Rusų dramos teatre – rūstus „Juodojo strazdo“ dialogas

2009-01-26 Lietuvos rytas, 2009 01 26
Aktoriai Liuda Gnatenko ir Vladas Bagdonas spektaklyje „Juodasis strazdas“. Dmitrijaus Matvejevo foto

aA

„Juodojo strazdo“ premjera Rusų dramos teatre sugrąžino į sceną pažįstamą, bet mažai vaidintą britų dramaturgo pjesę. Vladas Bagdonas rusiškai parengė vaidmenį psichoanalitinėje Davido Harrowerio pjesėje „Juodasis strazdas“. Tuo aktorius solidarizavosi su režisieriaus Jono Vaitkaus pradėta menine programa Rusų dramos teatre.

Dar 2007-ų rugsėjį tas pats D.Harrowerio kūrinys, vadintas „Juodvarniu“, buvo parodytas „Meno forte“. Ir nors pjesės tema jau tada nekvepėjo aktualumu, vis dėlto „Juodvarnis“ paliko ryškų pėdsaką kamerinių J.Vaitkaus pastatymų istorijoje. Rusų dramos teatro

Mažojoje salėje – sąlygiškos Simonos Biekšaitės dekoracijos. Kabinetą supa baltos žaliuzės. Kai jos prasiskleidžia, išnyra vartotojiško gyvenimo liekanos – šiukšlės, popieriai, pakuotės. Tai Rėjaus aplinka, kurioje pasirodo jo buvusi auka Una. Tai antrasis jų susitikimas – pirmasis įvyko, kai mergaitei buvo 12, o vyriškiui – 40.

V.Bagdonas ir jauna aktorė Liuda Gnatenko bando šią pjesę ne suvaidinti, o tekstiniais „išpuoliais“ paversti regimais pasąmonės proveržiais. Tik Rėjus ir Una patys gali save smerkti ar teisinti, tik aktoriai gali sudėlioti paskutinius vaidmenų akcentus. Režisierius jiems nužymi tam tikrą trajektoriją, tam tikrus santykių bangavimo taškus.

V.Bagdono sceninė būtis visada turi savitos paslapties. Jo pirosmaniškas žmogus mūsų teatre yra ne vien didžiųjų A.Čechovo ar W.Shakespeare´o herojų prototipas – jį pažįstame ir kaip šiuolaikinių dramų veikėją. Vizualiai lyg ir nesikeičiantis V.Bagdonas kiekvieną kartą kuria skirtingus pasaulius, moka gyventi gyvenimus, kuriais tarytum bando išgydyti pasaulį.

Aktorės L.Gnatenko Una – aikštinga, iššūkiams atvira asmenybė. Kampuoti judesiai, griežtai į kišenes brukamos rankos, aistra spinduliuojančios akys aktorei suteikia galimybę parodyti savo profesines galias. Irinos Lavrinovič Mergaitė atkeliavo iš lietuviško varianto. Nors vaidmuo ir nedidukas, jis atrodo lyg būtų parašytas šiai savitai jaunosios kartos aktorei. Gal dėl to spektaklis lyg ir baigiasi ne jo laikui pasibaigus, o tada, kai į sceną įskrieja Mergaitė.

J.Vaitkus tampa rūstus. Ar sugebės Rusų dramos teatras neatimti iš šio menininko kūrybinių jėgų ir sugebėjimo pasaulį pamatyti įvairiausiomis spalvomis?

recenzijos
  • Kaip žmonės kenčia ir kaip mylisi

    Režisierius Jonas Kuprevičius su bendraamžiais aktoriais sukūrė tikslų ir aiškų savo kartos portretą. Pagalvojau, kad kiekvienai kartai reikėtų turėti savo „Shopping and Fucking“.

  • Skrosti skausmingą praeitį

    Uršulės Bartoševičiūtės „Savižudybės anatomija“ atspindi šiuolaikinę, individualią ir visuomeninę tendenciją – atvirai skrosti traumines patirtis ir judėti jų įsisąmoninimo link.

  • Pora žodžių apie tai, kaip nustojama kvėpuoti

    Spektaklis „Still Life“ primena komikso žanrą – trumpų kadrų rinkinį, kur kiekviena tema tik trupučiuką pajudinama, bet į ją nesėdama nei ilgiems apmąstymams, nei psichologiškai įsijausti.

  • Tarsi dar būtų ko tikėtis

    Laukiant metų pabaigos, kasmetinės kelionės pas artimuosius arba pas tuos, kurie turėtų būti artimi, pas biologines ir pasirinktas šeimas, prasminga skaityti Lagarceʼo pasakojimą apie bergždžią bandymą sugrįžti.

  • Draugystė bittersweet

    Atrodo, kad visas Gretos Grinevičiūtės „Šokis…“ yra skirtas ne konkrečiai nurodytam artimajam, o jausmui. Būsenai, kuri mus (o ypač Gretą) ištinka, kai susiduriame su kiekvienu iš jų.

  • Tai spalvinga šventė!

    Režisierės Kamilės Gudmonaitės ir kūrėjų kolektyvo „Šventė“ – tai puikiai atliktas, bekompromisis spektaklis, jautrus ir tikslus darbas, kalbantis apie tai, kaip priimti skirtybes.

  • Savižudybės anatomija kaip moters galios atskleidimas

    Bartoševičiūtės ir Švedkauskaitės spektaklių įspūdžiai susiliejo į viena ir išsikristalizavo mintis, kad į Lietuvos teatro sceną įsiveržė tikrasis feminizmas. Be skambių lozungų, kaltinimų ir supriešinimo.

  • Kaifo paieškos tuštumoje

    Jono Kuprevičiaus režisuota pjesės „Shopping and Fucking“ versija ne tik puikiai perteikia Marko Ravenhillo mintis, bet ir savais atributais pritaiko ją prie šiandienos.