Teatro Uždangos ilgesys

Ingrida Daunoravičiūtė 2007-05-25

aA

Teatro monstrų puota. Uždanga – Gintaras Adomaitis

Šis mėnuo buvo dosnus dviem naujais spektakliais, pažvelgusiais į teatrą iš labai keisto, neįprasto taško. Gegužės 14 dieną klaipėdietis režisierius Benas Šarka klausimą-dėlionę „Kas lieka, kai nieko nelieka“ uždavė savo kuriamo personažo – dabartyje teatro sargo, praeityje garsaus mėgėjų teatro „primadono“ lūpomis. Gegužės 20 d. vilniečiams pristatytas režisieriaus Agniaus Jankevičiaus premjerinis spektaklis „Kelionė į kambario vidų“ – didžioji tradicinių Kauno dramos teatro gastrolių Vilniuje staigmena ir aštriausias prieskonis.

Jauno lenkų dramaturgo Michalo Wałczako pjesė „Kelionė į kambario vidų“ sulaukė neįtikėtinai dosnaus ir laimingo likimo šiuolaikiniame Lietuvos teatre. 2004 metais pjesei pavyko pirmą kartą – ją į rankas paėmė puiki vertėja iš lenkų kalbos Irena Aleksaitė, sutikusi išversti „Kelionę į kambario vidų“ „Teatro“ žurnalui ir tais pat metais Valstybiniame jaunimo teatre organizuotam šiuolaikinės dramaturgijos forumui „Karta P. arba Neskanios lenkiškos ir lietuviškos pjesės“. Antra sėkmė – pjesės pristatymą Forume režisavo Gintaras Liutkevičius, surinkęs labai stiprią aktorių komandą. Tą kart Wałczako pjesės skaitymas buvo sėkmingiausias ir ryškiausias. Ir ką gi – tepraėjo tik trys metai, ir tekstas jau pastatytas Lietuvos teatre, o gali būti, kad jis išprovokuos dar vieną kitą lietuvišką pastatymą. Wałczako pjesės likimas galėtų paguosti ir daugelį savo veiklos prasmingumu nusivylusių įvairių teatrinių skaitymų/akcijų/teatrinių projektų organizatorių, vis dažniau pavargstančių stengtis bent kiek išjudinti lietuviško teatro pelkynus.

Grįžtant prie Agniaus Jankevičiaus pastatymo – gal neįsižeis režisierius, jei jo ir straipsnio pradžioje minėto Beno Šarkos spektaklius pavadinsiu netipiškomis šio sezono premjeromis. Jose stokojama depresijos, nėra nusivylimo teatru, nejuntamas nuovargis, rutina, nėra auto-sadomazo-ironijos – tų iki skausmo įprastų šiuolaikinio lietuviško teatro atributų, be kurių sunku įsivaizduoti ir net žiūrėti eilinę lietuvišką premjerą. Kodėl šių tradicinių atributų niekada nebūna Beno Šarkos spektakliuose – atskiros studijos tema. Agniaus Jankevičiaus paskutinės premjeros gyvybingumo ištakos – besąlygiškame tikėjime ir žinojime to, ką darai, kam atsiduodi visiškai ir net fanatiškai – kurti teatrą čia ir dabar, nugalint neigimą, pasipriešinimą, „teatro aplinkos“ netikėjimą.

Nežinia, kiek dar toks ėjimas prieš srovę įkvėps jaunąjį režisierių. Priešingu atveju neliktų kuo džiaugtis, su kuo ginčytis, dėl ko nesutikti ir klausti – o kodėl taip, o ne šitaip? Ne išimtis ir „Kelionė į kambario vidų“ – man gali užkliūti, kad režisierius, kaip jam jau įprasta, ypač laisvai interpretavo pjesę, kaip visada drąsia ranka kupiūruodamas, miksuodamas, žaisdamas tekstu, sukurdamas naujas prasmes ir netikėtas interpretacijas. Guodžia žinojimas – dramaturgas Michalas Wałczakas irgi ne iš kelmo spirtas – dar paauglystėje pradėjęs rašyti pjeses „lenkiškasis šekspyras“ (tokį skambų titulą jis laimėjo viename pirmųjų savo dramaturginių konkursų tėvynėje) pasirinko teatro režisūros studijas. Nuo pirmo kurso jis pats statė savo pjeses, todėl turėtų suprasti ir besąlygiškai pripažinti lietuvio kolegos teisę su pjesės tekstu elgtis kaip su ta žalia mėsa, turinčia iškęsti visus paruošimo etapus vardan galutinio tikslo.

Judas – Sigitas Šidlauskas ir Skura – Eimutis Kvosčiauskas. Dmitrijaus Matvejevo nuotraukos

Jankevičius nusprendė pabrėžti ir išryškinti pjesės demonologinę liniją, jis su pasimėgavimu įkūnijo scenoje rinktinių Bulgakovo, Dostojevskio, Kafkos, Lyncho kurtų personažų-monstrų galeriją. Visų šių didžiųjų autorių kūrybos atšvaitais žaidžia ir pats dramaturgas, žiūrovams belieka džiaugtis atpažinimo momentu, o aktoriams susikurti vaidmenis – sezono atradimus. Išskirtinė „Kelionės į kambario vidų“ demonų trijulė – Uždanga (Gintaras Adomaitis), Judas (Sigitas Šidlauskas) Horacijus Išorinis (Vytautas Kaniušonis). Demonams siausti idealią mistišką aplinką iš įprasčiausių, tik vos vos transformuotų, netikėtai panaudotų kasdienybės objektų sukūrė scenografė Laura Luišaitytė.

Interpretuojant spektaklį sunku išlaikyti tvirtybę nepadūsavus kas būtų, jeigu... Jei Agnius Jankevičius būtų sukūręs spektaklį tik apie Uždangą – tą žavų, švelniai grėsmingą teatro dulkių prisirijusį 332 metų monstrą, nekenčiantį publikos ir mokantį geriau už aktorius sukurti bet kokį vaidmenį, įsikūnyti į bet kurį personažą. Nes žinantį paslaptį, stebuklingą metodą, kaip kurti personažą iš vidaus – paprasčiausiai įlįsti, įsigraužti, įsismelkti į žmogaus vidų, sugraužti visą savo aukos „vidinį“ turinį, paliekant tik apvalkalą, rūbą, skūrą.

recenzijos
  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.

  • Kita stotelė – pasipriešinimo melancholija

    Aktoriai taip ir neišėjo nusilenkti. Laikosi Juozo Miltinio tradicijų? O gal tiesiog nebėra kam lenktis? Miestas, kuriame prasidėjo ši istorija, jau miręs. Ten traukiniai nebestoja.

  • Kai fermentacija sustoja

    Tiek dramaturginė, tiek aktorinė Martyno Nedzinsko linija – tokia vientisa, išbaigta ir drauge tokia pavydėtinai apgailėtina, kad galėtų tapti vadovėliniu degradavusio, amžinai mitologinę kaltę jaučiančio individo pavyzdžiu.

  • Pažvelgti lakštingalai į akis

    Tai originalus lietuviškos erdvės įveiklinimas, net čia ir dabar kuriama jos personifikacija: juk senos Trakų Vokės dvaro sodybos durys ir grindys taip pat girgžda, o jo erdvės – ne tik istorijos saugykla, bet ir dabartis.