Teatre alsuoja mirtis

Andrius Jevsejevas 2012-02-13 lrytas.lt, 2012 02 1
Aktoriai Aleksas Kazanavičius ir Gediminas Storpirštis spektaklyje „Širdis Vilniuje”. S.Sirutavičiaus (lrytas.lt) nuotrauka iš spektaklio repeticijos

aA

Valstybiniame Jaunimo teatre įvykusi filosofo ir rašytojo Arvydo Juozaičio pjesės „Širdis Vilniuje” premjera patvirtino: trupė - ištikta komos.

Praėjusį savaitgalį vos įžengusius į teatrą naujojo spektaklio žiūrovus pasitiko pilkšvai rusvais sovietinio militaristinio stiliaus drabužiais apvilkti aktoriai, šmirinėjantys po teatro fojė ir įtariai nužvelgiantys kiekvieną sutiktąjį.

Tačiau Jurgis Damaševičius, Lukas Petrauskas ir Giedrė Giedraitytė nė kiek nepriminė nei milicininkų, nei saugumiečių. Greičiau jau - „Šuriko nuotykių” personažus.

Jų kūno kalba bylojo apie pasimetimą ir komišką nerangumą. Net vieno vedžiojamas didžiulis aviganis pasirodė esantis jaunutis neapmokytas šunytis, kuriam svarbiausia - bet kokia kaina nusiimti antsnukį.

Tad pastangos sukurti baimės ir teroro atmosferą nuėjo perniek, jei režisieriai Albertas Vidžiūnas ir jo mokytojas Jonas Vaitkus to siekė.

Kas kad prieš spektaklio pradžią trijulė suvaidino nesunkiai nuspėjamą etiudą: apžvelgusi salėje sėdinčius žiūrovus, vieną išsitempė lauk ir, spėjant iš bildesio bei isteriškų šūksnių, - „nuskausmino”.

Atsidarius uždangai, atsivėrė kalėjimas ar skaistykla, į kurią pjesės autorius A. Juozaitis nusiuntė penkias Vilniuje ar jo apylinkėse praėjusiame amžiuje gimusias įžymybes: kūną Lenkijoje, o širdį Vilniuje„palikusį” Juzefą Pilsudskį, sovietinės revoliucijos ikoną Feliksą Dzeržinskį, profesorių Balį Sruogą, poetą Česlovą Milošą ir grafą Jurgį Giedraitį.

Kodėl būtent juos? Kodėl būtent čia? Atsakyti į šiuos klausimus gali tik dramaturgas.

Giedrės Brazytės sukurta scenografija, tiesiog fiziškai „įkalinusi” aktorius, atrodė konceptuali ir tinkanti A. Juozaičio tekstui.

Scenos gilumoje - trijų pakopų pastoliai, priekyje - pasvirusi aikštelė ir pora apgriuvusių gelžbetonio stulpų. Spektaklio personažų judėjimo laisvė apribota vertikaliomis ir horizontaliomis tiesėmis.

Panašiomis „tiesėmis”, bendrais teiginiais kalba visi spektaklio personažai.

Spektaklį režisavusiems A. Vidžiūnui ir J. Vaitkui nepavyko įkvėpti gyvybės istorinių įžymybių kompanijai. Nuo scenos į salę kreipėsi ne žmonės o plakatai ir kaukės.

Tiesa, Aleksas Kazanavičius dar išlaikė tam tikrą ironišką atstumą savo vaidmens atžvilgiu ir suteikė spalvų Dzeržinskio personažui lengvai šaržuodamas jo judesius ar manijas.

Tuo tarpu Pilsudskio personažą kūrusio Gedimino Storpirščio patetiškai pakilus, apaugęs štampais buvimas scenoje atrodė visiškas anachronizmas, XIX a. saloninės aktorystės atgyvena.

Mažiau priekaištaučiau aktoriams Nerijui Gadliauskui (Sruoga), Sauliui Sipaičiui (Milošas) ir Vytautui Taukinaičiui (grafas Giedraitis). Jie„atidirbo” tiek, kiek jiems leido dramaturgas ir spektaklio režisieriai.

Iš esmės Jaunimo teatro spektaklis „Širdis Vilniuje” buvo pustrečios valandos trunkantis teatralizuotas A. Juozaičio teksto skaitymas.

Iš pačios pjesės smelkte smelkėsi lietuvių dramaturgijos problemos: autoriui nepavyko užčiuoti svaresnio konflikto, išplėtoti temos. Dramos kūrinys išėjo be dramaturginio užtaiso, jo personažai - bespalviai, vienaplaniai, primenantys idėjų atspindžius, o ne gyvus žmones.

Lietuviška dramaturgija pati savaime nėra jokia vertybė, o šiuo atveju Jaunimo teatras neprisidėjo prie jos įprasminimo ir sklaidos, nežinia kam kūręs šį pilką spektaklį pagal nacionalinį veikalą.

Abejoju, ar po tokios premjeros kas nors ryšis reabilituoti A. Juozaičio pjesę. Panašu, kad tekstas ne itin sudomino ir šio spektaklio režisierius - scenoje nepavyko įžvelgti nei sprendimo, nei žmogiškos ar pilietinės jų pozicijos.

Tiesą sakant, „Širdis Vilniuje” pernelyg nesiskiria nuo daugelio kitų Jaunimo teatro repertuarą sudarančių vaidinimų. Šis spektaklis tik patvirtina, kad Jaunimo teatras yra miręs, palaidotas ir apraudotas, jo mintis - atšipusi, išmonė - išblukusi, siela - išgaravusi.

O iš širdies liko tik atvėsęs mėsgalis.

LRYTAS.LT

recenzijos
  • baigiasi, bet nepasibaigia

    László Krasznahorkai romano „Priešinimosi melancholija“ siaubas braunasi ir į Panevėžio teatro sceną. <...> Bet čia personažų negaila, nes priešingai nei romane, negauname iš arčiau pažinti jų vidinio pasaulio.

  • Lengvai, bet ne prastai

    Aktorius Raimondas Klezys tikslingai kuria ryšį su publika ir sukelia jausmą, kad ši susidūrė su nuoširdžiu ir atviru teatru, kuriame nėra nei vadinamųjų ketvirtųjų sienų, nei deklaratyvių pareiškimų, nei perteklinės dramos.

  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.