Veidmainystė kaip norma

Ingrida Ragelskienė 2018-01-08 7md.lt, 2018-01-05
„Nuogas karalius“ Klaipėdos jaunimo teatre. Eglės Sabaliauskaitės nuotrauka
„Nuogas karalius“ Klaipėdos jaunimo teatre. Eglės Sabaliauskaitės nuotrauka

aA

2017 m. gruodžio 28 d. žiūrėdama Klaipėdos Jaunimo teatro spektaklio „Nuogas karalius“ premjerą išgyvenau prieštaringus jausmus. Sakyti tiesą, rašyti tiesą, niekada neveidmainiauti - maždaug tokios sparnuotos tezės vis sukasi teatro kritiko galvoje kiekvieną kartą prieš žiūrovų salėje užgęstant šviesai ir pasineriant į tai, ką galėtume pavadinti teatro stebuklo mirksniu arba tiesiog spektaklio pradžia. „Nuogas karalius“ vertė suklusti ir įsijungti budrumo režimą - premjeros anonsas režisieriaus Valentino Masalskio lūpomis žadėjo „suteikti malonumą visai šeimai“ ir kartu pakalbėti „apie mūsų visuomenės aklumą, apie mūsų ribotumą, prisitaikymą ir susitaikymą su esama situacija“.

Turiu pripažinti - publikai tikrai buvo suteiktas malonumas. Buvau užliūliuota virtuoziškos keturių mobilių širmų-ekranų choreografijos, apakinta, gerąja to žodžio prasme, medijų, garso ir šviesų sintezės efektų, sužavėta virtuozišku temos atlikimu. Smagu, kad bėgant šimtmečiams senoje pasakoje galima rasti naujų klodų. Klaipėdos jaunimo teatras dar sovietmečiu nuvalkiotą vaikišką tiesą „O karalius tai nuogas“ keičia universalesniu šūkiu: „Kvailiai nemato, o protingi mato!“

Šioje tezėje ir klampiame spektaklio visai šeimai turinyje slypi ir didelė sarkastiško juoko dozė, ir dideli pavojai. Mes, žiūrovai, stebime gana mielas, šaržuotas, išradingai animuotas personažų išnaras: du ministrai, du ne ką už juos geresni ar prastesni liaudies atstovai (-ės), du žaismingi siuvėjai apgavikai ant riedučių ir mielas iki šleikštumo Karalius jo Didenybė Asmenukė. Situacija atpažįstama kiekvienam globalios virtualybės tinklo kasdieniam vartotojui - prieš mus klasikiniai nature morte arba negyvos gamtos atstovai. Ryškūs, deformuoti, pabrėžtinai negyvi ir nekeliantys jokio noro susitapatinti, jų atžvilgiu išgyventi galima tik viena - negailestingą pašaipą ir demaskuojantį juoką.

Už estetinę švarą ir išradingus kostiumų sprendimus turėtume būti dėkingi spektaklio dailininkui. Nors anonsuose ir socialiniame Klaipėdos jaunimo teatro profilyje dailininko autorystė neskelbiama, drįsčiau spėti už preciziško, grafiškai lakoniško scenos erdvės ir personažų kostiumų sprendimo slepiantis scenografės Paulės Bocullaitės talentą. Tai dailininkė, gebanti kurti teatrą akims, todėl viena iš didžiausių „Nuogo karaliaus“ akistatos malonumų yra vizualinis tyrimas koduojant mikropaslaptis, metaforas, susirangiusias kruopščiai apgalvotose scenovaizdžio detalėse. Velnias slypi smulkmenose, sako sena liaudies patarlė, o viena įdomiausių Lietuvos teatro scenografių pridaigsto šmaikščių užuominų: rožinių pūkučių, kuriais puošiasi dvi liaudies atstovės nuo batelių iki plaukų kuodukų, ryškių plastikinių pinigų ar sumuštinių lagaminėlių ministrų rankose ar visu grožiu finale demonstruojamų jo Didenybės kūno spalvos pėdkelnių, visu perimetru išpuoštų mini kutukais. O dar tos nepamirštamos storapadės, švytinčios plastiko šlepetės, kuriomis apautos grakščios Karaliaus (aktorius Gytis Šimelionis) kojytės...

Karalius nuo pirmų videotransliacijos kadrų išlieka centrine veiksmo figūra. Jis yra toji vyšnaitė, puošianti riebų, tirštai susisluoksniavusį, totaliai cheminį mūsų pasaulio virtualų tortą. Juo mes pasveikiname kiekvieną dieną šiame melo, iškreiptų prasmių ir prievartos matricoje. Pats savaime Karalius nėra nei geras, nei blogas. Jis - tiesiog iliustracija, statistas dar vienoje beprasmėje mūsų amžiaus asmenukėje. Karalius lygus ir prieš ministrus, ir prieš liaudį, ir prieš tuodu jaunus ir verslius apgavikus, rengiančius jį nesamu drabužiu, ir net prieš mus - žiūrovus. Mane vis dar glumina ši lygybė bei niūriai šmaikšti mūsų laiko diagnozė klaipėdiečių spektaklyje. Žiūrovai gražiai reagavo į šį piktą paskvilį Anderseno pasakos tema ir joks vaikas finale nesušuko „O karalius tai nuogas!“.... O gal tas šūksnis liko neišgirstas, nuslopintas publikos juoko, juk kai kvatoja kvailiai, išmintingiems geriau patylėti.

7md.lt

recenzijos
  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.

  • Kita stotelė – pasipriešinimo melancholija

    Aktoriai taip ir neišėjo nusilenkti. Laikosi Juozo Miltinio tradicijų? O gal tiesiog nebėra kam lenktis? Miestas, kuriame prasidėjo ši istorija, jau miręs. Ten traukiniai nebestoja.