Šokio svaigulys

Laura Šimkutė 2023-02-28 7md.lt, 2023-02-17
Scena iš šokio spektaklio „Ištrintos durys“ (Kauno šokio teatras „Aura“, 2022). „Miško Motės“ nuotrauka
Scena iš šokio spektaklio „Ištrintos durys“ (Kauno šokio teatras „Aura“, 2022). „Miško Motės“ nuotrauka

aA

Gasparo Noé filmo „Ekstazė“ („Climax“, 2018) pradžioje yra ilga vienu kadru nufilmuota scena, kurioje atiduodama didelė duoklė šokiui ir jo keliamam svaiguliui - šokėjų vakarėlis prasideda tarsi netyčia sukuriant visą choreografinį numerį. Toliau žiūrint filmą ta scena ima atrodyti it perspėjimas, pranašaujantis vėlesnę baigtį: kol svaigina tik kūnas ir jo laisvė, tol viskas gerai, tačiau kai įsiterpia kiti elementai - gero nelauk. „Ekstazę“ norisi prisiminti ne veltui: net jei šis filmas ir nėra vienas iš Kauno šokio teatro „Aura“ spektaklio „Ištrintos durys“ (2022) įkvėpimo šaltinių, bent jau pagal nuotaiką tai tikrai artimi kūriniai. Ir iš dalies abu bando pataikyti į tą pačią tematiką, tik spausdami skirtingus mygtukus.

Birutės Letukaitės sukurta spektaklio „Ištrintos durys“ choreografija auga po truputį - neišmetamos visos kortos iš karto ir nepradedama atakuoti informacijos srautu. Visi šokėjai, išskyrus vieną su kauke, funkcionuoja kaip viena sistema ir veikia paties geriausio laikrodžio tikslumu. O sinchronas yra tikrai svarbus elementas - jis ir apie pasikartojimus gyvenime, ir apie įstrigimus savo cikluose, ir apie rutiną, ir apie išmoktus socialinius ir ne tik scenarijus. Tiksliai, pagal ritmą su kitu, pagal planą.

Dažnai atsikartojantis raudonos šviesos motyvas (šviesų dizainas Matthew Dane'o Livingstono ir Monikos Šerstabojevaitės) tarsi ir prašo prabilti apie geismą, troškimą, kurio čia irgi netrūksta. Ir kūniškumą, kurio tikrai apstu. Šokėjai savo kūnais sugeba įžiebti tokią atmosferą, kuriai tvyrant šie tampa pasigėrėjimo objektais, skleidžiančiais ir švelnumą, ir užtikrintumą, ir seksualumą, ir net gaivališkumą. Menkai drabužiais pridengti kūnai ima atrodyti tarsi nulietos skulptūros, bet judančios ypač grakščiai.

Vis dėlto tas geismas turi būtent kūniškumo, būtent išorinio geidulio matmenį - žiūrovo žvilgsnis ir vedamas taip, kad užčiuoptų paviršinį susižavėjimo momentą. Karštį, tvyrantį naktinių klubų šokių aikštelėse, kuriose energiją kuria susirinkusieji, žinantys, kad atkreipti dėmesį pirmiausia pavyks tik savo kūnu ir kad tik atitinkamas jo pateikimas padės namo negrįžti vienam. O po to neišvengiama vidinė tuštuma. Į šį momentą ir bando taikyti „Ištrintos durys“ - kai iš visų potencialių jausmų pagrindinę vietą leidžiama užimti tik geiduliui ir po jo einančiam svaiguliui, tačiau giliau kapstyti ir į kito (o dažnai ir savo) sielos užkaborius lįsti nesinori. Viskas - greitam vartojimui ir trumpalaikiam išlipimui iš savo paties proto duobės.

„Ištrintose duryse“ matyti bėgimo ir slėpimosi nuo savęs paveikslas. Nuolatiniai bandymai svaigintis - ar pačiu šokiu, ar ir kitais dalykais, į kuriuos kartais bandoma apeliuoti, - iš baimės nerti į gelmę, baimės jausti ir pasitikėti kitu. Kaip patys kūrėjai ir sako, nuolatos slepiamasi už avatarų - už kažko, kas apsaugo nuo galimybės, kad kažkas susipažins su tavimi tokiu, koks iš tiesų esi. Vienintelė šokėja su kauke bei viską dengiančiu kostiumu ir veikia tarytum nuolatinis priminimas, kad tai, ką matome, - tik fasadas, tik priedanga, įvaizdis. Karštyje vis tiek karaliauja šaltis, kad ir kaip norėtųsi tikėti, jog karštis turi galios kažką ištirpdyti.

Šokio spektaklis „Ištrintos durys“ baigiasi vis gilėjančiu pulsavimu - šokėjų kūnų, elektroninės muzikos, šviesų, tarsi tempiančių į transą, liepiančių pasiduoti ir nesipriešinti svaiguliui. Tai ir vėl sugrąžina prie Noé „Ekstazės“, kurioje pulsavimo efektas išgaunamas žaidžiant judančiu vaizdu ir garso architektūra, kai atrodo, kad nuo tam tikro taško muzika ima persekioti. Savo efektingumu spektaklio pabaiga apsvaigina pačia geriausia prasme ir primena, kad visi kiti būdai sąmonei temdyti nėra reikalingi ir užtenka tik paties kūno.

7md.lt

recenzijos
  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.