Surasti Oginskį savyje?

Helmutas Šabasevičius 2016-02-14 7 meno dienos, 2016 02 12

aA

1989 m. naują šiuolaikinio baleto ir šokio bei istorijos santykį spektaklyje „1789 ir mes“ atskleisti pasiryžęs Mauriceʼas Bejartʼas neturėjo daug sekėjų. Prancūzijos revoliucijos dviejų šimtų metų sukakčiai paminėti sukurtas spektaklis buvo menininko pilietiškumo pavyzdys, gana retas ir baleto, ir šiuolaikinio šokio pasaulyje.

Pastaraisiais dešimtmečiais suaktyvėję Lietuvos šiuolaikinio šokio kūrėjai dažniausiai tyrinėja savo vidines būsenas ar sudėtingus individo ir jį supančios aplinkos santykius. Viena išimčių - šokio spektaklis „1863“, kurį 2013 m. kartu su „Auros“ šokėjais sukūrė vengrų choreografas Ferencas Feheris, panūdęs šiuolaikinio šokio priemonėmis pažvelgti į esmingą XIX a. Lietuvos istorijos faktą. Spektaklis taip pat buvo proginis - skirtas 150-osioms šio istorinio įvykio metinėms.

Kontaktų su praeitimi ieškota ir spektaklyje „ID:D&G“ (2014) - kūrinio pavadinime užšifruotos Atlanto nugalėtojų lakūnų Stepono Dariaus ir Stasio Girėno pavardės, o šiuolaikišką žvilgsnį į šias asmenybes spektaklio idėjos autoriui, šokėjui ir choreografui Mantui Stabačinskui išryškinti padėjo dramaturgė Monika Jašinskaitė.

Dar vienas žingsnis istorijos ir istorinių asmenybių aktualizavimo kryptimi - spektaklis „Rezonansas“, kurio premjera įvyko 2015 m. gruodžio 11 d. Kaune, o 2016-ųjų vasario 4 d. jis parodytas Vilniuje, „Menų spaustuvėje“. Kaip ir du iš trijų čia paskubom prisimintų ir paminėtų šokio kūrinių, tai - proginis projektas: pernai plačiai buvo minimos Mykolo Kleopo Oginskio 250-osios gimimo metinės, iš reklaminių stendų žvelgė pats jubiliatas, įamžintas Lietuvos dailės muziejuje saugomame François-Xavier Fabre'o portrete.

„Nieko naujo, kad Mykolas Kleopas Oginskis jūsų širdies nevirpina net ir šiemet, kai jo 250-osios metinės minimos. Bet čia ne dėl jo ir ne dėl jūsų kaltės - tai greičiau istorikų abejingumo bėdos“, - spektaklio anonsuose būsimus žiūrovus guodė ir istorikams priekaištavo „Rezonanso“ dramaturgė Monika Jašinskaitė. Keliolikos su Oginskiu susijusių lietuviškos bibliografijos pozicijų (jo paties prisiminimai, „Laiškai apie muziką“, „Priesakai sūnui“, verstinės Oginskių giminės istorijos ir jo paties gyvenimo apybraižos, mokslinių konferencijų medžiaga) ambicingiems menininkams pasirodė per maža ir jie ėmėsi „širdies virpinimo“ Oginskiu misijos.

„Rezonansas“ - ne tik spektaklis, bet ir jo elementus eksponuojanti paroda; likus kelioms dienoms iki spektaklio Vilniuje jie rodyti galerijoje „5 malūnai“. Vizualinis spektaklio sprendimas (scenografas ir šviesų dailininkas - Simonas Šidlauskas) spalvingą ir margą istorinį laikotarpį rezonavo asketiškomis, minimalistinėmis priemonėmis - iliuminuotomis klasicistinių kolonų parafrazėmis, šokėjų judesiams antrino choreografiškos Sauliaus Paliuko vaizdo projekcijos, kuriose šmėžavo tyrinėjamos epochos portretų galerija. Kostiumų dailininkė Eglė Sakalaitė stilizavo Oginskio epochos drabužius, pasiuvo juos iš permatomos medžiagos, dekoravo siuvinėtomis detalėmis - iš po skaidraus kiauto dar ryškėjo juodais ir baltais geometriniais raštais marginti apatiniai.

Būtent scenografija ir kostiumais sukurti įvaizdžiai, o ne choreografinė spektaklio kalba labiausiai įsiminė šiame įvairiomis kryptimis sklindančiame istorijos ir nūdienos poliloge, kuris priminė painią šaradą, nes kiekvieno kūrėjo santykis su Oginskiu ir jo epocha - pernelyg skirtingas.

Pasak informacinės medžiagos apie spektaklį, choreografė ir idėjos autorė Indrė Puišytė (jos darbų iki šiol neteko matyti) aktyviai bendradarbiavo su kompozitoriumi Raimundu Martinkėnu, o jis tikino kiekviename spektaklyje skambėsiančiame kūrinyje būsiant dalį Oginskio muzikos. Tačiau žinojimas Oginskio dalis esant „Rezonanse“ ar net jų ieškojimas („muzikologams gali būti smagu“ - žadėjo kompozitorius) dar negarantuoja stabilaus spektaklio meninės sistemos ir šiandieninio žiūrovo ryšio.

Būtų keista, jei kompozitorius būtų ėmęsis tiesiogiai cituoti Oginskio muziką, o choreografė - XVIII-XIX a. sandūros šokius. Principinis išorinių elementų ir citavimo vengimas virto „Oginskio ieškojimu savyje“ - ne tiek meno kūriniu, kiek laboratoriniu eksperimentu, kurio rezultatas buvo technokratiškai kampuotas ir tarsi užprogramuotas, stokojantis esmingo Mykolo Kleopo Oginskio asmenybei ir kūrybai būdingo bruožo - plastiškumo.

„Rezonanso“ atlikėjai - skirtingų fizinių faktūrų, skirtingai jaučiantys spektaklio temą ir skirtingai reaguojantys į sudedamuosius jo elementus. Kartu su šokėjais Mariumi Pinigiu ir Andriumi Stakele choreografines užduotis vykdė dainininkas Jurgis Jarašius bei capoeiros - kovos meno - atstovas Audrius Kiuberis. Emocinis atsiribojimas, susitelkimas į fizines judesių savybes produktyvus, bet nevientisas, judesių artikuliavimui trūko motyvacijos.

Spektaklis - sąmoningai eklektiškas, tačiau tai nėra svarbiausias jo trūkumas. Šia strategija menininkai naudojasi jau nuo XIX a. pabaigos, bet „Rezonanse“ atskirų dalių ryšiams stigo vidinio ritmo, užsižaista paradoksalių elementų dėlione, kurios aštrūs garsiniai, verbaliniai, intonaciniai ir prasminiai kontrastai kartais priminė vidinės būtinybės stokojantį automatinės kūrybos seansą, keliantį abejonę, ar šiuo spektakliu iš esmės turima ką pasakyti.

7md.lt

recenzijos
  • Pakibęs tarp praeities ir dabarties

    Vilniaus senojo teatro transformacijos – jau atskira tema, tačiau spektaklyje „Toli toli“ paliečiamas įdomus aspektas – kaip tuos pokyčius išgyvena ir supranta aktoriai ir teatro kolektyvas.

  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.