Šokis iš krūtinės ir iš širdies

Helmutas Šabasevičius 2023-03-29 menufaktura.lt
Scena iš šokio spektaklio „Sound of Five“, choreografė Tina Tarpgaard (Šeiko šokio teatras ir „Recoil“ / Danija, 2023). Donato Bielkausko nuotrauka
Scena iš šokio spektaklio „Sound of Five“, choreografė Tina Tarpgaard (Šeiko šokio teatras ir „Recoil“ / Danija, 2023). Donato Bielkausko nuotrauka

aA

Dažnai su kitų šalių menininkais bendradarbiaujantis Šeiko šokio teatras, kovo 21 dieną, Vilniuje, pristatė naujausią savo darbą - šokio spektaklį „Sound of Five“. Tarptautinis projektas - pateisinimas angliškam kūrinio pavadinimui, kuris, kaip jau tapo įprasta šiuolaikinėje Lietuvos kultūroje, tarytum iškart priartina kūrinį - spektaklį, parodą ar ką kita - prie platesnio kultūrinio konteksto ir suteikia kreditų meninei kokybei, nuteikia žiūrovus susitikimui su „aukštesnės prabos“ menu.

„Sound of Five“ sukurtas drauge su Danijos šokio trupe „Recoil“. Aštuoni šokėjai siekė perteikti „galingą ritmo ir šokio sinergiją“, ir pripildė „Menų spaustuvės“ Juodąją salę aktyvaus, konvulsyvaus judesio, kurio valanda šiek tiek prailgo, nes, nepaisant akivaizdžių pastangų nuosekliai laikytis choreografės Tinos Tarpgaard suformuluotų judesio gimimo „iš krūtinės srities“ nurodymų ir maksimalaus šokėjų atsidavimo kūriniui, spektaklis paliko mechaniškos konstrukcijos įspūdį, o „technē“ užgožė „phantasia“. Krūtinėje plakanti širdis menininkui, menui ir žiūrovui labai svarbi, tačiau tai yra šis tas daugiau nei didesnis negu kumštis mėsos gabalėlis, atsakingas už gyvybines kūno funkcijas. Šiame spektaklyje vis dėlto vyravo fizinė energija, kuria žavėtis geba ne visi šokio meno vartotojai.

Kompozitoriaus Mathiaso Friis-Hanseno muzika, sukurta iš įvairiausių garsų, ilgainiui pradėjo varginti, nepaliko erdvės šokėjų atliekamų judesių jausminiams atspalviams ir apribojo jų kuriamos choreografijos suvokimo ir interpretavimo galimybes, absoliutino ritmą, kuris šokyje, kaip ir kituose laikiniuose menuose, labai reikšmingas, tačiau ne vienintelis, nulemiantis estetinį rezultatą, kurio vis dar tikiesi, atėjęs į teatrą ir šokio spektaklį.

Tinos Tarpgaard kūryba, laužanti įsitvirtinusią ir vis dar galiojančią šokio percepcijos tradiciją, jau įvertinta Danijoje, žinoma ir Klaipėdos tarptautinio menų festivalio „Plartforma“ žiūrovams. Po premjeros Vilniuje, Šeiko šokio teatras „Facebook“ paskyroje džiaugėsi žiūrovų atsiliepimais: „Sound of Five“ - pavasariškas šviežio oro gūsis iš Skandinavijos. Ritmiškas, gyvas, įtraukiantis. Atėjau į spektaklį be lūkesčių, gal todėl pulsuojantys širdies dūžių garsai ir šokėjų judesiai taip greitai įtraukė ir panardino į ritmišką ir gaivališką ritualą“; „Ritmas čia tampa dominuojančiu vedliu tiek judesyje, tiek garse ir įtraukia į tikrą patyriminę kelionę. Čia žmogaus kūnas kuria ir pasakoja savo istoriją“.

Tikrai yra kuo džiaugtis - tokie žiūrovų atsiliepimai motyvuoja, dėl jų ir verta imtis kūrybinių eksperimentų ir tarptautinių projektų. Tačiau nemaža dalis šokio mėgėjų nebespėja su šiuolaikiniu šokiu, kuris kartais, atrodo, lenktyniauja pats su savimi ieškodamas naujų temų, išraiškos priemonių, tarpdalykinių ir mokslinių prieigų, pats save įkalindamas eksperimento mėgintuvėlyje, neturėdamas tikslo sukurti meninę strategiją, galinčią tikti daugiau nei vienam kūriniui ar projektui.

„Sound of Five“ kontaktą su kai kuriais žiūrovais premjerinio spektaklio metu modeliavo ir šalutinės aplinkybės: ant žiūrovų salę skiriančio praėjimo įsitaisęs operatorius su dviem kameromis užstojo trečdalį scenos paskutinėse eilėse, arčiau vidurio atsidūrusiems spektaklio stebėtojams. Per beveik keturiasdešimt aktyvaus teatrinės produkcijos vartojimo metų teko patirti pačių netikėčiausių invazijų į meno kūrinio erdves. Šį kartą - ir taip jau yra buvę - susitaikius su tikrove teko bandyti svetimkūnį integruoti į estetinę „Sound of Five“ struktūrą. Pro tamsų, minimaliai nuo vienos kameros prie kitos judantį siluetą stebint likusią scenos dalį ir joje negailint jėgų judančius šokėjus, kilo banalių minčių apie šokio meno trapumą ir beviltiškas pastangas sustabdyti tas brangias akimirkas, technologijų pagalba gaudant judesio impulsus, šį kartą kylančius iš krūtinės, tikriausiai - ir iš širdies (apie tai skatino galvoti konceptualias choreografines užduotis pranokstantis Nielso Claeso ir jo partnerės, kurios tapatybę paslėpė operatorius, duetas).

---

Projektą Menų faktūra: neužmegzti dialogai iš dalies finansuoja Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondas (12 000 Eur).

recenzijos
  • Besivejant gulbę iš padangos

    Spektaklis „Pažadink savo vidinę deivę“ ne pamokslauja, o kviečia kartu juoktis – iš savęs, iš absurdiškų, bet įspūdingai pateiktų praktikų, ir iš visko, kas galbūt pernelyg rimtai pateikiama mūsų kasdienybėje.

  • Pakibęs tarp praeities ir dabarties

    Vilniaus senojo teatro transformacijos – jau atskira tema, tačiau spektaklyje „Toli toli“ paliečiamas įdomus aspektas – kaip tuos pokyčius išgyvena ir supranta aktoriai ir teatro kolektyvas.

  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.