Simbiozė: mes jūsų, jūs – mūsų

Alma Braškytė 2006-02-15

aA







Scena iš spektaklio. Gintaro
Lukoševičiaus nuotrauka
Galima paspėlioti, kuo šiandieninės Lietuvos teatro publiką gali sudominti Bertoldo Brechto pjesė „Kaukazo kreidos ratas“. Istorija apie motinos paliktą ir svetimos merginos iš gailesčio priglaustą vaiką galbūt galėtų apeliuoti į šiandieninės Lietuvos socialinį kontekstą, kuomet išvažiuojantys į užsienį uždarbiauti tėvai palieka likimo valiai savo vaikus? Pernelyg tiesmuka, be to, pastarasis motyvas šaukiasi refleksijos ir užuojautos tokių vaikų likimui, o tai Brechtui vargu ar rūpėjo, bent jau ne šioje pjesėje. Prologe „Kreidos rato“ istorija pristatoma kaip vaidinimas, turintis sutvirtinti dviejų pokario kolūkių ginčo baigtį. Ginčijamasi buvo dėl žemių, ganyklų, kurios karo metu iš vieno kolūkio perėjo kitam. Taigi, vedamos paralelės tarp palikto vaiko ir paliktų žemių sakytų, jog ne tiek svarbu kilmės, kraujo ryšiai, o svarbūs yra meilės darbai, rūpinimasis ginčo objektu – kas jis bebūtų, vaikas ar gimtosios vietos. Žinoma, dviejų kolūkių derybų motyvas šiandien pasirodytų komiškas. O turint galvoje dabartines lietuviškas realijas, kuomet savininkai vis dar neatgauna tėvų turėtos nuosavybės, kalbos, kad nebūtinai tau turi tekti tai, kas prigimtinai priklausė, nuskambėtų tiesiog nepadoriai.


Raimundas Banionis, režisavęs pjesę Panevėžio Juozo Miltinio dramos teatre, pagrobto vaiko istoriją pristato kaip šiandieninio lietuviško mėgėjų teatro vaidinamą spektaklį. Sumanymas visai vykęs, turint galvoje pjesės pagrindinio motyvo folklorinę prigimtį, sakmiškumą, nesudėtingus charakterius ir siužetą. Profesionaliems aktoriams suvaidinti mėgėjus, kurie, savo ruožtu kuria kitus vaidmenis, gali būti visai įdomi užduotis. Tik klausimas, kaip ji bus atlikta.


Pakankamai kūrybingai tai padaro Albinas Keleris, sukūręs mėgėjų teatro režisieriaus (kuris savo ruožtu vaidina teisėją Azdaką), vaidmenį. Viena vertus, Keleris vaidina tam tikrą „provincijos režisieriaus“ klišę – isteriškai besiblaškantį „meno kankinį“ komiškai sušiauštais ševeliūros likučiais, kupiną kuo kilniausių meninių aspiracijų ir  priverstą kamuotis su stuobriais vaidintojais. Elementaru, bet išbaigta ir aistringai suvaidinta. Tuo tarpu kurdamas teisėją Azdaką, utriruodamas jo girtuoklio savybes ir santykius su padėjėju, vis dėlto neprašuoliuoja tais pačiais septynmyliais šaržuotos vaidybos žingsniais pro įvykius, kuriuose Azdakas pasirodo kaip nelengvai perkandamas personažas, kuris nėra toks kvailas, kad nesugebėtų išgirsti tiesos apie save. 


Deja, to nepasakysi apie kitus panevėžiečių spektaklio personažus, kurie kokie pasirodo spektaklio pradžioje, tokie ir nueina nuo medinės klojimo scenos (scenografas Sergejus Bocullo) spektakliui baigiantis. Tai galioja tiek pagrindinei veikėjai, Eleonoros Koriznaitės Grušei (kuri yra dar ir vaidintoja Danutė), tiek ir jos mylimajam Donato Kalkausko Simonui Chachavai (kuris – ir vaidintojas Darius). Grušė išlieka pavyzdinga ir teisinga nuo pradžios iki galo, Simonas toks pats teigiamas ir netašytas. Nei šelmystės, nei aistros, nei kitokių prieskonių, kurie leistų personažams nebūti tokiems „jokiems“. Meilės linija spektaklyje skurdi, nesugalvota, kaip ją įkūnyti grynai teatrinėmis, režisūros ir vaidybos priemonėmis, o ne vien dramaturgo tekstu. 


Neišnaudojamas ir vaidintojų pavyduliavimo motyvas, jis lieka tiesiog kaip komiškas štrichas, kurio komiškumas vėlgi labai tiesmukas ir netoli vedantis.  Vaidintojas Joris (Almantas Vaišnys), turintis vaidinti nemylimą Grušės vyrą, pavyduliauja vaidintojui Dariui, vaidinančiam Grušės mylimąjį Simoną Chachavą. Joris kuriamas kaip tipiškas vietine tarme kalbantis treninguotas „bachūras“, nevaldantis kumščių. Ar nepernelyg menka užduotis profesionaliam aktoriui ir profesionaliai scenai? Sumanymas perkelti spektaklį į mėgėjų sceną juk neturėtų reikšti mėgėjiškų vaidybos priemonių naudojimo.


O paprasčiau tas klausimas skambėtų taip: ar jums nenuobodu vaidinti šitame spektaklyje (pvz., Astai Preidytei, Lolitai Martinonytei, Laimai Mališauskaitei – „graikišką chorą“)? O štai žiūrėti – nuobodu. Tarpais net labai. Nes be pjesės siužeto įvykių jame beveik nieko nevyksta. Nei tarp aktorių, nei aktoriuose. Kita vertus, kaltinimą nuobodumu lengvai atremtų bet kas, nežmoniškai šaltoje teatro salėje praleidęs ilgą vakarą ir įsitikinęs: Panevėžio žiūrovai spektaklį sekė kantriai, per pertrauką namo neišbėgiojo, o pabaigoje plojo net stovėdami. Tokia teatro ir žiūrovų simbiozė – jūs mūsų, mes jūsų. Ir tuo viskas pasakyta.
 

recenzijos
  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.