Valia ir laisvė

Jūratė Visockaitė 2021-05-23 Literatūra ir menas, 2021-05-07
Scena iš spektaklio „Valia“ (rež. Vladimiras Gurfinkelis, LRDT). Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka
Scena iš spektaklio „Valia“ (rež. Vladimiras Gurfinkelis, LRDT). Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Vilniuje, J. Basanavičiaus gatvėje, šimtmetį stojiškai, jau be gluosnio svyruoklio gyvuojančiame (negaunančiame pinigų remontui) kultūros pastate, nūnai LRDT, apsireiškė pirmoji pokarantininė premjera - spektaklis „Valia“ - pagal Vasilijaus Šukšino (1929-1974) kūrybą. Taip, remonto reikia, tačiau netgi dabar atėjusi ir teatrą retrospektyviai apžvelgusi, įkvėpusi, atsėdėjusi pajutau savotišką, kiek iškrypėlišką malonumą. Prasivėrė plyšelis į LTSR epochą, į jos muziejų... Tuo labiau kad čia girdi V. Šukšiną ir rusiškai balsingai bylojančius aktorius. Susipažįsti su atsikviestu iš Rusijos ir sezoną mūsų sostinėje pradedančiu meno vadovu Vladimiru Gurfinkeliu (g. 1962).

Pripažinkim, tai giliai įsišaknijęs ir vis dar plačiau neaptariamas LR kultūros reiškinys. Ką apie tai galvoja mūsų politinės dorovės sergėtojai Arvydas Anušauskas ir Laurynas Kasčiūnas? Bet aš, kaip teatralė, siūlyčiau ne neduoti pinigų remontui, tuo labiau ne naikinti, o steigti naujus Vilniaus lenkų ir žydų teatrus. Jie tikrai turėtų ir ką vaidinti, ir ką nuveikti mūsų politizuoto gyvenimo arenoje.

 Nepaisant nepatogios kėdės ir siauro eilių tarpo, sėdėti pustuštėje kovidinėje salėje buvo kaip niekad komfortiška - dvi „Valios“ (vis dėlto versčiau „Laisvė“) valandos ne itin prailgo. V. Gurfinkelis - akivaizdus profas (iki mūsiškio perėjo daugybę Rusijos teatrų), stipriai sukalė spektaklio vinutes ir vesterniškai įsuko veiksmą. Aktorių trupė dirba pasigėrėtinai, atsiduodama scenai kūnu ir siela, vykdydama režisieriaus ir pedagogo užmojus. Ypač aktorė Aleksandra Metalnikova ir teatro eksvadovo Jono Vaitkaus (salėje sėdėjusio ir atidžiai žiūrėjusio) mokiniai Telmanas Ragimovas, Maksimas Tuchvatulinas (kuriuos būtų įdomu pamatyti kitų teat­rų scenose) turėjo įsisavinti daug medžiagos ir ją iki kaulų smegenų įsisavino. Kitas dalykas, kad naujasis vadovas dar labiau spaudžia tą jau ir anksčiau spaustą rusišką pedalą: pagarsintos, ištisai įaistrintos, dostojevs­kiškos (nors čia kaimiškasis Šukšinas) sceninės kalbos manierą, kuri įsitvirtinusi LRDT pamažu persiduoda ir lietuvių aktoriams. Baisu, kad riksmai nesuvešėtų visur ir ilgam, tuo labiau kad nebyliojo Eimunto era pasibaigė, o smarkiojo Oskaro prasiplečia.

 Režisieriaus teigimu, V. Šukšino apsakymai ir filmai („Калина красная“) yra paplūdę krauju. Taip, tačiau jie dar ir įmirkę baikėmis, rusų tautos etnografijos, psichologijos, rodos, net anatomijos išmanymu ir drauge staigiai užliejančiu sentimentalumu, gailesčiu tai tautai, finaliniu pakylėjimu. O „Valia“ publikai nuolat smūgiuoja vizualiai - mano galva, aitrūs, paryškinti vaizdai rašytojo tekstą ir mintį slopina. To V. Šukšino diegiamo šiurpo ir gailumo, deja, nepajutau.

Rusiška siela padėta ant didelio skritulio scenos vidury - jis apipiltas medžio drožlėmis, kurios bus naudojamos pernelyg dažnai; nuogi, laiką keičiantys medžių kamienai leidžiasi ir kyla; apšvietimo įkaitintą erdvę perpildo kai kurių personažų išplatinti, išdailinti kostiumai (dailininkai Irena Jarutis, Jevgenijus Kozinas). Keista, netgi perdėm išmiklinta aktorių plastika, akrobatika, kuria esi priverstas grožėtis, ima ir atsisuka prieš „Valią“, prieš rašytojo brangintą rupų realizmą. Hiperrealizmas virsta dekoratyvumu, besaikiškumu, neišbalansuota atrakcija su nusekusia, neišdidinta pabaiga. Galbūt tai jauno inscenizacijos autoriaus Iljos Gubino azartas. Galbūt užsitęsusios premjeros (ji buvo gatava rudenį) nervas.

Spektaklio pradžioje aktoriai vyrai skaldo malkas ant kaladžių. Išties, bravo! To dar reikėjo išmokti, regis, repeticijos vyko netgi su incidentais, kraujo praliejimu. Rusų trupės kūrybinės valios ir laisvės gradacija, o ir išlikimo troškimas yra pavydėtini. Mums reikia tik mokytis.

literaturairmenas.lt

recenzijos
  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.