Oskaro Koršunovo „Vestuvės“: isteriškai iškentėta šventė

Milda Brukštutė 2016-10-20 15min.lt, 2016 10 18

aA

OKT studijos centre vėl stovi stalas. Šį kartą jis ten, kur sėdėdavo ir vis dar karts nuo karto tebesėdi Oskaro Koršunovo spektaklio „Dugne“ žiūrovai. Žinoma, stalų būta ir daugiau: pavyzdžiui, prie vieno iš jų čia posėdžiavo Artūro Areimos suburta „Julijaus Cezario“ kompanija. Ir, vis dėlto, nėra jokio reikalo gilintis į kiekvieną čia buvusį stalą, tuomet neišvengtume net ir šioje studijoje vykusių spaudos konferencijų... Tačiau stalas kaip puotos, kaip susiėjimo į krūvą atributas Oskaro Koršunovo „Vestuvėse“, kaip ir jo spektaklyje „Dugne“, atrodo svarbus ir šiuos du kūrinius šiek tiek jungiantis.

„Vestuvės“ pastatytos pagal Bertoldo Brechto vieno veiksmo pjesę „Miesčioniškos vestuvės“ kartu su jaunaisiais, Lietuvos muzikos ir teatro akademijos bakalauro studijas šiais metais baigusiais Koršunovo aktoriais. Su jais jau buvo galima susipažinti šio režisieriaus spektakliuose „Jelizaveta Bam“, „Apvalytieji“, „Eglė žalčių karalienė“, vieno iš jų - paties šių „Vestuvių“ Jaunikio, Karolio Vilko - režisuotoje „Vaikystėje“, o dabar (su keliais iš jų) ir Pauliaus Tamolės „Raudonkepurėje“. Taigi, šiam kursui netrūksta erdvės, kurioje galėtų reikštis, tobulėti ir megzti kontaktą su naujais, veikiausiai jaunais, dar nenusistovėjusiais žiūrovais.

Ne kartą yra tekę girdėti, o ir galvoti, kad Oskarui Koršunovui reikalingas labai geras aktorius. Nieko keista, nes kaip tik jis šio režisieriaus darbuose dažniausiai sukuria antrą planą, dėl kurio viskas ir nušvinta ypatinga, savita šviesa. Juk dėl to, t.y. dėl subtilaus trupės laviravimo tarp vaidmens-aktoriaus-žmogaus, itin ilgam atmintyje įstringa minėtas šio režisieriaus spektaklis „Dugne“ bei po to sekusi „Žuvėdra“. Regis šio, metateatrinio plano labiausiai ir trūksta režisieriaus darbuose su studentais, kuriuose atskirtis tarp žiūrovų ir aktorių, tarp vaidybos ir nevaidybos - pernelyg ryški. Taip, su žiūrovais čia bendraujama, pavyzdžiui, „Eglėje žalčių karalienėje“ net ir labai daug. Tačiau pernelyg atvirai: nekoketuojant, nežaidžiant. Arba priešingai, vaidinama visiškai atsiribojus, lyg publikos šalia ir nebūtų. O to tarpinio, stebuklingo varianto, kuomet jau nebeįmanoma atsekti kas mus stebi - aktorius, veikėjas ar abu - beveik neišvystame ir, deja, šios dingusios intrigos nepakeičia jokia kita, savitą braižą leidžianti išlaikyt paslaptis.

Bet grįžkime prie „Vestuvių“, nuo kurių šios mintys ir prasidėjo. Jų įžanga (pirmosios 15 min.) ganėtinai daug žadanti. Besirenkančius žiūrovus pasitinka išsišiepusi Jaunosios sesuo - Greta Petrovskytė. Ir štai, pagaliau šią aktorę galima pamatyti nebe iš proto einančios kankinės amplua ir įsitikinti, kad jai pavyksta atlikti ir kitokio pobūdžio (šiuo atveju susijaudinusios, vietoje nenustygstančios mergužėlės) vaidmenis. Visi kartu, mat jaudulys užkrečiamas, laukiame atvykstant jaunųjų ir laikome saujose Petrovskytės išdalintus ryžius. O paskui, visiems svečiams ir jauniesiesiems sugužėjus, triukšmingai bei džiaugsmingai juos pasveikinę, liekame negailestingai pamiršti, nors ir toliau - šviesoje, ir tiesiog stebime beįsivažiuojantį, bet vis kartais trūkčiojantį (lyg ne visuomet čia būta režisieriaus) vaidinimą.

Taip, tai fantaziją žadinantis ir tiesiog isteriškai juokingas paveikslėlis. Prieš akis - krūvelė bendros kalbos nerandančių, susijaudinusių ir nuobodžiaujančių nevykėlių, susėdusių už vieno stalo ir bandančių pajausti, suvaidinti, o labiausiai, turbūt, iškentėti šventę. Nejaukias tylos pauzes palaipsniui vis dažniau užgožia žodžiai. Jų čia yra įvairių - prie dramaturgo prisijungė ir patys kūrėjai bei ėmėsi diskutuoti šiandienai artimesnėmis temomis - Ikea baldų centras, Leonardo DiCaprio, Paulo Coelho ar Lietuvos teatras... Dažnai šios, naujosios tekstų dalys, aktorių lūpose skamba gerokai natūraliau. Galbūt todėl, kad vientisam pokalbiui, veiksmui ir, kas svarbiausia, charakteriui, šiek tiek pritrūksta logikos. Kūrėjai, išmetę iš pjesės pavadinimo būdvardį „miesčioniškos“ ir neparinkę jokio kito, bando užgriebti šiek tiek per daug. Yra didelis skirtumas tarp kvailokų miestiečių ir kvailokų kaimiečių. O jei čia susirinko tiesiog labai skirtingas kontingentas, kaži ar galėtų visi kartu taip pat reaguoti į šokių muziką „Šalia kelio karčema“ ir pan.

Šventei besibaigiant, visi daugiau mažiau girti, pikti ir pavargę. Iš tiesų - kaip ir spektaklio „Dugne“ veikėjai. Tik „Vestuvių“ personažai neturi savyje nei tokio gilaus liūdesio ir skepticizmo, nei išminties. Jų veidai nieko neslepia ir nieko nesako. Jų liūdesys liejasi per kraštus ir neužsibūna ilgai viduje, išmintis, jei tik tokios nors kiek esama, irgi. Tai lengvo žanro spektaklis apie įvairaus plauko kvailius. Tuos, kurie tuokiasi ir dauginasi (nors kita eilės tvarka), kurie būna kartu tik tam, kad galėtų terorizuoti viens kitą įvairiais veiksmais ir žodžiais, tuos, dėl kurių nenusisekusio gyvenimo visuomet kas nors, veikiausiai sutuoktinis, bus kaltas. Tai spektaklis apie tuštumą, kurioje, vis dėlto, esama kažkokių vertybių, kurioje dar yra dėl ko verkti, muštis ir keiktis. Ir, laimei, viskas taip sutirštinta, kad mūsų, jokiais būdais, neliečia, na, nebent tik kaimynus. Ir iš tiesų viskas būtų (o kartais net ir yra) kiek plokščia, bet gerai, įdomu ir juokinga, jei tik atrodytų užbaigta, surežisuota ir kiek tiksliau, subtiliau suvaidinta. Dabar „Vestuvės“, nors ir gana smagios, regis, taip ir nepakyla iki OKT repertuaro lygio, kuriame atsidūrė ir pasilieka labiau studentų diplominiu darbu, nuo kurio viskas ir prasidėjo.

recenzijos
  • Pakibęs tarp praeities ir dabarties

    Vilniaus senojo teatro transformacijos – jau atskira tema, tačiau spektaklyje „Toli toli“ paliečiamas įdomus aspektas – kaip tuos pokyčius išgyvena ir supranta aktoriai ir teatro kolektyvas.

  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.