Virpėti. Iš malonumo

Laura Šimkutė 2025-02-22 7md.lt, 2025-02-14
Akimirka iš performatyvios paskaitos „tremolo“; atlikėjos Kristina Morta Paškevičiūte-Berulienė ir Laura Kutkaitė, režisierė Laura Kutkaitė („Meno ir mokslo laboratorija“, 2025). Martyno Norvaišo nuotrauka
Akimirka iš performatyvios paskaitos „tremolo“; atlikėjos Kristina Morta Paškevičiūte-Berulienė ir Laura Kutkaitė, režisierė Laura Kutkaitė („Meno ir mokslo laboratorija“, 2025). Martyno Norvaišo nuotrauka

aA

Geriausia egzistuoti, jei esi pusamžis baltasis vyras, teigtų interneto ironiškų memų folkloras. Bet, kaip sakoma, pajuokavimuose dažnai esti šlakelis tiesos. Taip ir čia – iš tiesų dėl patriarchato ir jo kultūriškai įteigtų visuomenės modelių susiklostė tokia situacija, kad baltieji vyrai tampa daugelio įvairių tyrimų tiksline grupe. Teko matyti šaltinį, kad net rekomendacijos dėl biuruose palaikomos temperatūros yra sudarytos remiantis tyrimu, kurio tikslinė grupė buvo vyrai. Pabandykime įsivaizduoti, kiek tokių tyrimų atlikta medicinos ir farmacijos srityse. Ir tada nori nenori kyla natūralus pasipiktinimas: kaip visuomenė, lyg ir bandome nusimesti stipraus patriarchato šleifą, tačiau, kadangi šis procesas dar palyginti jaunas, vis nešamės su savimi jo likučius ir susiduriame su tuo, kad kartais tenka įrodinėti paprasčiausius dalykus. Įrodinėti, kad moteris – tas pats žmogus. Ir jau matau, kaip komentatoriai piktinasi: juk turit jūs tas teises ir viską jums visuomenė duoda. O štai būti vyru darosi baisu – tuoj atims visas privilegijas.

Vedama šio naratyvo, jaunosios kartos režisierė Laura Kutkaitė ėmėsi savotiško tyrimo, kurį kartu su aktore Kristina Morta Paškevičiūte, bendradarbiaudamos su Meno ir mokslo laboratorija (MMLAB), pristatė performatyvioje paskaitoje „Tremolo“. Paskaita tampa raktiniu žodžiu, nes perteikdamos idėjas apie moters malonumą kūrėjos, pasikausčiusios faktine informacija, imasi edukacinės misijos. Į susirinkusią publiką jos kreipiasi ištraukomis iš mokslinių straipsnių – apie dalykus, apie kuriuos kažkodėl vis dar tabu kalbėti, apie tyrimų moterų lytiškumo klausimais trūkumą, apie kažkodėl normalizuotą prievartos ir galios demonstravimo kultūrą, varomą prievartavimo narkotikais ir įžūlumo, bei galiausiai apie tai, kad seksas egzistuoja ne tik dėl reprodukcinės funkcijos. Kad galima virpėti iš malonumo, o ne iš baimės. Šias temas Kutkaitė ir Paškevičiūtė gvildena įnešdamos ir šiek tiek nostalgijos, ir šiandienos prieskonio – per atpažįstamas popkultūros nuorodas ir kasdienybės absurdo anekdotus, atėjusius iš asmeninės patirties ir iš interneto, visa tai papildydamos savotiškais memais bei surinktais anoniminiais pasakojimais malonumo tema.

Akimirka iš performatyvios paskaitos „tremolo“; atlikėjos Kristina Morta Paškevičiūte-Berulienė ir Laura Kutkaitė, režisierė Laura Kutkaitė („Meno ir mokslo laboratorija“, 2025). Martyno Norvaišo nuotrauka

Kūrėjos tarsi koliažą dėlioja nuostatų ir patirčių dramaturgiją, kviesdamos kritiškai pažvelgti net į savo pačių mintis – netobulas, nulemtas to, kaip buvome ugdomi ir kas mums buvo kalama į galvą. Prieš įžengiant į spektaklio erdvę pasitinka šypseną keliančios ištraukos iš merginoms skirtų žurnalų: ar esi pamišusi dėl vaikinų? Galbūt tau reikėtų išbandyti vasaros romaną? O gal vis dėlto tau, keturiolikmete, vertėtų pasilaikyti dietos, nes kitaip nepatiksi vaikinams? Į merginų savimonę ir pasitikėjimo likučius be gailesčio duria „justės“, „lukos“ ir „panelės“. Tada iš „raudonųjų puslapių“ pasipila įvairiausi aiškinimai lytiškumo klausimais, kurie labiau linkę į gėdijimo nei normalumo patvirtinimo pusę. O spektaklio pradžioje, atlikus greitą interaktyvų kolokviumą (tikra paskaita, tai kaip be netikėto žinių patikrinimo), paaiškėja, kad net lytinių organų tikraisiais pavadinimais vaikystėje neišmokome vadinti – girdėjome šimtą ir vieną keisčiausią variaciją.

Plėtodamos paskaitą „Tremolo“ kūrėjos pirštu beda į esminę problemą: merginos buvo auginamos taip, kad visad jaustųsi nepakankamos, kažkokios ne tokios, brokuotos, neužtikrintos dėl savo kūno ir savo proto, o visa tai „sutaisyti“ galėtų tik vaikinas, kuriam priklausysi. Visuomenė ir jos nuostatos tą modelį vis pildė – buvo juk kadaise auginama pagal teiginius iš Jono Zalyčio „Meilės vardu“, kurie, žiūrint iš šiandieninės perspektyvos, kelia norą, kaip įtaigiai pavaizduoja „Tremolo“ kūrėjos, tik išsirėkti ar išsivemti. Nes kas buvo šventasis gralis 1985-aisiais, dabar jau canceled (atšaukta). Ir yra už ką.

Akimirka iš performatyvios paskaitos „tremolo“; atlikėjos Kristina Morta Paškevičiūte-Berulienė ir Laura Kutkaitė, režisierė Laura Kutkaitė („Meno ir mokslo laboratorija“, 2025). Martyno Norvaišo nuotrauka

Vieta, pasirinkta šiai performatyviai paskaitai, taip pat suteikia papildomo akademiškumo – visą scenografiją atstoja Vilniaus universiteto Medicinos fakulteto Didžioji auditorija. Daugiau jokio rekvizito nereikia – užtenka tik senos, autentiškos aplinkos su lyg graikiškame teatre išsidėsčiusiais, aukštyn kylančiais suolais (neabejoju, kad dėl akustinių paskatų universitetų projektuotojai sėmėsi įkvėpimo iš senovės graikų teatro struktūros), tribūnos su universiteto atributika, įvairių nusipelniusių srities atstovų portretų (pavyko prisėsti prie paties Hipokrato biusto) ir, žinoma, lentos bei multimedijos. Tokia akademinė aplinka sukuria atitinkamą santykį tarp publikos ir atlikėjų – jos edukuoja, o žiūrovai klausosi ir leidžia sau apsispręsti, ar norės išgirsti, kas yra sakoma, ar pasirinks kitą kelią, kaip ir universitete.

Vis dėlto stipriausiai „Tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį visiškai normalizuodamos ir nuplėšdamos į objektizavimą linkusias nuostatas, – tiesiog paprastai, be jokio nejaukumo ir demonstratyvumo išsirengdamos. Regis, net be jokio siekio šokiruoti ar kitaip kurti efektą (dėl ko dažnu atveju ir įvyksta apsinuoginimas teatro scenoje). Leisdamos suprasti, kad štai prieš jus yra tiesiog kūnas, kuriame galima būti; šokantis pagal savo mėgstamiausią dainą, virpantis iš malonumo, seksualiai girdomas vandeniu ir tiesiog pasitikintis savimi.

Akimirka iš performatyvios paskaitos „tremolo“; atlikėjos Kristina Morta Paškevičiūte-Berulienė ir Laura Kutkaitė, režisierė Laura Kutkaitė („Meno ir mokslo laboratorija“, 2025). Martyno Norvaišo nuotrauka

7md.lt

recenzijos
  • Pakibęs tarp praeities ir dabarties

    Vilniaus senojo teatro transformacijos – jau atskira tema, tačiau spektaklyje „Toli toli“ paliečiamas įdomus aspektas – kaip tuos pokyčius išgyvena ir supranta aktoriai ir teatro kolektyvas.

  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.