Nebylus korio epas. „Vieno tėvo vaikai“ Nacionaliniame dramos teatre

Vaiva Grainytė 2006-10-16 7 meno dienos, 2006 10 13

aA

Smagios NKVD orgijos

Savo naująjį sezoną Lietuvos nacionalinis dramos teatras pradėjo iš tiesų grandioziškai ir skambiai. Skambiai ne vien todėl, kad afišoje figūruoja nacionalinio autoriaus, mūsų lietuviškos dramaturgijos postmodernizmo pradininko Juozo Glinskio pavardė, kuri parodo teatro kovą su našlaitiška nacionalinio repertuaro dalia. Grandiozinė pati Glinskio pjesės „Vieno tėvo vaikai“ tema ir siekis – per keturių vienos šeimos kartų likimą papasakoti lietuvių tautos istoriją pradedant tremtimis į Sibirą ir baigiant nepriklausomybės atgavimu.

Režisierius Gytis Padegimas su spektaklio medžiaga dirba iš peties: pavasarį įvyko „Vieno tėvo vaikų“ skaitymas, jame dalyvavo ir pats dramaturgas, išsamiai analizuota pjesė, perversti Genocido aukų muziejaus archyvai. Paskui – prieš premjerinės režisieriaus korio metaforos, poetiški ir skambūs pasisakymai apie vienybę, simboliškas skirtingų aktorių kartų suspietimas į vieną spektaklį. Vien nuo minties, kad vienoje scenoje pamatysi legendinius Regimantą Adomaitį, Vaivą Mainelytę ir beveik kasdien Muzikos ir teatro akademijoje sutinkamą trečiakursį Paulių Ignatavičių, apsąla širdis.

Pirmoje scenoje, tarytum liaudies meistrų išdrožta pieta, rymodama tremties laukia Vaivos Mainelytės Felimonija Žemgirdienė ir ligos suriestas, tačiau ūmus Regimanto Adomaičio Telesporas Žemgirdas. Vėliau jų vėlės simboliškai dalyvauja ir „iš aukštai“ stebi tolesnę Žemgirdų giminės – korio – istoriją.

Spektaklio programėlėje pats dramaturgas teigia, kad „Vieno tėvo vaikai“ yra jo „pirmoji pjesė, kurioje iš esmės dominuoja personažų valia. Kiek įmanydamas stengiausi netrukdyti iš gelmių atsklindantiems balsams.“ Ko gero, praeityje likusi ideologinės cenzūros gadynė ir dabar neribojama rašytojo laisvė turėjo įtakos pjesės žanrinei įvairovei: istoriniame, dokumentiniame fone plėtojasi psichologinė drama, netikėtai pereinanti į absurdą, groteską, net fantasmagoriją.

Scena iš spektaklio. Dmitrijaus Matvejevo nuotraukos

Spektaklyje psichologinė linija neakcentuojama. Pavyzdžiui, ekrane matoma bitėmis aplipusio korio projekcija arba virš bėgių sklandanti nuoga nugara (?) yra tokia didelė ir reikšminga, kad užstoja skaudžias Kristinos Paliokaitės (aktorė Jūratė Vilūnaitė) likimo peripetijas. Vengiant banalaus graudenimosi nesudramatintas, nepatosiškas žvilgsnis į sudėtingame istoriniame laikotarpyje gyvenančių personažų likimus, ko gero, būtų protingas režisūrinis manevras, tačiau kadangi nesudėti esminiai kričiai, žiūrovas taip ir lieka nesupratęs, ar tas keturias lėtai slenkančias spektaklio valandas vis laukti originaliai ir netikėtai atsiskleidžiančio ir, tarkim, jaunesniajai kartai tik iš programinių mokyklos vadovėlių žinomo istorinio tarpsnio, ar tiesiog akimis sekti istoriniais motyvais parengtą teatralizuotą balaganą.

Balaganišką mugės nuotaiką paryškina Vestos Grabštaitės vaidinama žiniuonė Kunigunda su prie jos prilipusiu Ožiu (Artūras Vozbutas). Pakulinių plaukų perukai ir žūtbūt turinti prajuokinti vaidyba nenoromis asocijuojasi su jaujos mėgėjų vakarais, o NKVD karininką (Remigijus Bučius) į orgijas mėginančios įtraukti rusaičių Lapočkos, Tapačkos ir Popačkos (Monika Bičiūnaitė, Rasa Rapalytė, Ramunė Skardžiūnaitė) dainuškos bei „labai rusiškas“ šokis – tai Donaldos iš „Dviračio žynių“ apsireiškimas kitu pavidalu. Absurdo žanrui atstovaujantys Čiudakas ir Mudakas (Vaidotas Martinaitis ir Marius Jampolskis) – personažai, patys save apibūdinantys kaip „tas kas yr ir tas kas nėr“, – spektaklyje labiau tampa ne itin vykusių pokštų ir salės reakcijų generatoriais, negu fantasmagorišku duetu.

Paskutinėse spektaklio scenose, kur veikia „mūsų laikų žmonės“ – ketvirtosios kartos Žemgirdai ir jų susenę tėvai – matome šeimos degradaciją: dauno sindromą turintis Bubulis (Džiugas Siaurusaitis) užmuša savo tėvą Boleslovą Žebroką (Šarūnas Puidokas), o geologo Danieliaus Žemgirdo (Evaldo Jaro) mylimoji Dangira (Judita Zareckaitė) svarsto apie abortą. Tačiau vaizduojamas giminės likimas ir degradacija egzistuoja tik siužetiškai – ji yra nebyli ir nesukrečia. Sukrečia grandiozinė spektaklio beprasmybė.

recenzijos
  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.

  • Kita stotelė – pasipriešinimo melancholija

    Aktoriai taip ir neišėjo nusilenkti. Laikosi Juozo Miltinio tradicijų? O gal tiesiog nebėra kam lenktis? Miestas, kuriame prasidėjo ši istorija, jau miręs. Ten traukiniai nebestoja.

  • Kai fermentacija sustoja

    Tiek dramaturginė, tiek aktorinė Martyno Nedzinsko linija – tokia vientisa, išbaigta ir drauge tokia pavydėtinai apgailėtina, kad galėtų tapti vadovėliniu degradavusio, amžinai mitologinę kaltę jaučiančio individo pavyzdžiu.