Paskaita apie teatro alchemiją

Vaiva Grainytė 2006-02-11

aA







„Ąžuolo“ plakatas
Atrodytų, kad kiekvienas arba bet kuris iš teatro rėmų neišeinantis spektaklis yra vizuali, dar pirmakursių teatrologų išzubrintos Erico Bentley formulės – „A vaidina B, o juos stebi C“ – išraiška. Teatro meno hipnozinė galia tokia stipri, jog žiūrėdami, pavyzdžiui, į Nekrošiaus „Hamlete“ Danijos princą vaidinantį Andrių Mamontovą, tikime, jog tai egzistencinių klausimų kamuojamas Hamletas, o ne, tarkim, mūsų mylimas popscenos dievaitis, kurio plakatu maskuojame pradegintą spintelę. Tuo tarpu Timo Croucho spektaklyje „Ąžuolas“ atviromis kortomis rodomas tas teatro hipnozinis mechanizmas – kaip A virsta B, priverčiantis žiūrovą C gėrėtis stebuklinga scenos meno alchemija, kuri paprastai atrodo tokia savaime suprantama.


Svečio spektaklius  – „Ranką“ ir „Ąžuolą“ – pristatančiame bukletėlyje išvardintos Croucho veiklos sritys – aktorystė, dramaturgija ir pedagogika –  neliko tik skambus reprezentacinis masalas. Iš tiesų, scenoje Crouchą matėme kaip aktorių, abiems spektakliams jo paties parašytos pjesės leido pažinti jį ir kaip dramaturgą, o netradicinė, tačiau „speciali“ spektaklių forma tapo vaizdinga paskaita apie teatro meno specifiką.








Timas Crouchas su pirmuoju savo bendradarbiu poetu Andrew Smith. Teatro News From Nowhere archyvas
Spektaklyje „Ąžuolas“ pasakojama istorija apie autoavarijos metu savo dukters netekusį Tėvą, kuris po įvykusios nelaimės apsilanko pas Hipnotizuotoją –  nelaimingo įvykio kaltininką. Tačiau abu vyrai vienas kito neatpažįsta, Tėvas Hipnotizuotojo seanse dalyvauja kaip savanoris. Intriguojantis ir pilną žiūrovų salę sutraukęs faktas, jog kiekvieno spektaklio metu Tėvo vaidmenį kviečiamas atlikti visiškai nieko apie pjesę nežinantis aktorius. Lietuvoje Croucho partneriu pasirinktas aktorius Sakalas Uždavinys (kaip buvo paaiškinta po spektaklio vykusio aptarimo metu, aktoriaus pasirinkimui nėra keliami specialūs reikalavimai, išskyrus anglų kalbos mokėjimą).


Spektaklis pradedamas kaip Hipnotizuotojo šou, kurio savanoris-dalyvis yra Uždavinio Tėvas. Aktorius nėra verčiamas improvizuoti, o jam pasijutus nejaukiai paliekama teisė vaidinimą nutraukti. O įprastai jam tereikia klausytis Timo Croucho nurodymų, kurie sakomi garsiai arba pašnabždami. Spektaklyje perėjimas iš vienos realybės (Nacionalinio teatro Mažoji salė, scenoje Crouchas Uždavinio prašo paimti lapus ir skaityti Tėvo tekstą) į kitą (Baras, kuriame vyksta hipnozės seansas, Tėvas vykdo Hipnotizuotojo nurodymus) žiūrovams suteikė galimybę patirti ir kone rankomis užčiuopti tą stebuklingą teatro transformacijos jėgą. Spektaklis, prasidėjęs kvapą stingdančia intriga, kurią dar labiau stiprino „Carmina Burana“ akordai ir jaudulys dėl Uždavinio debiuto, vėliau virto painia įvykių ir dviejų realybių eiga, prie kurios galiausiai pripratusi žiūrovų akis ėmė snūduriuoti.


Po spektaklio per vykusį susitikimą su Timu Crouchu ir Sakalu Uždaviniu iš žiūrovų salės nuskambėjęs klausimas dėl „Ąžuolo“ žanro kaip teatro laboratorijos ar teatrinio eksperimento apibrėžimo, tik patvirtino Croucho deklaruojamą pirmapradžio teatro modelį. Pasak jo ir diskusiją vedusio teatrologo Audronio Liugos, „Ąžuolas“ ir „Ranka“ ne revoliucingai gręžiasi nuo teatro, bet atvirkščiai – jį reabilituoja, grąžindami prie ištakų.








Sakalas Uždavinys ir Timas Crouchas prieš spektaklį.Tomo Bauro („Lietuvos rytas”) nuotrauka
Žiūrovams Croucho spektaklyje suteikta galimybė čia ir dabar dalyvauti transformacijos procese ir artimame dialoge su pačiu teatru, suteikia džiaugsmo patirti ir išgyventi scenos alchemijos stebuklą. Eksperimentine


„Ąžuolo“ puse laikytinas netikėtumo momentas, kuris, pasak Croucho, ir yra pats įdomiausias, tačiau jokiu būdu neturėtų būti suprastas kaip tradicinį teatrą ignoruojantis gestas. Kaskart vis naujas susidūrimas – ir jokių repeticijų – su Tėvą vaidinančiu aktoriumi dar labiau sustiprina pirmapradį čia ir dabar momentą, jį paversdamas vienetiniu atveju. Aktoriaus, o ne žmogaus iš gatvės pasirinkimas motyvuojamas tuo, kad aktorius gali gerai jaustis scenoje ir nebijoti jos,– viskas labai logiška ir elementaru. Aktoriaus lytis taip pat nėra apibrėžta – atvejai, kada Tėvą vaidindavo moterys aktorės, žiūrovams, pasak Croucho, suteikdavo galimybe tapti dar įtaigesnės ir akivaizdžiai didesnės teatro transformacijos ir hipnozinės jėgos apsireiškimo liudytojais.


Įspūdžiais po spektaklio dalinęsis Uždavinys paminėjo ypatingą proceso ir dviejų realybių pojūtį, kada vienu metu esi ir stebėtojas iš šalies, ir pilnakraujis dalyvis. Šis abipusė – aktoriaus ir žiūrovų – alcheminio proceso patirtis tapo Croucho paskaitą apie įtaigumą patvirtinančiu įrodymu.

recenzijos
  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.

  • Kita stotelė – pasipriešinimo melancholija

    Aktoriai taip ir neišėjo nusilenkti. Laikosi Juozo Miltinio tradicijų? O gal tiesiog nebėra kam lenktis? Miestas, kuriame prasidėjo ši istorija, jau miręs. Ten traukiniai nebestoja.

  • Kai fermentacija sustoja

    Tiek dramaturginė, tiek aktorinė Martyno Nedzinsko linija – tokia vientisa, išbaigta ir drauge tokia pavydėtinai apgailėtina, kad galėtų tapti vadovėliniu degradavusio, amžinai mitologinę kaltę jaučiančio individo pavyzdžiu.