Sergančios sąmonės dialogai. Dar kartą apie Oskaro Koršunovo Augusto Strindbergo „Kelią į Damaską“

2007-03-28 7 meno dienos, 2007 03 23

aA

Leonarda Jekentaitė

Elgeta – Vytautas Paukštė

Nežinau, ko tikėjosi ir ko sulaukė į pirmąją premjerą Nacionaliniame dramos teatre atėjusi publika, nes buvau teatre kitą dieną, bet galiu pasakyti, kad buvau sukrėsta išskirtinio spektaklio pagal A. Strindbergo trilogiją „Kelias į Damaską“. Tokio seniai jau nemačiau šioje salėje. Pirmieji garsai nuskambėjo kraupiai ir čaižiai, nukeldami mus į patį giliausią infernalinį lygį, žemiau kurio leistis jau nebeįmanoma, vienintelis kelias – aukštyn į šviesą, ir to leidžia tikėtis spektaklio pabaiga. Beje, ypatingą įspūdį daro šio spektaklio muzikalumas (kompozitorius Gintaras Sodeika): be jokių perspaudimų, su ypatingu jautrumu vidinio veiksmo pokyčiams.

Geriausių žodžių nusipelno scenografija (Jūratė Paulėkaitė), – ne veltui norvegai šiai scenografijai suteikė savo pagrindinę metų premiją. Sunku pasakyti, koks scenovaizdis labiau tinka iki pamišimo suskilusiai žmogaus sielos erdvei išreikšti. Čia netikėtai regime septynias stiklines vitrinas, kuriose atsiduria tie personažai ir tie daiktai, kurie tampa svarbiausi draminiam veiksmui. Nors man ir nekilo asociacija su septyniomis didžiosiomis nuodėmėmis, bet ji labai tiksli, nes beprotystė visada susijusi su nepajėgumu dorotis su savo doroviniais nusikaltimais. Kita vertus, absurdiškai „atsitiktinai“ atsidūrę greta šiaip jau nesuderinami daiktai ir yra būdas kurti siurrealistinę tikrovę su jos paradoksaliais klausimais mūsų protui ir sąžinei. Tik taip tampa suprantami ir iki detalių logiški sergančios sąmonės personažų dialogai, – personažų, kurie tam tikru momentu išnyra iš gelmės ir trumpam tampa svarbesni už kitus, nors tuoj pat užleidžia vietą kitam egzistencinio nerimo provokuotojui. Stikliniai-veidrodiniai segmentai, atspindėdami skaudančią sielos pusę, tampa lyg ir savotiškais anatominiais preparatais, – sustingęs ligos simptomas sušvyti pragariško juodumo ir ugninio raudonio fone.

Scenografija, apšvietimas ir kostiumai harmoningai kuria vidinės disharmonijos pasaulį. Dmitrijaus Matvejevo nuotraukos

Scenografija, apšvietimas (Eugenijus Sabaliauskas) ir kostiumai (Agnė Kuzmickaitė) harmoningai kuria vidinės disharmonijos pasaulį, kurį pagrindinis veikėjas Nepažįstamasis nori pereiti iki galo, apčiuopti savo karščiuojančia sąmone tai, kas gali sugrąžinti ramybę, susieti vienovėn sueižėjusią, mirtimi ir prakeiksmu pažymėtą vidinę visatą: pirmiausia meilę Damai (Eglė Barauskaitė) – savo sielos archetipo simbolį. Nors keisti, bet realūs pagrindiniai veikėjai vizualiai priešpriešinami suvienodėjusiems, sustabarėjusiems, papilkėjusiems nuo sklerozės veikiamos atminties dulkių ir savotiškais paminklais tapusiems „reikšmingiesiems“ iš praeities, vis tebedarantiems įtaką ir vis reikalaujantiems sau dėmesio. Todėl grimas ir kostiumai reikšmingi ne tik formaliu „skandinaviškumu“, bet ir tikslia charakteristika – pamėklišku veido, plaukų, drabužių baltumu, paradoksaliai akcentuotomis detalėmis: atsikartojančios psichiatrinės ligoninės rankovės (primenančios tramdomuosius marškinius), idiotiškai dideli ir „gražūs“ Nepažįstamojo dukters kaspinai, pragariška Gydytojo (Igorio Reklaičio) ar Cezario (Dariaus Meškausko) šypsena – lyg išblukusi antkapio skulptūra staiga imtų ir nusijuoktų mums į veidą.

Nuoširdaus pagyrimo verti aktorių darbai: jų dėka girdim ir iki smulkmenų suvokiam puikų, niuansuotą tekstą, kadaise išjaustą dramaturgo, o dabar – režisieriaus ir Klaipėdos dramos teatro aktorių. Pagrindinio vaidmens atlikėjas Vytautas Anužis kažkuo privertė prisiminti kadaise matytą Vytauto Paukštės Mindaugą – neherojišką herojų, kuris būtent šiuo savo neherojiškumu daro suprantamą ir artimą kiekvienam jo kentėjimą. Nelės Savičenko Motinos vaidmuo pagaliau leidžia įžvelgti ne tik sėkmingai eksploatuojamą gražios moters įvaizdį, bet ir gilaus vidinio potencialo, sudėtingus ir nenusakomus charakterius galinčią kurti aktorę, nebijančią išorinio „negražumo“. Muzikalia plastika sužavi Dariaus Meškausko Cezaris, organiškai įkūnijantis Nepažįstamojo garsinį „aidą“ ir jo vaizdinį alter ego. Kraupiai pavojinga, aštriu skustuvu mosikuojanti Igorio Reklaičio sukurta Gydytojo figūra – „kerštaujančio“ kažkada nuskriaustojo ir pažemintojo abstrakcija. Raiškus ir įsimintinas Vytauto Paukštės Elgetos personažas. Net ir antraeiliai personažai: Sesuo (Regina Šaltenytė), Senis (Bronius Gražys), Nepažįstamojo dukra (Eglė Jackaitė), tiksliai intonuojami, tampa būtini spektaklio visumai, nes būtent jie daro vizualinę ir draminę atmosferą išbaigtą.

Apibendrinant tektų atkreipti dėmesį, kad šis Oskaro Koršunovo spektaklis yra spektaklis suaugusiesiems (ne dėl nuogybių ar kitokių erotinių ekscesų – jų čia visai nėra), nes kreipiasi į mūsų dvasią be jokių infantiliškų išlygų. Režisierius pastatė rimtą ir radikalų spektaklį, tokį, kokie buvo jo patys pirmieji darbai. Bet dabar jau negelbsti jokie juokai – tai rūstaus periodo patirtis, autentiški praeito gyvenimo liudijimai, ieškant, klystant ir skausmingai tikintis iš savęs ir aplinkinių išsigelbėjimo. Beje, reikėtų tik pasidžiaugti tuo, kad režisierius ėmėsi užduoties pateikti mums naują interpretaciją to, ką padarė Norvegijoje: mums juk taip trūksta susitikimo su rimta dramaturgija. Kiekgi galime važinėti tomis pačiomis vėžėmis: kelintą kartą statyti „Belaukiant Godo“ ir vis tuos pačius Čechovo ar Shakespeare’o siužetus. Beje, naujai interpretuota Norvegijoje statyta Fosse’s pjesė „Vinter“ ne tik tapo muzikiniu kūriniu, bet ir taip buvo įkūnyta „Kotrynos“ bažnyčioje, kad iš psichologinės istorijos virto kosminių mastelių žmogiškumo misterija.

Manau, kad kovo 7 d. spektaklis „įvyko“, ir tai lėmė Klaipėdos teatro aktorių bei statytojų talentas ir nuoširdžios pastangos, nors medžiaga yra tokia sudėtinga, kad kiekvieną kartą, matyti, teks iš visų jėgų kovoti už šimtaprocentinį rezultatą.

recenzijos
  • „Dalykai“, kurių nepamačiau

    „Dalykuose“, rodos, kūrybinės formos lieka „šalia“ liudijimų, subtiliai bandydamos jų neužgožti, daugiausia – tik iliustruoti. <...> Bet gilesnės metaforos troškimas kankina tarsi deguonies trūkumas.

  • Pasivaikščioti su medžiais

    Gražu stebėti: iš pradžių užverčiantis auditoriją istorijomis, pamažu ekskursijos gidas vis daugiau erdvės palieka gamtai. Brūzgynuose geriausiai girdisi eilėraščiai. Ir spektaklio, ir turbūt gyvenimo.

  • Prisilietimų ir bučinių parkas

    Muzikinė šokio spektaklio „Parkas“ struktūra gali būti vertinama kaip pavyzdys šiuolaikiniams kūrėjams, ieškantiems dialogo su muzikos istorija ir klasikais tapusių kompozitorių kūriniais.

  • Requiem teatro epochai

    „Niekas iš manęs teatro negali atimti. Tik mirtis.“ Ši citata, kaip ir pats „Anos Kareninos“ pastatymas, tapo prasminga ir jautria epitafija Rimo Tumino kurtam teatrui ir sykiu – ištisai teatro epochai.

  • Mažutė Varšuva Argentinos pampoje

    Režisieriaus, dramaturgo Mariano Pensotti spektaklis „La Obra“ privertė susimąstyti, kokiais pasakojimais tikime ir kas padaro teatrinį pasakojimą tokį įtikinamą, kad supainiotum jį su dokumentika.

  • Įstrigti jausminiame rūke

    Kiekvienas etiudas atrodo it gabalėlis dėlionės, kuri tampa vis niūresnė, vis tirštesnė. <...> Juos sieja nesusikalbėjimas ir noras išlieti savyje susipynusius beprasmybės ir meilės neįmanomybės jausmus.

  • Teatre gavau į galvą (ir tai buvo geriausia, kas man galėjo nutikti)

    „Requiem“ čia simbolizuoja ne tik gedulą dėl prarastų nekaltų gyvybių, bet ir gilesnį susimąstymą apie tai, kokią aplinką paliekame ateities kartoms.

  • Apie Romeo Castelluccio spektaklį „Bros“

    Castellucci kuria kūdikiško švelnumo smurto skulptūrą, kurią išrengia, sumuša vėzdais, sušaudo, nukankina nesibaigiančia vandens srove, perpjauna išilgai, vėl sujungia.