Sezono pradžios pamokslas

Valdas Gedgaudas 2011-09-23 Menų faktūra
Vidmanto Bartulio „Pamokslas žuvims” Kauno dramos teatre

aA

Yra žinoma, kad šv.Antanas, sakydamas pamokslą žuvims, atvertė eretikus: „Jūros ir upės žuvys, paklausykite Dievo žodžio, nes eretikai atsisako jo klausyti“.

Eidamas į teatrą visada esi šiek tiek „žuvis“ - t.y. neprotingas gyvūnas, nes subrendę ir išsivystę eretikai sėdi prie televizorių stebeilydami į nesibaigiantį krepšinio ar šokių tvaną.

Sezono atidarymo proga naujoje puikioje Kauno dramos teatro „Rūtos“ salėje kuršišką „Pamokslą žuvims“ surentė prityręs teatro piligrimas Vidmantas Bartulis, šiuo atveju save viename asmenyje transponavęs į rizikingą režisieriaus, kompozitoriaus ir scenografo šventąją trejybę.

Vėlių suolelyje, prie etnografinių skobnių, už baltos širmos, per kurią raminančiai srūva duslių šviesų kaskados, posėdžiauja aštuoni akustiniai kuršiai (aktoriai Vilija Grigaitytė, Neringa Nekrašiūtė, Daiva Rudokaitė, Ugnė Žirgulė, Aleksandras Kleinas, Henrikas Savickis, Dainius Svobonas, Ridas Žirgulis), brazdina vytelėmis, šluotelėmis, pagaliukais, progiesmiu tyliai skiemenuodami išnykusios, mirusios savo kalbos žodžius.

Švelniai, idiliškai, dadaistiškai cypčioja tarsi pro pralaimėtų šimtmečių ūkanas. Simpatiški tokie, ritualiniai, apeiginiai, nepiktybiški, baltais rūbeliais, šiek tiek mįslingi. Beveik priverčiantys patikėti juos kažkada buvus. Kartais somnambuliškai patrepsenantys, pasimankštinantys, pašokantys, pakankliuojantys.

Šalia jų su savimi ir dievais kalbasi gana agresyvus, destruktyvus archetipinis lietuviškas Pastorius (aktorius Kęstutis Povilaitis). Susinervinęs, lyg jam nekibtų. Lyg mažumėlę prisidirbęs jaustųsi. Lyg ne ta koja iš patalo pakilęs būtų, retsykiais paspardo nutriušusią senobinę fisharmoniją.

O šneka jis apie laike ir erdvėje vienas nuo kito ganėtinai nutolusius dalykus - prancūzų revoliuciją, Robespjerą, Karvaičius, Naglį, Nidą, Pilkopą, laiką ir smėlį, keptas ir gyvas varnas, šūdvabalį, žmogžudystes, Babelio architektūrą etc. Ir tie tekstai gana sunkiai vienas su kitu sukimba.

Tartum lengvai išprotėjęs ar kažin kokio sunkiai paaiškinamo egzorcistinio transo apniktas, šalia jo nuolat majestotiškai budint skulptūrinei vamp stiliaus kurčnebylei tarnaitei (Aušra Keliuotytė), lyg ir vilioja jis tas aštuonias kuršių dūšeles išlįst iš savo akvariumo. Bet kuršiai tvirtai apsisprendę nepasiduoti provokacijoms.

Donato Stankevičiaus (KVDT) nuotraukos
Donato Stankevičiaus (KVDT) nuotraukos

Tad ir šneka toliau jis desperatiškai plėšydamas popierius, tarytum būtų ką tik supratęs, susivokęs, jog buvo kažkaip ne taip gyventa. Iki pergalingos pabaigos, kol įrėmintas iš aukštybių nusileidusio balto nuometo sukniumba ant papjė mašė krūvos. Tačiau bekalbėdamas jis ne vieną ir ne du kartus fatališkai konstatuoja, pabrėžia, jog viskas suderinta su dangum.

Vidmantui Bartuliui režisūrinius, muzikinius ir scenografinius „Pamokslo žuvims“ elementus su tam tikromis išlygomis tarpusavyje suderinti pavyko, tačiau su spektaklio tekstais nesusitvarkyta. Komunikacija tarp Pastoriaus ir kuršių aiškiai nesuderinta. Pavojingai pasvirusi. Ant išnykimo ribos.

Kad kuršiai nepakaltinami - iš karto aišku (beje, programėlėje pateikiamas spektaklyje naudojamų kuršiškų žodžių žodynėlis, kurį pasiskaityti iš tiesų įdomu), bet pastoriaus sąmonės srautui pritrūksta rišlumo ir veiksmingumo, kurio, deja, neužmaskuosi net ir vykusiai sukurtos teatrinės atmosferos triukais.

Pasirinkta tonacija teisinga: foninis kuršių choras yra, skaitovas - taipogi, ir veikalo pavadinimas geras, trūksta tik reikiamos apimties orkestrėlio (ansamblio) ar solistės, ir išeitų išbaigta, natūrali, nesvari, rudeniška, kutavičiškai užpustyta choralinė-lyrinė-koncertinė pasija pagal Bartulį, su Nojaus arkoje spurdančiais kuršiais; mažasis rekviem, gedulinga muzikinė dėžutė brolių lietuvių ir pusbrolių latvių asimiliuotiems, amžių sutemose išgaravusiems kolegoms su saikingomis teatrinėmis moduliacijomis.

Kaip riboto naudojimo performansas (teatrinis-muzikinis vyksmas) šitas sezono pradžios pamokslas - visai neblogas, tinkamos trukmės, švarus ir prakilnus, ilgesingai pabeldžiantis į trapų, pamažėle sunykstantį tautiškumo varpelį plėšriai globalėjančiame pasaulyje. Tačiau vertinant jį kaip spektaklį ­- vis dėlto tenka pripažinti, kad jam kartais šiek tiek, o kartais daugiau nei gerokai vidinės dramaturgijos pritrūksta.

recenzijos
  • Utopiško(s) ryšio paieškos

    Choreografė Greta Grinevičiūtė savo darbuose ieško nesamų ryšių galimybių, esamiems – įtvirtinimo modelių ir būdų nusikratyti visuomenės primestų ryšių būtinybės.

  • Kaip žmonės kenčia ir kaip mylisi

    Režisierius Jonas Kuprevičius su bendraamžiais aktoriais sukūrė tikslų ir aiškų savo kartos portretą. Pagalvojau, kad kiekvienai kartai reikėtų turėti savo „Shopping and Fucking“.

  • Skrosti skausmingą praeitį

    Uršulės Bartoševičiūtės „Savižudybės anatomija“ atspindi šiuolaikinę, individualią ir visuomeninę tendenciją – atvirai skrosti traumines patirtis ir judėti jų įsisąmoninimo link.

  • Pora žodžių apie tai, kaip nustojama kvėpuoti

    Spektaklis „Still Life“ primena komikso žanrą – trumpų kadrų rinkinį, kur kiekviena tema tik trupučiuką pajudinama, bet į ją nesėdama nei ilgiems apmąstymams, nei psichologiškai įsijausti.

  • Tarsi dar būtų ko tikėtis

    Laukiant metų pabaigos, kasmetinės kelionės pas artimuosius arba pas tuos, kurie turėtų būti artimi, pas biologines ir pasirinktas šeimas, prasminga skaityti Lagarceʼo pasakojimą apie bergždžią bandymą sugrįžti.

  • Draugystė bittersweet

    Atrodo, kad visas Gretos Grinevičiūtės „Šokis…“ yra skirtas ne konkrečiai nurodytam artimajam, o jausmui. Būsenai, kuri mus (o ypač Gretą) ištinka, kai susiduriame su kiekvienu iš jų.

  • Tai spalvinga šventė!

    Režisierės Kamilės Gudmonaitės ir kūrėjų kolektyvo „Šventė“ – tai puikiai atliktas, bekompromisis spektaklis, jautrus ir tikslus darbas, kalbantis apie tai, kaip priimti skirtybes.

  • Savižudybės anatomija kaip moters galios atskleidimas

    Bartoševičiūtės ir Švedkauskaitės spektaklių įspūdžiai susiliejo į viena ir išsikristalizavo mintis, kad į Lietuvos teatro sceną įsiveržė tikrasis feminizmas. Be skambių lozungų, kaltinimų ir supriešinimo.