Ugnies medžioklė tarp teatro ir ekrano

2008-10-06 Literatūra ir menas, 2008 10 06
Egidijus Bavikinas ir Ona Kolobovaitė spektaklyje „Ugnies medžioklė su varovais“. Nuotrauka iš „Domino“ teatro archyvo

aA

Indrė Stakvilė

Kompozitoriaus Giedriaus Kuprevičiaus ir libreto autorių Sauliaus Šaltenio bei Leonido Jacinevičiaus miuziklas „Ugnies medžioklė su varovais“ atgimė dar kartą. Šįsyk Vilniuje, „Domino“ teatre, pastatytas režisieriaus Gyčio Padegimo. Nuo miuziklo sukūrimo 1974-aisiais, jis statytas daugybę kartų, svarbiausius vaidmenis atlikdavo puikūs aktoriai bei dainininkai. „Sceninis miuziklo pastatymas debiutavo 1974 m. Latvijoje, Valmieros mieste. Paskui itin didelio populiarumo sulaukęs spektaklis buvo pastatytas Rygoje, Taline, Kijeve, Kazanėje, Kišiniove, o 1976 m. – Vilniuje, Jaunimo teatre. Įdomu ir tai, kad į latvių, estų, ukrainiečių, rusų kalbas buvo išverstas ir kūrinio libretas“ (Ieva Dunajevaite).

Kas skatina jo aktualumą? Neabejotinai – meistriškai ir savitai parašyta muzika. Aštuntame dešimtmetyje miuziklas turėjo maištingumo ir disidentizmo bruožų, nes tokias asociacijas kėlė tuomet nepageidaujama roko muzikos stilistika. Šiandieninių miuziklų kontekste G. Kuprevičiaus kūrinys maištingumo neprarado – jo muzikinė kalba sudėtinga, harmonija traktuojama laisviau, nevengiant disonansų ar retesnių slinkčių. Dramaturgija remiasi ne vien kupletinėmis formomis, gausu ansamblių, svarbų vaidmenį atlieka choras. Kitaip vertinčiau siužeto, istorijos, o ypač dialogų svarbą. Atsiranda distancija. Lyg stebėtum operetę, kurios tekstiniai intarpai su egzaltuotais jausmų protrūkiais tampa svetimi. Tačiau tai gali būti patrauklu plačiai publikai. Šiandien, kai lietuviški serialai išstumia sukurtuosius Pietų Amerikoje, kai ima dominuoti vietinės nekviestų bei išduotų meilių peripetijos, – tinkamas laikas praleisti vakarą miuzikle, kurio istorija nenusileidžia televizinėms. Tačiau į kitokį lygmenį ją pakelia kompozitoriaus G. Kuprevičiaus ir vaizdo režisieriaus Simono Glinskio sprendimai.

Spektaklio kūrybinė grupė džiaugiasi, kad apsiėjo be „žvaigždžių“ – dainuoja jauni, perspektyvūs, akademinį išsilavinimą turintys vokalistai; be pirotechnikos, kaskadinių triukų. Tačiau vis dėlto esama bandymų aktualinti veiksmą ir pritaikyti jį šių dienų žiūrovui. Vieni tų mėginimų –­ įtaigūs ir vykę, kiti – stereotipiniai ar neįtikinantys. Štai kad ir vos ne tradiciniu tapęs breiko ar kitų gatvės kultūros elementų naudojimas teatro scenoje. Negi jaunimas laisva valia šoktų breiką pagal ...„Kregždutes“. Atvirkščiai –­ gatvės kultūrai būdingas maištingumas, alternatyvumas, prieštaravimas vyraujančiai krypčiai. Keistokai atrodo ir radijo imtuvo vojažai po sceną, kai, nepriklausomai nuo jo nuolat kintančios lokacijos, garsas sklinda iš vienos – centrinės – pozicijos. Nesutampa, tikroviškumo iliuzijos nesukuria ir choro garso bei vaizdo santykis. Didelėje aidžioje erdvėje girdime įrašytą gausių balsų „Aidijos“ chorą. Tačiau scenoje choro partiją dubliuoja nedidelis ansambliukas.

Malonu, kad girdėti simfoninio orkestro skambesys. Spektaklio metu trans­liuojamą fonogramą įrašė specialiai šiam projektui surinktas Vilniaus jaunimo orkestras, o ne „simfo“ tembrus imituojantis sintezatorius. Orkestrui ir chorui diriguoja Romualdas Gražinis, kas būtų minėtina ir miuziklo programėlėje.

Originali muzika nėra vienintelis vertingas šio pastatymo komponentas. Spektaklio kūrėjams pavyko pasiekti įdomią muzikos ir filmuoto vaizdo sintezę. Kūrinį į kitą dimensiją perkelia S. Glinskio vaizdo projekcijos. Jos – ne formali duoklė šiuolaikiškam pastatymui, o prasmingas paralelinis pasakojimas, turintis savo dėsnius, kartais kuriantis kitą, alternatyvų filmą ar videomeno kūrinį, pagrįstą svarbiausiomis siužeto bei muzikos idėjomis. Sraigių šokiai, sienos plytų dvejinimas ir judinimas suteikia miuziklui naujų spalvų, o itin paveikus, net sukrečiantis epizodas su vaikais finalinio choro fone įprasmina didingą minorinį dramatizmą ir vainikuoja visą miuziklą.

Šių dviejų vykusių komponentų dermė kelia klausimą, ar kitas „Ugnies medžioklės“ atgimimas vėl įvyks teatro scenoje. Būtų įdomi ir kitokia jo versija –­ koncertinis muzikinių numerių atlikimas su išryškinta ir šviesų neužgožiama vaizdo projekcija. Arba miuziklo transformacija į audiovizualinį kūrinį

LITERATŪRA IR MENAS

recenzijos
  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.

  • Kita stotelė – pasipriešinimo melancholija

    Aktoriai taip ir neišėjo nusilenkti. Laikosi Juozo Miltinio tradicijų? O gal tiesiog nebėra kam lenktis? Miestas, kuriame prasidėjo ši istorija, jau miręs. Ten traukiniai nebestoja.

  • Kai fermentacija sustoja

    Tiek dramaturginė, tiek aktorinė Martyno Nedzinsko linija – tokia vientisa, išbaigta ir drauge tokia pavydėtinai apgailėtina, kad galėtų tapti vadovėliniu degradavusio, amžinai mitologinę kaltę jaučiančio individo pavyzdžiu.