinis Senis ant geležinio kalno“ proga teatro fojė atidaryta grafikų, knygų iliustratorių ir dailininkų Birutės Žilytės ir Algirdo Steponavičiaus darbų paroda. Dar neprasidėjus spektakliui imi ir nugrimzti prisiminimuose - tai piešiniai iš vaikystės. Neskaičiuoju, kiek mūsų esame vartę žurnalo vaikams „Genys“ puslapius ar varstę vaikų kavinės „Nykštukas“ duris, kiek valandų praleidome gyvendami magiškuose Birutės Žilytės iliustracijų pasauliuose. Grafikė Birutė Žilytė už aukštąją modernią kultūrą puoselėjančią dailę ir kūrybą vaikams praeitais metais tapo nacionalinės meno ir kultūros premijos laureate. Praėjus metams, fantastinis menininkės pasaulis atgimė Nacionalinio teatro scenoje. Spektaklio pagal stebuklinį Jono Basanavičiaus pasakojimą režisierius - Jonas Tertelis.

Jonas Tertelis - kino, teatro ir video filmų režisierius, kurio teatrininis debiutas įvyko dalyvaujant „Menų spaustuvės“ inicijuojamame projekte „Atvira erdvė'14“, jis buvo „YesMoonCan“ spektaklio pjesės autorius, aktorius ir režisierius. Drąsu? Taip! Kaip videomenininkas, Jonas Tertelis yra dirbęs su Vidu Bareikiu spektakliuose „Mr. Fluxus arba Šarlatanai“ (NO THEATRE, 2012), „Kovos klubas“ (Valstybinis jaunimo teatras, 2012), „Nematomi monstrai“ (NO THEATRE, 2013), „Kaligula“ (NO TEHATRE, 2014), „Euro Vizija“ (Latvijos nacionalinis teatras, 2014). Lietuvos nacionalinio teatro didžioji scena - iššūkis ir jau patyrusiam režisieriui. Ko šįkart tikėtis žiūrovui? Turint tokios įvairialypės vizualaus meno kūrimo patirties ir drąsos, Jonui Terteliui įprasto spektaklio pristatyti ir nepavyksta: „Kaulinis Senis...“ - Lietuvos žiūrovams gurmaniškas vizualinis teatro vyksmas, seansas ne tik vaikams.

Jonas Tertelis pasakos inscenizacijoje, kurią pats ir parašė, nebando supaprastinti painaus siužeto: kova dėl paskutinio grūdo - išsikerojusi per kelias karalystes, gyvenimus, realųjį bei magišką pasaulius, - išsitęsia, prailgsta, bet niekaip nesibaigia. Ir jei vaiko akyse istorija pasakoja „apie jaunuolį, kuriam reikėjo praeiti tris išbandymus ir mergaitę, miško baubus, gulbes, Kaulinį Senį ir geležinį kalną“ - tiek jau to. Įvykių vingiuose ir personažų transformacijose klaidžiojatiems žiūrovams keltas kitas iššūkis. Gabūt jiems ir nereikia sekti veiksmo, o tik mėgautis Manto Bardausko kurtų projekcijų, spalvų, Birutės Žilytės iliustracijų detales atspindinčių ryškių Sandros Straukaitės kostiumų, Vestos Grabštaitės choreografijos ir Gintaro Sodeikos muzikinių kompozicijų derme, meditatyvia ir pasakiška atmosfera? Būtent šių elementų visuma ir traukia dėmesį, suteikia vertę spektakliui.

Be gėrio nebūtų blogio ir atvirkščiai. Be aktorių nebūtų ir spektaklio. Ar aktoriai čia pasakoja istoriją, ar yra tik smulkūs spektaklio visumos elementai? Neįprastas spektaklis reikalauja savito vaidybos būdo. Atsisakyta psichologizmo, bet vaidybinės vienybės ir nuoseklaus pasakojimo nėra. Vieni aktoriai apatiškai „atlieka“ tekstą ir judesius (masuotė), kiti - Žygimantės Elenos Jakštaitės Mergelė, Gedimino Rimeikos Bernelis, ypač Povilas Budrys, vaidinantis iš pykčio pamėlusį Kaulinį Senį ir Rytis Saladžius - Žmogystą (istorijos antipodai) - karikatūriškai ir ryškiai spalvina savuosius personažus. Ar tokie teatrinės mokyklos ir aktorinės patirties skirtumai?

Preciziškas projekcijų, apšvietimo, choreografinių elementų ir milžiniškų scenografės Paulės Bocullaitės butaforinių kalvų trajektorijų tikslumas bei kiti „techniniai“ spektaklio aspektai šįkart pasiglemžė režisieriaus dėmesį. Jonas Tertelis sukūrė teatro ir kino principais grįstą pasaulį, kuriame gera būti. Žiūrovui, bet ne aktoriui. Galbūt režisieriui pritrūko laiko, tačiau aktoriaus funkcija ir spektaklyje vis dar lieka neaiški. Jei aktoriaus užduotis - būti scenoje ir papasakoti istoriją, tuomet režisieriaus - jam padėti. Ir išsisukinėti negalima.

„Kaulinis Senis...“ priminė danų režisierės Kirsten Dehlholm tame pačiame teatre pastatytą spektaklį „Kosmosas+“, kuris 2014 metais buvo įvertintas Auksiniu scenos kryžiumi geriausio spektaklio vaikams ir jaunimui kategorijoje. Abu šie spektakliai - nauji meno reiškiniai, nepavaldūs įprastiems spektaklių vaikams atlikimo, suvokimo ir vertinimo kriterijams. Žiūrovas gali likti abejingas tekstui, bet ne spektaklio visumai. „Kosmosas+“ užburia galaktikų, žvaigždžių ir planetų didybe, „Kaulinis Senis...“ - lietuvių liaudies mitologija, burtais, prakeiksmais ir būtybėmis. Abu spektakliai - apie transcendentinius pojūčius, apie tai, ko sava akimi nematome, bet galime įsivaizduoti. Apie šiurpą keliančias baimes ir svajones. O fantazija juk amžiaus neturi.

recenzijos
  • Pakibęs tarp praeities ir dabarties

    Vilniaus senojo teatro transformacijos – jau atskira tema, tačiau spektaklyje „Toli toli“ paliečiamas įdomus aspektas – kaip tuos pokyčius išgyvena ir supranta aktoriai ir teatro kolektyvas.

  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.