Patriotizmo virsmas

Vita Mozūraitė 2012-06-18 lrytas.lt, 2012 06 18
Austėjos Vilkaitytės žvilgsnis į patriotizmą. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Nuo giesmės „Lietuva brangi" iki šūkių „Lietuva - lietuviams" - tokį neįtikėtiną tėvynės meilės nuopuolį pastebi jauna šiuolaikinio šokio kūrėja.

„Menų spaustuvėje" birželio 13 ir 14 d. jauna choreografė Austėja Vilkaitytė pasveikino į repeticijų salę susirinkusius žiūrovus, pakvietė juos į Maironio pasaulį ir pradėjo nuo įvairių daiktų nuiminėti baltus dangalus - tarsi atidengtų atmintį.

Taip prasidėjo spektaklis „Lietuva brangi", kurį pagal žanrą galėtume įsprausti tarp teatro ir šokio.

Prancūzijoje, Vokietijoje, Belgijoje tokius įprasta vadinti „konceptualaus šokio spektakliais", akcentuojant ne judesio pirmenybę, o jo tarnystę spektaklio koncepcijai išreikšti.

Atvira erdvė diskusijai

27 metų A.Vilkaitytė šokio ir teatro menus studijavo Austrijoje, Islandijoje, Suomijoje.

Matyt, ten suformavo ir savąjį drąsų bei kontroversišką požiūrį tiek į šokį, tiek ir į temą, kuri įkvėpė jos spektaklį „Lietuva brangi".

Kiek pabiras spektaklio eskizų rinkinys, parodytas festivalyje „Naujasis Baltijos šokis '12", sukėlė nemažai diskusijų tarp teatro ir šokio vertintojų.

Tad prieš premjerą pakviesta choreografė Birutė Banevičiūtė ne tik padėjo sudėlioti taškus, bet ir suteikė kūriniui vientiso spektaklio formą.

„Lietuva brangi" įtraukta į „Menų spaustuvės" programą „Atvira erdvė", ir būtent žodis „atvira" šiuo atveju svarbus. Juk A.Vilkaitytė prabilo apie patriotizmo iškrypimus, apie kuriuos neretai vengiama kalbėti iš baimės būti apšauktam tėvynės nemylėtoju.

Nuo sentimentų iki šiurkštumo

Spektaklio pradžioje pakvietusi į Maironio pasaulį, pripildytą sentimentalaus romantizmo, Frederico Chopino noktiurnų ir gėlynų, šokėja nejučiomis veda žiūrovą į ideologinį labirintą.

Už kiekvieno posūkio randame naujų meilės Lietuvai apraiškų, kurių rutuliojimąsi iš įrašų televizorių ekranuose komentuoja istorikas Egidijus Aleksandravičius.

Mokslininko rankų judesiai - tarsi kalbos apie naują patriotizmo raišką leitmotyvas - tampa šokio kalbos savastimi.

A.Vilkaitytės choreografijoje jie virsta plastiškais dirigentės, valdančios milžinišką chorą, judesiais, o šie savo ruožtu - gerokai šiurkštesniais ir mažai koordinuotais demonstrantų judesiais.

Maironio eilėraštis, virtęs Juozo Naujalio daina, XX a. pradžioje buvo patriotizmo sinonimas. Sovietiniais laikais „Lietuva brangi" palaikė patriotizmą. Spektaklio metu giesmės „Lietuva brangi" žodžiai pamažu, lyg iš šešėlio traukdami naujas reikšmes, virsta demonstrantų šūkiu „Lietuva - lietuviams", o pastarieji - girtos minios skandavimu „Kas nešokinės, tas p...ras".

Koks ryšys? Ogi žmogaus valdymas! Negiedi „Lietuva brangi"? Tu ne patriotas? Nesutinki, kad Lietuva - lietuviams? Turi savo nuomonę ir nešokinėji kitiems paliepus? Tai kas tu?

Ką atsakytų patriotas?

Ir spektaklio veikėja šokinėja. Maironiška sutana primena juodą nacių aprangą. Mūsų motinų kreida baltinti sportiniai bateliai pakeičiami firminiais kedais. Lengvi, iliustratyvūs šokio judesiai virsta įtemptu, kūną paralyžiuojančiu judėjimu.

Viskas vyksta nepastebimai. E.Aleksandravičius iš ekrano teigia, kad jaunimui svetimos senosios patriotizmo apraiškos, jis ieško naujų žodžio prasmių ir naujų būdų tam patriotizmui pademonstruoti.

Mes ironiškai šypsomės matydami, kaip giesmės žodžiai iliustruojami šokiu ir ant salės grindų „miega kapuos didvyriai", o ištiestos šokėjos rankos bando apkabinti „dangaus mėlynę".

Taip ši raiška jau nebeaktuali, gatvėmis žygiuojantis jaunimas giedoti „Lietuva brangi" nebemoka, liaudiškos šaknys vejasi tik aplink „mūrus ant kalno", melodijas keičia bukinanti ritmika. Bet ar norime atgal - pas graudžiai malonias dainas ringuojančias sesutes?

Gyvos Maironio sodo gėlės pakeičiamos vazoninėmis.

Į vazoną įspraudžiamas dekoratyvus patriotizmo kaktusas, pražystantis „ultražiedais". Gražus pasižiūrėti, bet atgrasus prisilietus. Šokėja nusivelka sutaną, po smakru pasiriša pasaulietinę kaklaskarę, lenkiasi žiūrovams.

Tai patiko ar nepatiko? Kaip turėtų atsakyti Lietuvos patriotas?

LRYTAS.LT

recenzijos
  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį visiškai normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.

  • Apie sąžinės kompromisus ieškant gero teatro

    Esu tikra, kad Krymovas stato spektaklius būtent apie Rusiją. Tiksliau, jis stato apie save, tad išvengti to, kame augai, brendai ir išgyvenai visus svarbius kūrybinius etapus, yra neįmanoma.

  • Degantis ir uždegantis teatru

    Skaitydamas Gyčio Padegimo mintis knygoje „Įtariamas Padegimas“ ne sykį pagalvoji, kad režisierius būtų puikus teatrinių portretų kūrėjas, nes labai taikliai charakterizuoja menininkus.