Šokis iš krūtinės ir iš širdies

Helmutas Šabasevičius 2023-03-29 menufaktura.lt
Scena iš šokio spektaklio „Sound of Five“, choreografė Tina Tarpgaard (Šeiko šokio teatras ir „Recoil“ / Danija, 2023). Donato Bielkausko nuotrauka
Scena iš šokio spektaklio „Sound of Five“, choreografė Tina Tarpgaard (Šeiko šokio teatras ir „Recoil“ / Danija, 2023). Donato Bielkausko nuotrauka

aA

Dažnai su kitų šalių menininkais bendradarbiaujantis Šeiko šokio teatras, kovo 21 dieną, Vilniuje, pristatė naujausią savo darbą - šokio spektaklį „Sound of Five“. Tarptautinis projektas - pateisinimas angliškam kūrinio pavadinimui, kuris, kaip jau tapo įprasta šiuolaikinėje Lietuvos kultūroje, tarytum iškart priartina kūrinį - spektaklį, parodą ar ką kita - prie platesnio kultūrinio konteksto ir suteikia kreditų meninei kokybei, nuteikia žiūrovus susitikimui su „aukštesnės prabos“ menu.

„Sound of Five“ sukurtas drauge su Danijos šokio trupe „Recoil“. Aštuoni šokėjai siekė perteikti „galingą ritmo ir šokio sinergiją“, ir pripildė „Menų spaustuvės“ Juodąją salę aktyvaus, konvulsyvaus judesio, kurio valanda šiek tiek prailgo, nes, nepaisant akivaizdžių pastangų nuosekliai laikytis choreografės Tinos Tarpgaard suformuluotų judesio gimimo „iš krūtinės srities“ nurodymų ir maksimalaus šokėjų atsidavimo kūriniui, spektaklis paliko mechaniškos konstrukcijos įspūdį, o „technē“ užgožė „phantasia“. Krūtinėje plakanti širdis menininkui, menui ir žiūrovui labai svarbi, tačiau tai yra šis tas daugiau nei didesnis negu kumštis mėsos gabalėlis, atsakingas už gyvybines kūno funkcijas. Šiame spektaklyje vis dėlto vyravo fizinė energija, kuria žavėtis geba ne visi šokio meno vartotojai.

Kompozitoriaus Mathiaso Friis-Hanseno muzika, sukurta iš įvairiausių garsų, ilgainiui pradėjo varginti, nepaliko erdvės šokėjų atliekamų judesių jausminiams atspalviams ir apribojo jų kuriamos choreografijos suvokimo ir interpretavimo galimybes, absoliutino ritmą, kuris šokyje, kaip ir kituose laikiniuose menuose, labai reikšmingas, tačiau ne vienintelis, nulemiantis estetinį rezultatą, kurio vis dar tikiesi, atėjęs į teatrą ir šokio spektaklį.

Tinos Tarpgaard kūryba, laužanti įsitvirtinusią ir vis dar galiojančią šokio percepcijos tradiciją, jau įvertinta Danijoje, žinoma ir Klaipėdos tarptautinio menų festivalio „Plartforma“ žiūrovams. Po premjeros Vilniuje, Šeiko šokio teatras „Facebook“ paskyroje džiaugėsi žiūrovų atsiliepimais: „Sound of Five“ - pavasariškas šviežio oro gūsis iš Skandinavijos. Ritmiškas, gyvas, įtraukiantis. Atėjau į spektaklį be lūkesčių, gal todėl pulsuojantys širdies dūžių garsai ir šokėjų judesiai taip greitai įtraukė ir panardino į ritmišką ir gaivališką ritualą“; „Ritmas čia tampa dominuojančiu vedliu tiek judesyje, tiek garse ir įtraukia į tikrą patyriminę kelionę. Čia žmogaus kūnas kuria ir pasakoja savo istoriją“.

Tikrai yra kuo džiaugtis - tokie žiūrovų atsiliepimai motyvuoja, dėl jų ir verta imtis kūrybinių eksperimentų ir tarptautinių projektų. Tačiau nemaža dalis šokio mėgėjų nebespėja su šiuolaikiniu šokiu, kuris kartais, atrodo, lenktyniauja pats su savimi ieškodamas naujų temų, išraiškos priemonių, tarpdalykinių ir mokslinių prieigų, pats save įkalindamas eksperimento mėgintuvėlyje, neturėdamas tikslo sukurti meninę strategiją, galinčią tikti daugiau nei vienam kūriniui ar projektui.

„Sound of Five“ kontaktą su kai kuriais žiūrovais premjerinio spektaklio metu modeliavo ir šalutinės aplinkybės: ant žiūrovų salę skiriančio praėjimo įsitaisęs operatorius su dviem kameromis užstojo trečdalį scenos paskutinėse eilėse, arčiau vidurio atsidūrusiems spektaklio stebėtojams. Per beveik keturiasdešimt aktyvaus teatrinės produkcijos vartojimo metų teko patirti pačių netikėčiausių invazijų į meno kūrinio erdves. Šį kartą - ir taip jau yra buvę - susitaikius su tikrove teko bandyti svetimkūnį integruoti į estetinę „Sound of Five“ struktūrą. Pro tamsų, minimaliai nuo vienos kameros prie kitos judantį siluetą stebint likusią scenos dalį ir joje negailint jėgų judančius šokėjus, kilo banalių minčių apie šokio meno trapumą ir beviltiškas pastangas sustabdyti tas brangias akimirkas, technologijų pagalba gaudant judesio impulsus, šį kartą kylančius iš krūtinės, tikriausiai - ir iš širdies (apie tai skatino galvoti konceptualias choreografines užduotis pranokstantis Nielso Claeso ir jo partnerės, kurios tapatybę paslėpė operatorius, duetas).

---

Projektą Menų faktūra: neužmegzti dialogai iš dalies finansuoja Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondas (12 000 Eur).

recenzijos
  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.