Teismo cirkas

Aistė Šivytė 2021-07-02 7md.lt, 2021-06-25
Rokas Petrauskas ir Tomas Rinkūnas spektaklyje „Ūbo teismas“. Arvydo Gudo nuotrauka
Rokas Petrauskas ir Tomas Rinkūnas spektaklyje „Ūbo teismas“. Arvydo Gudo nuotrauka

aA

Birželio 5, 6 d. Artūro Areimos teatras (AAT) po ilgo karantino laikotarpio atvėrė duris nauja premjera - spektakliu „Ūbo teismas“ pagal Simono Stephenso pjesę. Spektaklio centre - į XXI amžių, Tarptautinį Teisingumo Teismą Hagoje, atkeldintas buvęs Baliuškos karalystės karalius Ūbas (Rokas Petrauskas). Čia jis tam, kad pagaliau būtų nubaustas už savo amoralius nusikaltimus ir žiaurumą. Vienas po kito apklausiami liudytojai, per salę aidi nemaloniai garsus mėsos plaktuko taukšėjimas, tačiau kuo toliau, tuo labiau stiprėja abejonė - ar šis teismas įgalus ką nors padaryti? Ar tai realus procesas, ar be didesnių pastangų biurokratiniais sumetimais atliekamas vaidinimas?

Tiesa, šiai abejonei lemta kilti, jei prieš spektaklį teko pasidomėti jo aprašu, perbristi per jau tradicinį tapusį AAT filosofinį minties srautą ir įvairiomis medijomis pateikiamą reklamą. Šį kartą spektaklį pristatė režisieriaus mintys, paties Ūbo interviu ir trumpi videoreportažai, kuriuose žurnalistai bando išgauti teismo darbuotojų pasisakymus. Spektaklyje, deja, suvokimas, kad teismo procesas tikriausiai beprasmis, prokurorei (Modesta Jakeliūnaitė) ateina tik artėjant prie pabaigos, kai visi įsivelia į muštynes. Kai teisėją (Monika Poderytė) užvaldo agresyvi aistra Ūbui, prokurorė staiga susivokia ir nori ieškoti teisybės; ima stebėtis, kaip teismas apskritai gali svarstyti buvusio karaliaus kaltumą, leisti gintis žmogui, kurio tironiškumo įrodymų nereikia. Tik jos dramatišką penkių minučių ginčą su kaltinamojo advokatu (Karolis Legenis) užgožia ir vargiai girdimu paverčia prokurorės ir Ūbo aimanos.

Kaip jau įprasta Artūro Areimos režisuotuose spektakliuose, čia netrūko fiziškumo, bandymų provokuoti, išmušti žiūrovą iš pusiausvyros. Užtęstas veikėjo žvilgsnis į akis ar nenuoseklus prokurorės flirtas su keliais žiūrovais labiau paliko priplėkusį skonį negu iš tiesų veikė. Tačiau veikė Poderytės kritimas ant akmens skalda išpilto grindinio ir sugebėjimas įtikinti, kad aktorė išsimušė dantį, - taip sukrėstas žiūrovas tampa puikia užsklanda jos virsmui iš teisėjos į Ūbienę.

Būtent aktorius ir jų kone psichopatišką gebėjimą keisti kontrastingus vaidmenis stebėti buvo įdomiausia. Šalta ir nuobodi Poderytės teisėja, išsitiesusi ant grindų, tampa įžūlia, drąsia, pakvaišusia Ūbiene, laisvai bendraujančia su žiūrovais ir priverčiančia net patį Ūbą pasijusti nepatogiai. Taip pat išsiskiria net keturi Tomo Rinkūno kuriami veikėjai, sudarantys didžiąją dalį apklaustųjų. Tai sumišęs teismo medicinos ekspertas, radęs Ūbo masinę kapavietę, iš baimės tirtantis karalius, kurį Ūbas jau ne kartą grasino nužudyti, etaloninis, alaus pilvu pasidabinęs „marozas“ Šiukšlius ir į savo režimą įsigyvenęs generolas majoras, kurio mintyse tik kovos ir susidorojimo strategijos.

Žvelgiant į bendrą spektaklio vaizdą, jo scenos neretai virsta absurdišku, chaotišku, kvailą juoką traukte traukiančiu, ūbišku cirku: advokatas, apklausdamas liudytojus, nesurezga žmogiškai skambančių sakinių, teisėjos plaktukas nesilaiko ant koto, o jo taukšėjimas kuo toliau, tuo labiau įgrysta visiems teismo dalyviams. Per šį irgi tam tikra prasme provokuojantį plaktuką teismo procesas tiek veikėjams, tiek žiūrovams tampa bendra patirtimi - visi nejučiomis krūpčioja, o karalius ir advokatas savotiškai perteikia žiūrovų mintis, maldaudami ar reikalaudami liautis ir lengviau atsikvėpdami plaktukui dar kartą sulūžus.

Vienareikšmiškai įvertinti spektaklį „Ūbo teismas“ sunku. Nors veiksmas rutuliojasi lengvai, o žaismingas absurdas ir farsas nepastebimai tirpdo laiką, spektaklio esmė ir mintis per provokacijas ir susitelkimą į formą taip ir neiškyla į paviršių, netampa paskutiniu akcentu, lieka neatsakytu klausimu. Ar Ūbas nuteisiamas, ar išteisinamas? Ar procesui lemta niekados nesibaigti? Ar tokia amžinybė įmanoma? Žiūrovas paliekamas vienas su Ūbo švilpaujama „Wind of Change“ melodija nuspręsti, kokios baigties sulaukia buvęs karalius, o kartu ir pats spektaklis.

7md.lt

recenzijos
  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.