Po didinančiuoju stiklu – šių dienų Ofelija ir Hamletas

Daiva Šabasevičienė 2010-01-08 Menų faktūra
Gydytojas – Vaidotas Martinaitis, Ieva – Indrė Patkauskaitė

aA

Sakoma, kad režisieriai, nors ir keisdami temas, vieną spektaklį stato visą gyvenimą. Jaunoji režisierė Rugilė Barzdžiukaitė tą kol kas daro tiesiogiai: praėjus daugiau nei pusantrų metų ji pratęsė „Hipokampo“ teatrinę analizę.

Lyg ir nieko nekeisdama, prie buvusio spektaklio-akcijos-seminaro, kuriame vyko gydytojo ir paciento akistata, ji prilipino dar vieną personažą, bandydama kūriniui suteikti naujų prasmių. Tai, kad pati spektaklio šerdis liko nepakitusi, leidžia teigti, kad režisieriams reikia drąsiau atsiplėšti nuo savo buvusių sumanymų, net jeigu jie iki galo ir nebuvo realizuoti.

Kita vertus, egzistuoja ir tokie pavyzdžiai, kada tie, iki galo nepastatyti spektakliai, statomi tuomet, kai režisieriai pasensta. Tuomet irgi nebūna gerai. Šiuo požiūriu antroji „Hipokampo“ dalis įrodė, kad Barzdžiukaitės tęsinys - režisūros „fizikoj“ teisingas žingsnis; ji užbaigė savotišką „Hipokampo“ seansų ciklą. Antraip jūrų arkliuko dydžio liauka, esanti žmogaus smegenyse, ne tik kankintų personažus, bet ir pačią režisierę.

Kas atsitiko, kodėl dramaturgiškai pakankamai vientisa medžiaga buvo praplėsta ne į gylį, o į ilgį? Kodėl „prikabinus“ merginą Ievą, pabaiga išliko sena? Jeigu apeliuojama į Hamleto ir Ofelijos personažus, tuomet dokumentinis pabaigos atskleidimas visiškai nereikalingas. Jeigu ji išlieka, tuomet Ievos personažas tampa ne iki galo pagrįstas. Jis veikia tik kaip literatūrinis papildas. Barzdžiukaitė, tobulindama tekstą, supainiojo jo žanrus, nors pati kaip režisierė nepasimetė ir gerai išsisuko iš situacijos. Ši teksto eklektika liko tarytum nepastebima, nors gali būti, kad sutrukdė „Hipokampui“ tapti tuo didžiuoju įvykiu, šalia kurio ji buvo taip arti.

Nors tai ir kamerinis kūrinys, gaila, kad jis pastatytas mažoje erdvėje - Menų spaustuvės Kišeninėje salėje. „Hipokampo“ vidinė struktūra tokia, kad jam atstumas ne tik gali nepakenkti, bet, atvirkščiai, padėti. Akinamai baltas psichoanalizės kambarys - zona, kurioje mąsto likimo „aukos“. Čia režisierei tampa ne tik labai svarbi šviesa, bet ir garsas, o visų svarbiausia, augalai, gražiausi augalai, kurie sukišti po žiūroviniais suolais. Čia turi būti svarbus ir jų kvapas, ir jų gyvybė. Čia turi jausti šiltnamį, kuriame ne tik įvykdoma žmogžudystė, bet kuriame gyvename mes, iš kurio stebime visą pasaulį. Kaip viskas svarbu ir laikina? Kaip viskas paprasta ir neužmirštama? Regime žmogaus pasąmonės kaleidoskopą subtiliai apgalvotose aplinkybėse. Tačiau žiūrovai sėdi pakankamai mažoje erdvėje, ir sunkiau pajausti, kaip įdomiai režisierė moka jungti makro ir mikro pasaulius. Kokią reikšmę čia užima augalai, kurių daugiau kaip pusė žiūrovų apskritai nematė? Prisiminus pirmąjį variantą, kuris buvo parodytas „Tylos!“ festivalyje (Vilniaus mažajame teatre 2008 m.), atmintyje atgyja režisierės labai gražiai sutvarkyta erdvė, į kurią žiūrovas pateko, praeidamas pro žmogaus ūgio pomidorų giraitę, kuri labai paslaptingai kvepėjo. Dabar galima buvo užuosti daugiau mirties kvapą, ir atrodė, kad gal finale „praplyš“ ceratinės sienos, ir žiūrovai pamatys tuos augalus, bet jie, pasirodo, buvo po žiūrovais (aš juos apžiūrėjau atskirai, žiūrovams išėjus).

Giedrius - Martynas Nedzinskas
Giedrius - Martynas Nedzinskas

Tai, kas yra sugalvota „Hipokampe“ - įrodymas, kad režisierė savo namų darbus ruošė kruopščiai ir savo personažus surikiavo gerai paruoštame lauke, kur jiems nereikėjo papildomai raitytis, blaškytis, kad būtų atrastas kenčiantis žmogus. Indrė Patkauskaitė, Martynas Nedzinskas ir Vaidotas Martinaitis - puiki komanda. Psichoterapeutas Martinaitis atlieka du seansus su dar neapsiplunksnavusiais, o jau palūžusiais jaunais žmonėmis. Situacija - kaip teatre: vyresnysis - ramus ir įžvalgus, o „jaunikliai“, tiesiog negailestingai traškindami savo pirštų kaulus (režisierė tą turėtų uždrausti, nes vėliau tai gali atsiliepti aktorių sveikatai) iš širdies gelmių įtikinėja žiūrovus savo kuriamų žmonių tikrumu.

Gal dėl to, kad prieš didįjį žiūrovų teismą Patkauskaitė stojo pirmą kartą, jai sekėsi kiek sunkiau, nes režisierė, kartu su aktore „lipdydama“ Ievos personažą, ją siekė apvalyti, nušlifuoti ir parodyti tik „stambiu planu“. Bet teatras - ne kinas. Jo visai kita dinamika. Todėl, atsisakius išorinio veiksmo, negalima palikti statiško personažo. Jam per maža užduotis - bendros būsenos įvardijimas, kurią aktorius kiekvieną kartą turi išgyventi iš naujo. Reikalinga vaidmens „kelionės“ dramaturgija. Tuo tarpu aktorine prasme įdomi Patkauskaitė režisūrinėje struktūroje išlieka monotoniška.

O jau į antrąjį susitikimą su žiūrovais atėjęs Nedzinskas jaučiasi saugiau: jis daug griežčiau sukontroliavo savo vaidmens piešinį, todėl jo personažo laisvė ir organika yra tiesiog kerinti. Nedzinsko jaunuolis scenoje pasirodo daugiau nei pozityvus vaikas: tvarkingai sušukuoti plaukai, net kiek žurnalinis personažas. Tačiau režisierė, apvilkusi jį gelsvais marškiniais, leidžia pajusti tam tikras jo ligos užuomazgas. Aktorius niekur neskuba. Jis suspėja ir žiūrovus nužvelgti, netgi bando apgauti, vaidindamas tikrai „sveiką“ žmogų. Ir kai jis staiga, lyg Kristus stotyse, ima klupti, prasideda tikras teatrinis seansas. Jo gestų registras yra jau tūkstančius kartų išbandytas kitų aktorių: neadekvačiai kintantis žvilgsnis, plaukų egocentriškas priglaistymas, rankų dėlionė ir jų laužymas, tačiau Nedzinskas tai itin tiksliai sujungia su tekstu ir, tik perleidęs per save, ištransliuoja žiūrovui. Antikinę skulptūrą primenantis aktorius savo kūno neafišuoja - pirmiausia jis jausmu pažįsta kuriamą žmogų ir tik tuomet, psichomotorikos padedamas, žiūrovui padovanoja tai, ką galima pavadinti unikaliu vaidmeniu.

Vaido Martinaičio aprašinėti neįmanoma, nes jis kad ir nedideliu vaidmenuku gali įšokti į „geriausiųjų“ gretas. Nė krislo falšo, nė krislo apgaulės. Martinaitis jaučia teatrą ir šiandien išlieka lyderių gretose, nors šis vaidmuo galėjo būti ir trafaretiškas, nes pats jo psichoterapeuto personažas dokumentiškai ir nėra labai įdomus. Aktorius, lyg paklusdamas paprastai vaidmenų hierarchijai, bando būti lyg ir nepastebimas, nematomas (juo labiau, kad ir kompoziciškai jis pasodintas atokiau - juodos erdvės fone), bet jis moka pasidalinti sukaupta aktorine patirtimi. Tai panašu į gerą muzikos atlikėją, kuris neslepia savo išmanymo, o virtuoziškai jį išskleidžia.

Ieva - Indrė Patkauskaitė. Dmitrijaus Matvejevo nuotraukos
Ieva - Indrė Patkauskaitė. Dmitrijaus Matvejevo nuotraukos

Tai, kad Rugilė Barzdžiukaitė XXI amžiuje rodo visiškai palūžusius kelių šimtmečių puoselėtus personažus - naujųjų laikų Ofeliją ir Hamletą, ir rodo mums lyg po didinančiuoju stiklu, yra daug. Toks teatras įdomus, užkrečiantis. Nors išoriškai pakankamai „ramus“, toks teatras pasiekia daug daugiau, nei fizinis. Atsisakydama susmulkintos teatrinės butaforijos, ji sukuria ne tik spektaklio erdvę, bet meta, kad ir nedidelį, bet vis dėlto iššūkį tam teatrui, kuris šiandien užkariavo daugelį scenų. Teatrinė mašinerija ir visos kitos teatro įmantrybės kuo toliau, tuo sparčiau nukiša žmogų kažkur į užkulisius. O Bardžiukaitei svarbiausia žmogus. Ji visą spektaklį kalba tik apie tai, ji nuo pat pradžios teigia: „Imkit mane ir išganykit“.

Dabar svarbu, kad jaunoji menininkė neužsisėdėtų. Vienas spektaklis dar daug ko nepasako. O režisierių - badas. Duokit mums režisierių!

 

recenzijos
  • Į Skapiškį pro Osvencimą

    „Reforma“ iš tiesų turi karikatūros užuomazgų ir, įtariu, nori eiti jos keliu. Bet visą laiką apmaudžiai lieka kažkur šalia, lyg nuolat skaldytų lėkštą anekdotą ir mėgintų pigiai prajuokinti.

  • „Dalykai“, kurių nepamačiau

    „Dalykuose“, rodos, kūrybinės formos lieka „šalia“ liudijimų, subtiliai bandydamos jų neužgožti, daugiausia – tik iliustruoti. Bet gilesnės metaforos troškimas kankina tarsi deguonies trūkumas.

  • Pasivaikščioti su medžiais

    Gražu stebėti: iš pradžių užverčiantis auditoriją istorijomis, pamažu ekskursijos gidas vis daugiau erdvės palieka gamtai. Brūzgynuose geriausiai girdisi eilėraščiai. Ir spektaklio, ir turbūt gyvenimo.

  • Prisilietimų ir bučinių parkas

    Muzikinė šokio spektaklio „Parkas“ struktūra gali būti vertinama kaip pavyzdys šiuolaikiniams kūrėjams, ieškantiems dialogo su muzikos istorija ir klasikais tapusių kompozitorių kūriniais.

  • Requiem teatro epochai

    „Niekas iš manęs teatro negali atimti. Tik mirtis.“ Ši citata, kaip ir pats „Anos Kareninos“ pastatymas, tapo prasminga ir jautria epitafija Rimo Tumino kurtam teatrui ir sykiu – ištisai teatro epochai.

  • Mažutė Varšuva Argentinos pampoje

    Režisieriaus, dramaturgo Mariano Pensotti spektaklis „La Obra“ privertė susimąstyti, kokiais pasakojimais tikime ir kas padaro teatrinį pasakojimą tokį įtikinamą, kad supainiotum jį su dokumentika.

  • Įstrigti jausminiame rūke

    Kiekvienas etiudas atrodo it gabalėlis dėlionės, kuri tampa vis niūresnė, vis tirštesnė. <...> Juos sieja nesusikalbėjimas ir noras išlieti savyje susipynusius beprasmybės ir meilės neįmanomybės jausmus.

  • Teatre gavau į galvą (ir tai buvo geriausia, kas man galėjo nutikti)

    „Requiem“ čia simbolizuoja ne tik gedulą dėl prarastų nekaltų gyvybių, bet ir gilesnį susimąstymą apie tai, kokią aplinką paliekame ateities kartoms.