Trys našlės šoka tarp antkapių

Rūta Oginskaitė 2008-12-01 Lietuvos rytas / Mūzų malūnas, 2008 12 01
Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Dramos teatrai vis dažniau kviečia į spektaklius, kurie linksmina publiką. Bet kodėl režisieriai vis dar drovisi kurti atvirai pramoginį vaidinimą? Per komedijos premjerą publika linksminasi, o kritikai ilgisi teatro meno.

Pirmaisiais Nepriklausomybės metais kone kiekvienas Lietuvos teatras stengėsi turėti repertuare spektaklį apie „savo Staliną“ – išsakyti, išrėkti patirtą prievartą. Atmenate: „Raudonligė“, „Pabudimas“. Niekam nebuvo gėda, nes tai buvo kilnu ir patriotiška.

Pastaraisiais Nepriklausomybės metais kone kiekvienas valstybinis šalies teatras stengiasi sušvisti savo „striptizo ereliais“ ar „meilės grafikais“. Tik kartais gėdijasi, nes juk tai nėra kilnu.

Ką šioje panoramoje žada „Kapinių klubas“ – Algirdo Latėno režisuota premjera Jaunimo teatre, turinčiame ir to paties režisieriaus „Dėdę Vanią“ (bilietai po 30, 25, 20 Lt), ir kviestinio pramogų meistro „Strip Man Show“ (bilietų nėra)?

Skirtingo stiliaus artistės

Kai teatras informuoja, kad jo repetuojamą pjesę daugelį metų stato įvairūs pasaulio teatrai, gali tikėti, jog „tikrai neteks nuobodžiauti“. Režisierius žengia pramogos link.

Ivano Menchello „Kapinių klube“ yra trys pagrindinės herojės – vidutinio amžiaus našlės. Populiariai pjesei reikia populiarių artisčių. Čia jau režisierius ima dalintis tarp žėrinčios pramogos ir kai ko rimtesnio, liudijančio, kad kūrybinės ambicijos vis dėlto rusena.

Puošeivos Liusilės vaidmeniui A.Latėnas pakvietė Nijolę Narmontaitę – aukštą, ryškią, televizijos ekrane ir vakarėlių fotoreportažuose nuolat matomą artistę. Rimtuolė ištikimoji Dorsė – Eglė Gabrėnaitė. Rimo Tumino „Vyšnių sodo“ nostalgiška Ranevskaja, Valentino Masalskio „Laukim skambučio“ pabaisa Motina, kadaise – Irenos Bučienės Antigonė. Tai aktorė, sklidina neišeikvoto talento, temperamento. Scenoje matoma pernelyg retai.

Jautri Ida, kuri nemoka pasigražinti, – Elvyra Piškinaitė, tylioji ir žavingoji „Lėlės“ teatro siela, matoma paprastai tik vaikų ir juos atvedusių mamyčių. „Kapinių klubo“ režisieriaus žmona. Ji pirmą kartą vaidina dramos teatro scenoje.

Lengviausia scenografija

Kad Gintaras Makarevičius, šiuolaikinio meno kūrėjas ir daugelio rimtų spektaklių scenografas, Auksinio scenos kryžiaus laureatas, imtų kurti lengvą pramoginį scenovaizdį, sunku įsivaizduoti. Neišprievartausi.

„Kapinių klubo“ scenografija, tiesa, lengvų lengviausia svorio prasme. Tik kelios kėdės priekyje ir pora videovaizdų fone. Tai didmiesčio dangoraižiai ir antkapių plokštės, tarp kurių – realių ir įsivaizduojamų – laviruoja našlės. Nebus kur žiūrovui akių paganyti. Toks asketizmas kertasi su pramogos koncepcija, traukia „Kapinių klubą“ meno link.

O režisierius? Atrodo, jam nėra labai drąsu daryti gryną pramogą ir skelti vien juoko žiežirbas. Tik ko čia drovėtis? Juk ne nusikaltimas.

Herojai bando rasti ryšį

Spektaklyje vyrauja tekstas – gyvybingo žydiško sąmojo dialogai. Arogantiški N.Narmontaitės Liusilės pasireiškimai, santūri ir griežta E.Gabrėnaitės Dorsė, net gaila, atrodo kaip stropi teksto iliustracija – be laisvo, uždegančio aktorystės prieskonio.

N.Narmontaitės herojė vaizduoja seksbombą ir sklaidosi po sceną su tariamais kailiniais ir kitais spalvotais „skuduryno“ drabužėliais, sumanytais Sandros Straukaitės. E.Gabrėnaitės temperamento visai nereikia, jos galinga prigimtis, mažai kam pažįstamas humoro jausmas sukišti po tamsiu našlės apdaru ir oria laikysena. Kontrastas yra ir spektakliui to užtenka.

Artistės tarsi ilgam įkalintos pirminiame našlių įvaizdyje. Kaip rodo antrojo veiksmo tekstai, be paslapties, kuri teatre itin traukia ir kurią jų vaidinamos moterys tikrai turi.

Kuklūs aktorystės daigai

Bet žiūrovai reaguoja audringai, vadinasi, kažką atpažįsta, tapatinasi, juokiasi iš savęs ir savo artimo. Užtat kai drovaus pokalbio susėda baugšti geraširdė E.Piškinaitės Ida ir našlys Semas, kurį vaidina Vytautas Taukinaitis, visai netikėtai prasideda teatras. Išlenda kuklūs aktorystės daigai. Atsiranda niuansų.

Ida ir Semas ne tik svaidosi replikomis, jų bundantys ir tramdomi jausmai užpildo scenos ir salės erdvę. Jauti, kiek daug nepasakoma, kokie charakteriai čia nerangiai bando rasti ryšį. Be jokio komikavimo.

Semas paima gitarą ir ūkiškai atlieka Elvio Presley dainą, o nevalingas kojos treptelėjimas rodo, kad jausmų audrų dar bus, tik palaukim. Smulkmena, bet teisinga. Ir nieko nuostabaus, jei po šio epizodo prapliups aplodismentų audros. Artistai jų verti.

Juokiasi ir nesvarsto

„Kapinių klubo“ finale Liusilė, Ida ir net Dorsė šoka vilkėdamos vien apatinius su korsetais. Mat po kažkokios Selmos eilinių vestuvių trys našlės tęsia pokylį Idos namuose – įprastoje „klubo“ susitikimo vietoje, o pramoginiame spektaklyje sveika apnuoginti artistes.

Liusilės, Idos ir Dorsės šokis – kaip ir pats spektaklis – nelabai apsisprendęs, ar jis pramoga, ar kai kas turiningesnio, ką nors sakančio apie tas skirtingai gedinčias moteris. Jų šokis ir toks „kaip gyvenime“, ir kartu matyti pastangos parodyti tai, ką geba scenoje ne šiaip sau damos, o artistės, repetavusios su choreografu. Ne su bet kuo, o su sarkastiškuoju Jurijumi Smoriginu.

Publika klykia iš juoko. Žavisi artistėmis. Rėkia ir ploja. Ji dėkinga teatrui už linksmą vakarą. Net jeigu režisierius ir tikėjosi kviesti ją pamąstyti. Tik kritikas iš seno papratimo linkęs spėlioti, kur pateko – į teatro meną ar laisvalaikio produktą.

O bilietų juk nėra. Čia jums ne „Dėdė Vania“.

Našlių portretai turi pasisekimą

Apie „Kapinių klubo“ autorių Ivaną Menchellą žinoma mažai – kad gimė 1961 metais ir rašo scenarijus JAV televizijų serialams. Autorius yra ir televizijos filmų pagal savo scenarijų prodiuseris. 1993 metais pasirodė vienintelis I.Menchello prodiusuotas kino filmas pagal jo scenarijų – „Kapinių klubas“. Scenarijų I.Menchellas sukūrė pagal savo romantinę komediją apie tris Pitsbergo žydų bendruomenės našles, kurios reguliariai susitinka pabūti kartu ir aplankyti savo anksti mirusių vyrų kapų. Našlių bendravimo harmoniją sudrumsčia vienintelis vyras – našlys, pasirinkęs vieną klubo narę norėdamas rimtų santykių. Filmas trunka 114 minučių, Jaunimo teatro spektaklis – 3 valandas.

LRYTAS.LT

recenzijos
  • Pakibęs tarp praeities ir dabarties

    Vilniaus senojo teatro transformacijos – jau atskira tema, tačiau spektaklyje „Toli toli“ paliečiamas įdomus aspektas – kaip tuos pokyčius išgyvena ir supranta aktoriai ir teatro kolektyvas.

  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.