Pirmoji meilė spektakliui – nelaiminga

Tautvydas Poliuškevičius 2009-03-16 Menų faktūra
Martyno Nedzinsko Valodikas ir Vera – Miglė Polikevičiūtė

aA

Praėjusiais metais debiutiniame festivalyje „Tylos!“ žiūrovai galėjo susipažinti su rašytojo Aleksejaus Slapovskio pjese „Batraištis, arba mylėjau, myliu ir mylėsiu...“.  Tai antroji šiuolaikinio rusų rašytojo pjesė lietuvišoje scenoje -  Jaunimo teatre rodomas spektaklis „Bausti negalima pasigailėti“ pagal Slapovskio „Pjesė Nr. 27“. Šiuolaikinis autorius yra aktualus Lietuvos visuomenei ir yra lengvai skaitomas. Buitis, kurioje gyvena šių pjesių personažai, atpažįstama ir suvokiama kaip neišvengiamybė, o ne kaip „tragedija“ ar „egzotika“.

Dar vasarą pristatytas spektaklio eskizas  atrodė galįs sukrėsti publiką, kai repertuare galiausiai pasirodys premjerinis režisieriaus Kirilo Glušajevo darbas. Tarkim, tapyboje žiūrovas, žvelgdamas į dailininko eskizą, dažnai pats pabaigia jį inspiruotas dailininko pirminės idėjos. Betarpiškas kūrinio ir žiūrovo bendravimas sukuria kūrybinės laisvės jausmą, taigi šiuo aspektu eskizas yra pranašesnis už „galutinį“ variantą ir didžiąją dalimi priklauso nuo stebėtojo vaizduotės.

„Tylos“ festivalyje Glušajevo spektaklis sužavėjo formos žaisme. Jaunieji kūrėjai sukūrė įspūdį, jog teatras gimsta „čia ir dabar“. Aktorinė improvizacija - nuo vieno aktoriaus mostelėjimo pats pasijunti esąs kūrybos dalis.  

Kirilo Glušajevo premjera „Batraištis...“ Vilniaus mažojo teatro scenoje. Režisieriaus staliukas pastatytas pirmoje žiūrovų salės eilėje atkartoja Slapovskio žodžius, jog mes - tiek žiūrovai, tiek spektaklio kūrėjai - esame prisiminimų autoriai. Deja, šis įspūdis dingsta vos salėje užgęsta lempos ir žiūrovas tampa anoniminiu stebėtoju. Efektas, kuris buvo sukurtas praėjusių metų vasarą, dingo šviesos ir tamsos sandūroje.

Spektaklis yra prisiminimas, jo struktūra nuolat kintanti ir sunkiai apčiuopiama. Ne kuriami personažų charakteriai sukuria spektaklio siužetą, o faktas, kad tai yra atmintyje glūdintys įvykiai. Štai čia ir gimsta žaismingumas. Tomas Stirna, šių prisiminimų režisierius,  stebi veiksmą iš šalies, kartkartėm pertraukia personažų dialogus, suvaldydamas jų emocijas arba tiesiog versdamas personažus kartoti tas pačias scenas, neva jie neteisingai atkartojo praeitį. Atmosferą pagyvina spalvingi personažai, kurti vadovaujantis šaržo principu, kuris leidžia aktoriams skleistis įvairiais rakursais. Atsisakydami klasikinio, psichologiškai motyvuoto kelio, aktoriai visgi sukuria personažus, kurie yra lengvai atpažįstami visuomenės tipažų virtinėje. Tomo Stirnos Vladimiras yra prisiminimų dirigentas. Jam svarbu kiekvienas ištartas žodis, judesys, dėl to jis yra lėtas, puikiai žinantis, kas ir kaip  įvyks. Aprengtas klasikiniu juodu kostiumu su kaklaraiščiu jis primena pilką ofiso tarnautoją, besinarstantį savo praeityje. Martyno Nedzinsko kuriamas Valodiko vaidmuo leidžia išsakyti ne tik personažo mintis, bet ir savo, aktoriaus, požiūrį į susiklosčiusią mizansceną ar ištartą intonaciją. Aktorius neria į duotąsias aplinkybes, įtiki jų tikroviškumu, bet taip pat turi galios staiga atsiriboti nuo vaidmens ir įvertinti situaciją.

Dmitrijaus Matvejevo foto
Dmitrijaus Matvejevo foto

Tomo Kliuko tėvas Kirilas „kampuotas“ ne tik judesių plastika, bet ir kalbėjimo maniera. Kaip bebūtų keista, toks vaidinimo būdas suformuoja universalų Tėvo paveikslą, ir būtent dėl to, kad jame nėra išskirtinės charakteristikos, o apskritai visiems tėvams būdingi bruožai. Tėvas Kirilas - pamokslaujantis, draugiškas, mylintis, nuolankus, pykstantis, ir visi šie bruožai puikiai dera viename personaže. Tomas Rinkūnas gražiai naudojasi kūno plastika bei balso intonacija, kurdamas slidų, manevringą, saldžialiežuvį studentą Dimą, besisukiojantį aplink Verą (Miglė Polikevičiūtė).

Spektaklyje atsisakoma teatrinių rekvizitų, dažnai užgriozdinančių sceną bereikšmiais daiktais, ir paliekama tik aktorių vaidyba bei jų akistata su tekstu. Režisierius nusprendė palikti tik batraištį ir šlepetes. Šlepetės - Veros tėvo atsiminimas, batraištis - Vladimiro sureikšmintas artefaktas,  „sunarpliotas meilės mazgas“.

Atrodo, jog spektaklio idėja labiau orientuota į jaunąjį žiūrovą. Sunkiai besiskleidžianti meilės istorija užgožiama kitų gyvenimo etapų, tokių kaip pasilinksminimai ir intrigos, buitiniai nesutarimai su tėvais ir paaugliška konkurencija tarp vaikinų. Šis spektaklis iš buitinio lygmens nepakyla iki metafizinių aukštumų, tačiau lieka nuotaikingas ir žavus. Režisierius, prisimindamas pirmąją meilę, daug sklandžiau vaizduoja periferinius herojus, tokius kaip tėvas Kirilas, studentas Dima ir Daumanto Ciunio Antradienis. O meilės prisiminimas lieka tik kontekstu, aplink kurį rutuliojamas veiksmas. Mizanscenų dinamika ir aktorių vaidyba yra šio spektaklio koziris, o pagrindinė idėja lieka nuošaly. Prisimindamas spektaklį, atpažįstu savo pirmąją meilę teatrui, ir šis įvykęs pasimatymas - tik batraištis, likęs kaboti ant kaklo.

 

recenzijos
  • Pakibęs tarp praeities ir dabarties

    Vilniaus senojo teatro transformacijos – jau atskira tema, tačiau spektaklyje „Toli toli“ paliečiamas įdomus aspektas – kaip tuos pokyčius išgyvena ir supranta aktoriai ir teatro kolektyvas.

  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.