Virpėti. Iš malonumo

Laura Šimkutė 2025-02-22 7md.lt, 2025-02-14
Akimirka iš performatyvios paskaitos „tremolo“; atlikėjos Kristina Morta Paškevičiūte-Berulienė ir Laura Kutkaitė, režisierė Laura Kutkaitė („Meno ir mokslo laboratorija“, 2025). Martyno Norvaišo nuotrauka
Akimirka iš performatyvios paskaitos „tremolo“; atlikėjos Kristina Morta Paškevičiūte-Berulienė ir Laura Kutkaitė, režisierė Laura Kutkaitė („Meno ir mokslo laboratorija“, 2025). Martyno Norvaišo nuotrauka

aA

Geriausia egzistuoti, jei esi pusamžis baltasis vyras, teigtų interneto ironiškų memų folkloras. Bet, kaip sakoma, pajuokavimuose dažnai esti šlakelis tiesos. Taip ir čia – iš tiesų dėl patriarchato ir jo kultūriškai įteigtų visuomenės modelių susiklostė tokia situacija, kad baltieji vyrai tampa daugelio įvairių tyrimų tiksline grupe. Teko matyti šaltinį, kad net rekomendacijos dėl biuruose palaikomos temperatūros yra sudarytos remiantis tyrimu, kurio tikslinė grupė buvo vyrai. Pabandykime įsivaizduoti, kiek tokių tyrimų atlikta medicinos ir farmacijos srityse. Ir tada nori nenori kyla natūralus pasipiktinimas: kaip visuomenė, lyg ir bandome nusimesti stipraus patriarchato šleifą, tačiau, kadangi šis procesas dar palyginti jaunas, vis nešamės su savimi jo likučius ir susiduriame su tuo, kad kartais tenka įrodinėti paprasčiausius dalykus. Įrodinėti, kad moteris – tas pats žmogus. Ir jau matau, kaip komentatoriai piktinasi: juk turit jūs tas teises ir viską jums visuomenė duoda. O štai būti vyru darosi baisu – tuoj atims visas privilegijas.

Vedama šio naratyvo, jaunosios kartos režisierė Laura Kutkaitė ėmėsi savotiško tyrimo, kurį kartu su aktore Kristina Morta Paškevičiūte, bendradarbiaudamos su Meno ir mokslo laboratorija (MMLAB), pristatė performatyvioje paskaitoje „Tremolo“. Paskaita tampa raktiniu žodžiu, nes perteikdamos idėjas apie moters malonumą kūrėjos, pasikausčiusios faktine informacija, imasi edukacinės misijos. Į susirinkusią publiką jos kreipiasi ištraukomis iš mokslinių straipsnių – apie dalykus, apie kuriuos kažkodėl vis dar tabu kalbėti, apie tyrimų moterų lytiškumo klausimais trūkumą, apie kažkodėl normalizuotą prievartos ir galios demonstravimo kultūrą, varomą prievartavimo narkotikais ir įžūlumo, bei galiausiai apie tai, kad seksas egzistuoja ne tik dėl reprodukcinės funkcijos. Kad galima virpėti iš malonumo, o ne iš baimės. Šias temas Kutkaitė ir Paškevičiūtė gvildena įnešdamos ir šiek tiek nostalgijos, ir šiandienos prieskonio – per atpažįstamas popkultūros nuorodas ir kasdienybės absurdo anekdotus, atėjusius iš asmeninės patirties ir iš interneto, visa tai papildydamos savotiškais memais bei surinktais anoniminiais pasakojimais malonumo tema.

Akimirka iš performatyvios paskaitos „tremolo“; atlikėjos Kristina Morta Paškevičiūte-Berulienė ir Laura Kutkaitė, režisierė Laura Kutkaitė („Meno ir mokslo laboratorija“, 2025). Martyno Norvaišo nuotrauka

Kūrėjos tarsi koliažą dėlioja nuostatų ir patirčių dramaturgiją, kviesdamos kritiškai pažvelgti net į savo pačių mintis – netobulas, nulemtas to, kaip buvome ugdomi ir kas mums buvo kalama į galvą. Prieš įžengiant į spektaklio erdvę pasitinka šypseną keliančios ištraukos iš merginoms skirtų žurnalų: ar esi pamišusi dėl vaikinų? Galbūt tau reikėtų išbandyti vasaros romaną? O gal vis dėlto tau, keturiolikmete, vertėtų pasilaikyti dietos, nes kitaip nepatiksi vaikinams? Į merginų savimonę ir pasitikėjimo likučius be gailesčio duria „justės“, „lukos“ ir „panelės“. Tada iš „raudonųjų puslapių“ pasipila įvairiausi aiškinimai lytiškumo klausimais, kurie labiau linkę į gėdijimo nei normalumo patvirtinimo pusę. O spektaklio pradžioje, atlikus greitą interaktyvų kolokviumą (tikra paskaita, tai kaip be netikėto žinių patikrinimo), paaiškėja, kad net lytinių organų tikraisiais pavadinimais vaikystėje neišmokome vadinti – girdėjome šimtą ir vieną keisčiausią variaciją.

Plėtodamos paskaitą „Tremolo“ kūrėjos pirštu beda į esminę problemą: merginos buvo auginamos taip, kad visad jaustųsi nepakankamos, kažkokios ne tokios, brokuotos, neužtikrintos dėl savo kūno ir savo proto, o visa tai „sutaisyti“ galėtų tik vaikinas, kuriam priklausysi. Visuomenė ir jos nuostatos tą modelį vis pildė – buvo juk kadaise auginama pagal teiginius iš Jono Zalyčio „Meilės vardu“, kurie, žiūrint iš šiandieninės perspektyvos, kelia norą, kaip įtaigiai pavaizduoja „Tremolo“ kūrėjos, tik išsirėkti ar išsivemti. Nes kas buvo šventasis gralis 1985-aisiais, dabar jau canceled (atšaukta). Ir yra už ką.

Akimirka iš performatyvios paskaitos „tremolo“; atlikėjos Kristina Morta Paškevičiūte-Berulienė ir Laura Kutkaitė, režisierė Laura Kutkaitė („Meno ir mokslo laboratorija“, 2025). Martyno Norvaišo nuotrauka

Vieta, pasirinkta šiai performatyviai paskaitai, taip pat suteikia papildomo akademiškumo – visą scenografiją atstoja Vilniaus universiteto Medicinos fakulteto Didžioji auditorija. Daugiau jokio rekvizito nereikia – užtenka tik senos, autentiškos aplinkos su lyg graikiškame teatre išsidėsčiusiais, aukštyn kylančiais suolais (neabejoju, kad dėl akustinių paskatų universitetų projektuotojai sėmėsi įkvėpimo iš senovės graikų teatro struktūros), tribūnos su universiteto atributika, įvairių nusipelniusių srities atstovų portretų (pavyko prisėsti prie paties Hipokrato biusto) ir, žinoma, lentos bei multimedijos. Tokia akademinė aplinka sukuria atitinkamą santykį tarp publikos ir atlikėjų – jos edukuoja, o žiūrovai klausosi ir leidžia sau apsispręsti, ar norės išgirsti, kas yra sakoma, ar pasirinks kitą kelią, kaip ir universitete.

Vis dėlto stipriausiai „Tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį visiškai normalizuodamos ir nuplėšdamos į objektizavimą linkusias nuostatas, – tiesiog paprastai, be jokio nejaukumo ir demonstratyvumo išsirengdamos. Regis, net be jokio siekio šokiruoti ar kitaip kurti efektą (dėl ko dažnu atveju ir įvyksta apsinuoginimas teatro scenoje). Leisdamos suprasti, kad štai prieš jus yra tiesiog kūnas, kuriame galima būti; šokantis pagal savo mėgstamiausią dainą, virpantis iš malonumo, seksualiai girdomas vandeniu ir tiesiog pasitikintis savimi.

Akimirka iš performatyvios paskaitos „tremolo“; atlikėjos Kristina Morta Paškevičiūte-Berulienė ir Laura Kutkaitė, režisierė Laura Kutkaitė („Meno ir mokslo laboratorija“, 2025). Martyno Norvaišo nuotrauka

7md.lt

recenzijos
  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.

  • Apie sąžinės kompromisus ieškant gero teatro

    Esu tikra, kad Krymovas stato spektaklius būtent apie Rusiją. Tiksliau, jis stato apie save, tad išvengti to, kame augai, brendai ir išgyvenai visus svarbius kūrybinius etapus, yra neįmanoma.

  • Degantis ir uždegantis teatru

    Skaitydamas Gyčio Padegimo mintis knygoje „Įtariamas Padegimas“ ne sykį pagalvoji, kad režisierius būtų puikus teatrinių portretų kūrėjas, nes labai taikliai charakterizuoja menininkus.

  • Vaikystė nevaikiškam spektakliui

    D. Krymovo mintis, jog šis spektaklis – tai requiem gimusiems ir negimusiems vaikams, leidžia priimti jo paveiksliškumą, tačiau kartkartėmis tai primena ne kūrinį, o pamąstymus-etiudus vaikystės tema.