Rusų dramos teatre – rūstus „Juodojo strazdo“ dialogas

2009-01-26 Lietuvos rytas, 2009 01 26
Aktoriai Liuda Gnatenko ir Vladas Bagdonas spektaklyje „Juodasis strazdas“. Dmitrijaus Matvejevo foto

aA

„Juodojo strazdo“ premjera Rusų dramos teatre sugrąžino į sceną pažįstamą, bet mažai vaidintą britų dramaturgo pjesę. Vladas Bagdonas rusiškai parengė vaidmenį psichoanalitinėje Davido Harrowerio pjesėje „Juodasis strazdas“. Tuo aktorius solidarizavosi su režisieriaus Jono Vaitkaus pradėta menine programa Rusų dramos teatre.

Dar 2007-ų rugsėjį tas pats D.Harrowerio kūrinys, vadintas „Juodvarniu“, buvo parodytas „Meno forte“. Ir nors pjesės tema jau tada nekvepėjo aktualumu, vis dėlto „Juodvarnis“ paliko ryškų pėdsaką kamerinių J.Vaitkaus pastatymų istorijoje. Rusų dramos teatro

Mažojoje salėje – sąlygiškos Simonos Biekšaitės dekoracijos. Kabinetą supa baltos žaliuzės. Kai jos prasiskleidžia, išnyra vartotojiško gyvenimo liekanos – šiukšlės, popieriai, pakuotės. Tai Rėjaus aplinka, kurioje pasirodo jo buvusi auka Una. Tai antrasis jų susitikimas – pirmasis įvyko, kai mergaitei buvo 12, o vyriškiui – 40.

V.Bagdonas ir jauna aktorė Liuda Gnatenko bando šią pjesę ne suvaidinti, o tekstiniais „išpuoliais“ paversti regimais pasąmonės proveržiais. Tik Rėjus ir Una patys gali save smerkti ar teisinti, tik aktoriai gali sudėlioti paskutinius vaidmenų akcentus. Režisierius jiems nužymi tam tikrą trajektoriją, tam tikrus santykių bangavimo taškus.

V.Bagdono sceninė būtis visada turi savitos paslapties. Jo pirosmaniškas žmogus mūsų teatre yra ne vien didžiųjų A.Čechovo ar W.Shakespeare´o herojų prototipas – jį pažįstame ir kaip šiuolaikinių dramų veikėją. Vizualiai lyg ir nesikeičiantis V.Bagdonas kiekvieną kartą kuria skirtingus pasaulius, moka gyventi gyvenimus, kuriais tarytum bando išgydyti pasaulį.

Aktorės L.Gnatenko Una – aikštinga, iššūkiams atvira asmenybė. Kampuoti judesiai, griežtai į kišenes brukamos rankos, aistra spinduliuojančios akys aktorei suteikia galimybę parodyti savo profesines galias. Irinos Lavrinovič Mergaitė atkeliavo iš lietuviško varianto. Nors vaidmuo ir nedidukas, jis atrodo lyg būtų parašytas šiai savitai jaunosios kartos aktorei. Gal dėl to spektaklis lyg ir baigiasi ne jo laikui pasibaigus, o tada, kai į sceną įskrieja Mergaitė.

J.Vaitkus tampa rūstus. Ar sugebės Rusų dramos teatras neatimti iš šio menininko kūrybinių jėgų ir sugebėjimo pasaulį pamatyti įvairiausiomis spalvomis?

recenzijos
  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.