Pasakų pastišas apie du draugus ir vieną pasiutėlę

Ridas Viskauskas 2009-01-20 Literatūra ir menas, 2009 01 16
Tomas Stirna ir Agnė Šataitė spektaklyje „Uodų pasakos“. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Vytautas V. Landsbergis labai darbštus – greta kino darbų jis per sezoną pastaraisiais metais sukuria bene po du spektaklius. Naujas jo spektaklis – „Uodų pasakos“, kurį režisierius pagal savo kūrinius sukūrė Valstybiniame Vilniaus mažajame teatre su jaunaisiais aktoriais Agne Šataite (Dievo karvytė Monika), Tomu Stirna (uodas Bimba), Pauliumi Ignatavičiumi (uodas Bamba) bei lakoniškos scenografijos meistre dailininke Ramune Skrebūnaite.

Spektaklio pradžioje, kaip įprasta, esame supažindinami su veikėjais ir situacija. Taigi pirmas pasirodo pasimetęs T. Stirnos smulkutis uodas Bimba, kilęs iš Minsko (mėgsta autorius, kaip literatas, žaisti ir juoko kibirkštį skelti iš panašių dalykų), ir šaukiasi Bambos, klausinėja mažųjų žiūrovų, ar šie nematę jo draugo. Bimbai pradingus, atsiranda pastarojo beieškąs P. Ignatavičiaus ilgšis Bamba, kilęs iš Alytaus. Abu su tokiomis „puskaukėmis“ – ilgomis nosimis. Situacija: artėja žiema, reikia ieškotis namų, galvoti, kuo užkimšti pilvą. Bimba veža didžiulę kuprinę, kurioje tūno A. Šataitės pasiutusi Dievo karvytė Monika (raudonos nosies „puskaukė“). Ši trijulė kelia aliuziją į klounus ne tik kostiumais, bet ir dėl visokių pokštų, kalambūrų, gruboko bendravimo. Ne viskas, man regis, čia saikinga, juolab aktoriai vaidina „su jėga“, įsismarkavę. (Mane, scenos kalbos spektakliuose vaikams „konservatorių“, erzino meilė veža, šakės, petruška, fotikas, mobiliakas... Atseit norėta kalbą priartinti prie kasdienybės. Kupiūruočiau ir neva bravūriškus kai kuriuos veiksmus: spektaklio pabaigoje P. Ignatavičiaus Zuikis, sėkmingai apgavęs žioplą T. Stirnos Erelį, kaip kaimo prasčiokėlis iškiša liežuvį, burbuliuoja ir spjaudosi, rodo špygas, atkiša sėdimąją –­ potekstė „pabučiuok man į...“ Vaikai linkę kopijuoti spektaklio veikėjų elgesį. Visa tai menkina spektaklio estetinį lygį.)

Taigi dėl tos velnio, atsiprašau, Dievo karvytės suyra ligi tolei amžina atrodžiusi uodų draugystė, nes vienam ji sukelia apetitą, o kitam –  pakilius meilės jausmus... Ginčą laimi fiziškai stipresnis Bamba. Nors, kaip vėliau paaiškės spektaklyje, vis dėlto vyriją valdo energingoji Monika... Čia vaidinimas konflikto raidos požiūriu galėtų ir baigtis. Toliau režisierius imasi savotiškos kompiliacijos – panaudoja kitus savo kūrinius (pagal vieną jų 2007 m. „Domino“ teatre režisierius sukūrė „Briedį Eugenijų“). Vabzdžiukai ima žaisti „vaidmeninius žaidimus“. Pirmasis – apie dinozaurus Labanoro girioj. Dinozaurų kostiumo detalė –  megztos ilgos pirštinės; aktoriai bando žaisti „rankų teatrą“, tačiau tik bando... Čia V. V. Landsbergis pasitelkia (be ironijos!) šeimos santykių stereotipą: Magdutė savo išrinktajam teigia, kad vyro pareiga namus „aprūpinti maistu“, apginti šeimą fizine jėga. Kai P. Ignatavičiaus dinozauras „užsiaugina raumenis“, jiedu susilaukia dinozauriukų – iš tokio inkilėlio pabyra berods stalo teniso kamuoliukai. (V. Mazūras 2007-ųjų spektaklyje „Eglė žalčių karalienė“ panašiai spektaklio pradžioje pateikė Vyro ir Moters meilės ritualą: Moteris „subiro“, iš po jos drabužio pabiro pagaliukai –  vaikai... Bet dailininkas V. Mazūras paprastą triuką išplėtojo iki poetiškai išraiškingos ir psichologine gyvenimo tiesa pagrįstos scenos. „Uodų pasakose“ vaikų gimimas – informuojantis faktas, bet ne daugiau.)

„Uodų pasakos“ prašosi pedagoginės priežiūros. Tarkim, Magdutė, nesulaukusi vyrelio (šis keliavo su draugu po pasaulį...), išėjo su visais vaikais iš namų. Grįžta P. Ignatavičiaus „paklydėlis“ dinozauras į tuščius namus pas mylimą žmonikę – ir jokio aktorinio vertinimo! Tarsteli aktorius: „Išėjo“ – it kokį „košė atšalo“...

Antras vabzdžiukų „vaidmeninis žaidimas“ –  kaip gudruolis šelmis Zuikis (P. Ignatavičius) Erelį su Pelėda apgavo ir taip savo kailį išgelbėjo. Šioje spektaklio dalyje reikėtų sergėtis, kad aktoriai „neperspaustų“, nenukryptų nuo žaidimo į maivymąsi. Aktoriai – jauni, nori viską daryti labai gerai, energingai, ir štai rezultatas – monotoniškas nenutrūkstamas rėkimas. O dar ir vaikai salėje klausimais provokuojami klykti. Tad imi nerimauti, kiek tie vabzdžiai dar tas pasakas žais?.. P. Ignatavičiaus Zuikis švebeldžiuoja – suprantu, kad norima kurti tokį charakterį. Bet aktorius švebeldžiuoja, kad mažieji žiūrovai kvatotų. O juoktis iš fizinio trūkumo nėra gero skonio ženklas. Visos tos smulkmenos nesunkiai pašalinamos, pasikartosiu, spektakliui reikėtų teatro pedagogo žvilgsnio.

Spektaklio pabaigoje žaidimai baigiasi, Bamba vėl peršasi Dievo karvytei, vilioja ją įsivaizduojama šeimos laime („turėsim vaikučių“), bet toji nenaudėlė rimtu veidu išskrenda „pas poną Dievą“, palikdama spektaklio veikėjus tuščiomis... Liko vyrukai it musę kandę –  nei sotaus pilvo, nei „šeimos laimės“... Atseit laimėjo draugystė? Hmmm...

recenzijos
  • Pakibęs tarp praeities ir dabarties

    Vilniaus senojo teatro transformacijos – jau atskira tema, tačiau spektaklyje „Toli toli“ paliečiamas įdomus aspektas – kaip tuos pokyčius išgyvena ir supranta aktoriai ir teatro kolektyvas.

  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.