XIX amžius XXI amžiaus scenose

Jūratė Visockaitė 2022-01-07 literaturairmenas.lt, 2021-12-14
Scena iš Giuseppe‘s Verdi operos „Traviata“, Žermonas - Arūnas Malikėnas, Violeta - Viktorija Miškūnaitė; režisierius Fabio Ceresa (Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras, 2021). Martyno Aleksos nuotrauka
Scena iš Giuseppe‘s Verdi operos „Traviata“, Žermonas - Arūnas Malikėnas, Violeta - Viktorija Miškūnaitė; režisierius Fabio Ceresa (Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras, 2021). Martyno Aleksos nuotrauka

aA

Laukiau „Traviatos“ (lapkričio 18 d., LNOBT) kaip dangaus manos. Ji neiškrito, nebuvo man duota (žinau, kad ne man vienai). Kodėl?

Kodėl fojė, prie mūsų ponių ir ponų fotosienelės, vietoj anonsuoto spektaklio logotipo - levandų - matau puokštes gyvų raudonų rožių (floristas Mantas Petruškevičius)? Kurios taip pat kaip ir levandos nepanašios į anos damos kamelijas.

Kodėl - o, Dangau! - pakilus dirigento Ričardo Šumilos rankai ir tyliai tyliai smelkiantis ir užliejant dieviškajai Giuseppe Verdi uvertiūrai, man neužkanda žado taip, kaip visada?

Kodėl ir vėliau mano mylimos operos „Traviata“ muzika - aistringa, tragiška ir pakylėjanti - nors užmušk, iš orkestro duobės man neskamba? 

Pirmas veiksmas

Kodėl Violetą rengiančios tarnaitės mūvi pirštines? Gal čionai aktuali asociacija, bet juk nelogiška, hm, užtat Violetos pajuodinta džiūstanti džiovininkės plaštaka ir nuolat maunamos ilgos pirštinės yra labai gerai.

Kodėl per „Libiamo“ („Pakelkim“) visos moteriškės vienodos? Išsirikiavusios ir sulipusios rožiniais ir juodais krinolinais - argi čia ne turtingos kurtizanės namai, o viešnamis, praktikuojantis savas uniformas? Ką pasakys feministės apie šio spektaklio autorius vyrus (!): ar jie žino, kad moteris, atėjusi į balių ir pamačiusi taip pat apsirengusią kitą moterį, išeina iš to baliaus? Choristų tarsi per daug, jie nesukuria čia reikalingos karnavalinės atmosferos, linksminimosi ant bedugnės krašto. Tragiškoje operoje „Libiamo“ scena ne tik garsi, bet ir svarbi, nes nuo šito kalno bus riedama tiktai žemyn.

Kodėl Violeta iš butelio pilsto šampaną - kaip darželinukė greitosiomis tą pilstymą tik pavaizduodama? Solistai ir vėliau per kai kurias arijas bus priversti dar ką nors veikti - kad mums įdomiau būtų?

Kodėl Alfredo plaukai nupurkšti ryžai? (Vėliau suprasime, kad tokia jo genetika, kad jo tėvas ir, svarbiausia, jo sukompromituota ir ištekėti negalinti sesuo taip pat išrudinti: šitaip pagal režisierių išeina, kad kurtizanė, atsisakiusi meilužio, galės pagelbėti nekaltai ir negražiai mergaitei.) Na, bet mūsų nerimastingai lauktas Merūnas Vitulskis, nūnai vizualiai esantis „ne formoje“, aprengtas tviskančiu fraku, atrodo dar pakenčiamai.

Antras veiksmas

Kodėl gi žaliuoju periodu Merūno Alfredas, išstumiamas į sceną ne su kokiu nors formas slepiančiu dailininko balachonu, o su liemene? Žinoma, čia poilsinė ir netgi valstietiška aplinka (levandų lauko gale stovi kuklus valstiečio namelis), tačiau Alfredo karlsoniška figūra skaudžiai žeidžia žiūrovių moterų širdis...

Kodėl staiga atvertas, labai intriguojančiai animuotas (neseniai panašius, bet linksmesnius vaizdelius matėme irgi italų režisieriaus statytame „Rožės kavalieriuje“) Alfredo gimtųjų namų paveikslas yra nebylus, man aišku, bet kodėl mimanso atlikėjų veidai aptraukti kojinėmis iš siaubo filmo - ne. Vis dėlto labai tinka Violeta ir ryžoji sesutė, susėdusios prie staliuko ir žiūrinčios viena į kitą.

Kodėl geltonuoju periodu - reikia pripažinti, spalviškai geltoni ir juodi krinolinai mėlynos baliustrados fone atrodo daug geriau nei anie rožiniai - toreadorai ir buliai (jų tarpe akyla akis pastebės žvaigždę vardu Deividas Meškauskas) prapuola tarp sijonų ir choreografas taip nieko ir neišvysto? 

Trečias veiksmas

Kodėl mirtis prakilnioje „Traviatoje“ atšuoliuoja anų koridos bulių - dargi apsimovusių susiraičiusias vėžines ar virusines pirštines - pavidalu? Ačiū Dievui, tas Provanso levandų laukas su nueinančia į tolį heroje nuramina. Ak, gal ir mes jį išvysime savo gyvenimuose... Bet turime būti budrūs ir skiepytis...

Žinau, negražu šitaip punktais mėsinėti ir tyčiotis. Neįtikusias detales tikrai praleisčiau pro pirštus, jei svarbiausios viršūnės būtų įveiktos.

Kodėl gi tik kelios dienos iki premjeros paaiškėja, kas iš dviejų sopranų dainuos tą ir kitą vakarą - tai nepagarba žiūrovui, einančiam į operą klausytis individualaus balso.

Sopranas Viktorija Miškūnaitė-Violeta, nors vaidino meilę kiek atitolusi nuo savo mylimojo, nors laukto dueto nėra, vis dėlto yra „mano Violeta“. Vis dėlto, nes jos dainuojamas arijas išklausau su pasigėrėjimu ir atskirai.

Ir paskutinis „kodėl“. Kodėl LR nacionalinis teat­ras operos 100-mečio proga nepadovanojo mums lietuvių nacionalinės komandos sustyguoto klasikinio, rodos, ir tobulai, ir aiškiai Alexandre Dumas (sūnaus) ir G. Verdi parašyto spektaklio? Mano galva, taip ir nesusijungėme su 1920 m. nelengvai pastatyta LR istorine opera. Gal ES operiniam tinklui duoti įžadai ir mūsų dainininkų nekvies, jei mes nekviečiam jų gast­roliuojančių siuvėjų? Galgi naujametei transliacijai sulauksime bent jau visų rinktinių dainininkų, kurių turime ir kurie nebuvo atrinkti ir pašaukti? Už tai ir pakelsiu taurę.

Iš 3737 / 21 žurnalo (2021-12-03)

recenzijos
  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.