Tristano ir Izoldos meilės scenose trūko aistros

Vita Mozūraitė 2012-09-18 lrytas.lt, 2012 09 17
Nuolatinė scenoje vyraujanti prietema. Martyno Aleksos (LNOBT) nuotrauka

aA

Liūdna riterio Tristano ir princesės Izoldos meilės istorija Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras (LNOBT) praėjusį savaitgalį pradėjo naują sezoną.

Naujojo baleto spektaklio choreografas - Krzysztofas Pastoras, baletą „Tristanas" 2006 m. sukūręs Švedijos karališkajam baletui, o 2009 m. perkėlęs jį į Varšuvos didįjį teatrą. Tai pirmas K.Pastoro darbas pas mus po to, kai jis 2011 m. tapo LNOBT baleto trupės meno vadovu.

Muzikinis baleto pagrindas vingiuotas, kaip ir spektaklio kelias į Lietuvą - jam panaudotos olandų perkusininko ir kompozitoriaus Henko de Vliegerio orkestrinės pasijos, parašytos pagal Richardo Wagnerio operą „Tristanas ir Izolda", kompiliacija pagal K.Pastoro ir Carelo Aphenaaro parengtą baleto libretą.

Spektaklis - santūrus

Legenda apie Tristaną ir Izoldą yra gana komplikuota, kupina burtų, meilės gėrimų, milžinų ir slibinų. Baleto siužetas kiek supaprastintas ir papasakotas taupiomis priemonėmis.

Tiesą sakant, visą spektaklį galima apibūdinti vienu žodžiu - „santūrus". Jis toks yra pradedant prislopintu R.Wagnerio muzikos veržlumu ir baigiant nuolatine scenoje vyraujančia prietema, primenančia išblukusias viduramžių freskas, kuriose kartais net sunku ką nors įžvelgti. Ir pats siužetas pateikiamas lyg atskirų filmo kadrų seka - žiūrovui paliekama galimybė pačiam įsivaizduoti scenų jungtis.

Spektaklio choreografija nežėri didingais atradimais ar painiomis judesių sekomis - ji gana paprasta. Atrodo, lyg kas pasakotų seną legendą, praleisdamas būdvardžius ir parinkdamas tik paprasčiausius veiksmažodžius. Pagrindinių veikėjų šokiuose būtų sunkoka išskirti juos charakterizuojančias detales, tad reikia atidžiai sekti, kas ir kada pasirodo scenoje, nes visų kostiumai - panašaus sukirpimo ir pilkumo.

Tiesa, greta mūsų teatre vyraujančių pompastiškų rusų choreografų baletų „Tristanas ir Izolda" dvelkia naujumu - atsisakyta nebūtinų detalių ir stereotipinių gėrio ir blogio įvaizdžio traktuočių, priartėta prie apibendrinto pasakojimo apie amžiną meilę.

Žavėjo šešėlių šokis

Premjeroje Tristano vaidmenį atliko svečias iš Lenkijos Pawelas Koncewojus. Šokėjas pasižymėjo gražiu šuoliu, stabiliais sukiniais, bet akcentavo romantiškąjį, o ne karžygiškąjį herojaus veidą.

Izoldos vaidmens atlikėja Inga Cibulskytė atrodė trapi, švelni, bet jos sausoki judesiai pagrindinės veikėjos aistrą pavertė vien teatrine žaisme, o ne tikra emocija. Tai veikiau buvo jaunutė Džuljeta, o ne brandžiai meilei pasirengusi moteris.

Abu pagrindinius veikėjus užtemdė Tristano tėvų vėlių atlikėjai Olga Konošenko (Balnšeflerė) ir Martynas Rimeikis (Rivalenas), kurių šokis buvo kupinas ilgesio, o judesiai atrodė nežemiškai lengvi - tarsi iš tikro scenoje šoktų šešėliai.

Matyt, norėdamas pabrėžti, jog karalius Markas yra labai senas, šokėjas Antonas Piastechinas scenoje vaikštinėjo lėtai ir oriai, bet veikiau žadino norą jį kiek stumtelėti nei jo gailėti prieš savo valią įsivėlus į meilės trikampį. Toks pat neišraiškingas (bet šįsyk veikiau dėl choreografijos) atrodė ir Romo Ceizario sukurtas Gorvenalio personažas.

Tačiau daugybę koketiškumo žiežirbų scenoje pažėrė Ozildė - Anastasija Čiumakova. Atrodė, tarsi į viduramžių legendą būtų įšokusi kokia Karmen, kupina aistros ir moteriško pavydo.

Raiškesni pasirodė ir kiti neigiami veikėjai - trys pavydūs baronai (Kipras Chlebinskas, Igoris Zaripovas ir Andrius Žužžalkinas). Nors aristokratiškumo jiems pritrūko, bet iš smulkučių detalių jie sugebėjo sulipdyti tris pastebimas asmenybes.

Vyravo pilki atspalviai

Spektaklis apskritai buvo nudažytas gana monotoniškais pilkais atspalviais su baltais intarpais, kurie Levo Kleino sukurtame apšvietime irgi atrodė pilkoki. Kostiumų dailininkė Aleksandra Jacovskytė spalvų suteikė tik jūros ir ugnies stichijoms, aprengdama kordebaleto šokėjas mėlynomis ir raudonai oranžinėmis suknelėmis, kurių stilistika disonavo su kitų veikėjų kostiumais.

Santūrusis Adomas Jacovskis sukūrė išraiškingą scenografiją - dvi plokštumas, kurios ne tik padėjo sujungti epizodus, bet ir panaudotos kaip ekranai Povilo Oželio projekcijoms. Su kostiumų, scenografijos ir choreografijos santūrumu nemaloniai kontrastavo tiesmukos realistinės detalės - kardai, liepsnos, buteliai, nervingai nuo išbrinkusio piršto traukiamas žiedas.

Teatro orkestrui dirigavo Modestas Pitrėnas, bet labiausiai muzika užgaudavo klausą, kai pasigirsdavo sodrus Sigutės Stonytės sopranas, kurio skambesyje aistros kartais būdavo gerokai daugiau nei scenoje.

LRYTAS.LT

recenzijos
  • Kita stotelė – pasipriešinimo melancholija

    Aktoriai taip ir neišėjo nusilenkti. Laikosi Juozo Miltinio tradicijų? O gal tiesiog nebėra kam lenktis? Miestas, kuriame prasidėjo ši istorija, jau miręs. Ten traukiniai nebestoja.

  • Kai fermentacija sustoja

    Tiek dramaturginė, tiek aktorinė Martyno Nedzinsko linija – tokia vientisa, išbaigta ir drauge tokia pavydėtinai apgailėtina, kad galėtų tapti vadovėliniu degradavusio, amžinai mitologinę kaltę jaučiančio individo pavyzdžiu.

  • Pažvelgti lakštingalai į akis

    Tai originalus lietuviškos erdvės įveiklinimas, net čia ir dabar kuriama jos personifikacija: juk senos Trakų Vokės dvaro sodybos durys ir grindys taip pat girgžda, o jo erdvės – ne tik istorijos saugykla, bet ir dabartis.

  • Neužrūgęs pasaulis

    Sunku pasakyti, kiek iš tiesų yra sąmoningos „Fermentacijoje“ matomos citatos. Tik aiškiai matyti už jų plytinti tuštuma – taip, kaip už mobilių aikštelių lūkuriuojantis didžiulis scenos erdvės gylis.

  • Pagarbiai, iš tolo, iš garso

    „Sayonakidori“ lakštingala pragysta apie buvimą ikiracionaliame kultūros patyrime, kur užsimerkusi, net sėdėdama Trakų Vokės dvare, galiu tolumoje pamatyti Fudži kalną. Ar bent jo paveiksliuką.

  • Klounada ir Shakespeareʼas

    Režisierius Žilvinas Beniušis yra romantikas, bent jau toks atrodė spektaklyje „Romeo ir Džuljeta“, nutildantis juoką ir aplinkos triukšmą ir leidžiantis skleistis būtent meilės scenoms.

  • Nusikaltimas narcizų pievoje, stebint kiškiui

    Kol spektaklis plepa, tikrasis meno kūrinys įvyksta keliuose smulkučiuose momentuose, kurie iš tiesų turi potencialo pakeisti vidinę žiūrovo būseną, o ne tik užsiimti nesiliaujančiu jo informavimu.

  • Tarp scenos ir gyvenimo

    Pablo Larraíno filmas į Callas žvelgia kaip į prisiminimuose skendinčią, kiek sutrikusią figūrą. Pompastikos šiame pasakojime nėra daug, veikiau bandoma atskleisti žmogišką, pažeidžiamą Callas.