„Sirenų” festivalis baigiasi šokiu

Karolina Remeikaitė 2015-10-04 lrytas.lt, 2015 10 04

aA

Šių metų „Sirenos” festivalį baigia su muzika. Programa sekmadienio vakarą uždaroma belgų spektakliu „Senasis vienuolis”, kuriame aktorius Josse De Pauw savo gyvenimo apmąstymus muzikaliai improvizuoja kartu su Europoje gerai žinomu džiazo kompozitoriumi ir pianistu Krisu Defoortu. Jiems talkina bosinė gitara ir būgnai. Gyvenimas liejasi muzika, ilgintis šokio.

Kaip per pokalbį „Sirenų” klube sakė pagrindinis spektaklio aktorius Josse De Pauw, spektaklį inspiravo „netikėtai” ištikusi sentavė, kai daktarai jam nustatė diabetą. Nenorėdamas su tuo sutikti, jis parašė pjesę, kurioje sugalvojo ne tik dainuoti, improvizuoti, bet ir šokti.

Dabar publika jį mato į sceną žengiantį šokio žingsneliu pagal džiazo ritmus. Tai muzika, sukurta Thelonious Monko kūrybos pagrindu, kuri laisvina, kviečia improvizuoti, išgyventi, patirti - būti čia ir dabar.

Aktorius kaip senas bliuzmeikeris sėdi prigesintoje baro šviesoje ir su gera muzikantų kompanija kartu dalinasi savo melancholija, dienos darbais, nepasisekusia meile, pykčiu, neišnaudotomis galimybėmis. Šalia to išlieka ir slaptas tikėjimas, kad senas kūnas dar gali būti gražus. Tik reikia naikinti baimes. Reikia atsiverti ir pasirodyti.

O kai pritrūksta žodžių, pasakojimą pratęsia būgnų, elektrinės gitaros ar fortepijono pulsacijos. Seno kūno vaizdą išlaisvina nuotraukų montažai, pripildyti gyvenimo patirčių piešiniais.

Per keletą savaičių sukurti spektaklio eskizai nuolat apauga improvizacijomis. Kaip pasakojo jaunoji belgų žvaigždė, būgnininkas Landeris Gyselinckas, jis groja tekstą, tačiau palikta kūrybinė laisvė net ir atliekant tai 99 kartą jam kelia iššūkį, nes tai galimybė išmėginti save. Naujų muzikinių prisitaikymų reikalauja gyvas procesas. Nors šiandien, spalio 4-ąją Vilniuje laukia jau šimtasis spektaklis -jis nebus toks pat.

Keturios kartos susitinka scenoje, kad drauge kurtų Josse De Pauwo istoriją. Ir tai tik sutapimas, kad jie primena tuos keturis žmogaus senėjimo etapus, apie kuriuos kalbama pjesėje. Džiazas sujungia kartas, naikindamas amžiaus skirtumus, jis leidžia dalintis kūrybine patirtimi, ją reikšti. Muzika - universali kalba, kuri perduoda energiją. Jai skambant, net pats aktorius nebegalvoja apie žodžių prasmes. Jas užbaigia muzika.

Nors scenoje nebejaunas vyras apgailestauja dėl savo senatvės, tampa pavydėtinai gražu žiūrėti į jo natūralius, nuo muzikos kaifuojančio žmogaus judesius, išaugančius iki šokio. Jame telpa viskas - liūdesys, laimė, grožis, tyla, patirtis ir susitaikymas. Kitaip sakant, pilnatvė, kuri, matyt, gali ateiti tik pakankamai subrendus, įgijus patirties. Tuomet tampi tikru „senuoju vienuoliu”. Ir nebūtina atsisakyti šokio. Tokios laisvės - reikšti save šiame spektaklyje mus galėjo pamokyti belgai.

Šiųmetės „Sirenos” užsienio programoje pateikė labai skirtingų gyvenimo pasirinkimo variantų - nuo mašinerijos sraigteliu virtusios kasdienybės, apie vaikus mąstant taip ir nenulipus nuo dviračio, per žaismingas klejones, išvalančias mintis, grįžimus atgal į prisiminimų vietas, kviečiama kurti savo gyvenimo šokį.

Ir viso to centre - žmogus, niekada neišvengęs santykių. Nors visuose spektakliuose kalbėta daug ir apie vienatvę, svarbu pastebėti, kad ji visur - pasidalinta. Ačiū. 

recenzijos
  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.

  • Apie sąžinės kompromisus ieškant gero teatro

    Esu tikra, kad Krymovas stato spektaklius būtent apie Rusiją. Tiksliau, jis stato apie save, tad išvengti to, kame augai, brendai ir išgyvenai visus svarbius kūrybinius etapus, yra neįmanoma.