Naujų formų!

Ramunė Balevičiūtė 2019-10-28 menufaktura.lt
Scena iš spektaklio „Žuvėdra (remix)“, režisierius Gediminas Rimeika. Dainiaus Putino nuotrauka
Scena iš spektaklio „Žuvėdra (remix)“, režisierius Gediminas Rimeika. Dainiaus Putino nuotrauka

aA

My mommy likes to sing along with me

But she won't sing this song

If she reads all the lyrics

Billie Eilish „bad guy“

Kažin ar rastume teatro „tautosakoje“ labiau nuvalkiotą frazę nei Treplevo manifestinį šūkį apie naujas formas. Kita vertus, kažin ir ar rastume tikslesnę pjesę apie jauną menininką nei Antono Čechovo „Žuvėdra“. Nežinau, kaip jums, bet man „Žuvėdros“ pastatymai nėra nusibodę, - kiekvienąkart būna smalsu, kaip teatro kūrėjai pamatys, perskaitys, išjaus šią pjesę.

Nenuostabu, kad „Žuvėdrą“ dažnai renkasi režisieriai, dirbantys su jaunais aktoriais arba studentais. Bet su vaikais?! Aktoriui Gediminui Rimeikai, pačiam prieš keletą metų baigusiam studijas, šovė būtent tokia mintis - pažvelgti į šią chrestomatiškai revoliucinę pjesę vaikų akimis. Netikslu būtų sakyti, kad jo režisuotame „Žuvėdros“ pastatyme vaidina vaikai. Tiksliau būtų taip: jis vaikų žvilgsniui į kai kurias „Žuvėdros“ temas suteikė profesionalią sceninę formą. Šią idėją, laimėjusią „Menų spaustuvės“ „Atviros erdvės“ programos konkursą, įgyvendinti jam padėjo gausi jaunų menininkų komanda: dramaturgas Matas Vildžius, kompozitorė Agnė Matulevičiūtė, choreografė Greta Grinevičiūtė, scenografas Vladas Suncovas, kostiumų dailininkė Sandra Vasilevskaitė, šviesų dailininkas Julius Kuršis, dizainerė Dovilė Šidlauskaitė ir prodiuserė Rusnė Kregždaitė. Tokios rimtos kūrybinės pajėgos - vos daugiau kaip pusvalandį trunkančiam eksperimentui? Taip, žinoma! (Beje, toks rimtas požiūris tapo svaria replika prieš kelias savaites „Sirenų“ festivalyje rodytam spektakliui „Naktis seka dieną“, kur taip pat vaidino vaikai.)

„Žuvėdra (remix)“ yra ir apie vaikus, ir apie teatrą. Man asmeniškai labiau apie vaikus, bet galbūt tik dėl to, kad pačiai likimas lėmė gyventi kartu su vienuolikmete Nina. Visos keturios spektaklyje dalyvaujančios mergaitės - Barbora Babickaitė, Agnija Lysovskytė, Adelija Popovaitė ir Mantė Žymantaitė - pavadintos Ninomis, o visi trys berniukai - Adolfas Baranskis, Miroslavas Bobinas ir Vytis Norvaišas - Treplevais. Tačiau Čechovo pjesės spektaklyje likę visai nedaug. Literatūrą nurungė gyvenimas: jaunieji aktoriai daugiau kalba apie savo pačių patirtis ir išgyvenimus, daugiausia susijusius su tarpusavio santykiais ir mėgstama veikla. Iš Čechovo teksto labiausiai įsiminė raginimas ieškoti naujų formų ir repo kūriniu virtęs monologas „Žmonės, liūtai, ereliai ir kurapkos, raguoti elniai, žąsys, vorai, nebylės žuvys...“ Jis pateiktas ne kaip „nauja forma“, bet kaip naujos, ateinančiosios kartos savastis, - taip laisvai ir natūraliai, šiek tiek išdidžiai ir provokuojančiai šį numerį atlieka viena iš Ninų, jau beveik paauglė. Apskritai visų vaikų laikysenai „Žuvėdros“ „remikse“ būdingas dvilypumas: laisvė, atsainumas, vietomis net įžūlumas ir kartu nuoširdumas. Kaip ir paauglių dievaitės Billie Eilish, kurios kūrinys „bad guy“ scenoje skamba ne tik iš įrašo, bet ir gyvai atliekamas fleita. Tai lyg nuolatinė provokacija: ar priimsite mus tokius, kokie mes esame?

Teisybės dėlei reikia pasakyti, kad visi septyni spektaklio dalyviai nėra tiesiog vaikai „iš gatvės“, - visi jie turi sceninių gabumų, kai kurie net ryškių. Tačiau su režisieriaus pagalba jiems sėkmingai pavyko išlaviruoti tarp vaidybos ir nevaidybos, ir tai yra labai brangus šio kūrybinio eksperimento bruožas. Režisierius sumaniai panaudojo kiekvieno jaunojo artisto individualumą. Scenoje matome Treplevą-futbolininką, Treplevą-šokėją, Niną-atlikėją ir pan. Kiekvienas turi kokį nors talentą. Kas su juo atsitiks ateityje? Ar pavyks jį išsaugoti?

Kūrybinis rezultatas liudija, kad Gediminas Rimeika pelnė vaikų pasitikėjimą, tapo jiems savas. Tuo metu mes, sėdintieji žiūrovų salėje, tapome Trigorinais ir Arkadinomis. Šios žaidimo taisyklės nustatomos dar neprasidėjus spektakliui. Žiūrovams lūkuriuojant „Menų spaustuvės“ fojė, jaunieji artistai vaikštinėja tarp jų ir, stabtelėję prie kurio nors ir įbedę skvarbų žvilgsnį, ima klausinėti: „Ką aš čia darau? Kodėl turiu čia būti?“ Tada pradeda aikštytis: „Man nuobodu! Aš noriu namo!“ Tačiau prasidėjus spektakliui tampa visiškai aišku, kodėl jie čia. Viena vertus, taip, jie padeda režisieriui įgyvendinti jo meninį sumanymą, bet, kita vertus, jiems smagu! Nes į juos žiūrima rimtai. Be to, jie turi ką pasakyti. Patys pusvalandžiui tapę žvaigždėmis, vaikai scenoje svarsto, ką reiškia būti žvaigžde (be to, ir scenografija - prabangūs minkštasuoliai, - ir šviesų dizainas, ir atlikėjų pozos kuria aliuzijas į iš videoklipų ir socialinių tinklų pažįstamą garsenybių gyvenimo stilių). O mūsų klausia: „Kada jums teatre būna nuobodu?“ Nors atsakymas, tiesą sakant, jiems visai nerūpi: „Bla bla bla!..“ Tada iškviečia vieną žiūrovą paspardyti kamuolį ir „išduria“ jį: „Mes žaidžiam be taisyklių!“ Toks įžūlumas (beje, suvaidintas gana įtikimai) kelia jausmų sumaištį: ir atbaido, ir piktina, ir traukia. Jie - lyg dar ir vaikai, bet koks sudėtingas jų pasaulis! Ir tai jų, ne mūsų pasaulis. Jį atskleisdamas, spektaklis „Žuvėdra (remix)“ skatina permąstyti mūsų, suaugusiųjų, santykius su pažįstamomis Ninomis ir Treplevais.

O kaipgi naujos formos? Gedimino Rimeikos pasirinkta kūrybinė strategija jungti dokumentiškumą ir fikciją nėra ypač originali, tačiau rastas būdas, kaip suaugusiesiems teatre kalbėti apie vaikus, nepaverčiant jų vien įrankiu meninėms idėjoms įgyvendinti, vertas daug.

recenzijos
  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.

  • Kita stotelė – pasipriešinimo melancholija

    Aktoriai taip ir neišėjo nusilenkti. Laikosi Juozo Miltinio tradicijų? O gal tiesiog nebėra kam lenktis? Miestas, kuriame prasidėjo ši istorija, jau miręs. Ten traukiniai nebestoja.

  • Kai fermentacija sustoja

    Tiek dramaturginė, tiek aktorinė Martyno Nedzinsko linija – tokia vientisa, išbaigta ir drauge tokia pavydėtinai apgailėtina, kad galėtų tapti vadovėliniu degradavusio, amžinai mitologinę kaltę jaučiančio individo pavyzdžiu.