Niekas nieko niekam nieką nė su kuo – niekada

Ingrida Gerbutavičiūtė 2015-10-14 dance.lt, 2015 09 28

aA

Ar prisimenate kultinę Vytauto Kernagio „Niekų dainelę“? Ją norėjosi klausytis valandų valandas. Kodėl? Nes ji apie nieką! Nieko kaip meno objekto turinio apibrėžimas yra toks pat patrauklus kaip ir absurdo sąvoka. Niekas yra neapčiuopiamas, sunkiai sudaiktinamas, apibūdinamas ar atvaizduojamas, nekritikuojamas, neturintis prasmės, bet čia pat ir absoliučiai teisingas. Taigi toks uždarai atviras arba atvirai uždaras reiškinys yra tikras įkvėpimo šaltinis menininkams. Šį reiškinį kaip absoliučiai teisėtą idėją pasirinko Menų spaustuvės programos „Atvira erdvė jauniesiems menininkams“ dalyvės lietuvės Marija Baranauskaitė ir Giedrė Malūkaitė bei portugalė Sara Chéu teatriniame vyksme „Thanks God I'm not an Artist“.

Trijulė, apsibrėžusi performatyvaus vyksmo turinį - beprasmius ir laikinus dalykus kaip vartotojiškos visuomenės atspindį, - kritikuoti norėjo ne mus supančią (pop)kultūrą, bet meno kūrinių, tarnaujančių tai pačiai kapitalizmo mašinerijai, gausą. Todėl bandė sukurti vyksmą apie nieką. Tačiau niekas, materializavęsis popkultūros artefaktuose,Coca ColojeAdidas sportinėje aprangoje, blizgiame nagų lake, asmenukėse ir kitokiame kiče, pernelyg priartėjo prie griežto meninio pareiškimo, kuris subliuško tarsi muilo burbulas.

Prieš prasidedant teatriniam vyksmui žiūrovai gavo „Thanks God I'm not an Artist“ anotacijas, atspaustas ant auksu žvilgančio popieriaus. Pirma pusė akį traukė švedų choreografo ir filosofo Mårteno Spångbergo vardu ir pavarde - jis įkvėpęs kūrėjas imtis šio eksperimento. Gaila, jog M. Spångbergas tik įkvėpė, o ne pilnavertiškai (režisūriškai, dramaturgiškai ar choreografiškai) prisidėjo prie teatrinio veiksmo plėtotės, nes šis, „apaugintas“ geromis idėjomis pakrypusį performanso stuburą slėpė vien puikia viešųjų ryšių strategija. Bananas, atvaizduotas ir anotacijoje, ir valgytas teatrinio vyksmo metu, aiškiai koreliavo su poparto atstovo Andy Warholo meniniais simboliais. Tačiau didelės įtakos pačiam performansui neturėjo ir liko tik kaip savitikslė poparto citata. Antra anotacijos pusė žiūrovams pateikė dešimt šmaikščių taisyklių tarsi dešimt vartotojiškumą kritikuojančio menininko įsakymų, pvz., „Don't create. Art is for nothing“, „Don't be someone. To avoid it just start to be nobody“, „Avoid emotions. Love starts from nothing“, „Do nothing as much as possible. You need nothing to be happy“, etc. Teatrinio vyksmo metu šiuos sakinius tarsi mantras kartoti teko ir žiūrovams. Gal tam, kad geriau suprastume teatrinio vyksmo tikslus? O gal ir tam, kad suvokę, jog šis vyksmas yra savitikslis, neieškotume jame apčiuopiamo turinio?

Beveik valandą trukęs performatyvus reginys buvo blizgiai nepatrauklus, sprangus tarsi neprinokęs bananas, kvepiantis acetonu ir putojantis tuščiais burbulais tarsi suplakta Coca Cola. Kodėl? Nes viskas, ką darė atlikėjos (meditavo, šoko pagal Rihannos hitus, lakavo nagus, gėrė Cocą Colą, flirtavo su publika ir t.t.) turėjo būti niekas, tačiau niekas čia virto kažkuo, kuris aiškiai nuslydo į popkultūros kritikos gretas, o šios teatrinio vyksmo metu visiškai išskydo, nes trijulės atlikimas rodėsi lyg ta nevykusi asmenukė, kurią čia pat norisi ištrinti. Gaila, jog kūrybinis „Thanks God I'm not an Artist“ kontekstas pranoko patį vyksmo turinį, nes meninė užuomazga galėjo tapti tikru hitu kaip toji „Niekų dainelė“.

Kūrėjas norisi pagirti už pasirinktą meninį formatą, kurio Lietuvoje labai trūksta, ir, žinoma, už drąsą. Nes rizikuoti susimauti meninėje formoje, kuri Lietuvos publikai dar ganėtinai svetima, yra didžiulis žingsnis į meninės „nežinomybės“ platybes. Taigi, linkiu, kad niekas (M. Baranauskaitė, G. Malūmaitė ir S. Chéu) nieko (stipriau vedamos M. Spångbergo) niekam (Lietuvos žiūrovams ir ne tik) nieką (kaskart sukurtų vis kitokį meninį vyksmą, o ne produktą kaip vartotojiškos mašinerijos priešpriešą) nė su kuo (su ryškesniais vartotojiškumą menančiais ar jį įkūnijančiais vaizdais bei simboliais) - niekada (...).Visi!

recenzijos
  • Apie sąžinės kompromisus ieškant gero teatro

    Esu tikra, kad Krymovas stato spektaklius būtent apie Rusiją. Tiksliau, jis stato apie save, tad išvengti to, kame augai, brendai ir išgyvenai visus svarbius kūrybinius etapus, yra neįmanoma.

  • Degantis ir uždegantis teatru

    Skaitydamas Gyčio Padegimo mintis knygoje „Įtariamas Padegimas“ ne sykį pagalvoji, kad režisierius būtų puikus teatrinių portretų kūrėjas, nes labai taikliai charakterizuoja menininkus, su kuriais bendradarbiavo.

  • Vaikystė nevaikiškam spektakliui

    D. Krymovo mintis, jog šis spektaklis – tai requiem gimusiems ir negimusiems vaikams, leidžia priimti jo paveiksliškumą, tačiau kartkartėmis tai primena ne kūrinį, o pamąstymus-etiudus vaikystės tema.

  • Istorijos ir abstrakcijos

    „Legendoje“ kompozitoriaus Antano Jasenkos muzika kuria choreografiją ir šokėjų jausmus įkvepiančią atmosferą, apibendrintą senųjų laikų apmąstymo, prisiminimo nuotaiką.

  • Liūdna LEGENDA

    Mūsų šokio mene, reflektuojančiame istorinius įvykius ar asmenybes, ryškėja liūdesio, simbolių, savirefleksijos, aukštų substancijų, transcendentinis pasakojimas.

  • Sriubos valgymas prieš pasaulio pabaigą

    Kodėl tiek daug kalbu apie vaidmenis? Nes nieko daugiau spektaklyje „Tiesiog pasaulio pabaiga“ nėra. Toks V. Masalskio metodas: apsivalyti nuo visko, kas nereikalinga, palikti tik žmogų.

  • Utopiško(s) ryšio paieškos

    Choreografė Greta Grinevičiūtė savo darbuose ieško nesamų ryšių galimybių, esamiems – įtvirtinimo modelių ir būdų nusikratyti visuomenės primestų ryšių būtinybės.

  • Kaip žmonės kenčia ir kaip mylisi

    Režisierius Jonas Kuprevičius su bendraamžiais aktoriais sukūrė tikslų ir aiškų savo kartos portretą. Pagalvojau, kad kiekvienai kartai reikėtų turėti savo „Shopping and Fucking“.