„Paukštytės“ irgi verkia?

Lina Klusaitė 2006-10-31 Nemunas, 2006 10 19

aA

Noros pasauliui skleistis dailininkė sukūrė šaltą, rėksmingų raudonų tonų aplinką, o visus personažus pavertė tarsi nuo estrados nulipusiais šou žvaigždžių prototipais.

Vienas nesenstančių, klasikinių, šeimyninę dramą sprendžiančių ir moters pozicijas ginančių kūrinių yra Henriko Ibseno „Lėlių namai“. 1972 m. Lidija Kutuzova šią pjesę pastatė Kauno dramos teatre (Norą vaidino Rūta Staliliūnaitė), o 1995 m. Jaunimo teatre ją režisavo Jonas Vaitkus. Prisimenu ir TV spektaklį, kuriame legendinį Noros vaidmenį sukūrė taip pat R. Staliliūnaitė. Įpusėjus šių metų rudeniui, Kauno mažajame teatre pasirodė naujas režisieriaus Vytauto Balsio pagal H. Ibseno „Lėlių namus“ sukurtas to paties pavadinimo spektaklis.

Pjesėje vaizduojamas patriarchalinių laikų istorijos tėkmėje susiklostęs subordinuotas žvilgsnis į moterį ir šiais laikais išliko gajus. Todėl režisieriaus pasirinkimas statyti H. Ibseno „Lėlių namus“ daugiau ar mažiau rodo jo norą stotis moters pusėje, su dramaturgo pasiryžimu atskleisti ir šiandieniame kontekste reinterpretuoti sudėtingą moters vidinių slinkčių dramą. Tačiau po spektaklio nepalieka klausimai: ar iš tiesų ši vidinė drama režisieriui tokia svarbi ir kokias naujas prasmes jis atrado, išskyrus angažavimąsi masinei ar popkultūrai?

Jau nuo pirmųjų spektaklio akimirkų išryškėja per kraštus besiliejantis išoriškumas, kičo ženklais siekiantis įrodyti šiuolaikinės visuomenės vartotojiškumą. Pasirinkęs kičą kaip meninę priemonę pagrindinei idėjai nusakyti, režisierius siekė tokio veiksmingumo, kada kičas, naudodamas neva „aukštosios“ kultūros estetiką, pats save išjuokia. Tačiau kičas pasiteisina tik tuomet, kai yra beveik nepastebimas, naudojamas saikingai, laiku ir vietoje. Šia prasme pagrindinis priekaištas tenka spektaklio dailininkei Ingai Kažemėkienei. Rožiniam Noros pasauliui skleistis ji sukūrė šaltą, rėksmingų raudonų tonų aplinką, o visus personažus pavertė tarsi nuo estrados nulipusiais šou žvaigždžių prototipais. Moterų suknelės kur kas patrauklesnės, tačiau vyriškus personažus dailininkė įvilko į pabrėžtinai neskoninga prabanga dvelkiančius apdarus. Suprantu, siekiant efekto galima „pablizginti“ vieno ar kito personažo drabužį, prisegti moterišką segę, ant kaklo pamauti ilgą grandinę ar apauti ekstravagantiškais batais, bet kai toks blizgesys pradeda kontrastuoti su pačių aktorių kuriamais vaidmenimis, kičas virsta nesuprastu eklektiškumu, redukuojančiu ir išbarstančiu spektaklio prasmes.

Nora (Lina Kaladytė) ir Krogstadas (Ramūnas Šimukauskas). Tomo Lopatos nuotraukos

Tai ypač ryšku Sauliaus Bagaliūno vaidmenyje. Jo sukurtas kompleksuotas daktaro Ranko personažas pasirodė įdomiausias dėl aktorinių ieškojimų. S. Bagaliūnui pavyko sukurti gogoliško „šarmo“ turintį personažą, tačiau jo išorinis įvaizdis – blizgantys marškiniai, grandinė, ilgas apsiaustas taip kontrastuoja su kuriamu vaidmeniu, kad nori nenori praranda vientisumą ir pasilieka kažkur spektaklio išorėje. Neaiškioje spektaklio materijoje pakimba ir kiti personažai, jų įvaizdis neleidžia prasiskverbti vidinėms prasmėms. Audrius Baniūnas kuria pakankamai ramų advokato Krogstado personažą, kuris pagrindinę heroję šantažuoja „iš reikalo“ ir mielai to nedarytų, bet šoumeno įvaizdis vėlgi peržengia kuriamą vaidmenį ir visiškai kertasi su tuo Krogstadu, kuris įsimylėjęs Kristiną (aktorė Asta Steponavičiūtė) tampa garbingu žmogumi ir nutraukia šantažą. Atrodo, kad režisierius ir dailininkė apvilko personažus nesavais drabužiais ir į sceną išleido kaip į karnavalinį vyksmą, nutolusį nuo pjesės įvykių. Žinoma, galima traktuoti ir kitaip: kartais mes visi privalome dėvėti nesavus drabužius, nes neišvengiamai turime atlikti visuomenėje mums primetamus vaidmenis, tačiau, kaip minėjau, toks sprendimas šiuo atveju nepasiteisina, jis atskiria personažus nuo tekstinių prasmių, kuriomis, nors ir pateikdamas savas interpretacijas, režisierius vis dėlto uoliai seka.

Nieko keisto, kad santuoką režisierius traktuoja kaip instituciją, pagrįstą grįžtamuoju pelnu. Kaip sakoma, anokia staigmena vartotojiškame pasaulyje. Žvelgiant iš advokato Helmerio (aktorius Ramūnas Šimukauskas) pozicijų, santuokiniai mainai jam susiję su biudžeto valdymu ir malonumą teikiančiomis emocijomis, t. y. visu tuo, kas gerbiamam visuomenės nariui sugrįžta kaip vyriškumo papildymas. O Nora (aktorė Lina Kaladytė), būdama šio papildymo pridedamąja verte, režisieriaus interpretuojamuose santuokos mainuose save laimi kaip kūniškai išpuoselėtą savo pačios paveikslą – tampa visus grožio standartus atitinkančia Barbe, kuriai „soliariumų įdegis“ ir moteriškų žurnalų grožio palaikymo rekomendacijos tikrai ne paskutinėje vietoje.

Įdomu tai, kad spektaklio pradžioje L. Kaladytė kuria pabrėžtinai subanalintą Noros paveikslą. Jos asmenybės visišką tuštumą atskleidžia prisegtų plaukų kuodas, ryškus makiažas, manieringi gestai, kalba, o ir po sceną su aukštakulniais bateliais vaikščioja taip, tarsi tai būtų jos susikurto laimingo gyvenimo podiumas, kuriame gali demonstruoti savo žaislinio pasaulėlio blizgučius. Kai pjesės tekstas ir siužetas po truputį sudėtingėja, nejučia pradedi galvoti, kaip tokioje barbiškoje būtybėje, išmokusioje manipuliuoti savo grožiu, telpa meilės, pasiaukojimo, juo labiau garbės sąvokos, nes tokios „paukštytės“ – o būtent tokią Noros traktuotę pateikia režisierius – šiais laikais iškilusias skolos problemas spręstų labai paprastai: neištikimybės klausimas čia būtų taip pat ne paskutinis. Tačiau tekstas byloja ką kitą, ir L. Kaladytės Norai neužtenka laiko subręsti iki pjesės tekste esamų gilumų. Radikalus pasikeitimas po Helmerio išplūdimo palieka neįveikiamą prarają tarp buvusios Noros ir Noros, kuri po kaukių baliaus pasirodo kitokia – nusimetusi peruką ir dėvinti juodą gotikinio stiliaus kostiumą. Įdomus sprendimas galėjo pasufleruoti originalią paaugliško maišto idėją, tačiau konfliktas baigiamas lyriškomis gaidomis, imituojant Noros visišką apsivertimą, diktuojamą labiau paties teksto, nei L. Kaladytės Noros, staiga tapusios tauria asmenybe, tvirto apsisprendimo išeiti.

Nors įvaizdžių persūdymas ir trikdo spektaklį, daugelyje vietų jau vien H. Ibseno tekstas priverčia suklusti. Kita vertus, visai tikėtina, kad ir mano minėtas kičinis blizgesys žiūrovams bus patrauklus ir trauks dėmesį taip, kaip traukia gero lygio televiziniai vakaro šou – juose yra ir akis kur paganyti, ir prasmės šiokios tokios atsiranda, o čia dar ir klasika visu grožiu suspindi, ir gabalėlis emocijų pateikiama. Beje, su ta tikrąja šeimynine drama visuomet buvo ir bus keblu...

recenzijos
  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.

  • Kita stotelė – pasipriešinimo melancholija

    Aktoriai taip ir neišėjo nusilenkti. Laikosi Juozo Miltinio tradicijų? O gal tiesiog nebėra kam lenktis? Miestas, kuriame prasidėjo ši istorija, jau miręs. Ten traukiniai nebestoja.

  • Kai fermentacija sustoja

    Tiek dramaturginė, tiek aktorinė Martyno Nedzinsko linija – tokia vientisa, išbaigta ir drauge tokia pavydėtinai apgailėtina, kad galėtų tapti vadovėliniu degradavusio, amžinai mitologinę kaltę jaučiančio individo pavyzdžiu.