Nesmurtinė lėlės prigimtis

Dovilė Zavedskaitė 2025-05-11 menufaktura.lt
Akimirka iš spektaklio „Edita ir aš“, režisierė ir atlikėja Yael Rasooly ir „Figurteatret“ / Izraelis, Norvegija (festivalis „Materia Magica“, 2025). Donato Bielkausko nuotrauka
Akimirka iš spektaklio „Edita ir aš“, režisierė ir atlikėja Yael Rasooly ir „Figurteatret“ / Izraelis, Norvegija (festivalis „Materia Magica“, 2025). Donato Bielkausko nuotrauka

aA

Lėlių ir objektų teatre visada negaliu atsižiūrėti to, kaip aktoriai rūpinasi savo sceniniais partneriais – lėlėmis, kėdutėmis, veidrodėliais, kiškiais, antimis, traukiniais, žibintais ir suoliukais. Jie kantriai laukia, kol jų liūtai paskaitys knygą, kol jų trijų centimetrų ūgio vilkikų vairuotojai už degalinės kampo pasiusios, kol jų lapės pasikuis konteineriuose, kol jų skeletukai pasižiūrės į savo atvaizdus veidrodžiuose, o į saują telpančios pabėgėlės tualetuose pamigdys kelių milimetrų dydžio kūdikius.

Visi šie epizodai – iš šių metų tarptautinio lėlių teatro festivalio „Materia Magica“, į kurį vykau žiūrėti Nordlando vizualiojo teatro „Figurteatret“ (Norvegija) spektaklio „Edita ir aš“, bet kartu pamačiau ir nemažai kitų. Dar kartą įsitikinau, kad Klaipėdai šis festivalis tinka – šio miesto senamiestis pats pilnas skulptūrų, piešinių, nedidelių objektų, žvelgiančių pro kiekvieną langą, lyg lūkuriuojančių, gal juos kas pamatys.

Akimirka iš spektaklio „Edita ir aš“, režisierė ir atlikėja Yael Rasooly ir „Figurteatret“ / Izraelis, Norvegija (festivalis „Materia Magica“, 2025). Donato Bielkausko nuotrauka

O „Materia Magica“ tikrai moko pamatyti – daugelis festivalio „svečių“ yra tokio dydžio, kad prapultų bet kurioje didesnėje scenoje. Todėl jiems reikia ypatingų scenų – platformų, stalų, rėmų, pakylų. Tiesa, kokio dydžio bebūtų lėlės ir objektai, teatre jie visada pažadina intymaus ir jautraus ryšio su kitu temą. Kai kurie aktoriai objektams skolina savo jausmus, kai kurie leidžia jiems jausti patiems, bet už juos pasakoja istorijas. Kiti apskritai išlieka nematomi – visą poveikį perduoda bežadėms būtybėms, kurios kartais nė neturi veidų – tėra kokie nors kvadratėliai, trikampėliai ir skrituliai, kurių poveikis ne silpnesnis, nei ryškiau personifikuotų personažų.

Spektaklio „Edita ir aš“ lėlė, atliekanti iš mirusiųjų trumpam prisikėlusios dainininkės Édith Piaf vaidmenį, – žmogaus dydžio, didžiulėmis žydromis akimis, garbanotais plaukais (lėlės dailininkas spektaklio aprašyme nenurodytas). Ją valdo režisierė ir aktorė Yael Rasooly (Izraelis). Lėlė – lygiavertė jos scenos partnerė: net nežinia, kuri iš jų tikresnė ir paveikesnė. Darbas su objektais, lėle ir kitais „personažais“ šiame kūrinyje – operatyvus, dinamiškas, dažnai priverčiantis tyrinėti, kaip vienas žmogus sugeba sukurti įspūdį, jog šalia jo slapta dirba kažkas kitas: kaip ji taip padarė, kad atrodytų, jog ją laiko šeši vyrai? Ir lėlininke, ir dramos aktore viename kūrinyje dirbanti Yael Rasooly savo lėlės nė akimirkai neapleidžia – jos balso moduliacijos ir kūniška dinamika, nuolat balansuojanti tarp nuosavo ir lėlės kūno, kuria įtikinamą ir harmoningą dviejų personažų partnerystę. Jųdviejų santykį stebėti jauku ir paprasta – tarp aktorės ir lėlės užsimezgęs juntamas ryšys, lėlės motorika – preciziška, neatsiliekanti nuo gyvo kūno, o lėlės veidas pilnas šiek tiek hipertrofuotos, bet darniai su šalia veikiančiu gyvu veidu derančios mimikos.

Akimirka iš spektaklio „Edita ir aš“, režisierė ir atlikėja Yael Rasooly ir „Figurteatret“ / Izraelis, Norvegija (festivalis „Materia Magica“, 2025). Donato Bielkausko nuotrauka

„Edita ir aš“ tik iš pirmo žvilgsnio primena prašmatnų šou su visiems žinomomis dainomis – ilgainiui ima smelktis sunkiai pakeliama, gerklėje stringanti prievartos prieš moterį tema. O kai pasibaigus plojimams aktorė lieka scenoje ir lyg tarp kitko užsimena apie spektaklio autobiografiškumą, spragteli žmogiška empatija: nors tai galima vadinti manipuliatyviu triuku, tokia mintis nekyla. Tai – tikra, todėl ir veikia. Ir tai legalu.

Pradėjusios nuo dainavimo pamokų, nuo kvėpavimo diafragma, vokalinės išraiškos ir prancūziškai žavingos artikuliacijos, dvi moterys suka prie santykio su vyrais: lėlė Édith trokšta darkart prisiliesti prie mylimojo Marselio (jam atstovauja groteskiškas žmogaus ūgio lėlės torsas ir mažutė ringe besikaunanti lėlytė), o aktorės kuriama Ji tyrinėja vyriško smurto pasekmes moteriškai būčiai. Dainavimo pamokas vis trikdo teisėsaugos skambučiai, tardymo policijoje prisiminimai ir galų gale – patirtos prievartos rekonstrukcija, iš esmės pakeičianti suvokimą, ką šiai moteriai reiškia dainuoti. Nesiliauti dainuoti Édith Piaf dainas jai įsakinėjo ir prievartautojai.

Akimirka iš spektaklio „Edita ir aš“, režisierė ir atlikėja Yael Rasooly ir „Figurteatret“ / Izraelis, Norvegija (festivalis „Materia Magica“, 2025). Donato Bielkausko nuotrauka

Po paskutinių scenų mintyse iš naujo susikalibruoja visas spektaklis – pasikeičia visa ko prasmė. Visai kitaip suskamba dainavimo pamokos, kuriose be šio konteksto Édith Piaf mokinė atrodė tiesiog kukli moteris, negebanti uždainuoti iš visos gerklės. Staiga paaiškėja, kad tokia pamoka jai prilygsta retraumatizuojančiam kankinimui. Pagaulus, įtraukiantis, kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

Akimirka iš spektaklio „Edita ir aš“, režisierė ir atlikėja Yael Rasooly ir „Figurteatret“ / Izraelis, Norvegija (festivalis „Materia Magica“, 2025). Donato Bielkausko nuotrauka

Vis dėlto turbūt labiausiai spektaklyje „Edita ir aš“ veikia aktorės gebėjimas valdyti dėmesį trikampyje „aš – lėlė – publika“: ji su viskuo nuolat palaiko tiesioginį ryšį. Ir nuo auditorijos ji neatsiriboja – dialogas su žiūrovais yra svarbi spektaklio dalis: čia klausiama jų nuomonės, jie kviečiami dainuoti ir pamažu verčiami suprasti, jog tai, kad jie klauso, kad jie girdi, yra ne pridėtinis, o esminis transformacijos veiksnys. Spektaklio struktūra, tema ir lakoniškas, trumpas asmeninis atsivėrimas priminė neseniai pristatytą Oskaro Koršunovo ir Eglės Jackaitės monospektaklį „Šventoji“: jame poveikis irgi konstruojamas per žongliravimą tarp personažo ir kalbėjimo „nuo savęs“. „Edita ir aš“ viską daro lengviau, humoristiškiau ir mažiau dramatiškai, tačiau kerta stipriau. Galbūt lemiamą kirtį čia uždeda meistriška lėlės egzistencija šalia žmogaus: viena vertus, lėlės buvimas ir jos kontrolė atveria moters objektiškumo temą, kita vertus, lėlė atgyja tada, kai žmogus to panori. Lėlė prognozuojama, nes negyva. Jos prigimtis nesmurtinė. Galbūt tai šįkart ir yra svariausia priežastis veikti kartu.

Projektą „Menų faktūra“, 2025 m. skyręs 34 tūkst. eurų, iš dalies finansuoja Medijų rėmimo fondas

recenzijos
  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.

  • Kita stotelė – pasipriešinimo melancholija

    Aktoriai taip ir neišėjo nusilenkti. Laikosi Juozo Miltinio tradicijų? O gal tiesiog nebėra kam lenktis? Miestas, kuriame prasidėjo ši istorija, jau miręs. Ten traukiniai nebestoja.

  • Kai fermentacija sustoja

    Tiek dramaturginė, tiek aktorinė Martyno Nedzinsko linija – tokia vientisa, išbaigta ir drauge tokia pavydėtinai apgailėtina, kad galėtų tapti vadovėliniu degradavusio, amžinai mitologinę kaltę jaučiančio individo pavyzdžiu.