Ofelija spendė spąstus

Sigita Ivaškaitė 2012-12-12 lrytas.lt, 2012 12 10

aA

„Atviro rato" išpažintiniame spektaklyje apie moters likimą teatre ne visoms iš penkių aktorių pavyko laviruoti tarp buvimo ir vaidinimo scenoje. Gruodžio 6 ir 7 dienomis „Menų spaustuvėje" teatro laboratorija „Atviras ratas" parodė premjerą - aktorės ir režisierės Ievos Stundžytės „Ofelijas".

Dar prieš prasidedant spektakliui akivaizdžiai rodomas gyvas ir tikras buvimas čia ir dabar. Aktorės pasitinka publiką jau būdamos scenoje. Jos stebi žiūrovus. Bet tai jau ne aktorės, o jų personažai. Elzė Gudavičiūtė, Marija Korenkaitė, Judita Urnikytė, Toma Vaškevičiūtė ir Aldona Vilutytė scenoje susitinka kaip aktorės su režisiere, užsibrėžusia statyti spektaklį apie Ofeliją.

Susidarė įspūdis, kad baisiausia, kas gali atsitikti spektaklyje, - jog kas nors nesupras, kokios visos aktorės yra skirtingos: pilka, bet darbšti M. Korenkaitės Nina, kurios scena su E. Gudavičiūtės kuriama visko mačiusia aktore išties pradeda skambėti čechoviškai. Šalia jų - T. Vaškevičiūtės žvaigždė ir J. Urnikytės viskam pasiryžusi lesbietė.

Aktorių skirtingumas dar pabrėžiamas Vilmos Galeckaitės-Dabkienės kostiumais, vienu metu labai paprastais, bet ir ne mažiau teatriškais, ir ne per daug iliustratyvia Vytauto Leistrumo muzika.

Kas iš tiesų yra Ofelija?

Ofelijos įvaizdis, monologai, kitos scenos iš „Hamleto" lieka tik pretekstu ir aplinkybe kalbėtis apie moterį teatre. Aplinkybe, kurios net nereikia. Jeigu niekas nekalbėtų apie konkretų vaidmenį, dėl kurio rungiasi susitikusios aktorės, spektaklis nepasikeistų. Galbūt jis įgautų tik dar daugiau nuoširdumo ir tikrumo.

Kita vertus, tai padėtų režisierei susitvarkyti su tokiu atveju paprastesne spektaklio struktūra, pakeisti dabartinę: Ofelija, moteris, aktorė. Kol kas Williamo Shakespeare'o tekstu paremtos scenos gana iliustratyviai atstovauja tokiam teatrui, kokį jį mato žiūrovas, ir visoms įsivaizduojamoms Ofelijos interpretacijos klišėms.

Būtent klišėms skirtas finalas. Finalai pagal temų skaičių taip pat yra trys. Ir būtent finalas dar kartą apverčia režisierės mintį, skatindamas vėl klausti: kas ir kam ta Ofelija? Iš dialogų, pasakojimų taip ir nesuprasime, koks yra tariamo kūrinio sumanymas, kam jo tokio reikia, kokie praeities ryšiai sieja veikėjas, nors taip stengiamasi parodyti jų santykių dvilypumą.

Galiausiai lieka neaišku, ką matome scenoje: būsimas Ofelijas, I.Stundžytės sukurtus personažus ar realias aktores? Pasirinkusi pasakoti daugiasluoksnę istoriją dramaturgė ir režisierė, atrodytų, taip ir nenusprendė, kuri iš jų yra esminė, pamatinė.

Su užduotimi susitvarkė

Tai, kas šiame spektaklyje iš tiesų jaudina, - tiesa ir jausmas, staiga atsirandantis (auto)biografiniuose pasakojimuose. Tenka žemai nusilenkti E.Gudavičiūtei, kuriai iš tiesų pavyko laviruoti tarp buvimo ir vaidinimo scenoje. Jos visiškai paprastai papasakota istorija apie vieną vakarą bare iš tiesų tapo tokiu bendriniu moters gyvenimo/darbo teatre apibūdinimu, kad galėjo ir nejauku pasidaryti.

Spektaklio pradžioje Ramunės Marcinkevičiūtės knygą apie režisierę Dalią Tamulevičiūtę „Patirčių realizmas" (ta ironija...) skaitanti jauna aktorė nuosekliai, iš mažų detalių kuria visą save teatrui skyrusios moters, kurios patirtis ir stotas kartais nenusileistų net Eglei Gabrėnaitei, portretą.

Neprastai su iškeltomis užduotimis susitvarkė ir T.Vaškevičiūtė, po ilgo laiko priminusi apie save kitokią, - ne moters idealą, o gyvą moterį iš kraujo ir mėsos. Tik galbūt jos tokios galėjo būti ir daugiau. Scena, kai jos vaidinama žvaigždė prisipažįsta nekaltajai Ninai, kad pragyvenimui užsidirba šokdama striptizą, leido suskambėti abiejų personažų temoms, skirtingiems charakteriams.

Nelengva atverti sielą

Prasčiausiai išsipasakoti sekėsi „Atviro rato" aktorėms J.Urnikytei ir M.Korenkaitei. Jos visą laiką bandė būti atviros, bet taip ir nepaliovė vaidinti, liko sukurtų personažų pasauliuose - kažkur tarp Ofelijos ir aktorės. Arba režisierės.

A.Vilutytė lyg be tikslios užduoties blaškėsi scenoje, kol finale pratrūko sakyti monologą, kurio, kaip ir daugelio kitų, tekstas davė daug, bet nesugebėjimas atsiverti žiūrovui sustabdė jo paveikumą.

Vis kirbėjo mintis, kad I.Stundžytė, pagaliau atradusi sau artimą ir skaudžią temą, galbūt savaip demaskavo kritikų nekart „Uždaru ratu" pervadinto teatro bėdą: kaip galima pasakoti skaudžias istorijas, jei visi seniai pasislėpė po savo vaidmenimis? Taip, kaip šįkart režisierė mėgino slėptis už Ofelijos. Nereikia, tai - tik spąstai.

LRYTAS.LT

recenzijos
  • Utopiško(s) ryšio paieškos

    Choreografė Greta Grinevičiūtė savo darbuose ieško nesamų ryšių galimybių, esamiems – įtvirtinimo modelių ir būdų nusikratyti visuomenės primestų ryšių būtinybės.

  • Kaip žmonės kenčia ir kaip mylisi

    Režisierius Jonas Kuprevičius su bendraamžiais aktoriais sukūrė tikslų ir aiškų savo kartos portretą. Pagalvojau, kad kiekvienai kartai reikėtų turėti savo „Shopping and Fucking“.

  • Skrosti skausmingą praeitį

    Uršulės Bartoševičiūtės „Savižudybės anatomija“ atspindi šiuolaikinę, individualią ir visuomeninę tendenciją – atvirai skrosti traumines patirtis ir judėti jų įsisąmoninimo link.

  • Pora žodžių apie tai, kaip nustojama kvėpuoti

    Spektaklis „Still Life“ primena komikso žanrą – trumpų kadrų rinkinį, kur kiekviena tema tik trupučiuką pajudinama, bet į ją nesėdama nei ilgiems apmąstymams, nei psichologiškai įsijausti.

  • Tarsi dar būtų ko tikėtis

    Laukiant metų pabaigos, kasmetinės kelionės pas artimuosius arba pas tuos, kurie turėtų būti artimi, pas biologines ir pasirinktas šeimas, prasminga skaityti Lagarceʼo pasakojimą apie bergždžią bandymą sugrįžti.

  • Draugystė bittersweet

    Atrodo, kad visas Gretos Grinevičiūtės „Šokis…“ yra skirtas ne konkrečiai nurodytam artimajam, o jausmui. Būsenai, kuri mus (o ypač Gretą) ištinka, kai susiduriame su kiekvienu iš jų.

  • Tai spalvinga šventė!

    Režisierės Kamilės Gudmonaitės ir kūrėjų kolektyvo „Šventė“ – tai puikiai atliktas, bekompromisis spektaklis, jautrus ir tikslus darbas, kalbantis apie tai, kaip priimti skirtybes.

  • Savižudybės anatomija kaip moters galios atskleidimas

    Bartoševičiūtės ir Švedkauskaitės spektaklių įspūdžiai susiliejo į viena ir išsikristalizavo mintis, kad į Lietuvos teatro sceną įsiveržė tikrasis feminizmas. Be skambių lozungų, kaltinimų ir supriešinimo.