Traukinys kuriuo reiks važiuoti

Kristina Steiblytė 2023-03-28 menufaktura.lt
Scena iš spektaklio „Belaukiant Godo“, režisierius Paulius Pinigis (Klaipėdos jaunimo teatras, 2023). Domo Rimeikos nuotrauka
Scena iš spektaklio „Belaukiant Godo“, režisierius Paulius Pinigis (Klaipėdos jaunimo teatras, 2023). Domo Rimeikos nuotrauka

aA

Vos kelis mėnesius pagyvenus Klaipėdoje prie pat geležinkelio į atmintį visam laikui įsirašė lėtai judančių traukinių ykavimas. Tarsi savotiška muzika. Būtent šią traukinių muziką prisiminiau Klaipėdos jaunimo teatro spektaklyje „Belaukiant Godo“, kai juodoje erdvėje, juodi kostiumuoti vyrukai ėmėsi Lietuvos teatre jau gerai pažįstamo nerezultatyvaus laukimo, šį kartą - palydimo lūpinės armonikėlės muzikos (kompozitorius Kristupas Biržietis). Pauliaus Pinigio režisuotame pastatyme Vladimiras ir Estragonas laukė Godo ant savotiškų bėgių - scenoje viena greta kitos suguldytų lentų, tarsi juodų tepaluotų pabėgių (scenografė Rūta Venskutė). Tokių šiais laikais jau beveik nelikę, nebent po nebenaudojamais bėgiais. Tad tiedu, įstrigę ne tik Godo laukime, bet ir praeityje, taip pat primena įstrigusius keliautojus, kurie laukia niekaip nepasirodančio traukinio. Kaip Kęstučio Navako eilėraštyje „nieko“, čia taip pat pažadėtas traukinys, pažadėta kelionė: „artėja kalnais ir giriom / traukinys kuriuo reiks važiuoti“. Tik eilėraštyje ta kelionė prasideda jau kitoje eilutėje, o štai spektaklio veiksmas - tarsi įstrigęs tarp šiųdviejų. Traukinys pažadėtas, pažadėtas ir išsigelbėjimas iš juodos erdvės, juodų kostiumų, kreivų katiliukų bei spaudžiančių batų. Bet vis nesirodo nei keleivinis traukinys išvažiuoti, nei prekinis - šokti po ratais.

Tad ką gi veikti laukiantiesiems? Samuelio Becketto pjesėje jie kalba, bandydami prastumti laiką, praradusį prasmę, ir tampa vienais įsimintiniausių absurdo personažų: jų gyvenimo dekoracijos jau sugriuvusios, teliko apsispręsti - grįžti ar nubusti. Tik šiedu, įstrigę liminalioje, skaistyklą ar net pragarą primenančioje erdvėje, jau praradę aistrą gyventi, beveik pasidavę. Vis dar laukia to, kas nesulaukiama, bet patys imtis ko nors negali arba nenori. Jų laukimas, nors ir panašus į Tomo Stoppardo pjesės ir filmo „Rozenkrancas ir Gildensternas mirę“ pagrindinių veikėjų lūkuriavimą užkulisiuose, vis dėlto įgyja kur kas mažiau prasmės: Rozenkrancas ir Gildensternas yra greta Hamleto tragedijos, jie padės rutulioti veiksmą ir mirs tam, kad būtų papasakota kur kas daugiau nei jų pačių gyvenimus apimanti istorija. Tad jų laukimo ir mirties tragedija artimesnė Becketto Lakiui, kurio vergystė įprasmina jo egzistavimą. O Vladimiras su Estragonu, vienudu stovėdami scenoje, yra net ne šalutiniai kieno kito dramos veikėjai: jiedu tarsi komentaras senos užrašų knygelės paraštėje, kurio neieškosi, o atsitiktinai suradęs - nebeįskaitysi.

Pauliaus Pinigio spektaklyje Vladimiras ir Estragonas esti kitokie. Juos vaidinantys Simonas Lunevičius ir Donatas Želvys aprengti juodais tvarkingais kostiumais su išdidintomis varlytėmis, stilizuotais katiliukais ir apsiginklavę lagaminėliais. Tikri praėjusio amžiaus šeštojo dešimtmečio džentelmenai, laukiantys traukinio į miestą, kur galės visą dieną beprasmiškai dėlioti dokumentus iš vienos krūvelės į kitą ir siuntinėti interesantus toliau nuo savęs. Jiedu dar nepraradę vilties ir aistros, vis dar tikisi sulaukti Godo. Net turi susikūrę Godo kvietimo ar pasveikinimo ritualą, kuriam reikia lentos, žvakės ir morkos. Jiedu vis dar tiki, kad bus naudingi ir produktyvūs visuomenės nariai. Net ir rengiasi taip, tarsi dar turėtų vilties - kad ir susvyruojančios - pritapti prie normalaus normalios visuomenės gyvenimo.

Šiame spektaklyje Vladimiras ir Estragonas laukia kelionės kaip galimybės dar būti naudingais įgyvendinant kad ir kieno kito istoriją. Jie čia kur kas artimesni Toppardo Rozenkrancui ir Gildensternui nei Becketto dramų ir romanų valkatoms. Spektaklyje juntamas atsisakymas pasiduoti, regis, kyla ir iš gana jauno aktorių bei režisieriaus amžiaus, ir iš pjesės interpretacijos. Mat šiuo pastatymu „Belaukiant Godo“ yra ne absurdo drama, ne Dievo paraštėje pamirštų personažų tragikomedija, o siurrealistinis sapnas, iš kurio dar galima pabusti ar būti pažadintam. Arba varginantis galimybės pasirodyti scenoje laukimas, vis dar tikint, kad scena kažkur egzistuoja ir kad pasirodymas joje tą laukimą įprasmins.

Ir nors sakau, kad spektaklis primena pasirodymo scenoje laukimą, vis dėlto - tik turiniu, nes jo forma - labai teatrališka. Dramatiškai juoda scenografija ir kostiumai su nedideliais baltos ir rudos spalvų intarpais, ant dekoratyvios medinės konstrukcijos įkurdintas nedidukas medis, teatriniuose dūmuose skendinti scena ir juos skrodžiantys prožektorių spinduliai, suvaidinti Gogo košmarai, Didi ir Gogo ritualas su žvake bei morka, abiejų spektaklio veiksmų pabaigoje pasirodantis Mėnulgalvis - visa tai gerokai nutolę nuo realistinio pasakojimo ar absurdo dramos. Tarsi spektaklio kūrėjai, žvelgdami šiuolaikinių žmonių akimis, negalėtų patikėti Becketto absurdu ir vienintelis būdas, kuriuo sutiktų aiškinti šio pokario teksto reikšmę, būtų siurrealizmo žvilgsnis, kaip realios egzistencinės grėsmės nekeliantis miražas.

Pjesės pavertimas miražu gali išteisinti ir visus spektaklio trūkumus, nes viskas, ką teatre laikyčiau spektaklio kokybę mažinančiais elementais, gali būti pasirinkta sąmoningai. Pavyzdžiui, netolygi aktorių vaidyba, kai išryškėja tik vienas personažas, gali būti režisieriaus sprendimas, norint pabrėžti, kad viskas, kas vyksta, yra vieno vartotojiškame pasaulyje įstrigusio ir kelio išsilaisvinti ieškančio vyro sapnas, nuolat diskutuojant su skirtingomis savo asmenybės dalimis. Jis bet kurią akimirką gali būti pažadintas ir išvežtas eilėraščio „nieko“ traukiniu. Arba vis atsikartojančios mizanscenos, kai aktoriai stovi vienas greta kito, kad ir pabosta, bet gali būti pasirinktos kaip nuolatinis priminimas apie laukimą perone: siauroje erdvėje, kur beveik nėra vietos išradingesniam aktorių išsidėstymui.

Ir vis dėlto, egzistenciniu siaubu nepažymėtas Didi ir Gogo laukimas pabosta. Jie dar ne viską išbandę, jų daiktai kalba daug ir garsiai, jie dar turi neperskaitytų knygų ir net jų laikysenose įrašytos vilties. Pastarosios turėti yra gerai, šiais laikais net, regis, būtina, kad išlaikytume sveiką protą. Bet būtent ta viltis ir neleidžia kurti absurdo teatro. O absurdo pjesei ne absurdo teatre labai lengva pasimesti.

---

Projektą Menų faktūra: neužmegzti dialogai iš dalies finansuoja Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondas (12 000 Eur).

recenzijos
  • Pakibęs tarp praeities ir dabarties

    Vilniaus senojo teatro transformacijos – jau atskira tema, tačiau spektaklyje „Toli toli“ paliečiamas įdomus aspektas – kaip tuos pokyčius išgyvena ir supranta aktoriai ir teatro kolektyvas.

  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.