Ratas, kuriame užsidarome rugsėjį

Rūta Oginskaitė 2018-09-05 menufaktura.lt
Pirmas Naujojo cirko savaitgalio spektaklis „Šventasis medis“, Compagnie Mpta (Prancūzija). Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka
Pirmas Naujojo cirko savaitgalio spektaklis „Šventasis medis“, Compagnie Mpta (Prancūzija). Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Vakar atidarėme Naujojo cirko savaitgalį. Pirmas jo spektaklis „Šventasis medis“ labai aiškiai parodė, kaip elgiamės - gyvenime ir teatre. Juk scenoje iš pradžių buvo tik krūva žemių ir kibirai. Įėjo artistas ir palengva iš dalies žemių supylė ratą. Areną. Sceną. O tada - sutartinis ženklas: tamsa, po kurios scena nušvinta ir prasideda vaidinimas. Tame rate ir su ratu, cirko mene vadinamu Cyro.

Nežinau, koks artistas ir iš kokių žemių supylė ratą, kuriame kas sezonas noriai užsidarome tai tamsai ir tam vyksmui. Visi po truputį ir visą gyvenimą. Iš savo žemių greičiausiai. O vakar, rugsėjo 4-ąją tai buvo iš Centrinės ir Pietų Amerikos kilę cirko artistai Juan Ignacio Tula ir Stefanas Kinsmanas (Compagnie Mpta iš Prancūzijos). Jų „Šventajame medyje“ jokio medžio nėra, net tai, ką pavadinau žeme, yra ne pjuvenos, o durpės, ir tebūnie. Tame spektaklyje yra santykiai, poelgiai, ryšys. Tai turbūt ir yra svarbiausias medis. Tas šventasis.

Kelintas čia cirko savaitgalis? Try-lik-tas. Tiek metų ir žinau (žinome! Ir mūsų vis daugiau), jog šiuolaikinio cirko galimybės beribės. Ne vien judesio ar žanro, bet - daug svarbiau - minties, jausmo. Ir vis tiek stulbino Juan Ignacio Tula ir Stefano Kinsmano idėjos kalbėti ratu rate. Kalbėti? Juan Ignacio Tula ir Stefanas Kinsmanas buvo vienas kitam viskuo, ką žmonės bendraudami patiria. Stebimi nepažįstamieji, žaislai ar žaidimo partneriai, priešai, draugai, varžovai, likimo bendrai, religinės figūros. Jie kalbėjo vien tuo, kaip sukosi Cyro rate. Kuris kurio galioje? Kokia santykių stadija? Cyro ratas buvo jų įrankis, ginklas, aureolė, erdvė. Bendravimo dalis. Ir netgi kažkiek vertėjas - toje scenoje, kur jie, palikę ratą, labai ramiai kalbasi žodžiais. Neabejoju, kad apie pastangas ir patirtis, bet labai paprastai, be patetikos. Užtat su prakaitu, uždirbtu rate.

Kažkas detektyviška buvo visame tame vakare. Ta santykių kaita ir kaitra, kurių nenuspėsi. Kaitos žiaurumas ir susitaikymas, atleidimas po to. Taip pat be patetikos, bet vyriškai jautriai, ypač tada, kai abu kovų nukamuoti vyrai padeda vienas kitam eiti. Ratu, žinoma.

Žemių krūva irgi sulaukė savo dalyvavimo valandos - juk reikėjo „murkdyti(s) purve“, kelti chaosą ir pasaulio pabaigą: semi kibiru ir meti aukštyn, ir daug, kol kūnai pasidengia žieve, antra oda. Viskas šiame santūriame minimalistiniame spektaklyje „iššovė“. Gal nebent blyksinčios lempos, artėjant finalo link, buvo jau virš programos, bet gražu, nesiginčiju.

Įdomu murkdytis po „Šventojo medžio“ prasmes. Ir juk būtent šitas vaidinimas atidarė sezoną, vyksiantį visose scenose. Būkime kartu, palinkėjo festivalio vadovė Gintarė Masteikaitė (Džintarė!), mėgaukimės nuostabiais artistais. Būkime. Tame rate.

recenzijos
  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.

  • Kita stotelė – pasipriešinimo melancholija

    Aktoriai taip ir neišėjo nusilenkti. Laikosi Juozo Miltinio tradicijų? O gal tiesiog nebėra kam lenktis? Miestas, kuriame prasidėjo ši istorija, jau miręs. Ten traukiniai nebestoja.