Teatras vaikams siūlo sužaisti skyrybas

2007-11-07 Lietuvos rytas / Mūzų malūnas 2007 11 06

aA

Asta Valiukaitė

Šįkart norėta prisiliesti prie skaudžios vaikų patirties. Vytauto Tamoliūno nuotrauka (kamane.lt)

Kauno valstybinio dramos teatro organizuotame „Teatro fantomo“ festivalyje, skirtame jaunajam žiūrovui, buvo pristatyta premjera – Suzanne Osten ir Pero Lysanderio pjesė „Medėjos vaikai“, kurią režisavo Antanas Gluskinas.

Šis spektaklis – vienas iš retų bandymų užpildyti negausų jaunimui skirtų spektaklių repertuarą. Šįkart norėta prisiliesti prie skaudžios vaikų patirties: gvildenama aktuali ir aštri skyrybų tema.

Pjesė „Medėjos vaikai“ atstovauja Švedijoje jau keturis dešimtmečius plėtojamai probleminio teatro vaikams krypčiai. Tokio teatro pradininkė yra dramaturgė ir režisierė S.Osten. Jos teatre svarbiausias dėmesys skiriamas vaikui ir jo asmeninei patirčiai.

Stebėdamas tokį spektaklį vaikas tarsi iš šalies pažvelgia į jam rūpimas problemas ir kartu pasijunta esąs toks ne vienas, kad panaši patirtis vienija ir daugiau jo bendraamžių.

Lietuvoje pastatyti „Medėjos vaikai“ tarsi įšoka į beveik tuščią probleminio teatro vaikams terpę.

Vaidinimui pasirinkta kamerinė Palėpės salės aplinka. Kad su vaikais bus stengiamasi kalbėti kitaip, paaiškėja dar neprasidėjus spektakliui. Jaunieji aktoriai – Gintaro Varno kurso studentai – sėdėdami ant scenos krašto, laukia į salę susirenkančių vaikų ir jų tėvelių.

Tampa aišku, kad jokio „užkulisinio“ veiksmo nebus, viskas bus daroma atvirai, nieko nemistifikuojant. Anželikos Šulcaitės scenografija – futbolo laukas – savotiška kovos arena. Antikines kolonas imituojantys plastikiniai kubai sukrauti kiekviename scenos kampe.

Eiliuotos ir buitinės kalbos jungtis bei kiti elementai parodo, kad norima sukurti antikinio ir šiuolaikinio pasaulio vienovę, tačiau vis dėlto spektaklyje šie du pasauliai gana sunkiai susipina.

Tragikomedijos žanras nėra lengvas ir spektaklyje jis sunkokai įvaldomas. Sceninė realybė tampa labai artima televizinei. Tačiau ar toks sprendimas pateisina lūkesčius?

Vis labiau rinką užvaldant masinėms komunikacijos priemonėms, vaikas mieliau renkasi kiną, televiziją ar internetą. Jis nuolat nori pasiklysti ir gyventi nesibaigiančiame vaizdinių pasaulyje.

Vaikai auga maksimose ir akropoliuose, o teatras jiems nebepasiūlo alternatyvos. Todėl, tarkime, kai daug kartų scenoje tariami žodžiai „skyrybos“, „mirtis“ ar „savižudybė“, jie nebetenka prasminio krūvio, vaikas pripranta prie tokių žodžių.

Taip pat kai kurie scenoje imituojami veiksmai priverčia suabejoti, ar buvo pakankamai įsigilinta į vaiko psichologiją. Tad verta susimąstyti, ar statant spektaklį buvo pasirinktos tinkamos raiškos priemonės, ar jos prakalbino jaunąjį žiūrovą, ar buvo sėkmingai užmegztas teatrinis dialogas.

Paskutinis klausimas vaikams ir tėveliams: ar „Medėjos vaikai“ tikrai sugebėjo jautriai atverti skaudžią vaikų patirtį, į ją pažvelgti problemiškai, ar vis dėlto spektaklis tapo tik „pažaidimu“ skyrybų tema?

recenzijos
  • Kita stotelė – pasipriešinimo melancholija

    Aktoriai taip ir neišėjo nusilenkti. Laikosi Juozo Miltinio tradicijų? O gal tiesiog nebėra kam lenktis? Miestas, kuriame prasidėjo ši istorija, jau miręs. Ten traukiniai nebestoja.

  • Kai fermentacija sustoja

    Tiek dramaturginė, tiek aktorinė Martyno Nedzinsko linija – tokia vientisa, išbaigta ir drauge tokia pavydėtinai apgailėtina, kad galėtų tapti vadovėliniu degradavusio, amžinai mitologinę kaltę jaučiančio individo pavyzdžiu.

  • Pažvelgti lakštingalai į akis

    Tai originalus lietuviškos erdvės įveiklinimas, net čia ir dabar kuriama jos personifikacija: juk senos Trakų Vokės dvaro sodybos durys ir grindys taip pat girgžda, o jo erdvės – ne tik istorijos saugykla, bet ir dabartis.

  • Neužrūgęs pasaulis

    Sunku pasakyti, kiek iš tiesų yra sąmoningos „Fermentacijoje“ matomos citatos. Tik aiškiai matyti už jų plytinti tuštuma – taip, kaip už mobilių aikštelių lūkuriuojantis didžiulis scenos erdvės gylis.

  • Pagarbiai, iš tolo, iš garso

    „Sayonakidori“ lakštingala pragysta apie buvimą ikiracionaliame kultūros patyrime, kur užsimerkusi, net sėdėdama Trakų Vokės dvare, galiu tolumoje pamatyti Fudži kalną. Ar bent jo paveiksliuką.

  • Klounada ir Shakespeareʼas

    Režisierius Žilvinas Beniušis yra romantikas, bent jau toks atrodė spektaklyje „Romeo ir Džuljeta“, nutildantis juoką ir aplinkos triukšmą ir leidžiantis skleistis būtent meilės scenoms.

  • Nusikaltimas narcizų pievoje, stebint kiškiui

    Kol spektaklis plepa, tikrasis meno kūrinys įvyksta keliuose smulkučiuose momentuose, kurie iš tiesų turi potencialo pakeisti vidinę žiūrovo būseną, o ne tik užsiimti nesiliaujančiu jo informavimu.

  • Tarp scenos ir gyvenimo

    Pablo Larraíno filmas į Callas žvelgia kaip į prisiminimuose skendinčią, kiek sutrikusią figūrą. Pompastikos šiame pasakojime nėra daug, veikiau bandoma atskleisti žmogišką, pažeidžiamą Callas.