Nuolatinio teatro būvis

Šarūnė Trinkūnaitė 2008-11-24 Menų faktūra
Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Williamo Shakespeare‘o dramaturgijoje man labiausiai patinka tai, ką moksliniame savo bestseleryje „Vilas ir pasaulio valia: kaip Šekspyras tapo Šekspyru“ Stephenas Greenblattas, reziumuodamas daugelio šekspyrologų įžvalgas, gražiai pavadina „neaiškumo migla“ – unikaliu jos gebėjimu išslysti iš bet kokių galutinio įvardijimo, „apribojimo gniaužtų“.

Oskaro Koršunovo teatre – priešingai – mane labiausiai žavi gabumas nepaprastai talentingą režisūrinę vaizduotę pajungti aiškios, griežtos sceninio pasakojimo koncepcijos plėtotei. T.y. gabumas – be menkiausių lėkštumo užuominų – išslaptinti, išaiškinti, itin blaiviai, bet anaiptol nesausai pasakyti.

Kitaip tariant, kiekvienas Shakespeare‘o ir Koršunovo susitikimas yra intriguojanti gyvybingo jausmiškumo bei racionalaus mąstymo sandūra, iš kurios kiekvienąsyk randasi įdomios, neeilinės sceninės ištartys.

Ir vis tik paskutinioji jų – „Hamletas“ – silpniau šliejasi prie šekspyrinių Koršunovo spektaklių ir stipriau – prie jo „Kelio į Damaską“. Galima, regis, kalbėti apie tai, kad „Hamletu“ sau, savo aktoriams ir savo publikai užduodamas pamatinį žmogiškąjį klausimą – „kas tu esi?“, t.y. Shakespeare‘o tragediją pasitelkdamas kaip savivokos tyrimų pretekstą, Koršunovas nuosekliai pratęsia bei įtvirtina scenine Augusto Strindbergo pjesės versija pradėtą kurti saviieškos teatro variantą. O tuo būdu darsyk primena vis lengviau pasimirštančią teatro kaip esminių egzistencinių problemų reflektuotojo idėją.

Šitai Koršunovas primena ne teoriškai, bet labai konkrečiai, materialiai, fiziškai – savo „Hamletą“ įkurdindamas nevystančiomis gėlėmis bei sceninių kostiumų spintomis apstatytame teatro grimo kambaryje, nuo pat spektaklio uvertiūros – vidinei diskusijai priešais veidrodžius susėdusių aktorių, būsimųjų Shakespeare‘o tragedijos herojų – aidinčiame nuo „kas tu esi?“. „Hamletą“ Koršunovas kuria kaip saviieškos per teatrą ir teatre dramą. Sakyčiau, čia jis tarytum tiria, kiek gali ir ar iš viso gali teatro veidrodžiai po storais grimo sluoksniais nusėdusią ir beveik nebeatradamą žmogaus gamtą išviešinti taip neiškreiptai, kaip Danijos princo režisuoti „Pelėkautai“ išviešino karaliaus Klaudijaus kaltumą.

Nuoseklu, kad pasiryžus tokiam tyrimui „Hamletas“ dėliojasi kaip nuolatinės teatro ir realybės, vaidybos ir nebevaidybos dichotomijos spektaklis. Tiksliau – sceninio savo pasakojimo ritmą Koršunovas įjungia per viena kitą keičiančias teatrinės butaforikos ir nuoširdžių, jautrių atsivėrimų bangas. Per vienokio ar kitokio žmogiškojo apsinuoginimo momentus – neišsipildžiusios meilės skausmą Ofelijos (Rasa Samuolytė) bei Hamleto (Darius Meškauskas) atsisveikinime, nuodėmės slėgį vienišoje karaliaus Klaudijaus (Dainius Gavenonis) maldoje, apvilto sūnaus širdperšą Hamleto pokalbyje su Gertrūda (Nelė Savičenko) po „Pelėkautų“ vaidinimo, Gertrūdos užuojautą išprotėjusiai Ofelijai ir pan.– visus juos Koršunovas įterpia į pačių skirtingiausių, viena su kita tarytum disonuojančių teatralizacijos galimybių srautą. Jame mirguliuodamos prasisuka šokiruojančiai netikėtos įvairaus žanro, įvairaus stiliaus teatro „nuolaužos“ – Ofelijos improvizacija No stiliumi, buitinis, „virtuvinis“ Polonijaus (Vaidotas Martinaitis) minispektaklis, gėjų teatro ištrauka kokaininių transvestitų Rozenkranco (Tomas Žaibus) bei Gildensterno (Giedrius Savickas) duete ir galiausiai – finalinis mirties teatras be jokių lavonų, tik su kraujo spalvos dažų dėmėmis ant veido.

O tragiškasis Koršunovo „Hamleto“ paradoksas ir tragiškoji jo dimensija randasi – bent jau man taip atrodo – pabrėžiant visada neadekvačią žmogiškosios bei teatrinės realybių sandūrą. Itin aiškiai šitai, regis, išsiskleidžia dviejų chrestomatinio „būti ar nebūti“ variantų kontraste. Kontraste tarp intymaus, atviro, nuoširdaus pirmojo Meškausko Hamleto atsivėrimo, kuomet kiti veikėjai tampa savotiška teatro publika ir, gėlėmis nešini, nelyg laukia galimybės pasveikinti jį su gerai atliktu vaidmeniu, bei teatrališkai pakilios finalinio monologo intonacijos, vėlgi tarytum ironiškai prasilenkiančios su kitus įtraukusios teatro, spektaklio pabaigos situacija.

Apskritai teatras Koršunovo „Hamleto“ pasaulyje egzistuoja ne tik kaip vaidybos vietą apibrėžianti, bet ir kaip daug platesnė egzistencinė kategorija. Kaip neatšaukiamai susidvejinusios sąmonės – ją paženklinusios vaidmens ir žmogiškosios esmės, įvaizdžio ir tikrumo, veido ir veidrodinio jo atspindžio painiavos – išraiška. Painiavos, kurios dėka aktoriumi tampa kiekvienas. Regis, būtent todėl „Hamlete“ Koršunovui „Pelėkautams“ neprireikia klajojančios aktorių trupės – ją kuo puikiausiai pavaduoja patys elsinoriečiai. Ir, regis, todėl Ofelija čia pašarvojama dar prieš savo išprotėjimą bei mirtį – teatras tarytum aplenkia, apgauna realybę.

Kitaip sakant, „būti“ šiame „Hamlete“ reiškia vaidinti, būti netikram, nesavim. O paklausti „būti ar nebūti“ – tai savotiškai paklausti, kaipgi būti, kai būti reiškia vaidinti, t.y. nebūti. Arba – kai absoliučiai neįmanoma atsakyti į klausimą, „kas tu esi“. Kai po pastangų surasti, išsiaiškinti save lieka tik nuovargis eilinį kartą valantis grimą ir „toliau – tyla“, kaip kad sarkastiškai šaipydamasis sako klounas Horacijus (Julius Žalakevičius). Šia prasme Koršunovo „Hamletas“ turi – bent jau aš negaliu atsispirti šitam įspūdžiui – labai daug nevilties.

Ir dar – egzistenciją kaip nuolatinio teatro diagnozę nagrinėjančio spektaklio arenon išeinantis Meškausko Hamletas yra visų pirma, sakyčiau, tobulas aktorius. Joks arba visoks – nuoširdus, sąžiningas tiesos ieškotojas ir ciniškas pamišėlis, naivus vaikas ir pavargęs senis, lavonus – bent jau savo tėvą Klaudijaus kūne – prikeliantis iliuzionistas ir bejėgis šmėklų pasiuntinys, rūstaus likimo spektaklio artistas ir entuziastingas keršto dramos režisierius. O taip pat – įnirtingiau už kitus bandantis išsilukštenti iš tobulos savo aktorystės gniaužtų ir intensyviau už juos klausiantis savęs – „kas tu esi?“. Skaudžiau už kitus nerandantis atsakymo. Įdomu, kad toks – jis nėra išskirtinis. Nerodomas kaip išskirtinis. Priešingai – Koršunovo istorija apie Hamletą, tobulą aktorių, yra ir istorija apie kiekvieną. Arba kitaip sakant, čia ne tik Hamletas, bet ir kiekvienas iš už anapus rampos mato veidrodyje savo atvaizdą.

recenzijos
  • Besivejant gulbę iš padangos

    Spektaklis „Pažadink savo vidinę deivę“ ne pamokslauja, o kviečia kartu juoktis – iš savęs, iš absurdiškų, bet įspūdingai pateiktų praktikų, ir iš visko, kas galbūt pernelyg rimtai pateikiama mūsų kasdienybėje.

  • Pakibęs tarp praeities ir dabarties

    Vilniaus senojo teatro transformacijos – jau atskira tema, tačiau spektaklyje „Toli toli“ paliečiamas įdomus aspektas – kaip tuos pokyčius išgyvena ir supranta aktoriai ir teatro kolektyvas.

  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.