Vieno tėvo…

Vlada Kalpokaitė 2006-09-19

aA

Spektaklis kelia rimtą pagarbą vien jau savo neatremiamu maksimalizmu

Belieka nuolankiai prisipažinti, kad nei natūralūs suvokimo mechanizmai, nei papildomi optiniai prietaisai nepadeda taip paprastai aprėpti panoraminės, epinės, plačiakraštės, monumentalios ir visaip kitaip didelės Lietuvos nacionalinio dramos teatro premjeros – Gyčio Padegimo spektaklio pagal Juozo Glinskio pjesę „Vieno tėvo vaikai“. Daug veikėjų, daug sceninio veiksmo metų (sekundžių ir valandų), daug mažos tautos didelės istorijos, daugybės aktorių didelis (nebejuokauju) darbas, trinytės-keturnytės tarp herojų besidriekiančios ir į gausius mazgus besimezgančios linijos. Daug režisūrinių, vaidybinių ir kitokių stilistikų (anonsas žada tradicinę psichologinę dramą, absurdą ir fantasmagoriją, bet patikėkite – tai ne viskas).

Visa tai kažkaip sutelpa į erdviškai monumentalų, tiesiog kosmogoninį scenovaizdį (dailininkė Birutė Ukrinaitė), kuris kovoja dėl linijų, formų ir spalvų aiškumo, vietomis pralaimėdamas ir nusismulkindamas iki detalių ir simbolizmo (mažą namelį keitė didelis, kilo-leidosi dekoracijų plokštumos ir vaizdo projekcijos ekranai, stūksojo pasaulėkūrą menanti šieno kupeta ir t.t.).

Apibūdinimas „lietuviškas“ čia tiesiog negali neiškilti, nes net apšvietimo tapybiškumas sukelia prisiminimus apie „Lietuvos tapybos“ albumus, liaudies meistrų ar ekspresionistų drobes bei vitražus (medžiaga šiems – tikri bičių padirbinti medaus koriai, kurie, visa laimė, daugiau dekoratyvūs, nei alegoriški, nors sumanymas, matyt, buvo kitoks…). Nostalgiškai aidi ir nebūdingai naiviai iliustratyvūs Broniaus Kutavičiaus muzikos motyvai – spektaklio pradžios scenoje, kai Žemgirdų šeima laukia į Sibirą vešiančių stribų, skamba kažkas panašaus į ritmišką likimo beldimą į duris. Tarsi iš filmo apie pogrindyje tūnančius partizanus. Tiesa, kitus.

Kelių kartų aktorių subuvimas scenoje taip pat prikelia vaiduoklius – tai „anų laikų“ kino, tai teatro, tai eterio bangomis skambėjusių eilių beigi prozos pabraižytą juostą, dar nespalvotas ikimatvejeviškos epochos teatro fotografijas. Vaiva Mainelytė, Regimantas Adomaitis – vien jų buvimas scenoje kelia į paviršių didžiulį teatro ir kino istorijos klodą, į kurį inkrustuojami jaunesnių aktorių teatriniai ir tiesiog kultūriniai pėdsakai, daugiau ar mažiau gilūs, nuoširdūs ar kūrybingi, tačiau regimi. Ne visi sugeba nepasimesti tarp totalios spektaklio elementų ir intonacijų gausos, tačiau, tarkime, Šarūnas Puidokas, ko gero, kuria vieną įdomiausių savo vaidmenų, Vesta Grabštaitė netikėtai sutveria raganą – Kunigundą, primenančią klasikinio japonų teatro piktąsias dvasias. Ko gero būtų galima vardyti toliau, besileidžiant iki begalinio pavardžių sąrašo pabaigos, tačiau labiau rūpi visuma.

Dar ikimatvejeviškos epochos teatro fotografijos. Dmitrijaus Matvejevo nuotraukos

Kuri, kaip tyčia, niekaip nesusiformuoja į vientisą derinį. Bičių korių stogas svyruoja ir gresia nukristi.

Stringa pasakojimas, veliasi ritmas, tėkmė tai akmenėja, tai darosi isteriška. Tiesa, salė, kol nepavargsta į pabaigą, bent jau per premjerą buvo ideali – klausėsi, girdėjo ir matė. Matyt, veikė vyresniosios kartos aktorių magija, jaunesniųjų energija ir dramaturgo žodis, dažnai taiklus ir gyvas. Tiesa, nebūtinai nulemiantis dramaturginių dėsnių aiškumą. O visa tai, kas šiame spektaklyje yra nuo teatro, akivaizdžiai nesusitvarko su galingais užmojais, nors į pagalbą telkiasi kone visą įmanomą arsenalą, šaudo iš visų pabūklų – tai į žiūrovus, tai į vieni kitus, tai į pjesę ar dar kažin ką…

Spektaklis „Vieno tėvo vaikai“ kelia rimtą pagarbą vien jau savo neatremiamu maksimalizmu. Tikslai – kuo ambicingiausi: imti ir pateikti didžiulį ir reikšmingą šalies kūno ir dvasios istorijos gabalą, aprėpti „ir dangus, ir pragarmes“. Nevengiama aukščiausių laipsnių, idealizmo, šios „gėdos“ beveik pavyksta nedangstyti sveiku cinizmu. Nebaisu tirštinti spalvų ir charakteristikų, juodos-baltos kontrastai nešvelninami, nors yra ir „tirštumėlio“ su, grubiai tariant, nesantuokiniais ryšiais, su meksikiečių serialams prilygstančia švariai melodramatiška santykių painiava ir net „lygioje vietoje“ visiškai pritrenkusiu sadomazochizmu… Tai yra mažų mažiausia drąsu. Ir reikalauja atitinkamo žiūrinčiųjų dvasinio ir fizinio pasirengimo.

recenzijos
  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.