Šventiška ir jautri „Kaštonės“ istorija

Ramunė Balevičiūtė 2019-01-29 7md.lt, 2019-01-25
Julija Krutko ir Juliana Volodko spektaklyje „Kaštonė“. Lauros Vansevičienės nuotrauka
Julija Krutko ir Juliana Volodko spektaklyje „Kaštonė“. Lauros Vansevičienės nuotrauka

aA

Lietuvos teatriniame kalendoriuje sausį drąsiai galima skelbti teatro vaikams mėnesiu: tuo metu tradiciškai vyksta tarptautinis festivalis vaikams ir jaunimui „Kitoks“, o neretai ir teatrai, nespėję į Kalėdų traukinį, pakviečia į premjeras. Šie metai - ne išimtis. Kol „Menų spaustuvė“ viliojo „kitokio“ teatro vaikams mėgėjus, Lietuvos rusų dramos teatras (LRDT), nekreipdamas dėmesio į vakarietiškas madas ir tendencijas, pristatė „seną gerą“ klasiką - Antono Čechovo „Kaštonę“, mūsų kontekste tikriausiai geriau žinomą iš sovietinio animacinio filmo.

Sakau tai be jokios ironijos. Nors estetikos ir pačios spektaklio vaikams sampratos požiūriu festivalio „Kitoks“ atvežti spektakliai ir Rusų dramos teatro premjera skiriasi kardinaliai, nedrįsčiau tvirtinti, kad antroji prastesnė. Taip, maskvietės režisierės Marinos Čaplinos „Kaštonė“ yra išaugusi iš literatūrinio teatro tradicijos su nuoseklia istorija ir aiškiai apibrėžtais personažais. Taip, spektakliu siekiama daugiausia palinksminti ir pamokyti. Taip, jis ryškus, garsus ir „šventiškas“. Taip, jis skirtas „visiems nuo 7 metų“. Bet - kodėl gi ne? Svarbu, kad vaikai patirtų scenos meno įvairovę.

Taigi Marinai Čaplinai svarbiausia papasakoti paprasto šunelio, o iš tiesų - mažo žmogaus istoriją. Tiesa, potekstės paliekamos tėvų namų darbams, nes scenoje vaikai mato gana linksmą Kaštonės istoriją, kurią paįvairina baimės ir liūdesio intarpai. Toji istorija apie atsitiktinai geraširdžio cirko artisto globon patekusį šunelį, kuris progai pasitaikius vis dėlto nedvejodamas grįžta pas senąjį jį engusį šeimininką, papasakota aiškiai, taupiai ir skoningai. Kiekviena scena apgalvota, paremta tiksliu režisūriniu sprendimu. O režisūrinis teatras vaikams, reikia pasakyti, pas mus nedažnas reiškinys.

Visus personažus vaidina du skirtingi Rusų dramos teatro aktorių duetai: Juliana Volodko arba Aleksandra Metalnikova ir Julija Krutko arba Jevgenija Karpikova. Premjeros dieną (sausio 13-ąją) teko pamatyti antrąją aktorių sudėtį. Pirmiausia, kas kelia susižavėjimą, - tai puiki aktorių sceninė kalba, leidžianti atsiskleisti Čechovo kalbos vaizdingumui. Nors spektaklis sukurtas klounados principu ir aktorės čia yra klounės, vaidinančios skirtingus personažus, jų vaidyba lengva, neperspausta, išryškinanti detales, neleidžianti žodžiui tapti nereikšmingam. Trumpai sakant, scenoje neišvystame nevaldomo balagano, kaip dažnai nutinka spektakliuose vaikams, kai aktorius nubloškia į improvizacijos lankas. 

Aleksandra Metalnikova subtilesnė, trapesnė, labiau žadinanti empatiją, Jevgenija Karpikova - „garsesnė“, tiesmukesnė, linkusi į farsą. Tačiau amplua principas spektaklyje negalioja - abi artistės pasikeisdamos vaidina visus personažus: girtuoklį šeimininką stalių ir jo sūnų, naująjį šeimininką ir jo globotinius katiną, žąsiną ir kiaulaitę. Žavus epizodas, kai jiedvi net susiginčija, kuri vaidins Kaštonę. Atvirai pabrėžiant žaidybinį vaidmenų kūrimo pobūdį išvengiama sentimentalumo ir publikos graudenimo.

Į teatrinį žaidimą retsykiais įtraukiami ir vaikai: paprašant vieno iš jų suvaidinti šunelį, žaidžiant su jais didžiuliais balionais ir mėtant į salę saldainius, kurie gyvūnėliams yra „fu“. Triukai negudrūs, neoriginalūs, tačiau dėl aktorių nuoširdumo nekyla noro spektaklio kūrėjus kaltinti publikos papirkinėjimu.

Vizualiai Rusų dramos teatro „Kaštonė“ lakoniška ir tiksli. Pagrindinė dailininkės, taip pat viešnios iš Maskvos, Aleksandros Abroskinos scenovaizdžio detalė - nedidelė mobili širma, vaizduojanti skirtingas veiksmo vietas. Virš jos, scenos palubėje, kabo gyvūnų galvų pavidalo lempučių debesys, padedantys išgauti ir šventinę, ir ilgesio, ir baugaus sapno atmosferą.

Spektaklio pabaigoje jo kūrėjos ironiškai ir žaismingai atiduoda pagarbą stanislavskiškajai teatro tradicijai: aktorės iššauna iš butaforinio šautuvo, kuris, trumpai panaudotas pradžioje, visą laiką kabėjo širmos šone. Šiuo atveju tikrai nėra ko gėdytis priklausomybės senajai tradicijai, kuri LRDT „Kaštonėje“ visų pirma reiškia aukštą scenos kultūrą ir profesinę etiką.

7md.lt

recenzijos
  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.

  • Kita stotelė – pasipriešinimo melancholija

    Aktoriai taip ir neišėjo nusilenkti. Laikosi Juozo Miltinio tradicijų? O gal tiesiog nebėra kam lenktis? Miestas, kuriame prasidėjo ši istorija, jau miręs. Ten traukiniai nebestoja.