Užmušiau, nes pasirodė, kad nebemyli

Ramunė Balevičiūtė 2023-05-21 menufaktura.lt
Scena iš spektaklio „Šeimyninės scenos“, režisierius Viktoras Marvinas (Vilniaus senasis teatras, 2023). Arturo Svorobovičiaus nuotrauka
Scena iš spektaklio „Šeimyninės scenos“, režisierius Viktoras Marvinas (Vilniaus senasis teatras, 2023). Arturo Svorobovičiaus nuotrauka

aA

„Kodėl užmušei šunį?“ - klausia sūnaus iš karo grįžęs tėvas. „Nes man pasirodė, kad šuo manęs nebemyli.“ „Tada viskas teisingai.“ Tai tėvo ir sūnaus pokalbio nuotrupa iš ukrainiečių dramaturgės Annos Jablonskajos (1981-2011) pjesės „Šeimyninės scenos“, kurią Vilniaus senajame teatre pastatė taip pat ukrainietis režisierius Viktoras Marvinas. Pjesė, kurios veiksmas vyksta bevardžio Rusijos miesto daugiabutyje, kalba ne apie šiandieninį karą, tačiau skamba taip, lyg būtų parašyta ką tik. Bet tuo pat metu tai gali būti bet kuris karas. „Šeimyninės scenos“ rodo karo paveiktą visuomenę. Arba galima mąstyti kitaip: visuomenę, kuri pateisina karą. Priežastys ir pasekmės neatskiriamai suaugusios, ir nei dramaturgė, nei režisierius nekelia tikslo analizuoti, kur slypi nužmogėjimo šaknis. Jie tik rodo vertybiškai pasiklydusius žmones, trokštančius artumo, tačiau labai iškreiptai jį suprantančius.

Viktoras Marvinas yra baigęs vaidybos bei kino ir medijų studijas, tad nenuostabu, kad daugiausia dėmesio spektaklyje skiriama personažams, jų santykiams ir įdomiems erdviniams sprendimams (Marvinas yra ir spektaklio scenografas). „Šeimyninės scenos“ rodomos naujojoje Vilniaus senojo teatro salėje M8. Black box tipo scena virsta ir daugiabučio laiptine, ir kiemu, ir butu. Veiksmas vyksta ir scenos „antrame aukšte“ - tad kariškio Boženkos šeimos dramą stebime pro buto langą. Pro jį tėkšdamasis į grindis išlekia senas televizorius ir vemia išgertuvėse dalyvaujantys kaimynai. Šios brutalios scenos fiziškai leidžia išgyventi situacijos siaubą ir neviltį, tačiau bendra spektaklio intonacija kitokia. Daugelį scenų režisierius palengvina, pripildydamas jas humoro ir improvizacinės žaismės.

Aktoriai Viačeslavas Lukjanovas, Jevgenija Gladij, Valentinas Novopolskis, Anžela Bizunovič ir Sergejus Zinovjevas vaidybines situacijas „gliaudo“ lengvai ir taikliai, jų vaidyba psichologiškai niuansuota ir kelianti atpažįstamumo šypsnį. Taip, „žmogiška, pernelyg žmogiška“, bet pjesė ir spektaklis juk ne apie tai? Tiksliausiai dramaturgės vaizdinį, man regis, įkūnijo Viačeslavas Lukjanovas. Jo vaidinamas iš karo lauko dėl sužeidimų išsiųstas Nikolajus nėra joks monstras, tačiau žudančiai šaltas. Jo absoliutų abejingumą išsklaido tik staigūs agresijos pliūpsniai ir meilė sūnui Vaniai (vaidina Vladislavas Naumovas). Tačiau meilę jis išreiškia savaip - mokydamas paauglį kovoti ir keršyti priešams. Priešingam vyriškumo tipui atstovauja Valentino Novopolskio Sergejus - Vanios biologijos mokytojas, rašantis disertaciją apie nuodingas vandenynų žuvis. Jis geraširdis, tačiau sentimentalus verksnys, beviltiškai įsimylėjęs Nikolajaus žmoną Iriną. Regis, kad talentingojo Valentino Novopolskio neįtikina toks tiesmukas dviejų vyrų supriešinimas. Atstumtų jausmų dramai neleidžia išsiskleisti ir režisūriniai sprendimai - mat spektaklio pabaigoje jo žanras pakrypsta kažko panašaus į absurdo komediją link. Užrakintoje devynaukščio patalpoje pasigirdus šūviams, veiksmas ima rutuliotis pagal farso taisykles: Jevgenijos Gladij Irina vieną akimirką teatrališkai rauda meilužio, kitą - vyro, o dar kitą - sūnaus. Režisierius nepalieka erdvės atsiskleisti ir Irinos prieštaringumui: ji myli vyrą, tačiau naudojasi Sergejumi, o jos meilė sūnui sumišusi su agresija („meile mano, sūnuti, gyvuly...“).

Regis, čia niekas neturi supratimo apie pagarbą ir švelnumą, santykiuose tarpsta nauda ir išskaičiavimas. Vyrai negerbia moterų, o moterys negerbia pačios savęs. „Išgyvenau bombardavimus ir minų sproginėjimus, bet nieko šlykštesnio už bobos rėkimą nesu girdėjęs“ - pareiškia Sergejaus Zinovjevo vaidinamas Senelis, karo veteranas. O abi moterys, Irina ir Anželos Bizunovič Teta Nadia, susitaikiusios su bobų vaidmenimis. Viktoras Marvinas pjesei prideda epilogą, iš kurio sužinome, kad niekas nepasikeičia: Irina lieka gyventi su vyru, o jų sūnus išeina kariauti. Mirusio Senelio kūnas aptinkamas tik po kelių dienų, o jo mirtis atneša naudos Tetai Nadiai, priglaudusiai Gegužės 9-osios proga kaimynui dovanotą skalbimo mašiną...

Įdomu, kaip šiandieninius įvykius būtų reflektavusi Anna Jablonskaja, jei ne jos tragiška žūtis per teroro aktą Maskvos Domodedovo oro uoste 2011-aisiais. Kai jutubas pilnas autentiškų Ukrainos karių liudijimų, kai išgyvenimais dalijasi karo siaubą savo akimis regėję gydytojai, psichologai, humanitarinės pagalbos teikėjai, pagaliau, kai turime Manto Kvedaravičiaus „Mariupolį“, išgalvotos melodramos, kad ir kaip kokybiškai būtų sukurtos, lieka tik malonia teatrine pramoga.

Publikaciją finansuoja Lietuvos kultūros taryba

recenzijos
  • Pakibęs tarp praeities ir dabarties

    Vilniaus senojo teatro transformacijos – jau atskira tema, tačiau spektaklyje „Toli toli“ paliečiamas įdomus aspektas – kaip tuos pokyčius išgyvena ir supranta aktoriai ir teatro kolektyvas.

  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.