Šokame klases

Helmutas Šabasevičius 2017-01-20 7 meno dienos, 2017 01 20
„Žaidimas baigtas“. Lauros Vansevičienės nuotrauka
„Žaidimas baigtas“. Lauros Vansevičienės nuotrauka

aA

„ID:D&G“, „Dior in Moscow“, „B ir B dialogas“, „Meeting Meat“ - tai tik keli pastaraisiais metais sukurtų ar kuriamų šiuolaikinio šokio spektaklių pavadinimai, šifruojantys prasmes, besislepiantys po reikšmių kaukėmis, atskleidžiantys mūsų kūrėjų netenkinančią lietuvių šiuolaikinio šokio erdvę, siekį įsitvirtinti kosmopolitiniame šokio kontekste. Ne vienas šios srities menininkas papildomų kūrybinių impulsų ieškojo bendradarbiaudamas su kitais kūrėjais, į kūrybos procesą įtraukdamas ir šiuolaikinio šokio kritikus, - šie iškart atsidūrė interesų konflikto zonoje ir pastebimai nuskurdino šokio refleksijos diskursą. Gal todėl naujųjų šiuolaikinio šokio kūrinių autoriai priversti laukti, kol pradės (jei išvis pradės) formuotis jų pastangas ir rezultatus aprėpiantis diskusijų laukas.

Šiuolaikinio šokio aplinkoje gerai žinomas urbanistinio šokio teatras „Low Air“ ėmėsi interpretuoti argentiniečių rašytojo Julio Cortázaro kūrybą, ieškoti dar vieno rakto į magiškojo realizmo ir postmodernizmo epochoje atsiradusius kūrinius bei jų sąsajų su šiuolaikine kultūra. 2016 m. gruodžio 3 d. įvyko naujausio „Low Air“ spektaklio „Žaidimas baigtas“ premjera, antrą kartą jis rodytas gruodžio 27 d., tačiau platesnių komentarų kol kas nesulaukė.

„Žaidimas baigtas“ magiškasis realizmas, postmodernizmas tampa šarvais, saugančiais spektaklį nuo galimų priekaištų, atspindinčiais kūrėjų vis labiau įvaldomą žaidimą judesiais, formomis, spalvomis, garsais, šviesomis, kiek veidmainiškai skelbiant žaidimo pabaigą, tačiau iš tikrųjų mėgaujantis pačiu žaidimu ir per daug nesirūpinant jo taisyklėmis.

Gyvai Ado Gecevičiaus kuriamuose garsuose tirpo spektaklio pradžia ir pabaiga, pareigos ir vaidmenys. Kompozitorių galima vertinti ir kaip savarankišką plastinį spektaklio elementą. Stovėdamas nugara į žiūrovus, jis kūrė choreografiją rankomis, ir ji kartais atrodė netgi artimesnė Cortázaro literatūros kodams už antrajame plane visais kūnais atliekamus dinamiškus judesių rinkinius, daugiausia - Lauryno Žakevičiaus ir Airidos Gudaitės.

Sapnai gali būti visokie: šviesūs ir tamsūs, raminantys ir gąsdinantys, tačiau tas, į kurį kviečia pasinerti spektaklio kūrėjai, nėra nei vienoks, nei kitoks. Jis neužliūliuoja, tačiau ir nesutrikdo, ir tikrai nėra iš tų, kurį sapnuodamas nenorėtum atsibusti. Kaip ir daugelis kitų pastaraisiais metais matytų šokio spektaklių, taip ir šis nepaaiškina, kokią nepamainomą prasmę kūriniui suteikia judesys ir judesių deriniai. Šokis labiau atrodo ne kaip savaiminė kūrybinė medžiaga, pati diktuojanti kūrinio reikšmes, o kaip priemonė deklaruojamoms Cortázaro gvildenamoms temoms iliustruoti.

Šviesų dailininko Povilo Laurinaičio kuriami klasių piešiniai, minimalistinė Laurynos Liepaitės scenografija, kasdienybės estetiką ir ekstravagantiškas, paradoksalias detales bei faktūras jungiantys kostiumai sukuria gana stilingą atmosferą. Vis dėlto ieškoti čia Cortázaro, jo kūrybos siužetų ar herojų nesinori. Kur kas prasmingiau būtų buvę sukurti tą spontanišką, takią, laisvai modeliuojamą atmosferą - ne pavaizduoti, bet sukurti, priverčiant žiūrovus pamiršti, kad jie sapnuos 55 minutes.

Žiūrint spektaklį, ilgokai neapleido buvimo sapno iliustracijoje jausmas. Tik vyksmui gerokai įpusėjus, kelissyk numalšinus norą pabusti, garsai, judesiai, vaizdai pradėjo kvėpuoti organiškiau, laisviau, vaizdiniai vienas kitą ėmė keisti vidinės dramaturgijos pripildytu pagreičiu. Ir neberūpėjo atpažinti Cortázaro kūrybos trupinių, buvo galima tiesiog mėgautis choreografų ir šokėjų laisva - lyg tie blizgučių šuorai - paberiama paradoksalių, sapniškų vaizdinių seka.

Cortázaras ir įkvėpė, ir ribojo spektaklio „Žaidimas baigtas“ kūrėjus. Jie tarytum įsipareigoję laikėsi tam tikrų rašytojo kūrybos kodų, o galėjo pažvelgti į jo kūrybą kaip principinį savarankiškos, autentiškos meninės kūrybos formavimo bei bendravimo su žiūrovais būdą.

www.7md.lt

recenzijos
  • Utopiško(s) ryšio paieškos

    Choreografė Greta Grinevičiūtė savo darbuose ieško nesamų ryšių galimybių, esamiems – įtvirtinimo modelių ir būdų nusikratyti visuomenės primestų ryšių būtinybės.

  • Kaip žmonės kenčia ir kaip mylisi

    Režisierius Jonas Kuprevičius su bendraamžiais aktoriais sukūrė tikslų ir aiškų savo kartos portretą. Pagalvojau, kad kiekvienai kartai reikėtų turėti savo „Shopping and Fucking“.

  • Skrosti skausmingą praeitį

    Uršulės Bartoševičiūtės „Savižudybės anatomija“ atspindi šiuolaikinę, individualią ir visuomeninę tendenciją – atvirai skrosti traumines patirtis ir judėti jų įsisąmoninimo link.

  • Pora žodžių apie tai, kaip nustojama kvėpuoti

    Spektaklis „Still Life“ primena komikso žanrą – trumpų kadrų rinkinį, kur kiekviena tema tik trupučiuką pajudinama, bet į ją nesėdama nei ilgiems apmąstymams, nei psichologiškai įsijausti.

  • Tarsi dar būtų ko tikėtis

    Laukiant metų pabaigos, kasmetinės kelionės pas artimuosius arba pas tuos, kurie turėtų būti artimi, pas biologines ir pasirinktas šeimas, prasminga skaityti Lagarceʼo pasakojimą apie bergždžią bandymą sugrįžti.

  • Draugystė bittersweet

    Atrodo, kad visas Gretos Grinevičiūtės „Šokis…“ yra skirtas ne konkrečiai nurodytam artimajam, o jausmui. Būsenai, kuri mus (o ypač Gretą) ištinka, kai susiduriame su kiekvienu iš jų.

  • Tai spalvinga šventė!

    Režisierės Kamilės Gudmonaitės ir kūrėjų kolektyvo „Šventė“ – tai puikiai atliktas, bekompromisis spektaklis, jautrus ir tikslus darbas, kalbantis apie tai, kaip priimti skirtybes.

  • Savižudybės anatomija kaip moters galios atskleidimas

    Bartoševičiūtės ir Švedkauskaitės spektaklių įspūdžiai susiliejo į viena ir išsikristalizavo mintis, kad į Lietuvos teatro sceną įsiveržė tikrasis feminizmas. Be skambių lozungų, kaltinimų ir supriešinimo.