Veidmainystė kaip norma

Ingrida Ragelskienė 2018-01-08 7md.lt, 2018-01-05
„Nuogas karalius“ Klaipėdos jaunimo teatre. Eglės Sabaliauskaitės nuotrauka
„Nuogas karalius“ Klaipėdos jaunimo teatre. Eglės Sabaliauskaitės nuotrauka

aA

2017 m. gruodžio 28 d. žiūrėdama Klaipėdos Jaunimo teatro spektaklio „Nuogas karalius“ premjerą išgyvenau prieštaringus jausmus. Sakyti tiesą, rašyti tiesą, niekada neveidmainiauti - maždaug tokios sparnuotos tezės vis sukasi teatro kritiko galvoje kiekvieną kartą prieš žiūrovų salėje užgęstant šviesai ir pasineriant į tai, ką galėtume pavadinti teatro stebuklo mirksniu arba tiesiog spektaklio pradžia. „Nuogas karalius“ vertė suklusti ir įsijungti budrumo režimą - premjeros anonsas režisieriaus Valentino Masalskio lūpomis žadėjo „suteikti malonumą visai šeimai“ ir kartu pakalbėti „apie mūsų visuomenės aklumą, apie mūsų ribotumą, prisitaikymą ir susitaikymą su esama situacija“.

Turiu pripažinti - publikai tikrai buvo suteiktas malonumas. Buvau užliūliuota virtuoziškos keturių mobilių širmų-ekranų choreografijos, apakinta, gerąja to žodžio prasme, medijų, garso ir šviesų sintezės efektų, sužavėta virtuozišku temos atlikimu. Smagu, kad bėgant šimtmečiams senoje pasakoje galima rasti naujų klodų. Klaipėdos jaunimo teatras dar sovietmečiu nuvalkiotą vaikišką tiesą „O karalius tai nuogas“ keičia universalesniu šūkiu: „Kvailiai nemato, o protingi mato!“

Šioje tezėje ir klampiame spektaklio visai šeimai turinyje slypi ir didelė sarkastiško juoko dozė, ir dideli pavojai. Mes, žiūrovai, stebime gana mielas, šaržuotas, išradingai animuotas personažų išnaras: du ministrai, du ne ką už juos geresni ar prastesni liaudies atstovai (-ės), du žaismingi siuvėjai apgavikai ant riedučių ir mielas iki šleikštumo Karalius jo Didenybė Asmenukė. Situacija atpažįstama kiekvienam globalios virtualybės tinklo kasdieniam vartotojui - prieš mus klasikiniai nature morte arba negyvos gamtos atstovai. Ryškūs, deformuoti, pabrėžtinai negyvi ir nekeliantys jokio noro susitapatinti, jų atžvilgiu išgyventi galima tik viena - negailestingą pašaipą ir demaskuojantį juoką.

Už estetinę švarą ir išradingus kostiumų sprendimus turėtume būti dėkingi spektaklio dailininkui. Nors anonsuose ir socialiniame Klaipėdos jaunimo teatro profilyje dailininko autorystė neskelbiama, drįsčiau spėti už preciziško, grafiškai lakoniško scenos erdvės ir personažų kostiumų sprendimo slepiantis scenografės Paulės Bocullaitės talentą. Tai dailininkė, gebanti kurti teatrą akims, todėl viena iš didžiausių „Nuogo karaliaus“ akistatos malonumų yra vizualinis tyrimas koduojant mikropaslaptis, metaforas, susirangiusias kruopščiai apgalvotose scenovaizdžio detalėse. Velnias slypi smulkmenose, sako sena liaudies patarlė, o viena įdomiausių Lietuvos teatro scenografių pridaigsto šmaikščių užuominų: rožinių pūkučių, kuriais puošiasi dvi liaudies atstovės nuo batelių iki plaukų kuodukų, ryškių plastikinių pinigų ar sumuštinių lagaminėlių ministrų rankose ar visu grožiu finale demonstruojamų jo Didenybės kūno spalvos pėdkelnių, visu perimetru išpuoštų mini kutukais. O dar tos nepamirštamos storapadės, švytinčios plastiko šlepetės, kuriomis apautos grakščios Karaliaus (aktorius Gytis Šimelionis) kojytės...

Karalius nuo pirmų videotransliacijos kadrų išlieka centrine veiksmo figūra. Jis yra toji vyšnaitė, puošianti riebų, tirštai susisluoksniavusį, totaliai cheminį mūsų pasaulio virtualų tortą. Juo mes pasveikiname kiekvieną dieną šiame melo, iškreiptų prasmių ir prievartos matricoje. Pats savaime Karalius nėra nei geras, nei blogas. Jis - tiesiog iliustracija, statistas dar vienoje beprasmėje mūsų amžiaus asmenukėje. Karalius lygus ir prieš ministrus, ir prieš liaudį, ir prieš tuodu jaunus ir verslius apgavikus, rengiančius jį nesamu drabužiu, ir net prieš mus - žiūrovus. Mane vis dar glumina ši lygybė bei niūriai šmaikšti mūsų laiko diagnozė klaipėdiečių spektaklyje. Žiūrovai gražiai reagavo į šį piktą paskvilį Anderseno pasakos tema ir joks vaikas finale nesušuko „O karalius tai nuogas!“.... O gal tas šūksnis liko neišgirstas, nuslopintas publikos juoko, juk kai kvatoja kvailiai, išmintingiems geriau patylėti.

7md.lt

recenzijos
  • Neužrūgęs pasaulis

    Sunku pasakyti, kiek iš tiesų yra sąmoningos „Fermentacijoje“ matomos citatos. Tik aiškiai matyti už jų plytinti tuštuma – taip, kaip už mobilių aikštelių lūkuriuojantis didžiulis scenos erdvės gylis.

  • Pagarbiai, iš tolo, iš garso

    „Sayonakidori“ lakštingala pragysta apie buvimą ikiracionaliame kultūros patyrime, kur užsimerkusi, net sėdėdama Trakų Vokės dvare, galiu tolumoje pamatyti Fudži kalną. Ar bent jo paveiksliuką.

  • Klounada ir Shakespeareʼas

    Režisierius Žilvinas Beniušis yra romantikas, bent jau toks atrodė spektaklyje „Romeo ir Džuljeta“, nutildantis juoką ir aplinkos triukšmą ir leidžiantis skleistis būtent meilės scenoms.

  • Nusikaltimas narcizų pievoje, stebint kiškiui

    Kol spektaklis plepa, tikrasis meno kūrinys įvyksta keliuose smulkučiuose momentuose, kurie iš tiesų turi potencialo pakeisti vidinę žiūrovo būseną, o ne tik užsiimti nesiliaujančiu jo informavimu.

  • Tarp scenos ir gyvenimo

    Pablo Larraíno filmas į Callas žvelgia kaip į prisiminimuose skendinčią, kiek sutrikusią figūrą. Pompastikos šiame pasakojime nėra daug, veikiau bandoma atskleisti žmogišką, pažeidžiamą Callas.

  • Tylos garsai

    Nuo Shakespeare’o laikų buvo sakoma, kad scenoje neturi būti kėdžių. Šiais laikais jokios nuostatos neegzistuoja, tačiau kėdėse įkalinti personažai turi būti maži dievai, kad sugebėtų prasmingai įkaitinti atmosferą.

  • Sodo spalvos

    Užuot tiriamai pažvelgę į savo pagrindinį herojų, jį nuteisė „žinoti“. Pasmerkė tariamam pasaulio suvokimui, žongliruodami abstrakčiomis sąvokomis. Spektaklio tekstai vos palietė pačių kūrėjų išsikeltas temas.

  • Vienišieji vakarai Vakaruose

    Artiomo Rybakovo spektaklis vadinasi „Vienišieji vakarai“ – ir sunku suprasti, ar Vakarų „V“ pamesta verčiant pjesę, ar jos sąmoningai atsisakyta statant spektaklį. Nes tai keičia pačią pjesės traktuotę.