NBŠ’19: „Uniforma“. Destrukcijos ir amžinybės jėgos nelygios

Aušra Kaminskaitė 2019-05-06 dance.lt
Sabina Scarlat ir Irene Russolillo spektaklyje „Uniforma“. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka
Sabina Scarlat ir Irene Russolillo spektaklyje „Uniforma“. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Kalbėdamiesi apie kūrybos procesą ir neišvengiamą kūrinio sunaikinimą, dažnai prisimename mandalos metaforą: ilgas, kruopštus, atsakingas medžiagų dėliojimas, sukuriantis nepaprasto grožio piešinį, kuris privaloma tvarka tuoj pat sunaikinamas. Tai primena žmogaus ir jį supančios aplinkos laikinumą. Graži idėja, kurios mes, vakariečiai, paprastai nepraktikuojame. Medituokit, tikėkit, bet darbo vis dėl to gaila - juk kartais net šokoladą suvalgyti sunku, jei iš jo išlieta graži forma. Žinoma, šokoladas skirtas valgyti. Žmogui skirta mirti. Daiktai ir pastatai taip pat ýra. Tad jei nykimo procesas natūralus, kodėl esame apsėsti noro išlaikyti reiškinius amžinai?

Kūrėja iš Belgijos Sabina Scarlat drauge su Irene Russolillo spektaklyje „Uniforma“ teigia besigilinanti į destrukcijos ir atsinaujinimo neišvengiamybę. Tokia ir spektaklio dramaturgija: ratas, kuriame žmonės patenka į erdvę, ją „nugyvena“, tuomet stato iš naujo, o rezultatus naikina gamtos stichijos; galiausiai prie atstatymo pasiūloma prisidėti stebintiesiems (matyt, neturėsim „Naujojo Baltijos šokio“, kuris nors kartą nepakviestų publikos kažką nuveikti scenoje). Kažin, ar griaunamąją jėgą kūrėjos priskyrė konkrečiam reiškiniui ar laikotarpiui, tačiau vizualiai spektaklis sufleravo ketvirtosios pramonės revoliucijos ir žmogaus rankomis kuriamo pasaulio kontrastus. Didžiulėje smėlio pripildytoje erdvėje architektūra statoma žmonių rankomis. Mechanizuota čia griaunamoji jėga: personažų judesiai, dūmų mašinos bei kita technika, imituojanti gamtos stichijas - vėją, lietų, sniegą, rūką.

Destrukcija spektaklyje rodoma ne kaip sąmoninga, piktybiška veikla, o kaip natūralus procesas, sugyvenant visų rūšių gyvybei ir kūriniams. Vos įėję į salę žiūrovai išvysta neaukštą smėlio miestą ir virš jo iškilusias dvi moteris juodomis kelnėmis ir baltais marškiniais (biuro tarnautojų uniformos?). Parteryje užgesus šviesoms, jos trumpais, staigiais judesiais vaikšto tarp smėlio pastatų, sėkmingai juos apeidamos, laviruodamos paliktuose takeliuose, tačiau ilgainiui pradeda užgauti statinius kojomis, remiasi į juos, užmeta rankas, deda galvas - taip smėlio pastatai ima griūti dėl visiškai buitiškų, natūralių judesių. Žinutė aiški: viskas dėvisi. Nebūtina griauti sąmoningai, nereikia gaisrų, žemės drebėjimų ar žmonių godumo, kad bet kuris kūrinys ilgainiui nunyktų.

Dar vaikystėje knygoje „Kieti riešutėliai gudrioms galvelėms“ teko perskaityti mįslę, kurioje išvardijami Kinų sienos duomenys ir klausiama, kiek palengvėtų Žemės rutulys, jei siena būtų išardyta.  Atsakymas: nė kiek, nes statybinės medžiagos vis tiek liktų Žemėje. Štai toks pasaulis egzistuoja „Uniformoje“ - kūriniai griūva, kad iš tų pačių medžiagų būtų sukurta kažkas kita: pavyzdžiui, naujas miestas, patenkinantis naujus poreikius, tinkamesnis ankstesnį gyvenimo būdą išaugusiems žmonėms. Pasaulis tas pats - skiriasi tik jo teikiamų turtų panaudojimo būdai.

Ir visgi spektaklis pasiūlė emociją, leidusią suprasti, kodėl žmonėms taip sunku iškęsti destrukciją - laukiant, kol griuvėsiai vėl įgis konkrečią, panaudojamą išraišką, apninka klaikus nuobodulys. Vilniečiai turbūt atsimena užsitęsusius Vilniaus gatvės tvarkymo darbus, kurių metu paprasti gyventojai neturėjo jokių galių spartinti veiklą ir tegalėjo laukti, stebėti neįtikėtinai lėtą procesą. Panašus jausmas apėmė, prasidėjus miesto atstatymui „Uniformoje“: pradžioje įdomu ir jaudina, tačiau supratus taisykles (naujo miesto stilių ir tai, kad kad tokiu tempu bus šlifuojamas VISAS scenoje esantis smėlis) paprasčiausiai pabodo laukti, kol keturi statytojai įvykdys, ką suplanavę. Po kurio laiko apima nuoširdus noras eiti į sceną ir padėti jiems pabaigti - kad tik būtų greičiau. Betgi kažkaip nedrąsu - publika skendi tamsoje, tad ženklo, kad leidžiama prisijungti, nėra. Jis pasiūlomas pabaigoje, kai statymo darbai jau tiek pabodę, kad mieliau bėgsi į tuoj prasidėsiantį kitą spektaklį nei tęsi patirtis šiame.

Asmeniškai spektaklį labiausiai vertinu todėl, kad jis man leido pateisinti savo reakciją į gaisrą Paryžiaus Dievo Motinos katedroje: išgirdus naujieną, išgąstį sekė vidinė logika - kas čia netikėto, kad kone tūkstančio metų senumo pastatas užsidegė? Aplink cirkuliuojanti gyvybė naudoja ir naikina, tad pastatui likti nepažeistam tiek šimtmečių - misija neįmanoma. Natūralesni ar mažiau natūralūs reiškiniai griauna net ir didingiausius kūrinius, ir žmogus bet kuriuo atveju privalo prikišti savo ranką, kad monumentai, simboliai būtų palaikomi. O pagalba - kaip bet kuris kitas reiškinys - gali turėti įvairių pasekmių. Kaip sakė ženklas ant vieno nereikšmingo Niujorko parko tvoros: feeding pigeons and squirrels also feeds rats.[1]


[1] Angl.: Maitindamas balandžius ir voveres, šeri žiurkes.

 

recenzijos
  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.

  • Kita stotelė – pasipriešinimo melancholija

    Aktoriai taip ir neišėjo nusilenkti. Laikosi Juozo Miltinio tradicijų? O gal tiesiog nebėra kam lenktis? Miestas, kuriame prasidėjo ši istorija, jau miręs. Ten traukiniai nebestoja.