Po „Auksine kauke” – radijo teatras

Daiva Šabasevičienė 2009-10-17 Menų faktūra
Maskvos Teatro meno studijos spektaklis „Benykstanti giminė”

aA

Šio rudens tarptautinių teatro renginių spektakliai dar labiau išryškino, kad Lietuvos sostinėje maža tėra tinkamų teatro erdvių. Lietuvos dramos teatrai negali didžiuotis savo architektūra, o naujai įrengtų aikštelių trūkumai taip pat netrunka pasirodyti. Jeigu „Ūkio banko teatro arenoje“ vos gali sugraibyti spektaklio sielą, nors ir įsivaizduoji, jog normalioje scenoje viskas atrodytų kitaip, tai Menų spaustuvės Juodoji salė su garsiai birbiančiu ventiliatoriumi išmuša iš vėžių: iš pradžių girdi vien šlykštų garsą, o daugiau nei keturias valandas vykstančiame spektaklyje vis tiek pradedi dusti, nes antroje dalyje tiesiog pritrūksta oro, ir daugelis žmonių iš savo krepšių traukiasi įvairius lapelius ir jais tiesiog vėdinasi.

Fizinis spektaklio žiūrėjimas nebūtų toks baisus, jei matytume vien gerus kūrinius. Bet kartais esi priverstas kankintis iš pagarbos tiems, kas vaidina, arba gastrolieriams. Bandai suvokti, kas ir kodėl tuos kūrinius atveža į Lietuvą.

Maskvos Teatro meno studijos spektaklis „Benykstanti giminė“, dviejų dalių kunigaikščių Protozanovų šeimos kronika pagal XIX a. rusų rašytojo Nikolajaus Leskovo to paties pavadinimo romaną (1874), 2007 metais pelnęs net tris apdovanojimus - geriausias mažosios formos dramos spektaklis, geriausias režisieriaus darbas, speciali žiuri premija Marijai Šašlovai - įspūdžio nepaliko. Šį kūrinį apskritai būtų sunku pavadinti spektakliu. Tai - teatralizuotas romano skaitymas. Nustebino tik tai, kaip kai kurie aktoriai sugebėjo mintinai išmokti tokį kiekį teksto.

Daugiau kaip keturias valandas vykstantis Leskovo tekstų skaitymas buvo nukreiptas į rusų tapatybės paieškas. Kartu su Nacijų teatru jos ieškojo Alvis Hermanis, o Menų spaustuvėje vyko dar vienas panašus seansas - tik visiškai kitos meninės kokybės. Vargšas Leskovas taip pat buvo užsipultas dėl kunigaikščių giminės interpretavimo - todėl ir neparašė trečiosios šio romano dalies. Sergejus Ženovačius skrupulingiausiai intonuoja kiekvieną atodūsį - dvasinė giminės kelionė kartu su aktoriais intonuojama taip, kad net patys pasakotojai braukia ašaras. Vyksta aktyvus persikūnijimo procesas, bet imi galvoti, kodėl ši energija nenukreipiama į spektaklio dramaturgijos kūrimą. Dabar regime daug scenų, daug portretų, kurie sudaro schemišką dėlionę.

Ženovačius visus savo personažus mato pačioj gražiausioje šviesoje, nėra nė vienos agresyvios scenos. Režisieriui labai svarbu dvasinis žmogaus kilnumas, visos jo moterys spinduliuoja tyrumu. Portretų galerija sudaro visumą, nors aktorinės pajėgos ir labai skirtingos. Šis režisierius - pats tikriausias utopistas: keldamas bendražmogiškas idėjas, jis sąmoningai atsisako tradicinio teatro, tačiau kilnumas lieka kažkur ore, lieka neaišku, kada šie siekiai įgaus teatrinės kalbos materiją?

Spektakliui koją pakiša ir dailininkas Aleksandras Borovskis. Jo scenovaizdis - plokščios sienelės, kuriose angos, simbolizuojančios nuotraukų rėmelius. Jie pačių įvairiausių formų: ir ovaliniai, apvalūs, ir stačiakampiai, kvadratiniai... Į vieną ar į kitą langą atsistoję veikėjai pasakoja savo likimus, įvairias situacijas. Kartais lyg ir ima megztis teatrinis audinys, bet čia pat jis suyra, nes istorija ilga, ir ją visą reikia suspėti papasakoti. Gražūs yra tik junginiai, kada pasakotoją pertraukia personažas, kuris taip pat pasakoja apie save, ir nejučiom tas pasakojimas virsta tiesiogine kalba. Bet tai jau yra kalbinės vingrybės, jos šiuo atveju teatrinės visumos įtaigos negali atstoti.

Tokio kiekio ištarų žodžių seniai neteko girdėti. Vis dėl to XXI amžiuje dramos teatras negali būti toks šnekus. Žinant, kad tai studijos darbas, gali suvokti, kad toks sceninis egzistavimas - būtinybė, kovojant su vienadieniais tekstais. Jausmingai papasakota kilmingos giminės istorija jaudina tiek, kiek gali jaudinti radijo teatras.

Tai, ką praėjusią savaitę parodė peterburgiečiai, o šią - maskviečiai, leidžia konstatuoti, kad Rusijoje dabar madinga statyti prozą. Tik neaišku, kam ją statyti, kai tomis pačiomis temomis parašyta puikių dramos kūrinių. Yra išskirtinės asmenybės, kurios gali statyti prozą, bet neabejojant savo režisūriniu talentu bandyti prozą paversti drama yra daugiau nei drąsu.

recenzijos
  • Oskaro fanų klubas

    Spektaklis „Mane vadina Kalendorium“ nėra subtilus, tačiau jautrus. O tai iš esmės atitinka Oskaro pasaulį. Todėl spektaklio estetikoje gausu kičo, sentimentalumo ir šiurkštaus šaržo, bet visa tai veikia.

  • baigiasi, bet nepasibaigia

    László Krasznahorkai romano „Priešinimosi melancholija“ siaubas braunasi ir į Panevėžio teatro sceną. Bet čia personažų negaila, nes priešingai nei romane, negauname iš arčiau pažinti jų vidinio pasaulio.

  • Lengvai, bet ne prastai

    Aktorius Raimondas Klezys tikslingai kuria ryšį su publika ir sukelia jausmą, kad ši susidūrė su nuoširdžiu ir atviru teatru, kuriame nėra nei vadinamųjų ketvirtųjų sienų, nei deklaratyvių pareiškimų, nei perteklinės dramos.

  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.