Skaitoviškas pasivaikščiojimas parke

Ramunė Balevičiūtė 2017-09-09 7 meno dienos, 2017 09 08
Spektaklio „Vokietukai“ aktoriai. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka
Spektaklio „Vokietukai“ aktoriai. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Pastaruosius sezonus Lietuvos teatre vis daugiau randasi formų, kurioms nebetinka „spektaklio“ apibūdinimas. Arba prie „spektaklio“ tenka pridėti paaiškinimą: „audiovizualinių potyrių“, „pojūčių“ ir pan., galima susidurti net su „patyriminio pasirodymo“ apibūdinimu. Sezoną, regis, anksčiausiai iš visų sostinės teatrų pradėjęs Lietuvos nacionalinis dramos teatras „išrado“ dar vieną „žanrą“ - „teatrinį turą“. Taip pavadintą spektaklį „Vokietukai“ pristatė vokiečių režisierė Sonya Schönberger.

„Turas“ - gal kiek per skambiai pasakyta. Nes tai tiesiog trumputis pasivaikščiojimas kartu su vienu aktoriumi vienu iš Vingio parko takelių. Kaip ir kitų minėtų į „spektaklio“ sąvoką netelpančių formų kūrėjams, „Vokietukų“ sumanytojai svarbu pasiūlyti publikai (jos vadinti „žiūrovais“ irgi niekaip nebegalima) neįprastą teatrinę patirtį. Šiuo atveju neįprastumas apsiriboja tuo, kad aktorė (-ius) vieno iš „vokietukų“, t.y. baigiantis karui nuo sovietų besislapstančių vokiečių vaikų, istoriją pasakoja individualiai vienam klausytojui. Pasakoja ne teatre, o vaikštinėjant po Vingio parką. Vietos pasirinkimą, ko gero, bus lėmę praktiniai, o ne meniniai ar konceptualieji kriterijai. Pati pasivaikščiojimo idėja gana įdomi, bet labiau teoriškai: galima pasvarstyti apie tai, kad judant percepcija vyksta kiek kitaip, kad siaubingą vaikystę patyrusių žmonių istorijas bandoma „instaliuoti“ į kūniškai patiriamą šios dienos tikrovę, aktorius turėtų priartėti prie tokios įtikinamumo ribos, kad užsimirštum, jog dalyvauji performanse, ir t.t. ir pan.

O praktiškai? Išklausai pusvalandžio trukmės istoriją, ir tiek. Taip, ji kraupi, tačiau kažkokia negyva - nei literatūra, nei dokumentinis liudijimas. Neskaičius Sonyos Winterberg knygos, kuri buvo sukurta remiantis Lietuvoje atliktu tyrimu ir iš kurios režisierė atrinko būtent tuos šešis pasakojimus, sunku suprasti, kieno tai kaltė - ar rašytojos, ar aktorių. Žinoma, galiu kalbėti tik apie „savo“ istoriją, bet principas, matyt, galioja visiems: aktoriai Aidas Jurgaitis, Neringa Krunglevičiūtė, Gabrielė Ladygaitė, Pijus Narijauskas, Miglė Polikevičiūtė, Eglė Špokaitė ir Jūratė Vilūnaitė Lietuvoje atsidūrusių vokiečių vaikų istorijas pasakoja pirmuoju asmeniu, tačiau sukuria paprasčiausio skaitovo įspūdį. Nei personažo, nei realaus asmens paveikslas negimsta, tačiau nepasimato ir aktoriaus asmenybė ar pozicija. Norėtųsi sužinoti daugiau, paklausinėti aktorę (-ių), bet negali - tokios žaidimo taisyklės. (O gal gali? Žinoma, galima bandyti paprovokuoti aktorius, kuriuos, kaip greitai supranti, griežtai riboja knygos tekstas, tačiau tai jau būtų kitas, režisierės nenumatytas žaidimas.)

Žodžiu, LNDT savo 78-ojo sezono, kurio šūkis „Po tiesos mirties“, pradžiai pasiūlė paprastutį ir, ko gero, teatro ambicijų neatitinkantį kūrinėlį, atliksiantį daugiausia edukacinę funkciją. Belieka laukti skvarbesnių tiesos prasiveržimų.

www.7md.lt

recenzijos
  • baigiasi, bet nepasibaigia

    László Krasznahorkai romano „Priešinimosi melancholija“ siaubas braunasi ir į Panevėžio teatro sceną. <...> Bet čia personažų negaila, nes priešingai nei romane, negauname iš arčiau pažinti jų vidinio pasaulio.

  • Lengvai, bet ne prastai

    Aktorius Raimondas Klezys tikslingai kuria ryšį su publika ir sukelia jausmą, kad ši susidūrė su nuoširdžiu ir atviru teatru, kuriame nėra nei vadinamųjų ketvirtųjų sienų, nei deklaratyvių pareiškimų, nei perteklinės dramos.

  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.