Tylos harmonija

Sigita Ivaškaitė 2010-12-05 7 meno dienos, 2010 12 03
Giedrė Ubartaitė spektaklyje „Mono tyla“

aA

Giedrės Ubartaitės ir Eglės Sirvydytės spektaklis „Mono tyla“

Kas pirmiau: šokis ar muzika? Dar viena šiųmetinė „Atviros erdvės“ premjera „Mono tyla“ teigia, kad abi šios dalys turi atsirasti kartu. Giedrės Ubartaitės (choreografija, šokis) ir Eglės Sirvydytės (muzika) sukurtas judesio spektaklis savo atsiradimu panašus į eksperimentą - šokėja ir kompozitorė dirbo drauge, stimuliuodamos naujų muzikinių ar judesio sumanymų atsiradimą. Muziką naujam spektakliui kuriantiems kompozitoriams dažnai tenka nusileisti choreografams, jų idėjoms arba atvirkščiai, užgožiami būna šokio kūrėjai. Tad panašu, kad šio dueto kūrybos principas tikrai pasiteisino.

Sutelkus dėmesį į garsą ir judesį, scena buvo palikta švari, tuščia, tik jos centre kabojo ilga, žemę siekianti virvė (scenografas Artūras Šimonis). Žiūrovus šokėja pasitiko klūpėdama, pasisukusi į juos nugara ir lyg ilgą kasą prie plaukų prisirišusi kabančią virvę. Pats santykis su daiktu, jo reikšmė spektaklyje vis kito, nors ir išlaikė bendrą - balansavimo - prasmę. Iš pradžių virvė tarsi varžo šokėją, neleidžia jai patekti į šviesą, bet ilgainiui atrandama vis įvairesnių būdų virvei tapti paklusniai.

Vienintelis scenoje esantis daiktas puikiai įprasminamas ir apšvietimu (Aurelijus Davidavičius, G. Ubartaitė). Tai - bene stipriausias viso spektaklio dalis. Matyti, kad šviesos buvo taip pat jautriai derinamos ir prie judesio - dažnai vizualiai silpnesnės vietos „užmaskuotos“ estetiškais apšvietimo sprendimais. Pastaruosius stebėti buvo taip pat malonu, kaip ir plastiškus šokėjos judesius, o tai leido išlaikyti tam tikrą hipnotizuojančią nuotaiką (tarkime lyg projekcijas, iš skirtingų kampų iššviečiant virvės šešėlius). Nuotaiką sukuria Ubartaitės vis kartojamos kombinacijos, monotoniški judesiai.

Pačios šokėjos plastika - patraukli, lengva. Apšvietimu dalijant sceną į atskiras dalis, jose kuriamos skirtingos tempo ir emocijos atžvilgiu kombinacijos, emocijos, skirtingi pasakojimai. Dažniausiai naudojami apskritimai - lyg gyvenimo, asmeninės erdvės ar paties asmens simboliai. Ubartaitė tai atsiduria jų centre, tai mina pakraščiais, stengdamasi išsilaikyti gyvenimiškai svarbioje šviesoje, o kartais specialiai panyra į tamsą.

Šviesa - tamsa, tyla - garsas. Cituojant choreografę: „Tyla - ne triukšmo nebuvimas, o gebėjimas triukšmą suprasti ir išlaikyti pusiausvyrą tarp jų“, - šią pusiausvyrą puikiai išlaikė abi kūrėjos. Čia iš tiesų norėtųsi pagirti Eglę Sirvydytę, sukūrusią puikią muziką, skambėjusią galvoje dar ilgokai po spektaklio. Tuo tarpu kažkokių išskirtinių ar įsimintinų choreografinių sprendimų šiame spektaklyje nėra. Panašu, kad to ir nebuvo siekta. Iš tiesų tai - daugiau judesio spektaklis, nors pačios kūrėjos įvardijo jį kaip „šokio ir muzikos pokalbį“, jei taip, tai pasiektai garso ir vaizdo harmonijai įvardyti labiau tiktų žodis „susiklausymas“.

Vis dėlto trūko aiškesnės pačios šokėjos minties sklaidos. Daugelis naudotų ženklų, įvaizdžių yra savaime atpažįstami ar interpretuojami, o štai vientisos minties, be tos, kurią susikuri pats, pritrūko. Žinoma, prasmes visuomet atrandame patys, bet dažnai spektakliui artėjant į pabaigą ar pasibaigus galime įžvelgti tam tikrų momentų, galinčių jas patvirtinti ar paneigti. To neįvyko, nes pabaiga pasirodė banaloka, nuvalkiota ir nepateisinta. Šokėja vėl atsiklaupė nusigręžusi nuo žiūrovų, tik šį kartą jau scenos gilumoje, virvė nukrito ant žemės ir susivijo, o prožektoriai staiga kelioms sekundėms apšvietė žiūrovų salę.

Pradėkime nuo virvės kritimo, kuris, kaip ir bet kurios scenografijos dalies paleidimas žemyn, yra pakankamai iliustratyvus sprendimas, dažnai tinkamas, bet „perspaudžiantis“ siekiamą rezultatą. Vis dėlto labiau glumino prožektoriai, apšvietę žiūrovus. Sprendimas, vėlgi, nei naujas, nei stebinantis, pasirodė visiškai nemotyvuotas. Gaila, neteko matyti pirmosios premjeros - jos metu žiūrovai dar sėdėjo pačioje scenoje. Gal tuomet ryšys su šokėja buvo glaudesnis, nes mano matytame spektaklyje su žiūrovais nei bendrauta, nei į juos apeliuota nebuvo.

Kad ir kaip būtų, „Mono tyla“ pasirodė gana patraukliai, nors daug kas gali su tuo ir nesutikti. Vienas pirmų choreografės darbų iš tiesų yra paprastas, be didesnių pretenzijų, tiesiog tvarkingas. Gana abstraktus, kaip minėta, neiškristalizuotos minties, bet išlaikantis dėmesį hipnotizuojančiu vaizdu. Lietuviškai tamsus (pilka šokėjos suknelė, nuolatinė prietema scenoje), tik negaliu pasakyti, jog nepaveikus, - palikus Juodąją salę kažkas vis dar sukasi galvoje, galbūt kituose darbuose tą Kažką choreografei pavyks išsakyti aiškiau.

7MD.LT

recenzijos
  • Pakibęs tarp praeities ir dabarties

    Vilniaus senojo teatro transformacijos – jau atskira tema, tačiau spektaklyje „Toli toli“ paliečiamas įdomus aspektas – kaip tuos pokyčius išgyvena ir supranta aktoriai ir teatro kolektyvas.

  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.