Teatre alsuoja mirtis

Andrius Jevsejevas 2012-02-13 lrytas.lt, 2012 02 1
Aktoriai Aleksas Kazanavičius ir Gediminas Storpirštis spektaklyje „Širdis Vilniuje”. S.Sirutavičiaus (lrytas.lt) nuotrauka iš spektaklio repeticijos

aA

Valstybiniame Jaunimo teatre įvykusi filosofo ir rašytojo Arvydo Juozaičio pjesės „Širdis Vilniuje” premjera patvirtino: trupė - ištikta komos.

Praėjusį savaitgalį vos įžengusius į teatrą naujojo spektaklio žiūrovus pasitiko pilkšvai rusvais sovietinio militaristinio stiliaus drabužiais apvilkti aktoriai, šmirinėjantys po teatro fojė ir įtariai nužvelgiantys kiekvieną sutiktąjį.

Tačiau Jurgis Damaševičius, Lukas Petrauskas ir Giedrė Giedraitytė nė kiek nepriminė nei milicininkų, nei saugumiečių. Greičiau jau - „Šuriko nuotykių” personažus.

Jų kūno kalba bylojo apie pasimetimą ir komišką nerangumą. Net vieno vedžiojamas didžiulis aviganis pasirodė esantis jaunutis neapmokytas šunytis, kuriam svarbiausia - bet kokia kaina nusiimti antsnukį.

Tad pastangos sukurti baimės ir teroro atmosferą nuėjo perniek, jei režisieriai Albertas Vidžiūnas ir jo mokytojas Jonas Vaitkus to siekė.

Kas kad prieš spektaklio pradžią trijulė suvaidino nesunkiai nuspėjamą etiudą: apžvelgusi salėje sėdinčius žiūrovus, vieną išsitempė lauk ir, spėjant iš bildesio bei isteriškų šūksnių, - „nuskausmino”.

Atsidarius uždangai, atsivėrė kalėjimas ar skaistykla, į kurią pjesės autorius A. Juozaitis nusiuntė penkias Vilniuje ar jo apylinkėse praėjusiame amžiuje gimusias įžymybes: kūną Lenkijoje, o širdį Vilniuje„palikusį” Juzefą Pilsudskį, sovietinės revoliucijos ikoną Feliksą Dzeržinskį, profesorių Balį Sruogą, poetą Česlovą Milošą ir grafą Jurgį Giedraitį.

Kodėl būtent juos? Kodėl būtent čia? Atsakyti į šiuos klausimus gali tik dramaturgas.

Giedrės Brazytės sukurta scenografija, tiesiog fiziškai „įkalinusi” aktorius, atrodė konceptuali ir tinkanti A. Juozaičio tekstui.

Scenos gilumoje - trijų pakopų pastoliai, priekyje - pasvirusi aikštelė ir pora apgriuvusių gelžbetonio stulpų. Spektaklio personažų judėjimo laisvė apribota vertikaliomis ir horizontaliomis tiesėmis.

Panašiomis „tiesėmis”, bendrais teiginiais kalba visi spektaklio personažai.

Spektaklį režisavusiems A. Vidžiūnui ir J. Vaitkui nepavyko įkvėpti gyvybės istorinių įžymybių kompanijai. Nuo scenos į salę kreipėsi ne žmonės o plakatai ir kaukės.

Tiesa, Aleksas Kazanavičius dar išlaikė tam tikrą ironišką atstumą savo vaidmens atžvilgiu ir suteikė spalvų Dzeržinskio personažui lengvai šaržuodamas jo judesius ar manijas.

Tuo tarpu Pilsudskio personažą kūrusio Gedimino Storpirščio patetiškai pakilus, apaugęs štampais buvimas scenoje atrodė visiškas anachronizmas, XIX a. saloninės aktorystės atgyvena.

Mažiau priekaištaučiau aktoriams Nerijui Gadliauskui (Sruoga), Sauliui Sipaičiui (Milošas) ir Vytautui Taukinaičiui (grafas Giedraitis). Jie„atidirbo” tiek, kiek jiems leido dramaturgas ir spektaklio režisieriai.

Iš esmės Jaunimo teatro spektaklis „Širdis Vilniuje” buvo pustrečios valandos trunkantis teatralizuotas A. Juozaičio teksto skaitymas.

Iš pačios pjesės smelkte smelkėsi lietuvių dramaturgijos problemos: autoriui nepavyko užčiuoti svaresnio konflikto, išplėtoti temos. Dramos kūrinys išėjo be dramaturginio užtaiso, jo personažai - bespalviai, vienaplaniai, primenantys idėjų atspindžius, o ne gyvus žmones.

Lietuviška dramaturgija pati savaime nėra jokia vertybė, o šiuo atveju Jaunimo teatras neprisidėjo prie jos įprasminimo ir sklaidos, nežinia kam kūręs šį pilką spektaklį pagal nacionalinį veikalą.

Abejoju, ar po tokios premjeros kas nors ryšis reabilituoti A. Juozaičio pjesę. Panašu, kad tekstas ne itin sudomino ir šio spektaklio režisierius - scenoje nepavyko įžvelgti nei sprendimo, nei žmogiškos ar pilietinės jų pozicijos.

Tiesą sakant, „Širdis Vilniuje” pernelyg nesiskiria nuo daugelio kitų Jaunimo teatro repertuarą sudarančių vaidinimų. Šis spektaklis tik patvirtina, kad Jaunimo teatras yra miręs, palaidotas ir apraudotas, jo mintis - atšipusi, išmonė - išblukusi, siela - išgaravusi.

O iš širdies liko tik atvėsęs mėsgalis.

LRYTAS.LT

recenzijos
  • Apie sąžinės kompromisus ieškant gero teatro

    Esu tikra, kad Krymovas stato spektaklius būtent apie Rusiją. Tiksliau, jis stato apie save, tad išvengti to, kame augai, brendai ir išgyvenai visus svarbius kūrybinius etapus, yra neįmanoma.

  • Degantis ir uždegantis teatru

    Skaitydamas Gyčio Padegimo mintis knygoje „Įtariamas Padegimas“ ne sykį pagalvoji, kad režisierius būtų puikus teatrinių portretų kūrėjas, nes labai taikliai charakterizuoja menininkus, su kuriais bendradarbiavo.

  • Vaikystė nevaikiškam spektakliui

    D. Krymovo mintis, jog šis spektaklis – tai requiem gimusiems ir negimusiems vaikams, leidžia priimti jo paveiksliškumą, tačiau kartkartėmis tai primena ne kūrinį, o pamąstymus-etiudus vaikystės tema.

  • Istorijos ir abstrakcijos

    „Legendoje“ kompozitoriaus Antano Jasenkos muzika kuria choreografiją ir šokėjų jausmus įkvepiančią atmosferą, apibendrintą senųjų laikų apmąstymo, prisiminimo nuotaiką.

  • Liūdna LEGENDA

    Mūsų šokio mene, reflektuojančiame istorinius įvykius ar asmenybes, ryškėja liūdesio, simbolių, savirefleksijos, aukštų substancijų, transcendentinis pasakojimas.

  • Sriubos valgymas prieš pasaulio pabaigą

    Kodėl tiek daug kalbu apie vaidmenis? Nes nieko daugiau spektaklyje „Tiesiog pasaulio pabaiga“ nėra. Toks V. Masalskio metodas: apsivalyti nuo visko, kas nereikalinga, palikti tik žmogų.

  • Utopiško(s) ryšio paieškos

    Choreografė Greta Grinevičiūtė savo darbuose ieško nesamų ryšių galimybių, esamiems – įtvirtinimo modelių ir būdų nusikratyti visuomenės primestų ryšių būtinybės.

  • Kaip žmonės kenčia ir kaip mylisi

    Režisierius Jonas Kuprevičius su bendraamžiais aktoriais sukūrė tikslų ir aiškų savo kartos portretą. Pagalvojau, kad kiekvienai kartai reikėtų turėti savo „Shopping and Fucking“.