Tristano ir Izoldos meilės scenose trūko aistros

Vita Mozūraitė 2012-09-18 lrytas.lt, 2012 09 17
Nuolatinė scenoje vyraujanti prietema. Martyno Aleksos (LNOBT) nuotrauka

aA

Liūdna riterio Tristano ir princesės Izoldos meilės istorija Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras (LNOBT) praėjusį savaitgalį pradėjo naują sezoną.

Naujojo baleto spektaklio choreografas - Krzysztofas Pastoras, baletą „Tristanas" 2006 m. sukūręs Švedijos karališkajam baletui, o 2009 m. perkėlęs jį į Varšuvos didįjį teatrą. Tai pirmas K.Pastoro darbas pas mus po to, kai jis 2011 m. tapo LNOBT baleto trupės meno vadovu.

Muzikinis baleto pagrindas vingiuotas, kaip ir spektaklio kelias į Lietuvą - jam panaudotos olandų perkusininko ir kompozitoriaus Henko de Vliegerio orkestrinės pasijos, parašytos pagal Richardo Wagnerio operą „Tristanas ir Izolda", kompiliacija pagal K.Pastoro ir Carelo Aphenaaro parengtą baleto libretą.

Spektaklis - santūrus

Legenda apie Tristaną ir Izoldą yra gana komplikuota, kupina burtų, meilės gėrimų, milžinų ir slibinų. Baleto siužetas kiek supaprastintas ir papasakotas taupiomis priemonėmis.

Tiesą sakant, visą spektaklį galima apibūdinti vienu žodžiu - „santūrus". Jis toks yra pradedant prislopintu R.Wagnerio muzikos veržlumu ir baigiant nuolatine scenoje vyraujančia prietema, primenančia išblukusias viduramžių freskas, kuriose kartais net sunku ką nors įžvelgti. Ir pats siužetas pateikiamas lyg atskirų filmo kadrų seka - žiūrovui paliekama galimybė pačiam įsivaizduoti scenų jungtis.

Spektaklio choreografija nežėri didingais atradimais ar painiomis judesių sekomis - ji gana paprasta. Atrodo, lyg kas pasakotų seną legendą, praleisdamas būdvardžius ir parinkdamas tik paprasčiausius veiksmažodžius. Pagrindinių veikėjų šokiuose būtų sunkoka išskirti juos charakterizuojančias detales, tad reikia atidžiai sekti, kas ir kada pasirodo scenoje, nes visų kostiumai - panašaus sukirpimo ir pilkumo.

Tiesa, greta mūsų teatre vyraujančių pompastiškų rusų choreografų baletų „Tristanas ir Izolda" dvelkia naujumu - atsisakyta nebūtinų detalių ir stereotipinių gėrio ir blogio įvaizdžio traktuočių, priartėta prie apibendrinto pasakojimo apie amžiną meilę.

Žavėjo šešėlių šokis

Premjeroje Tristano vaidmenį atliko svečias iš Lenkijos Pawelas Koncewojus. Šokėjas pasižymėjo gražiu šuoliu, stabiliais sukiniais, bet akcentavo romantiškąjį, o ne karžygiškąjį herojaus veidą.

Izoldos vaidmens atlikėja Inga Cibulskytė atrodė trapi, švelni, bet jos sausoki judesiai pagrindinės veikėjos aistrą pavertė vien teatrine žaisme, o ne tikra emocija. Tai veikiau buvo jaunutė Džuljeta, o ne brandžiai meilei pasirengusi moteris.

Abu pagrindinius veikėjus užtemdė Tristano tėvų vėlių atlikėjai Olga Konošenko (Balnšeflerė) ir Martynas Rimeikis (Rivalenas), kurių šokis buvo kupinas ilgesio, o judesiai atrodė nežemiškai lengvi - tarsi iš tikro scenoje šoktų šešėliai.

Matyt, norėdamas pabrėžti, jog karalius Markas yra labai senas, šokėjas Antonas Piastechinas scenoje vaikštinėjo lėtai ir oriai, bet veikiau žadino norą jį kiek stumtelėti nei jo gailėti prieš savo valią įsivėlus į meilės trikampį. Toks pat neišraiškingas (bet šįsyk veikiau dėl choreografijos) atrodė ir Romo Ceizario sukurtas Gorvenalio personažas.

Tačiau daugybę koketiškumo žiežirbų scenoje pažėrė Ozildė - Anastasija Čiumakova. Atrodė, tarsi į viduramžių legendą būtų įšokusi kokia Karmen, kupina aistros ir moteriško pavydo.

Raiškesni pasirodė ir kiti neigiami veikėjai - trys pavydūs baronai (Kipras Chlebinskas, Igoris Zaripovas ir Andrius Žužžalkinas). Nors aristokratiškumo jiems pritrūko, bet iš smulkučių detalių jie sugebėjo sulipdyti tris pastebimas asmenybes.

Vyravo pilki atspalviai

Spektaklis apskritai buvo nudažytas gana monotoniškais pilkais atspalviais su baltais intarpais, kurie Levo Kleino sukurtame apšvietime irgi atrodė pilkoki. Kostiumų dailininkė Aleksandra Jacovskytė spalvų suteikė tik jūros ir ugnies stichijoms, aprengdama kordebaleto šokėjas mėlynomis ir raudonai oranžinėmis suknelėmis, kurių stilistika disonavo su kitų veikėjų kostiumais.

Santūrusis Adomas Jacovskis sukūrė išraiškingą scenografiją - dvi plokštumas, kurios ne tik padėjo sujungti epizodus, bet ir panaudotos kaip ekranai Povilo Oželio projekcijoms. Su kostiumų, scenografijos ir choreografijos santūrumu nemaloniai kontrastavo tiesmukos realistinės detalės - kardai, liepsnos, buteliai, nervingai nuo išbrinkusio piršto traukiamas žiedas.

Teatro orkestrui dirigavo Modestas Pitrėnas, bet labiausiai muzika užgaudavo klausą, kai pasigirsdavo sodrus Sigutės Stonytės sopranas, kurio skambesyje aistros kartais būdavo gerokai daugiau nei scenoje.

LRYTAS.LT

recenzijos
  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį visiškai normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.

  • Apie sąžinės kompromisus ieškant gero teatro

    Esu tikra, kad Krymovas stato spektaklius būtent apie Rusiją. Tiksliau, jis stato apie save, tad išvengti to, kame augai, brendai ir išgyvenai visus svarbius kūrybinius etapus, yra neįmanoma.

  • Degantis ir uždegantis teatru

    Skaitydamas Gyčio Padegimo mintis knygoje „Įtariamas Padegimas“ ne sykį pagalvoji, kad režisierius būtų puikus teatrinių portretų kūrėjas, nes labai taikliai charakterizuoja menininkus.