Nepižaminė pjesė

Rūta Oginskaitė 2016-02-03 Menų faktūra

aA

O būtų neblogas paprotys: pirmadieniais OKT studijoje klausytis naujų pjesių. Bent kad tokia galimybė šviestų. O dar geresnis paprotys: ne vien OKT, ir ne vien Vilniuje. Dabar nesigilinsim, kodėl to nėra, nes būtina pasidžiaugti, kad OKT studijoje jau du kartus tai padaryta: vasario 1 dieną skaityta jaunos dramaturgės Birutės Kapustinskaitės pjesė „Terapijos“, o pernai balandį girdėjome Kvebeko dramaturgo Martino Bellemaro „Laisvę“, išverstą Akvilės Melkūnaitės, ir iki šiol to išgyvenimo nepamiršome.

Į „Terapijų“ skaitymą buvo taip sunku pakliūti, lyg brautumeis į kažką uždrausta (ko lyg ir nebebūna), nes prisirinko tiek įvairaus amžiaus publikos, kad nežinau, ką darė tie, kurie nebesutilpo į tą ankštą demokratiško teatro erdvę. Sako, kad čia visagalis feisbukas suveikė. Netikiu, kad vien jis. Turėjo sutapti daug kas: kažką sudomino tema - „onkologine liga pažymėti moterų likimai“, kaip žadėjo anonsai, kažką - jaunos autorės ryžtas tokią temą, kaip ji sakė, ne dramatizuoti, o pabrėžti „humorą ir šviesą, ko chemoterapijos palatose daugiau, nei gali atrodyti iš pirmo žvilgsnio“. Kažkas tiesiog neabejingas bendraamžės ir bendramokslės Birutės Kapustinskaitės kūrybai, daug kam tikrai rūpi dramaturgija, rašoma šiandien ir čia. Ir garantuotas šito skaitymo koziris - aktorės. Ne kiekvieno režisieriaus spektaklyje pamatysi visas šešias: Nelę Savičenko, Rasą Samuolytę, Viktoriją Kuodytę, Aldoną Vilutytę, Oneidą Kunsungą ir Agniešką Ravdo. O skaityme kažin, ar būta režisieriaus, čia vien dramaturgė, ką tik baigusi studijas ir trokštanti patarimų bei patobulinimų. Pjesės remarkas skaitė aktorė Eglė Valadkevičiūtė.

Neįtikėtina pati skaitymo atmosfera, pilna juoko iki ašarų, klausantis pjesės, kurios veiksmas vyksta vis toje pačioje palatoje tarp tų pačių skirtingų charakterių moterų, besistengiančių pakęsti, sudrausti ir paguosti viena kitą. Autorė rašė iš asmeninės patirties, matytų įspūdžių, bet nenusirašė nuo realybės, atsiplėšė nuo buities ir ligoninės lovų. Tas juokas - atpažinimo išraiška, nes juk charakteriai nepriregistruoti palatose. Pjesės skaitymas provokuoja klausančiojo vaizduotę ir pradedi matyti spektaklį. Dievaži, mačiau tas šešias moteris ne su pižamomis, o su normaliais drabužiais, ir tai, ką jos išgyvena - iškalba - pjesėje, ne taip lengvai pamirši,nes tai patiriama ir be chemoterapijos. Viktorijos Kuodytės tyki Aldona, kuri nuo šešiolikmečio sūnaus slepia ligą, o tas paauglys su ja, gydymo iškankinta, galbūt mirštančia, net pasišnekėti neranda laiko. Rasos Samuolytės plepi daugiavaikė Sonata, tokia palaidaliežuvė komentatorė. Niūri, griežta, daug nutylinti Nelės Savičenko Rima. Įsimylėjusi Aldonos Vilutytės Dalia. Sutrikusi jauniausia palatos gyventoja Eglė, tekusi jaunutei Agnieškai Ravdo. Paslaptinga Oneidos Kunsungos Marija. Jai dramaturgė parašė dvi nepaprastai jautrias scenas: naktinį juoką per miegus ir taipogi naktinį prisipažinimą palatos kaimynei - apie baimę, kad sūnūs jos neprisimins, nes per maži. Tylos minutė pjesėje yra. Santūri, neardanti žaizdų.

Birutė Kapustinskaitė pakankamai ilgai su tuo tekstu dirba, ko ir neslėpė per aptarimą, kurį dalykiškai, supratingai ir ne per ilgai vedė teatrologė Goda Dapšytė. Ir štai koks klausimas liko po viso gero vakaro: ar tas ilgas darbas su pjese tikrai dar nėra baigtas? Tobulinti galima iki begalybės, klausantis vis naujų patarimų, o jiems pabaigos niekad nebus. Ir vis tiek atrodys, kad netobula ir kad gali būti geriau. Gali. Bet jau vertėtų paleisti padarytą darbą, nes kiti sumanymai, kitos pjesės ir scenarijai turbūt laukia, kada Birutė Kapustinskaitė atsisuks į juos ir augins savo meistriškumą, rašydama naujus dalykus. „Terapijų“ skaitymas įtikino, kad tai gali būti įdomus, daug ką patraukiantis ir įtraukiantis spektaklis. Šitai pjesei dabar reikia ne patarimų, o režisieriaus, ir jų būta tarp klausančiųjų. Taigi?

recenzijos
  • Septynerius metus matuotis temperatūrą

    Būtent keistai bėgantis laikas ir sukuria pretekstą spektakliui pasinaudoti galimybe vos ne visą darbo dieną išlaikyti žiūrovą teatro kėdėje – kad šis galėtų visu kūnu pajusti sustojusį laiką.

  • Williamso negyvėliai VMT scenoje

    Christiano Weise’ės „Katę ant įkaitusio skardinio stogo“ galima laikyti vienos priemonės, vieno sprendimo spektakliu. <...> Režisierius pakvietė į „baisiai gražios šeimos siaubo kambarį“.

  • Vienintelis Salomėjos bučinys

    Nors tai buvo koncertinė „Salomėjos“ versija, Ibelhauptaitei minimaliomis priemonėmis pavyko sukurti pastatymo atmosferą. Režisūriniai akcentai subtiliai įveiksmino operą.

  • Kokakola vietoje viskio

    Galimybė žiūrovui pačiam susikurti pasakojimą – ko gero, patraukliausias „Café Existans“ bruožas. Forma ir atmosfera regisi svarbesnė už idėjų perteikimą, o kūniškas spektaklio patyrimas – už intelektualinę refleksiją.

  • Laiko dvasios beieškant

    Režisierius pasakojimą pavertė veiksmu, adresuotu tiesiai žiūrovui. <...> Pasitelkiant aktorių energetiką, pasakojama istorija, kuri yra ne apie snobiškus tarpusavio santykius, bet apie patį gyvenimą.

  • Apie norą bausti

    Lorenci „Svetimo“ interpretacijos akcentu tampa žmonėse tarpstantis troškimas apkaltinti, kaltąjį atskirti ir jį nubausti. Turbūt reikėtų suprasti, kad Merso gali būti bet kuris šiandienos žmogus.

  • Vladeko veidas ir laikai

    „Kartoteka“ pagaliau sukūrė progą aktoriui Dainiui Svobonui ne suvaidinti vaidmenį, bet tapti dilgsinčia scenos esybe. <...> Vladeko (Herojaus) vaidmuo – absoliučiai nenuspėjamas.

  • Tas pats – šauti ar ne

    Komisija su nusikaltimu elgiasi taip, kaip mūsų abiturientai su lietuvių literatūra egzamino metu. Nors gal labiau kaip mokytojai, kurie tiksliai viską žino ir iš anksto išmano, geba panaudoti klišes.