Triušis Edvardas ir kiti

Ramunė Balevičiūtė 2019-10-18 7md.lt, 2019-10-11
Scena iš spektaklio „Triušis Edvardas“, režisierė Juliana Laikova. Viduryje - Valentinas Novopolskis (Triušis Edvardas). Gretos Skaraitienės nuotrauka.
Scena iš spektaklio „Triušis Edvardas“, režisierė Juliana Laikova. Viduryje - Valentinas Novopolskis (Triušis Edvardas). Gretos Skaraitienės nuotrauka.

aA

„Esu laimingiausia, nes galiu pasakoti žmonėms istorijas“, - yra sakiusi amerikiečių rašytoja Kate DiCamillo, išties užburiančiai papasakotos istorijos „Nepaprasta Edvardo Tiuleino kelionė“ autorė. Šiandien teatre vaikams ne tiek daug pastatymų, sukurtų pagal šiuolaikinę literatūrą, todėl naujasis Rusų dramos teatro spektaklis „Triušis Edvardas“, kurio premjera įvyko praėjusio sezono pabaigoje, intriguoja vien dėl to (pagal DiCamillo knygą spektaklį prieš keletą metų pastatė ir Klaipėdos lėlių teatras). Priežasčių popietę su vaikais praleisti Rusų dramos teatre yra ir daugiau: iš Maskvos atvykusios dailininkės Julianos Laikovos sukurtas spektaklis - tikra puota akims, o pagrindinį veikėją - porcelianinį triušį Edvardą - vaidina šio teatro žvaigždė ir vienas įdomiausių vidurinės kartos Lietuvos aktorių Valentinas Novopolskis.

Pirmą kartą 2006 m. (Lietuvoje - 2012 m.) išleistame romane „Nepaprasta Edvardo Tiuleino kelionė“, kurį, beje, JAV tėvai išrinko geriausia knyga vaikams, o žurnalas „School Library Journal“ įtraukė į šimtą geriausių visų laikų knygų, skirtų jauniesiems skaitytojams, šiuolaikybės atributų nedaug, istorija rutuliojasi veikiau pasakiškoje nei realioje erdvėje, tačiau šiuolaikišką ją daro kas kita: nedidaktiškas ir neinfantilus kalbėjimas vaikams, pasitikint jų gebėjimu suprasti žmogaus - vaiko ir suaugusiojo - vidinio pasaulio virsmus. Edvardas Tiuleinas - tai gražuolis porcelianinis triušis, mylima, bet nemylinti lėlė, per kelionę laivu įkrintanti į jūrą ir taip pradedanti savo odisėją iš vienų šeimininkų pas kitus. Žmonės su dėkingumu ir meile įsileidžia žaislą į savo namus ir širdis, tačiau Triušio širdis lieka užrakinta. Iki tol, kol žaislas grįžta į jau suaugusios savo pirmosios šeimininkės šeimą.

Spektaklio „Triušis Edvardas“ kūrėjai vis dėlto susitelkė į kūrinio „pasakiškumą“ ir jiems svarbesnė, regis, tapo tikroji, o ne vidinė pagrindinio veikėjo kelionė. Todėl scenoje regime įspūdingą formų, medžiagų ir spalvų kaleidoskopą. Kaip kokioje misterijoje, pasakojimą pirmyn stumia veiksmo vietų kaita ir atrodo, kad svarbiausiu uždaviniu režisierei ir dailininkei Laikovai tapo erdvinės transformacijos ir vienų personažų virtimas kitais. Tad Tiuleinų namų svetainė, visa balta kaip Sniego Karalienės rūmai, scenoje virsta jūros dugnu, šis - žvejo namų kiemu, šis - sąvartynu ir pan. Spektaklio stilius eklektiškas, su gausybe detalių iš pačių skirtingiausių materijų. Vaikus džiugina netikėti scenografijos ir šviesų efektai (šviesų dailininkas Igoris Fominas) bei ryškūs išradingi Chetago Cabolovo kostiumai, o nuotaiką kuria tai džiugi, tai nostalgiška Fausto Latėno muzika. Jei tai būtų dailininko teatras, galbūt to pakaktų, bet spektaklyje svarbus ir draminis lygmuo - ne tik vaizdais, bet ir tekstu pasakojama istorija, personažų santykiai, jų psichologija.

Pasakojimą sekti nėra sudėtinga, ir tai didelis dramaturgės Ingridos Ragelskienės nuopelnas, - sunkiau pagauti pagrindinę spektaklio mintį. Nors personažai daug kalba apie meilę, vis iškyla ir netekties tema, ją nustelbia infantili ir / arba stereotipiška daugelio aktorių vaidyba. Kodėl manoma, kad spektaklyje vaikams nėra vietos tikriems jausmams? Kad juos reikia išdidinti, suprimityvinti arba paversti sentimentaliais? Pavyzdžiui, Anžela Bizunovič vaidina bet kuriam spektakliui vaikams tinkamą „piktąją pamotę“ (nors iš tiesų - senelę Pelegriną ir Ledų pardavėją), Liuda Gnatenko - rūpestingą, „teisingą“ mamą, Tatjana Genzel - gerąją senelę, Arturas Svorobovičius - irgi iš bet kurio kito spektaklio atklydusį berniuką. Meilę „Triušio Edvardo“ personažai išreiškia jausmingais šūkčiojimais ir garsiais atodūsiais, pyktį - griausmingu riaumojimu, mostagavimu rankomis ir pan.

Iš margos personažų aplinkos išsiskiria Triušį Edvardą įkūnijantis Valentinas Novopolskis. Su ilgomis ausimis ir medžiaginiu triušiu ant krūtinės jis žaviai vaidina ekscentrišką savimylą dendį, į aplinkinių egzaltaciją žvelgiantį su švelnia panieka ir atlaidumu. Negali nepastebėti metateatrinio vaidmens lygmens, kurį sukuria išryškėjanti paties aktoriaus pozicija. Jo vaidinamas personažas nedalyvauja šiame hiperbolizuotų išraiškų karnavale ir išlieka atsiribojęs iki pačios spektaklio pabaigos, kai lyg ir turėtų tapti toks kaip kiti. Tačiau jo prigimtis kita (ir, matyt, profesinės aktoriaus nuostatos kitokios), todėl širdį jis atveria tyliai, o tai tokioje balaganinėje apsuptyje gali likti ir nepastebėta.

7md.lt

recenzijos
  • Utopiško(s) ryšio paieškos

    Choreografė Greta Grinevičiūtė savo darbuose ieško nesamų ryšių galimybių, esamiems – įtvirtinimo modelių ir būdų nusikratyti visuomenės primestų ryšių būtinybės.

  • Kaip žmonės kenčia ir kaip mylisi

    Režisierius Jonas Kuprevičius su bendraamžiais aktoriais sukūrė tikslų ir aiškų savo kartos portretą. Pagalvojau, kad kiekvienai kartai reikėtų turėti savo „Shopping and Fucking“.

  • Skrosti skausmingą praeitį

    Uršulės Bartoševičiūtės „Savižudybės anatomija“ atspindi šiuolaikinę, individualią ir visuomeninę tendenciją – atvirai skrosti traumines patirtis ir judėti jų įsisąmoninimo link.

  • Pora žodžių apie tai, kaip nustojama kvėpuoti

    Spektaklis „Still Life“ primena komikso žanrą – trumpų kadrų rinkinį, kur kiekviena tema tik trupučiuką pajudinama, bet į ją nesėdama nei ilgiems apmąstymams, nei psichologiškai įsijausti.

  • Tarsi dar būtų ko tikėtis

    Laukiant metų pabaigos, kasmetinės kelionės pas artimuosius arba pas tuos, kurie turėtų būti artimi, pas biologines ir pasirinktas šeimas, prasminga skaityti Lagarceʼo pasakojimą apie bergždžią bandymą sugrįžti.

  • Draugystė bittersweet

    Atrodo, kad visas Gretos Grinevičiūtės „Šokis…“ yra skirtas ne konkrečiai nurodytam artimajam, o jausmui. Būsenai, kuri mus (o ypač Gretą) ištinka, kai susiduriame su kiekvienu iš jų.

  • Tai spalvinga šventė!

    Režisierės Kamilės Gudmonaitės ir kūrėjų kolektyvo „Šventė“ – tai puikiai atliktas, bekompromisis spektaklis, jautrus ir tikslus darbas, kalbantis apie tai, kaip priimti skirtybes.

  • Savižudybės anatomija kaip moters galios atskleidimas

    Bartoševičiūtės ir Švedkauskaitės spektaklių įspūdžiai susiliejo į viena ir išsikristalizavo mintis, kad į Lietuvos teatro sceną įsiveržė tikrasis feminizmas. Be skambių lozungų, kaltinimų ir supriešinimo.