Šokio svaigulys

Laura Šimkutė 2023-02-28 7md.lt, 2023-02-17
Scena iš šokio spektaklio „Ištrintos durys“ (Kauno šokio teatras „Aura“, 2022). „Miško Motės“ nuotrauka
Scena iš šokio spektaklio „Ištrintos durys“ (Kauno šokio teatras „Aura“, 2022). „Miško Motės“ nuotrauka

aA

Gasparo Noé filmo „Ekstazė“ („Climax“, 2018) pradžioje yra ilga vienu kadru nufilmuota scena, kurioje atiduodama didelė duoklė šokiui ir jo keliamam svaiguliui - šokėjų vakarėlis prasideda tarsi netyčia sukuriant visą choreografinį numerį. Toliau žiūrint filmą ta scena ima atrodyti it perspėjimas, pranašaujantis vėlesnę baigtį: kol svaigina tik kūnas ir jo laisvė, tol viskas gerai, tačiau kai įsiterpia kiti elementai - gero nelauk. „Ekstazę“ norisi prisiminti ne veltui: net jei šis filmas ir nėra vienas iš Kauno šokio teatro „Aura“ spektaklio „Ištrintos durys“ (2022) įkvėpimo šaltinių, bent jau pagal nuotaiką tai tikrai artimi kūriniai. Ir iš dalies abu bando pataikyti į tą pačią tematiką, tik spausdami skirtingus mygtukus.

Birutės Letukaitės sukurta spektaklio „Ištrintos durys“ choreografija auga po truputį - neišmetamos visos kortos iš karto ir nepradedama atakuoti informacijos srautu. Visi šokėjai, išskyrus vieną su kauke, funkcionuoja kaip viena sistema ir veikia paties geriausio laikrodžio tikslumu. O sinchronas yra tikrai svarbus elementas - jis ir apie pasikartojimus gyvenime, ir apie įstrigimus savo cikluose, ir apie rutiną, ir apie išmoktus socialinius ir ne tik scenarijus. Tiksliai, pagal ritmą su kitu, pagal planą.

Dažnai atsikartojantis raudonos šviesos motyvas (šviesų dizainas Matthew Dane'o Livingstono ir Monikos Šerstabojevaitės) tarsi ir prašo prabilti apie geismą, troškimą, kurio čia irgi netrūksta. Ir kūniškumą, kurio tikrai apstu. Šokėjai savo kūnais sugeba įžiebti tokią atmosferą, kuriai tvyrant šie tampa pasigėrėjimo objektais, skleidžiančiais ir švelnumą, ir užtikrintumą, ir seksualumą, ir net gaivališkumą. Menkai drabužiais pridengti kūnai ima atrodyti tarsi nulietos skulptūros, bet judančios ypač grakščiai.

Vis dėlto tas geismas turi būtent kūniškumo, būtent išorinio geidulio matmenį - žiūrovo žvilgsnis ir vedamas taip, kad užčiuoptų paviršinį susižavėjimo momentą. Karštį, tvyrantį naktinių klubų šokių aikštelėse, kuriose energiją kuria susirinkusieji, žinantys, kad atkreipti dėmesį pirmiausia pavyks tik savo kūnu ir kad tik atitinkamas jo pateikimas padės namo negrįžti vienam. O po to neišvengiama vidinė tuštuma. Į šį momentą ir bando taikyti „Ištrintos durys“ - kai iš visų potencialių jausmų pagrindinę vietą leidžiama užimti tik geiduliui ir po jo einančiam svaiguliui, tačiau giliau kapstyti ir į kito (o dažnai ir savo) sielos užkaborius lįsti nesinori. Viskas - greitam vartojimui ir trumpalaikiam išlipimui iš savo paties proto duobės.

„Ištrintose duryse“ matyti bėgimo ir slėpimosi nuo savęs paveikslas. Nuolatiniai bandymai svaigintis - ar pačiu šokiu, ar ir kitais dalykais, į kuriuos kartais bandoma apeliuoti, - iš baimės nerti į gelmę, baimės jausti ir pasitikėti kitu. Kaip patys kūrėjai ir sako, nuolatos slepiamasi už avatarų - už kažko, kas apsaugo nuo galimybės, kad kažkas susipažins su tavimi tokiu, koks iš tiesų esi. Vienintelė šokėja su kauke bei viską dengiančiu kostiumu ir veikia tarytum nuolatinis priminimas, kad tai, ką matome, - tik fasadas, tik priedanga, įvaizdis. Karštyje vis tiek karaliauja šaltis, kad ir kaip norėtųsi tikėti, jog karštis turi galios kažką ištirpdyti.

Šokio spektaklis „Ištrintos durys“ baigiasi vis gilėjančiu pulsavimu - šokėjų kūnų, elektroninės muzikos, šviesų, tarsi tempiančių į transą, liepiančių pasiduoti ir nesipriešinti svaiguliui. Tai ir vėl sugrąžina prie Noé „Ekstazės“, kurioje pulsavimo efektas išgaunamas žaidžiant judančiu vaizdu ir garso architektūra, kai atrodo, kad nuo tam tikro taško muzika ima persekioti. Savo efektingumu spektaklio pabaiga apsvaigina pačia geriausia prasme ir primena, kad visi kiti būdai sąmonei temdyti nėra reikalingi ir užtenka tik paties kūno.

7md.lt

recenzijos
  • Besivejant gulbę iš padangos

    Spektaklis „Pažadink savo vidinę deivę“ ne pamokslauja, o kviečia kartu juoktis – iš savęs, iš absurdiškų, bet įspūdingai pateiktų praktikų, ir iš visko, kas galbūt pernelyg rimtai pateikiama mūsų kasdienybėje.

  • Pakibęs tarp praeities ir dabarties

    Vilniaus senojo teatro transformacijos – jau atskira tema, tačiau spektaklyje „Toli toli“ paliečiamas įdomus aspektas – kaip tuos pokyčius išgyvena ir supranta aktoriai ir teatro kolektyvas.

  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.