Teatre alsuoja mirtis

Andrius Jevsejevas 2012-02-13 lrytas.lt, 2012 02 1
Aktoriai Aleksas Kazanavičius ir Gediminas Storpirštis spektaklyje „Širdis Vilniuje”. S.Sirutavičiaus (lrytas.lt) nuotrauka iš spektaklio repeticijos

aA

Valstybiniame Jaunimo teatre įvykusi filosofo ir rašytojo Arvydo Juozaičio pjesės „Širdis Vilniuje” premjera patvirtino: trupė - ištikta komos.

Praėjusį savaitgalį vos įžengusius į teatrą naujojo spektaklio žiūrovus pasitiko pilkšvai rusvais sovietinio militaristinio stiliaus drabužiais apvilkti aktoriai, šmirinėjantys po teatro fojė ir įtariai nužvelgiantys kiekvieną sutiktąjį.

Tačiau Jurgis Damaševičius, Lukas Petrauskas ir Giedrė Giedraitytė nė kiek nepriminė nei milicininkų, nei saugumiečių. Greičiau jau - „Šuriko nuotykių” personažus.

Jų kūno kalba bylojo apie pasimetimą ir komišką nerangumą. Net vieno vedžiojamas didžiulis aviganis pasirodė esantis jaunutis neapmokytas šunytis, kuriam svarbiausia - bet kokia kaina nusiimti antsnukį.

Tad pastangos sukurti baimės ir teroro atmosferą nuėjo perniek, jei režisieriai Albertas Vidžiūnas ir jo mokytojas Jonas Vaitkus to siekė.

Kas kad prieš spektaklio pradžią trijulė suvaidino nesunkiai nuspėjamą etiudą: apžvelgusi salėje sėdinčius žiūrovus, vieną išsitempė lauk ir, spėjant iš bildesio bei isteriškų šūksnių, - „nuskausmino”.

Atsidarius uždangai, atsivėrė kalėjimas ar skaistykla, į kurią pjesės autorius A. Juozaitis nusiuntė penkias Vilniuje ar jo apylinkėse praėjusiame amžiuje gimusias įžymybes: kūną Lenkijoje, o širdį Vilniuje„palikusį” Juzefą Pilsudskį, sovietinės revoliucijos ikoną Feliksą Dzeržinskį, profesorių Balį Sruogą, poetą Česlovą Milošą ir grafą Jurgį Giedraitį.

Kodėl būtent juos? Kodėl būtent čia? Atsakyti į šiuos klausimus gali tik dramaturgas.

Giedrės Brazytės sukurta scenografija, tiesiog fiziškai „įkalinusi” aktorius, atrodė konceptuali ir tinkanti A. Juozaičio tekstui.

Scenos gilumoje - trijų pakopų pastoliai, priekyje - pasvirusi aikštelė ir pora apgriuvusių gelžbetonio stulpų. Spektaklio personažų judėjimo laisvė apribota vertikaliomis ir horizontaliomis tiesėmis.

Panašiomis „tiesėmis”, bendrais teiginiais kalba visi spektaklio personažai.

Spektaklį režisavusiems A. Vidžiūnui ir J. Vaitkui nepavyko įkvėpti gyvybės istorinių įžymybių kompanijai. Nuo scenos į salę kreipėsi ne žmonės o plakatai ir kaukės.

Tiesa, Aleksas Kazanavičius dar išlaikė tam tikrą ironišką atstumą savo vaidmens atžvilgiu ir suteikė spalvų Dzeržinskio personažui lengvai šaržuodamas jo judesius ar manijas.

Tuo tarpu Pilsudskio personažą kūrusio Gedimino Storpirščio patetiškai pakilus, apaugęs štampais buvimas scenoje atrodė visiškas anachronizmas, XIX a. saloninės aktorystės atgyvena.

Mažiau priekaištaučiau aktoriams Nerijui Gadliauskui (Sruoga), Sauliui Sipaičiui (Milošas) ir Vytautui Taukinaičiui (grafas Giedraitis). Jie„atidirbo” tiek, kiek jiems leido dramaturgas ir spektaklio režisieriai.

Iš esmės Jaunimo teatro spektaklis „Širdis Vilniuje” buvo pustrečios valandos trunkantis teatralizuotas A. Juozaičio teksto skaitymas.

Iš pačios pjesės smelkte smelkėsi lietuvių dramaturgijos problemos: autoriui nepavyko užčiuoti svaresnio konflikto, išplėtoti temos. Dramos kūrinys išėjo be dramaturginio užtaiso, jo personažai - bespalviai, vienaplaniai, primenantys idėjų atspindžius, o ne gyvus žmones.

Lietuviška dramaturgija pati savaime nėra jokia vertybė, o šiuo atveju Jaunimo teatras neprisidėjo prie jos įprasminimo ir sklaidos, nežinia kam kūręs šį pilką spektaklį pagal nacionalinį veikalą.

Abejoju, ar po tokios premjeros kas nors ryšis reabilituoti A. Juozaičio pjesę. Panašu, kad tekstas ne itin sudomino ir šio spektaklio režisierius - scenoje nepavyko įžvelgti nei sprendimo, nei žmogiškos ar pilietinės jų pozicijos.

Tiesą sakant, „Širdis Vilniuje” pernelyg nesiskiria nuo daugelio kitų Jaunimo teatro repertuarą sudarančių vaidinimų. Šis spektaklis tik patvirtina, kad Jaunimo teatras yra miręs, palaidotas ir apraudotas, jo mintis - atšipusi, išmonė - išblukusi, siela - išgaravusi.

O iš širdies liko tik atvėsęs mėsgalis.

LRYTAS.LT

recenzijos
  • Kaip žmonės kenčia ir kaip mylisi

    Režisierius Jonas Kuprevičius su bendraamžiais aktoriais sukūrė tikslų ir aiškų savo kartos portretą. Pagalvojau, kad kiekvienai kartai reikėtų turėti savo „Shopping and Fucking“.

  • Skrosti skausmingą praeitį

    Uršulės Bartoševičiūtės „Savižudybės anatomija“ atspindi šiuolaikinę, individualią ir visuomeninę tendenciją – atvirai skrosti traumines patirtis ir judėti jų įsisąmoninimo link.

  • Pora žodžių apie tai, kaip nustojama kvėpuoti

    Spektaklis „Still Life“ primena komikso žanrą – trumpų kadrų rinkinį, kur kiekviena tema tik trupučiuką pajudinama, bet į ją nesėdama nei ilgiems apmąstymams, nei psichologiškai įsijausti.

  • Tarsi dar būtų ko tikėtis

    Laukiant metų pabaigos, kasmetinės kelionės pas artimuosius arba pas tuos, kurie turėtų būti artimi, pas biologines ir pasirinktas šeimas, prasminga skaityti Lagarceʼo pasakojimą apie bergždžią bandymą sugrįžti.

  • Draugystė bittersweet

    Atrodo, kad visas Gretos Grinevičiūtės „Šokis…“ yra skirtas ne konkrečiai nurodytam artimajam, o jausmui. Būsenai, kuri mus (o ypač Gretą) ištinka, kai susiduriame su kiekvienu iš jų.

  • Tai spalvinga šventė!

    Režisierės Kamilės Gudmonaitės ir kūrėjų kolektyvo „Šventė“ – tai puikiai atliktas, bekompromisis spektaklis, jautrus ir tikslus darbas, kalbantis apie tai, kaip priimti skirtybes.

  • Savižudybės anatomija kaip moters galios atskleidimas

    Bartoševičiūtės ir Švedkauskaitės spektaklių įspūdžiai susiliejo į viena ir išsikristalizavo mintis, kad į Lietuvos teatro sceną įsiveržė tikrasis feminizmas. Be skambių lozungų, kaltinimų ir supriešinimo.

  • Kaifo paieškos tuštumoje

    Jono Kuprevičiaus režisuota pjesės „Shopping and Fucking“ versija ne tik puikiai perteikia Marko Ravenhillo mintis, bet ir savais atributais pritaiko ją prie šiandienos.